Jump to content
Annons

Straplocks hjälp.


MrRomero

Recommended Posts

Tjena, har aldrig hört talas om straplocks (jag vet, lite efterbliven) tills för en månad sen när jag satt och surfa på nätet.

Dom skulle säkert hindrat min lilla olycka jag hade på min Fender förra året.

Har en Epiphone Les Paul Standard, vilka ska jag köpa så de passar bra? Schaller, Dunlop ? Hur mycket kostar dem?

Vill inte helst hålla på och pilla, limma och såna grejer på min Les Paul.

Tack för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Jag har schaller. Bara att skruva ur de gamla strapbuttons och i med de nya. Fender har dessa som standard på en del gitarrer.

Spara de gamla så kan man lätt få den till orginal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag stod inför samma problem för något år sedan. Jämförde alla straplocks på marknaden och insåg att inget riktigt passade mig. Men tillslut så hittade jag en billig och enkel lösning som faktiskt funkade och dessutom var riktigt billig. Jag köpte dessa små plastringar på ebay. Man slipper skruva i gitarren och axelbandet sitter riktigt bra. Det går dessutom lätt att ta loss dem om man skulle behöva. Sedan är det klokt att byta dem nångång i halvåret/året kanske för att vara på den säkra sidan.

Kan rekommendera dem varmt!

Ett ännu säkrare alternativ är ju att skruva bort axelbandsknoppen sätta dit en metallbricka och sedan axelbandet, därefter skruva fast knoppen igen. Då sitter bandet garanerat säkert. Nackdelen är ju att man måste skruva loss knoppen för att få loss axelbandet. Men jag tycker dedär plastringarna funkade tillräckligt bra för att det inte skulle vara värt besväret med metallbricka.

Jag har hört allt för många skräckhistorier om hur de andra lösningarna slits ut och tappar greppet. Då förlorar de liksom sin funktion. Det kostar ju endel att byta ut dem med jämna mellanrum, det gör inte plastringarna.

Och nej, jag får ingen provision på dem. Bara fantastiskt nöjd med en sån enkel och billig lösning 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag stod inför samma problem för något år sedan. Jämförde alla straplocks på marknaden och insåg att inget riktigt passade mig. Men tillslut så hittade jag en billig och enkel lösning som faktiskt funkade och dessutom var riktigt billig. Jag köpte dessa små plastringar på ebay. Man slipper skruva i gitarren och axelbandet sitter riktigt bra. Det går dessutom lätt att ta loss dem om man skulle behöva. Sedan är det klokt att byta dem nångång i halvåret/året kanske för att vara på den säkra sidan.

Kan rekommendera dem varmt!

Ett ännu säkrare alternativ är ju att skruva bort axelbandsknoppen sätta dit en metallbricka och sedan axelbandet, därefter skruva fast knoppen igen. Då sitter bandet garanerat säkert. Nackdelen är ju att man måste skruva loss knoppen för att få loss axelbandet. Men jag tycker dedär plastringarna funkade tillräckligt bra för att det inte skulle vara värt besväret med metallbricka.

Jag har hört allt för många skräckhistorier om hur de andra lösningarna slits ut och tappar greppet. Då förlorar de liksom sin funktion. Det kostar ju endel att byta ut dem med jämna mellanrum, det gör inte plastringarna.

Och nej, jag får ingen provision på dem. Bara fantastiskt nöjd med en sån enkel och billig lösning 🙂

Bra tips 😎

Synd bara att jag, so far iaf, är för feg för att handla p ebay 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag stod inför samma problem för något år sedan. Jämförde alla straplocks på marknaden och insåg att inget riktigt passade mig. Men tillslut så hittade jag en billig och enkel lösning som faktiskt funkade och dessutom var riktigt billig. Jag köpte dessa små plastringar på ebay. Man slipper skruva i gitarren och axelbandet sitter riktigt bra. Det går dessutom lätt att ta loss dem om man skulle behöva. Sedan är det klokt att byta dem nångång i halvåret/året kanske för att vara på den säkra sidan.

Kan rekommendera dem varmt!

Ett ännu säkrare alternativ är ju att skruva bort axelbandsknoppen sätta dit en metallbricka och sedan axelbandet, därefter skruva fast knoppen igen. Då sitter bandet garanerat säkert. Nackdelen är ju att man måste skruva loss knoppen för att få loss axelbandet. Men jag tycker dedär plastringarna funkade tillräckligt bra för att det inte skulle vara värt besväret med metallbricka.

