Jump to content
Annons

Studiofestival 23 - Röstning


johahl

Recommended Posts

Och de låtar som kom in efter den först satta deadline (om det nu va några, men det va det nog)? Skall de tas bort nu då också? Nä, låt alla röster vara med tills det är över. Är väll bättre att alla röster är med och att alla låtar får vara med också?

Jo jag håller med dig att låtar inskickade efter deadline inte borde komma med. Fast det är inte lika "farligt" som försenade röster tycker jag. Det är ju inte så att man hinner göra en så fasligt mycket bättre låt på två extra timmar, däremot kan en helt ny vinnare utses på ett par röster.

Fram till 22 känns som den mest rättvisa röstningen. Vem bestämmer annars gränsen? Då kan man lika gärna köra på ett par dagar till så kanske vi får en tredje, eller fjärde vinnare 🙂

Ser ingen anledning att vänta till sista sekunden när man har två veckor på sig att rösta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 162
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

det är helt sjukt att jag fick typ halva min poängskörd efter deadline 😎

Du får piska dina fans att rösta snabbare nästa gång 😄

varför då, jag tycker de gjorde ett fantastiskt bra jobb 🙂

Inte de som röstade för sent väl? Ah, okej, du vill *inte* vinna kanske 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni är f-n lite roliga ändå..tänkte skicka in en fem-ackordare, men var lite orolig att någon skulle upptäcka mig 😄

Tog en rejäl lyssning på alla bra bidrag tidigt i söndags, men efter ett fantastiskt väder i Stockholm som krävde sina promenader, häng med sen lunch och gott vin i solen så landar man hemma hos päronen över en middag..klockan blir typ 22.10 innan jag kliver innanför dörren. En lyssning till och lite röster var bara att glömma..eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att listan är i behov av kontrollräkning. Räknade på bidrag 1, och efter 22 röstningsomgångar bör det snarare ligga på typ 22.

Alltså, 22p kl. 22 efter 22 omgångar.

😄

edit... glöm det där med 22 röstningsomgångar, 22 stod ju helt enkelt för KLOCKAN 22 😛

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att listan är i behov av kontrollräkning. Räknade på bidrag 1, och efter 22 röstningsomgångar bör det snarare ligga på typ 22.

Alltså, 22p kl. 22 efter 22 omgångar.

😛

edit... glöm det där med 22 röstningsomgångar, 22 stod ju helt enkelt för KLOCKAN 22 😛

Du hade rätt. Jag hade räknat fel, siffror är svårt för mig. Någon får gärna kontrollera räkningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Boxes of Shit - Hellpig. Tja, jag hade inte tänkt skicka in denna egentligen men tänkte att va fan, det gör jag i alla fall. Fick aldrig tag på någon sångare till den så samplingarna lades mest till för att addera åtminstone lite variation på annars väldigt tråkig (?) låt. Med sång hade det blivit mycket bättre. Tror jag. Kul att ett par stycken fann någon form av behållning av låten... och ja, den innehåller kanske mer än två ackord men hela grunden bygger åtminstone bara på två toner. Kommer man sist så slipper man i alla fall bli första förlorare! Mua-hawhaw-haaaaw!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gjorde ju min låt Dead end lives på 2 timmar ( med trummspår och mix från en tidigare festival låt (shes gone, sound-a-like/pastich festivalen) och mina monitorer och stereo högtalare gör alltid att jag lägger på för mycket bas men låten kan bli riktigt bra om jag mixar och sjunger om den.

sen fanns det ju så många bättre låtar så det var ju ingen risk att man skulle vara i närheten av att vinna.

så vem vann? vem håller i nästa festival? vad blir temat? det återstår att se...

de två vinnarna kan ju bestämma varsit tema så röstar vi vilket som vinner. 😐

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gjorde ju då Scurvy och Void, gick på 2 timmar resp 30 min ungefär 🙂

Kul att få poäng över huvud taget, började bli lite orolig först när alla bara sa "kul men inte min grej" 😆

Och för den som undrade, nä Scurvy har ingen text, det är bara skrikande faktiskt! 😛

Hade förväntat mig mer klagomål på "sången" faktiskt på bägge låtarna, jag suger på det så det är oftast det som förstör låtarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gjorde ju då Scurvy och Void, gick på 2 timmar resp 30 min ungefär 🙂

Kul att få poäng över huvud taget, började bli lite orolig först när alla bara sa "kul men inte min grej" 😆

Och för den som undrade, nä Scurvy har ingen text, det är bara skrikande faktiskt! 😛

Hade förväntat mig mer klagomål på "sången" faktiskt på bägge låtarna, jag suger på det så det är oftast det som förstör låtarna.

Hehe! Måste ju säga att Void var ruggigt lik en Meshuggah låt som heter Bleed. OM du inte har hört den tycker jag att du ska ta dig en lyssning:D

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gjorde ju då Scurvy och Void, gick på 2 timmar resp 30 min ungefär 🙂

Kul att få poäng över huvud taget, började bli lite orolig först när alla bara sa "kul men inte min grej" 😆

Och för den som undrade, nä Scurvy har ingen text, det är bara skrikande faktiskt! 😛

Hade förväntat mig mer klagomål på "sången" faktiskt på bägge låtarna, jag suger på det så det är oftast det som förstör låtarna.

