Jump to content
Annons

DonRickardo

Medlem
  • Antal inlägg

    60
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt
  1. DonRickardo

    Kurs i mixning

    För er som vill förkovra er så finns det en distanskurs i musikmixning på http://www.natbildarna.nu Kanske kan vara ett kul sätt att få utbyta erfarenheter med andra som har samma intresse. Något att göra när höstmörkret smyger sig på. 🙂
  2. Jag vet inte heller exakt vad som händer, men det tar lite tid. Det är sällan som jag har så brottom att jag inte kan vänta. Om det är kunder på ingång så gäller det bara att komma några minuter tidigare och det gör inte mig så mycket, det är ju pluggar som jag behöver.
  3. Word... om dom fixar de till LE och M Powered så skulle det ju bli intressant! 🙁 Det är ju inget som de basunerar ut något om överhuvudtaget. Misstänker att det kommer att vara som förut, tyvärr. Vi får vänta och se.
  4. Jag tror att plottrigheten kommer av att videon är så jävla liten. Sen har de nog medvetet tryckt in så mycket som möjligt i fönstren. Jag utgår från att det kommer att vara lika tydligt som innan. Skål!
  5. Ser väl överlag bra ut. 5 inserts till är väl inte helt fel. Sen känns ju filmklippen aningen amerikanska, men det brukar de ju vara.
  6. Get Ready for Pro Tools 8 Meet the new Pro Tools® 8 — the most advanced audio creation and production software, featuring a gorgeous new interface; dozens of new plug-ins; five new virtual instruments; exciting new scoring, MIDI, editing, and mixing capabilities; deeper controller integration; improved ease of installation and use; and enhanced performance. With Pro Tools 8, you get the most comprehensive music and sound creation features and functionality, and the proven, dedicated platform for world-class audio production — all in a single application. Pro Tools 8 is coming soon for Pro Tools|HD®, Pro Tools LE®, and Pro Tools M-Powered™ systems, so get ready — you’ll never work with audio the same way again. Ser intressant ut. Finns mer att läsa och se på digidesigns hemsida. Mycket ser ut att vara anammat från Cubase & Logic, bl.a finns det nu ett separat MIDI-editerings fönster. (om någon nu ville ha det). Överlag ser det bra ut och det verkar som det har tillkommit 5 extra insertpunkter per kanal. Dessutom kommer det ett "complete production toolkit" till LE, vilket ger... 128 audio spår! Sen kommer det en ny 003:a med 8 mikförstärkare, vilket kan vara bra att ha. Plus en massa annat smått och gott. Har de missat nåt? Ser det bra ut? Skriv vad ni tycker.
  7. Alltså... Det måste ju bero lite på lyssnaren också... Det utfördes ett test med tekniker från SR för att lyssna på snålkodning (Mp3). Merparten hörde ingen skillnad på 64 (eller om det var 128) Kbps och orginalet. Det kan ju vara så att testpersonernas öron inte hör någon skillnad och då blir ju ett test missvisande. Om vi skulle utföra ett test på 60 personer för att kolla vilket frekvensomfång människan har kan vi ju förmodligen konstatera att ca 50% inte hör ett smack ovanför 15kHz men det innebär ju inte att det inte finns människor som hör ovanför nämnda frekvens och att det är viktigt. (Jag orkade inte läsa artikeln så det kan ju vara så att det var taget hänsyn till personernas hörsel?) Det låter bättre med högre samplingsfrekvens. Men mycket beroende på musikstil. Betydligt större skillnad mellan 48-96 än mellan 96-192. (Men det kan ju vara mina öron, de slutar vid 17kHz ungefär) Det är väl bara att köra om man är nöjd. Det fanns inga digitalbandare på 60-talet och de klarade sig bra.
  8. Jag tror att du är helt rätt ute med att använda ett stereopar som grundljud. Se till att det låter bra i ditt huvudpar och flytta vid behov runt musikerna. Var aktsam på eventuellt kamfilter och experimentera. Får du detta att låta bra är du mer än halvvägs mot ett bra sound. Det viktiga är att musikerna lyssnar på varandra och anpassar sin dynamik. Kontran skulle jag micka bakom greppbredan, fastklämd med skumgummi så att den pekar neråt mot stallet. Det förutsätter att du har en liten konding, typ KM140 eller liknande. Se till att det är en njure. Personligen gillar jag dynamiska mikar på både klarinett och saxofon och skulle nog använda MD421 på båda. Dragspel är lite knepigt då det kommer ljud från två håll och bassidan hela tiden rör på sig. Försök hitta en punkt där båda sidorna låter bra eller använd två mikar. Om du har möjlighet, placera miken fastklämd på dragspelets bassida för att hela tiden ha samma avstånd. Cajonen brukar bli bra med 2 mikar, en konding framifrån och en baskaggemik vid hålet. Kan bli problem med fasfel, men pröva gärna. När det funkar låter det kanon. Lycka till och skicka gärna ett smakprov när du är färdig med inspelningen. Kletzmer rockar fett!
