Jump to content
Annons

Dubbla grafikkort och UAD-1


godhead

Recommended Posts

Tänkte att jag skulle expandera min musik-pc med en extra skärm (för video etc). Då grafikkortet bara har två utgångar så provade jag lösningen att köpa ett extra - mycket billigt - grafikkort och sätta i. Det funkar utan problem att köra en extra skärm ut från detta kort. Men... så stötte jag på en mycket konstig sak.. i samband med att jag satte i det nya grafikkortet, så dog UAD-kortet! Datorn hittar kortet, men det går inte att ladda några pluggar på det. Och tar jag ur det extra grafikkortet igen, så fungerar UAD'n som vanligt. Är det någon som möjligen har nån aning om vad detta kan bero på?

(Grafikkortet är ett ATI Radeon HD2400 förresten)

Redigerat av godhead
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
njäe det har jag svårt att tro.. den här datorn är riktigt kraftfull alltså. vet iofs inte vad för nätagg som sitter i den, men den är inte mer än drygt ett år gammal iaf. processorn är en Intel Core2Duo Extreme 2.93Ghz

Nätaggregatet är det som fördelar ström till alla datorns delar, om det är för klent spelar det ingen roll hur modern processorn är.

Link to comment
Dela på andra sajter

intressant det här faktiskt... teoretiskt skulle ju det kunna vara problemet.. men finns det något sätt att kolla det? liksom hur mycket korten kräver och hur mycket kräm det finns i nätagget på min dator?

det är inte en IRQ-konflikt iallafall vad jag kan se. UAD-kortet sitter ensamt på IRQ 21 och grafikkorten hamnar på 16.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Det ska stå i specarna till datorn eller kanske på nån liten skylt annars blir det till att ta bort en sidoplåt och okulärbesiktiga (kolla 🙂 ) på nätagget. En del grafikkort kräver i sig ganska många watt och du har två + annan utrustning oxå så jag håller med det är nog idé att kolla upp det där.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Hur mycket levererar ditt nätagg?

Det finns en sida som ger dig hjälp om hur mycket kräm du måste ha i ditt nätagg.

Återkommer när jag hittar den sidan igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tänkte återkomma till denna tråden lite - eftersom jag har hittat lösningen. Ifall någon annan skulle behöva köra dubbla grafikkort i burken. 😏

Det som ställde till det var USERVA-switchen i boot.ini. Den var satt på "USERVA=2900" och när jag sänkte det till 2800 så fungerade båda grafikkorten plus UAD-kortet. Detta är en liknande åtgärd som man även måste göra om man vill köra två eller fler UAD-kort i sin burk.

Dubbla grafikkort är ett väldigt kostnadseffektivt sätt att köra tre eller fyra skärmar till datorn. Så länge grafikkorten har samma fabrikat så verkar det fungera helt utmärkt och man kan köpa ett enkelt grafikkort för typ 300 spänn och sätta i. Detta kan jämföras med att köpa ett fyraportars grafikkort som ofta ligger runt 3-4000 kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte återkomma till denna tråden lite - eftersom jag har hittat lösningen. Ifall någon annan skulle behöva köra dubbla grafikkort i burken. 😏

Det som ställde till det var USERVA-switchen i boot.ini. Den var satt på "USERVA=2900" och när jag sänkte det till 2800 så fungerade båda grafikkorten plus UAD-kortet. Detta är en liknande åtgärd som man även måste göra om man vill köra två eller fler UAD-kort i sin burk.

Dubbla grafikkort är ett väldigt kostnadseffektivt sätt att köra tre eller fyra skärmar till datorn. Så länge grafikkorten har samma fabrikat så verkar det fungera helt utmärkt och man kan köpa ett enkelt grafikkort för typ 300 spänn och sätta i. Detta kan jämföras med att köpa ett fyraportars grafikkort som ofta ligger runt 3-4000 kr.

Egentligen hade jag tänkt stämma in i "kolla om nätagget levererar tillräckligt med ström"-kören. Har själv haft problem med dubbla ljudkort och ett krävande grafikkort en gång.

Men så kommer ditt sista inlägg somen total överraskning.

Så du menar att UAD-1 kortet började fungera igen när du sänkte mängden allokerat arbetsminne för operativsystemet? Hur kommer man på en sådan sak? Känns hur ologiskt som helst. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

det var faktiskt uad-forumet som gav mej upplysningen, fast då handlade det istället om folk som hade problem med att få två uad-kort att fungera i datorn med 3GB RAM-minne eller mer. så jag provade helt enkelt.

alla PCI-enheter behöver en liten del av "base level memory" reserverat till sig för att fungera. om man har 3GB RAM i datorn (eller 4 som jag har - men det är ju saksamma i och med att WinXP32 bara kan tillgodogöra sej ca 3 Gb), och sätter USERVA till 2900, så finns det tydligen för lite minne kvar att reserveras till PCI-enheter. den logiska förklaringen är ju då att du reserverat 2900 mb minne till operativsystemet så att det bara finns 100 mb kvar för alla pci-enheter att dela på. i mitt fall är det tydligen så att grafikkortet snor åt sig allt tillgängligt minne först, så att UAD'n blir utan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...