Jag har hört allt för många skräckhistorier om hur de andra lösningarna slits ut och tappar greppet. Då förlorar de liksom sin funktion. Det kostar ju endel att byta ut dem med jämna mellanrum, det gör inte plastringarna.

Och nej, jag får ingen provision på dem. Bara fantastiskt nöjd med en sån enkel och billig lösning 😲

Finns liknande från Dunlop som borde kunna köpas i de flesta lokala musikaffärer, kostar ca 15:-/st har jag för mig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns liknande från Dunlop som borde kunna köpas i de flesta lokala musikaffärer, kostar ca 15:-/st har jag för mig...

Jo jag vet. Jag har testat dem med. Alldeles för dålig passform och för tjocka och klumpiga. På en av gitarrerna åkte axelbandsknoppen ur gängorna pga att den var så tjock. Funkar säkert på vissa knoppmodeller men inget jag skulle rekommendera rent generellt iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns liknande från Dunlop som borde kunna köpas i de flesta lokala musikaffärer, kostar ca 15:-/st har jag för mig...

Jo jag vet. Jag har testat dem med. Alldeles för dålig passform och för tjocka och klumpiga. På en av gitarrerna åkte axelbandsknoppen ur gängorna pga att den var så tjock. Funkar säkert på vissa knoppmodeller men inget jag skulle rekommendera rent generellt iaf.

Dom har funkat klanderfritt på min Gibson LesPaul i ett par år nu åtminstone 😲

Skumt att knoppen åkte ur gängorna för att du satte ett plastlås utanpå axelbandet..

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom har funkat klanderfritt på min Gibson LesPaul i ett par år nu åtminstone 😲

Skumt att knoppen åkte ur gängorna för att du satte ett plastlås utanpå axelbandet..

Ah, ja som sagt, de funkar säkert bra på vissa modeller. Annars skulle de ju inte sälja dem. Funkade tyvärr inte på nån av mina gitarrer däremot. Kanske hade gått bättre med ett tunt nylonaxelband på ett par av dem iofs. Nåväl, nu har jag hittat en lösning som funkar på alla gurorna med tjocka axelband.

Nä det är inte så skumt. Den låg ju och pressade knoppen utifrån kroppen. Och är man då lite våldsam med gitarren som jag är ibland på spelningar så blir det lätt så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ett bra tips Rainydays, dessutom gratis frakt. Ska slå till.

Snabbmonterade och perfekta att alltid ha med i plånboken för oväntade speltillfällen.

Själv använder jag Schaller vilket fungerar utmärkt. Ett tips vid monteringen av straplocks är att fortsätta använda skruvarna som redan sitter i gitarren, inte schallerskruvarna (eller andra märken). De kan ha en annan passform än originalskruvarna och det är onödigt att byta ut dom. Ska man sätta tillbaka originalen kan det bli jobbiga problem med glapp. Se även till att rikta straplockshålen uppåt så att de inte kan släppa, OM de skulle gå sönder. Har som tur var aldrig hänt mig.

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

.

Ett tips vid monteringen av straplocks är att fortsätta använda skruvarna som redan sitter i gitarren, inte schallerskruvarna (eller andra märken).

Funkar det bra? För det jag inte vill råka ut för är att Schaller skruven är för liten eller stor och då måste man pilla på gitarren. Vill använda orginalskruvarna på gitarren.

Dunlop plastringarna verkar inte så dåliga, funderar på skaffa dom.

Redigerat av MrRomero
Link to comment
Dela på andra sajter

Synd bara att jag, so far iaf, är för feg för att handla p ebay 😛

Vad är du rädd för? Jag har handlat massvis där och har aldrig haft några problem. Bara man köper från folk med bra rykte så.

Jasså? 🙂 Jag har inte riktigt satt mig in i hur det fungerar. Bra rykte? Finns det något sorts system för sånt eller? 😛

ursäkta OT 😄😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har då aldrig haft problem med de vanliga plastringarna man hittar för 15 spänn styck, enda nackdelen är utseendet. Har Schallers straplocks på ett par gitarrer också, klart snyggare men bättre? Nja. Plastringarna är dessutom lättare att flytta mellan gitarrerna om det skulle behövas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jasså? 😛 Jag har inte riktigt satt mig in i hur det fungerar. Bra rykte? Finns det något sorts system för sånt eller? 😛

Jajjemen. Köparen kan ge betyg på säljaren. Positivt, neutralt och negativt. Har en säljare många negativa bör man kanske passa sig, men med övervägande positiva så är det lugna bananer.