Hehe! Måste ju säga att Void var ruggigt lik en Meshuggah låt som heter Bleed. OM du inte har hört den tycker jag att du ska ta dig en lyssning:D

Hehe, jo jag har lyssnat på Meshuggah sen barnsben så lite influerat av deras sound är det klart man är, även om jag inte tycker Void är så lik Bleed, men jag tar det som en komplimang! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man säga nåt om sina låtar också då =)

Ok, "2 ackord" kom till mig när jag diskade en dag. I huvudet var den dock på skånska, och det var länge en öppen fråga vilket "språk" den skulle bli på. Kändes dock helt sjukt fånigt att stå och skrika på härmad skånska, så det fick bli svenska istället. Eller vad säger jag! 😆

Sången sjöngs sedan in en osedvanligt bra sångdag. Hade nog pratat en del tidigare på dagen, och värmt upp rösten ordentligt. Stämbanden höll nämligen till TVÅ tagningar!! Dock var jag smart nog att sjunga in båda verserna innan jag gav mig på refrängen. Annars hade det gått åt skogen. Båda tagningarna (på refrängen alltså) klippte ganska rejält på ganska många ställen, men jag fick aldrig feeling igen, så de behölls iallafall.

En av gitarrerna är riktigt kasst spelad, men eftersom feelingen som sagt inte ville infinna sig, så behölls den. Däremot putsade jag till melodikan och de andra gitarrerna.

Allt som allt är jag ganska nöjd med låten.

Conny Nash var lite mer en låt av typen "sitta-vid-datorn-och-leka-en-stund". Blaffade på en jätteful synthbas, som faktiskt nästan lät som en riktig bas i sammanhanget... iallafall antar jag det, eftersom ingen klagat på den. Kanske beroende på att jag i slutfasen av mixningen råkade skruva ner den jättemycket. Sedan försökte jag lägga sången så lågt jag kom den dagen, fast den hamnade lite FÖR lågt på ett ställe så det liksom bara är lite morrande ljud eller så. Ingen verkar ha märkt det heller, så det gjorde nog inget.

Som rytm lade jag på lite knäklapp och ett rivjärn som jag spelade på med en sked... och ett litet visp-trumset på det.

Det jag är mest nöjd med i conny-låten är andra halvans sång, speciellt "it's left within me"-frasen. Det jag är mest missnöjd med är att jag mixar väldigt, ehm, bristfälligt.

Egentligen var det tänkt att det skulle bli en till låt, som skulle fullborda conny-triologin, fast den blev aldrig klar.

Kul att båda låtarna fick lite poäng, tackar för det =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Våra låtar fick 2 och 4 poäng om jag räknat rätt, har inte sett någon sammanställning?

Då de slogs om jumboplatsen så drar jag slutsatsen att ingen är intresserad av 'background story'... 😆

Edit: nej, jag är inte bitter 😛

Redigerat av flabb
Link to comment
Dela på andra sajter

Då de slogs om jumboplatsen så drar jag slutsatsen att ingen är intresserad av 'background story'... :rolleyes:

Jag är det!

Jag med! Jag tycker alltid att det är kul med lite bakgrundsinfo även om intresset från yttervärlden tycks smalt.

Link to comment
Dela på andra sajter

precis, det är eftersnacket som är kul, så berätta gärna om era låtar, alla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Betyder detta att Johahl skall hålla i nästa festival också? 😄 Får säga Grattis iallfall. För vi skulle gå efter 22-röstningen eller hur blev det? Här är iallfall lite om min låt Thoughts of december:

Trodde inte det jag skulle komma så långt upp på listan som det blev, oavsätt vilken röstning som gäller. 🥰

..Detta tyder på att folket här faktiskt inte går efter hur bra mixen är.. ☺️ Den spelades in med en billig JJlabs Usb-mik och därav det fina bruset. Att det var så basig märkte tänkte jag aldrig på förrän kommentarerna rullade in.. Låten är inspelad i Cubase men jag mixade den i Reason genom att sampla audiospåren, tycker det är bättre effekter där. Är inte van vid att sjunga och blev därför väldigt glad att höra fina kommentarer om detta. Mixningen blev lite slarvig eftersom jag satt timmarna innan med det.. 😛 Kul festival tyckte jag. Skål!

Mvh

Memphis

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om det finns så mycket att säga om mina låtar "Dual Uniform" och "En bit".

En Bit gjorde jag iaf på fyllan och den blev väl inte så populär;)

Älskar sånna låtar själv iaf och har en serriös på mina uppladdade filer här som ni gärna får lyssna på.

Från Pop till Bitpop heter den, och är en lite mer seriös produktion.

Dual Uniform la jag ner lite mer tid på, och det svåraste med den var att kapa ner den till 3:30.

Blev själv faktiskt väldigt nöjd och gjorde en lite mer dansvänlig version på typ 6min lite senare. Räck upp en hand om ni vill ha den!☺️

Tycker att alla bidrag som vanligt var riktigt bra!