  9. Kommer det stöd för MacOSX inbyggda talsyntes? Som det är nu är synskadade och blinda förpassade till 6.4. Finns det någon ny information?
  10. Vilket ljudkort? Vilken dator? Vilket program? Det finns för många följdfrågor för att kunna ge ett bra svar. Specificera lite så ska vi se om någon kan hjälpa dig.
  11. haha jo det är ju klart, vi måste bli lite tightare! men anledning till att jag frågar är att jag kanske ska spela in ett annat band snart och då vore det intressant att iaf. ha lite och gå efter! /jonas Tja alltså... Det är ju en smaksak. Är det jazz brukar alla spela samtidigt, annars brukar det vara trummor som står först på listan. Om det går, börja med trummor och lägg samtidigt slaskbas och kanske slasksång. Sång om turmmisen har svårt för att hålla ordning på formen. Se till att han spelar efter klick, eller egentligen med klick. Trummisen ska ju inte jaga klicket, det ska vara ett samspel. Gärna något roligare än blipp, blopp, blopp, blopp osv. Det är oftast enklare och spela till något som svänger, lägg in lite shaker på åttondelar och liknande. Fortsätt sedan med basen och se till att rytmsektionen svänger och är tighta. Om du är bättre tekniker än vad de är musiker kan det ibland gå fortare att klippa det tight än vad det går för de att spela det tight... Sen är det bara att fylla på med gitarrer, mer gitarrer, syntar, percussion etc. och sist sång och kör. (Alla eventuella stårkkvartetter som skall spela kan man ta sist av allt 🥰 ) Ibland är det dock lättare att alla spelar samtidigt, framförallt om man är ovan vid inspelning. Det kan också skapa en "bättre känsla". Kör ni live se till att åtminståne trummisen har klick i någon typ av lyssning. Lägg i sådana fall sången sist så att den inte läcker in i alla andra mikrofoner. Jobba även med att skärma av förstärkare och liknande så att du får så lite läck som möjligt. Eller ställ bara upp 1 mikrofon och spela in allt och säg att "så gjorde folk på den gamla goda tiden innan det fanns stereo. Dessutom kan det bli fasfel med många mickar." 😏 Lycka till
  12. En myt som jag fick höra var att svarta CDr-skivor skulle låta bättre än vanliga blanka... Hur nu det skulle kunna vara det. Men skulle gärna vilja att ni kollade i ett blindtest. Kolla gärna den där fantastiska gröna pennan som fanns i början 90-talet som man skulle måla sina CD-skivor med... den måste ha gjort en grym skillnad... 😄 Angående det absoluta gehöret så är det nog någonting som man inte vill ha. Då vi inte stämmer våra instrument rent utan tempererat så skulle det i princip innäbära att det bara är några klassiska verk som skulle låta bra, allt annat skulle låta knasigt. Detta förutsatt att instrumenten är stämda rätt. (Googla det pythagoreiska kommat om ni vill veta mer. Kort kan man väl säga att ett F# och ett Gb egentligen inte är samma ton.) Allt tempererat gehör är upptränat. Allt som Hi-Fi nördar har hemma är jag i princip skeptisk mot. 😆 Huruvida ni verkligen hör någon skillnad när ni vänder polaritet på stömkabeln håller jag osakt. Jag bara undrar om det är så att allt är kopplat som det ska i kontakten och vägguttaget, eller om det kan vara något där som spökar. Det är kanon att mixa i NS-10. Om det låter bra i ett par NS-10 så låter det bra överallt, nästan. 😉
  13. Aux är egentligen ett Audiospår som du inte kan spela in på. Annars fungerar det som vanligt. Används som sagts innan främst till effekter, båda externa och interna och med fördel även till talkbackmikrofon. En bus är en send, för att förklara det enkelt. De fungerar som aux-send gör på ett vanligt analogt mixerbord. Istället för att man skickar ut en signal på en fysisk utgång, så använder man en bus och ljudet hamnar i något mysko virtuellt universum inne i datorn och ligger där och väntar tills du på ett spår (t.ex. ett auxspår) väljer den bussen som ingång och då kommer ljudet dit. Ticks / Samples är lite beroende av vad du gör. Emulator har delvis rätt i det han skriver men det är lite mer komplicerat än så. Säg att du har uppklippta trummor olika korta ljudklipp som ligger på jämna taktslag. Om spåret är i ticksläge och du ändrar tempot kommer alla ljudklippen att flyttas och följa med tempot. Om du är i samples kommer de inte att göra det. Hoppas att det klarnar.
×
×
  • Skapa ny...