Under "Meet the seller" i annonsen så står det hur många som gett feedback och hur många procent av den som var positiv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jasså? 🙂 Jag har inte riktigt satt mig in i hur det fungerar. Bra rykte? Finns det något sorts system för sånt eller? 😛

Jajjemen. Köparen kan ge betyg på säljaren. Positivt, neutralt och negativt. Har en säljare många negativa bör man kanske passa sig, men med övervägande positiva så är det lugna bananer.

Under "Meet the seller" i annonsen så står det hur många som gett feedback och hur många procent av den som var positiv.

Åhå, då är det ju inte lika läskigt som man har fått för sig då! 😛

Man lär sig någonting nytt varje dag! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

.

Ett tips vid monteringen av straplocks är att fortsätta använda skruvarna som redan sitter i gitarren, inte schallerskruvarna (eller andra märken).

Funkar det bra? För det jag inte vill råka ut för är att Schaller skruven är för liten eller stor och då måste man pilla på gitarren. Vill använda orginalskruvarna på gitarren.

Dunlop plastringarna verkar inte så dåliga, funderar på skaffa dom.

Jag använder alltid gitarrens originalskruvar, det fungerar perfekt med schaller och alla andra märken. Det är ju själva straplock huvudet som ska passa in. Jag fick stora problem med glapp en gång när jag bytte till schallerskruvarna. Fick limma in trä i hålen för att fixa så att originalskruvarna passade igen. Jag använde ett hårt träslag som plugg (från en trumstock). Tändstickor som plugg är alldeles för klent virke och rekommenderas inte av gitarrbyggare har jag läst då det kan släppa.

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft Schaller och nån annan modell på straplocks. Men efter några år så blir det lätt att det lossnar åker ur trät, hävarmens vickningskraft blir ganska stor en bit ut från gitarren. Så sen många många år är en karosseriplåtsbricka och en fet träskruv det enda rätta för mig. Remmen viker jag lite finurligt när jag packar ner gitarren i fodralet. Kanske inte vad man vill göra med en ny gitarr...

Ett tips är att doppa starplocksskruven i trälim när man drar i den. Kanske skruva i den löst en gång, ta ur igen och lite till lim. Att skruva ur skruven sen går bra trots limmet. Att man tappar gitarren så den går sönder är ju värsta mardrömmen!

En annan liten grej jag brukar tipsa om är att man alltid snurrar gitarrkabeln ett eller två varv runt förstärkarens handtag innan man pluggar in den i förstärkarens ingång. Det som kan hända är att man själv, eller troligen nån annan, kanske ett fyllo som kliver runt på scenen får gitarrkabeln runt foten och rycker sönder både kontakten på sladden och vad värre, kanske kretskortet där ingången sitter går sönder, ljudet tvärdör och i värsta fall får man lämna in förstärkaren på reparation, kan ju bli skitdyrt. Och fyllidioterna som orsakar sånt här de vinglar ju bara iväg, de skiter ju helt i allt.

När jag står och spelar live och herr fullbult närmar sig siktar jag med gitarrhalsen i ansiktet på honom så att han inte kan komma så nära att han kliver sönder gitarrdosor och kablar. Att prata med dessa vandrande vålnader går inte, knuffa bort dem med våld är det som gäller om man inte vill få utrustningen förstörd.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag står och spelar live och herr fullbult närmar sig siktar jag med gitarrhalsen i ansiktet på honom så att han inte kan komma så nära att han kliver sönder gitarrdosor och kablar. Att prata med dessa vandrande vålnader går inte, knuffa bort dem med våld är det som gäller om man inte vill få utrustningen förstörd.

Härlig inställning där! 😄

Nämen seriously härligt ☺️😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips är att doppa starplocksskruven i trälim när man drar i den. Kanske skruva i den löst en gång, ta ur igen och lite till lim. Att skruva ur skruven sen går bra trots limmet. Att man tappar gitarren så den går sönder är ju värsta mardrömmen!