Sen hoppas jag att vinnaren drar igång en OKTOBERFEST! Bier bier bitte

🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Betyder detta att Johahl skall hålla i nästa festival också? ☺️😛 Får säga Grattis iallfall. 😄 För vi skulle gå efter 22-röstningen eller hur blev det?

Ja även om jag höll på att Fiddens låt skulle vinna så litar jag inte på hans temaval efter reggiefestivalen. Så jag röstar för 22-röstningen. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, "2 ackord" kom till mig när jag diskade en dag. I huvudet var den dock på skånska, och det var länge en öppen fråga vilket "språk" den skulle bli på. Kändes dock helt sjukt fånigt att stå och skrika på härmad skånska, så det fick bli svenska istället. Eller vad säger jag! ☺️

Hehe, min tankegång när jag lyssnade på låten första gången var "Aha, en melodika, det måste vara Fiddens bidrag". Men sen började snubben vråla och jag tänkte att "Nämen det låter ju som en skåning som försöker sjunga rikssvenska. Det kan inte vara han."

Men sen insåg jag ju att det var du trots allt 🥰

Vet inte om du faktiskt omedvetet blandade in lite skånska där eller om jag tyckte att det borde vara skånska så det var det jag hörde 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett stort grattis till segraren/segrarna.

Jag tyckte det var ett väldigt kul tema och passar på att tacka dom som röstade på mig.

LÅt: Ages

Inspirationen till min låt kom nog från Ryan Adams Goodnight Rose från Easy tiger. Inte för att jag plankat, men hade suttit och njutit av den ett par dagar tidigare.Texten handlar om en kompis jag inte sett på 20-25 år. Det lustiga är att han ringde upp min mamma för en vecka -14 dar sen men lämnade inget meddelande då han var full. Lite kosmiskt är det.

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att Fidden stod som segrare i slutändan. Får man mest poäng så får man! Jag är en stolt tvåa. Du får gärna hålla nästa festival 🥰

Mina låtar:

Missing you kom fram en dag i början av festivalen då jag kände mig väldigt ensam, haha. Gjorde riffet (som är Cm och Fm) och skrev sedan texten. Slutresultatet är en biverkan av jag har kommit in en fas då jag gillar chillout elektronica med mycket bas och kagge... därav mycket bas och mycket kagge.

Save the Planet Earth började jag med kl. 1 på natten dagen innan deadlinen. Satt uppe till 6 på morgon kände mig väldig "peace"-aktig. Påverkad eller ej ☺️, den är lite feel good och jag tror kanske jag ska arbeta vidare på den. Ackorden är G C... "Peace"-ackord.

Jag försökte med båda arbeta med långsam dynamisk utveckling eftersom det var få ackord. Försöker ofta arbeta med liknande meningar i texterna och variera orden lite. Jag gillar när saker upprepas mycket. Det kan dock uppfattas som tråkigt.

Båda är inspelade i Cubase med en Sm57 för både röst och akustisk gitarr. Pianot är mitt digital piano. Trummorna är en mix av Stylux RMX och Ezdrummer. Basen är trilogy. Där var tekniken 😛

Redigerat av johahl
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett stort grattis till segraren/segrarna.

Jag tyckte det var ett väldigt kul tema och passar på att tacka dom som röstade på mig.

LÅt: Ages

Inspirationen till min låt kom nog från Ryan Adams Goodnight Rose från Easy tiger. Inte för att jag plankat, men hade suttit och njutit av den ett par dagar tidigare.Texten handlar om en kompis jag inte sett på 20-25 år. Det lustiga är att han ringde upp min mamma för en vecka -14 dar sen men lämnade inget meddelande då han var full. Lite kosmiskt är det.

MVH

Jag trodde man skulle höra likheten med Goodnight Rose men det gjorde jag ej ☺️ Det är så roligt att musik kan ge upphov till så många olika vägar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att Fidden stod som segrare i slutändan. Får man mest poäng så får man! Jag är en stolt tvåa. Du får gärna hålla nästa festival 😛

Mina låtar:

Missing you kom fram en dag i början av festivalen då jag kände mig väldigt ensam, haha. Gjorde riffet (som är Cm och Fm) och skrev sedan texten. Slutresultatet är en biverkan av jag har kommit in en fas då jag gillar chillout elektronica med mycket bas och kagge... därav mycket bas och mycket kagge.

Save the Planet Earth började jag med kl. 1 på natten dagen innan deadlinen. Satt uppe till 6 på morgon kände mig väldig "peace"-aktig. Påverkad eller ej ☺️, den är lite feel good och jag tror kanske jag ska arbeta vidare på den. Ackorden är G C... "Peace"-ackord.

Jag försökte med båda arbeta med långsam dynamisk utveckling eftersom det var få ackord. Försöker ofta arbeta med liknande meningar i texterna och variera orden lite. Jag gillar när saker upprepas mycket. Det kan dock uppfattas som tråkigt.

Du gjorde väldigt bra låtar och en väldigt rolig tävling!🥰 Tackar för det och grattis till andra plats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...