Jump to content
Annons

Studiofestival 23 - Röstning


johahl

Recommended Posts

En sido fråga, burkar ni monolyssna när ni mixar? Mixar ni i starkt eller svagt ljud?

Det finns en hel del trådar om sånt, kolla runt lite och sök så slipper den här tråden springa iväg i ett "hög vs. låg volym vid mixning" -bråk 😄

Jag tänkte mest om någon av bidragsgivaren ville säga hur dom gjorde på just sin mix. Jag märkte att det var rätt stor skillnad i mono på vissa och i hörlur vs högtalare på andra, vid låg och hög.

Vi hade nämnligen genomgång på hur "viktigt" det var att tänka på monokompabilitet och mixa lågt.

Fan, ju mer jag lyssnar på bidragen destu bättre blir dom känns det som. Många små detaljer i vissa låtar som gör dom väldigt mycket bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 162
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

En sido fråga, burkar ni monolyssna när ni mixar? Mixar ni i starkt eller svagt ljud?

Det finns en hel del trådar om sånt, kolla runt lite och sök så slipper den här tråden springa iväg i ett "hög vs. låg volym vid mixning" -bråk 🙂

Jag tänkte mest om någon av bidragsgivaren ville säga hur dom gjorde på just sin mix. Jag märkte att det var rätt stor skillnad i mono på vissa och i hörlur vs högtalare på andra, vid låg och hög.

Vi hade nämnligen genomgång på hur "viktigt" det var att tänka på monokompabilitet och mixa lågt.

Fan, ju mer jag lyssnar på bidragen destu bättre blir dom känns det som. Många små detaljer i vissa låtar som gör dom väldigt mycket bättre.

Då får du nog vänta tills det hela är avgjort eftersom vi inte ska avslöja vem som gjort vad innan dess.

Viktigt att mixa lågt vetifan, fick lära mig att man skulle köra relativt högt, men det där är ju en smaksak. Och det här med att lyssna mono blir ju mindre och mindre "viktigt" iom att det mesta sänds i stereo nu för tiden. Jag brukar däremot kolla mono bara för att se att inget är helt åt helvete fasmässigt, men låter det bra så låter det bra, lite fasfel får man tåla ibland 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

när det är så här många bidrag kunde man kanske köra med 10, 8, 6, 4, 2, 1 i poäng så fler kan få poäng.

Jo jag håller med. Hade gärna delat ut poäng till fler. Men det är väl lite sent att ändra röstningsreglerna. Något att tänka på till framtida festivaler kanske?

jo det var lite så jag tänkte, iom att flera redan röstat.

men det kan ju den som vinner tänka på när han (eller hon) håller i näst festival.

Link to comment
Dela på andra sajter

6p - Låt 02 (Scurvy). Underbart! Hade platsat på vilken Cephalic Carnage platta som helst. Grymt jobbat!

4p - Låt 18 (Thoughts of December). Naket och ärligt. Lite José González vibb. Hade gjort sig jättebra som soundtrack i en film.

2p - Låt 10 (Escaping The Magpies Nest). Fyndig och energisk. Lyckas hålla lyssnaren alert. Ruggigt bra produktion.

1p - Låt 07 (Void). Skönt flytande låt á la Catch 33. "Sometimes less is more". Bra exempel här tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

när det är så här många bidrag kunde man kanske köra med 10, 8, 6, 4, 2, 1 i poäng så fler kan få poäng.

Jo jag håller med. Hade gärna delat ut poäng till fler. Men det är väl lite sent att ändra röstningsreglerna. Något att tänka på till framtida festivaler kanske?

jo det var lite så jag tänkte, iom att flera redan röstat.

men det kan ju den som vinner tänka på när han (eller hon) håller i näst festival.

Jag tycker personligen det känns som för många poäng att dela ut. Det tråkiga med att betygsätta musik är att mycket bra faller bort... sån är branschen liksom.

Link to comment
Dela på andra sajter

morgonte (oregistrerad)

Kul med många bidrag, men svårt att rösta. Så här blev det:

01 - 2 Ackord - Snygg integration med temat. Plus för svenska!

02 - Scurvy - Tyvärr är jag totalt inkompetent på extrem metal.

03 - Dual Uniform - Snyggt utförd dansmusik.

04 - Två små svarta gitarrer - En bra start på en låt, men den behöver utvecklas mer.

05 - Höstballad för regniga dagar - Gitarren låter bra. Jag längtar efter en melodi. Orgeln stör mig, dra ner den.

06 - Missing You - Härlig känsla! Tar tag i mig direkt. Får mig att tänka på Sting.

07 - Void - Se låt två.

08 - The End of Conny Nash - Mycket bra! Jag gillar speciellt percussioninslagen med skedar(?) och röst.

09 - Scratch The Surface - Snygga kontraster mellan riffen. Gillar det trots att jag normalt inte brukar lyssna på sånt här!

10 - Escaping The Magpies Nest - Helgjuten låt! Saknar inte nåt här.

11 - Ages - Börjar i countrystuk, går över i dansmusik. Gillar första biten mest...