En annan liten grej jag brukar tipsa om är att man alltid snurrar gitarrkabeln ett eller två varv runt förstärkarens handtag innan man pluggar in den i förstärkarens ingång. Det som kan hända är att man själv, eller troligen nån annan, kanske ett fyllo som kliver runt på scenen får gitarrkabeln runt foten och rycker sönder både kontakten på sladden och vad värre, kanske kretskortet där ingången sitter går sönder, ljudet tvärdör och i värsta fall får man lämna in förstärkaren på reparation, kan ju bli skitdyrt.

Straplockshuvudet passar ju lika bra oavsett skruv så jag tycker det är bättre att fortsätta använda skruven som redan satt i gitarren istället för nya straplockskruven, men det kanske var det du menade? Ja det finns nog inget värre än att tappa guran så man borde nog limma skruven. Tack för tipset!

Jag läste för ett tag sen om en kille som hade snurrat gitarrkabeln runt förstärkarhantaget som du beskrev. Förstärkaren åkte i golvet när ett fyllo på scen klev på kabeln istället för att den bara rycktes ut. Man kanske borde säkra kabeln i nåt mer stabilt så inget riskerar att välta. Kanske mellan förstärkarens gummifötter först.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips är att doppa starplocksskruven i trälim när man drar i den. Kanske skruva i den löst en gång, ta ur igen och lite till lim. Att skruva ur skruven sen går bra trots limmet. Att man tappar gitarren så den går sönder är ju värsta mardrömmen!

En annan liten grej jag brukar tipsa om är att man alltid snurrar gitarrkabeln ett eller två varv runt förstärkarens handtag innan man pluggar in den i förstärkarens ingång. Det som kan hända är att man själv, eller troligen nån annan, kanske ett fyllo som kliver runt på scenen får gitarrkabeln runt foten och rycker sönder både kontakten på sladden och vad värre, kanske kretskortet där ingången sitter går sönder, ljudet tvärdör och i värsta fall får man lämna in förstärkaren på reparation, kan ju bli skitdyrt.

Straplockshuvudet passar ju lika bra oavsett skruv så jag tycker det är bättre att fortsätta använda skruven som redan satt i gitarren istället för nya straplockskruven, men det kanske var det du menade? Ja det finns nog inget värre än att tappa guran så man borde nog limma skruven. Tack för tipset!

Jag läste för ett tag sen om en kille som hade snurrat gitarrkabeln runt förstärkarhantaget som du beskrev. Förstärkaren åkte i golvet när ett fyllo på scen klev på kabeln istället för att den bara rycktes ut. Man kanske borde säkra kabeln i nåt mer stabilt så inget riskerar att välta. Kanske mellan förstärkarens gummifötter först.

Läskigt, hur kommer det sig att de blir uppsläppta på scenen över huvud taget? ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

På mindre krogar kliver alltid värsta fylldumskallarna upp på scen och ska önska Maragareta, låna gitarren eller sjunga. Att lita på att vakterna ser till så ingen ramlar som en timmerstock över trummor och allt kan man aldrig lita på. Jag brukar sällan lämna prylarna obevakade om jag tar paus.

En tråkig sak med att vara musiker är att man lägger ner all tid och hela sin själ på att musiken man framför ska bli så bra som möjligt. Sen upptäcker man kanske att det på krogen till 20% musik och 80% att man inte ska bli så förbannad på fyllona att man smäller till dem. Många kanonbra musiker har lagt av tack vare det. Men är man beredd på eländet kan man lära sig att undvika allt gaggande. När herr Fyllbult raglande närmar sig upptäcker man att man måste skruva på nåt bakom förstärkaren, och fyllot ledsnar snart på att titta på en rygg som inte svarar på tilltal (sludder) och vinglar iväg.

Fast mestadels är det otroligt kul att spela, det bästa man kan hålla på med. Är man förberedd blir inte chocken lika hemsk när de värsta dräggen kommer. Och det gör de, tyvärr.

Ursäkta offtopic, men det hänger ju ihop lite med straplocks, att tappa gitarren pga att bandet hakar loss är hemskt. Ännu värre nästan om nån obekant trampar sönder den.

Link to comment
Dela på andra sajter

floffo66 (oregistrerad)
På mindre krogar kliver alltid värsta fylldumskallarna upp på scen och ska önska Maragareta, låna gitarren eller sjunga. Att lita på att vakterna ser till så ingen ramlar som en timmerstock över trummor och allt kan man aldrig lita på. Jag brukar sällan lämna prylarna obevakade om jag tar paus.

En tråkig sak med att vara musiker är att man lägger ner all tid och hela sin själ på att musiken man framför ska bli så bra som möjligt. Sen upptäcker man kanske att det på krogen till 20% musik och 80% att man inte ska bli så förbannad på fyllona att man smäller till dem. Många kanonbra musiker har lagt av tack vare det. Men är man beredd på eländet kan man lära sig att undvika allt gaggande. När herr Fyllbult raglande närmar sig upptäcker man att man måste skruva på nåt bakom förstärkaren, och fyllot ledsnar snart på att titta på en rygg som inte svarar på tilltal (sludder) och vinglar iväg.

Fast mestadels är det otroligt kul att spela, det bästa man kan hålla på med. Är man förberedd blir inte chocken lika hemsk när de värsta dräggen kommer. Och det gör de, tyvärr.

Ursäkta offtopic, men det hänger ju ihop lite med straplocks, att tappa gitarren pga att bandet hakar loss är hemskt. Ännu värre nästan om nån obekant trampar sönder den.

Jo, det där har ju hänt några gånger. Men det är ju egentligen bara att hoppa över att spela på krogarna utan scen, där man får stå på golvet i ett mörkt hörn 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

På mindre krogar kliver alltid värsta fylldumskallarna upp på scen och ska önska Maragareta, låna gitarren eller sjunga. Att lita på att vakterna ser till så ingen ramlar som en timmerstock över trummor och allt kan man aldrig lita på. Jag brukar sällan lämna prylarna obevakade om jag tar paus.

En tråkig sak med att vara musiker är att man lägger ner all tid och hela sin själ på att musiken man framför ska bli så bra som möjligt. Sen upptäcker man kanske att det på krogen till 20% musik och 80% att man inte ska bli så förbannad på fyllona att man smäller till dem. Många kanonbra musiker har lagt av tack vare det. Men är man beredd på eländet kan man lära sig att undvika allt gaggande. När herr Fyllbult raglande närmar sig upptäcker man att man måste skruva på nåt bakom förstärkaren, och fyllot ledsnar snart på att titta på en rygg som inte svarar på tilltal (sludder) och vinglar iväg.

Fast mestadels är det otroligt kul att spela, det bästa man kan hålla på med. Är man förberedd blir inte chocken lika hemsk när de värsta dräggen kommer. Och det gör de, tyvärr.

Ursäkta offtopic, men det hänger ju ihop lite med straplocks, att tappa gitarren pga att bandet hakar loss är hemskt. Ännu värre nästan om nån obekant trampar sönder den.

Haha ja så är det. 😮

Dubbar dig till kung Nilsson! Men vad i satan har det att göra med straplocks? Jag har haft samma axelband i över tio år och det funkar utmärkt utan straplocks. Ska man leka Yngwie:http://www.youtube.com/watch?v=DPbFjv7TDJ8&feature=related så är det ett måste. Annars förstår jag inte syftet.

Link to comment
Dela på andra sajter

😆

Haha, min kompis förfestade och lekte Slash och skulle göra en "Yngwiesnurr" med sin Am stratocaster. Den for rakt genom fönstret så halsen fastnade och stack ut. Guran blev lite skadad och historien han fick dra för hyresvärden var inte dålig. Han har även tappat guran flera gånger live, men insisterar på att inte ha straplocks. Jag ska ge honom ett par i julklappspresent.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den rem jag har på huvudgitarren fick jag av morsan i början av 70-talet! Jag spelade bas då och var en spinkig fan. Morsan provlyfte den ganska tunga basen och kollade in remmen jag hade, modell smal av tyg man har till spansk nylongitarr, Frälsningsarmen har ju den modellen. Inte bra för axeln tänkte mor och köpte en bred svart flott rem åt mig. Den hade vadderad insida från början, det ramlade bort för väldigt länge sen. Jag har tappat bort allting i mitt liv men remmen har jag kvar. Och bekväm är den.

Jag har fäst den med en grövre plåtskruv än original och en blank bricka, man drar inte åt så hårt att remmen nyper, bara nästan. Inget sticker ut, inget behöver tas loss, jag kan packa ner den i caset ändå. Remmen är förtås fastsatt lika i andra änden, där det sitter en smalare bit rem. Konstigt att den hållit hela livet!

Ni kan ju fundera på mittmicken om ni vill.

Fender rules.

post-8284-1223759485_thumb.jpg

post-8284-1223759585_thumb.jpg

post-8284-1223759733_thumb.jpg

post-8284-1223759848_thumb.jpg

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...