12 - Goin' Over Jordan

13 - En Bit - Jag begriper mig inte riktigt på sånt här - stänger av öronen rätt snart.

14 - Save The Planet Earth - Angelägen text! Låten behöver ett stick, men jag förstår att det kan vara svårt att få till inom 2-ackordsregeln.

15 - Lets Apply - Trevlig 60-talskänsla! Är löjligt svag för körer som sjunger Hmm-bap-doo-aah... 😳

16 - Boxesofshit - Har inte räknat ordentligt, men nog låter det allt som minst 5-6 ackord här. Annars är det inget fel på den. Får mig att tänka på Zappa, fast dit är det en bit.

17 - Eye to eye - Bra låt, men känns lite...tam kanske. Vässa!

18 - Thoughts of December - Härlig blå känsla. Enkelt är ofta bäst! Se upp med bruset.

19 - Alla brev - Jodå, Om originalitet alltid vore lika med kvalitet...

20 - Dead end lives - Punkig låt som inte övertygar mig. (Kanske tur det med tanke på texten?)

Poäng:

6p - 06 - Missing You

4p - 08 - The End of Conny Nash

2p - 15 - Lets Apply

1p - 01 - 2 Ackord

Jag hade helst velat ge poäng också till:

10 - Escaping The Magpies Nest

09 - Scratch The Surface

/Stefan

Redigerat av morgonte
Link to comment
Dela på andra sajter

Att den har hitpotential betyder i o försig inte att den är bra (eller genomarbetad). Men en del låtar kanske bara funkar vid speciella tillfällen. Roxy Musics Avalon, har t ex blivit framröstad till att vara den bästa låten att lyssna på när man har sex. Det kanske är lika dant med alla brev. Att den bara funkar när man steker palt. Då blir den plötsligt jättebra 😆

Men han som har gjort den (som jag råkar känna) hälsar att de orden värmde. Han upptäckte tävlingens extistens bara ett par timmar innan deadline, så han är ändå ganska nöjd med låten med tanke på omständigheterna 😲

God natt folk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du möjligen gjort den? 😲

Nädu. Den som kan sätta sin signatur på den skapelsen måtte skatta sig lycklig.

Palt? Då måste du bo nära från boin...

Jag är smålänning bosatt i skåne. Men jag tycker det är spännande med mat från främmande kulturer 😆

(och så hade jag en flickvän i Umä som lärde mig ett och annat om livets goda)

Link to comment
Dela på andra sajter

1: 2 Ackord - Otroligt snygg musik och framför all melodin på melodikan/dragspel(?). Sången känns tyvärr som en helt annan låt för mig.

2: Scurvy - Ett par år sen hade jag fallit för detta utan tvekan. Yesterdays news för mig. Välgenomfört dock.

3: Dual Uniform - Skön och chill musik. Hade gärna dansat till denna kl 6 på morgonen ute i en skog.

4: Två små svarta gitarrer - Två gitarr och 6 strängar. Ska inte vara 12? Ibland får man böja sig för texten antar jag. Det är schysst låt som borde genomförts med större variation.

5: Höstballad för regniga dagar - Pink Floyd vibbar... Emerson, Lake and Palmer var det någon som sa också också. Trevliga soundutvecklingar. Bättre grundljud hade gynnat låten.

6: Missing You - Basdriven musik som tyvärr lämnar en del hål i mixen. Snygga effekter på andra halvan.

7: Void - Se svar 2. Dock är jag väldigt imponerad av solot med en ton.

8: The End of Conny Nash - Jag uppskattar texten! Snyggt break. Elgurkan hade jag personligen skippat. Ful klang som inte riktigt passar in.

9: Scratch The Surface - Även sån musik jag lyssnade på för ett par år sen. Legatodelen mellan 1 - 2 min är riktigt fet.

10: Escaping The Magpies Nest - Det gär är en sån musikstil jag inte gillar... men ändå gör. Jag går emot strömmen och tokdiggar tamburinen.

11: Ages - The Shadows goes elektro. Fulsnygg röst som går hem i hjärtat.

12: Goin' Over Jordan - Jag hade gärna hört introt som hela låten. Roooooooots!

13: En Bit - Bitmusik är en stil där skorna är snygga, men lämnar tunga skoskav.

14: Save The Planet Earth - Feel good musik. Större variation och mer dynamik önskas för att den ska hålla helt ut.

15: Lets Apply - Jag fick lite "In the middle of our house" 80's rock n roll vibbar. Helt ok låt.

16: Boxesofshit - Jamlåtar kan vara riktigt bra, tyvärr så denna inget som som sticker ut.

17: Eye to eye - Dansband, Leonard Cohen, vet inte. Kan inte placera alls. Introt från James Brown - I feel good? ⚠️

18: Thoughts of December - Känns som en ovan sångare, därav att det inte går igenom till 100 %. Hade gärna hört en torrare mix då sången försvinner bitvis. Jag smälter när "singing.... aaaahh aahh aaahh aahh aaaaaaaah" kommer. Fyfan, bra!

19: Alla brev - Äh, ni vet.

20: Dead end lives - Lite dov ljudbild. Mer ös på sången hade varit gött i denna genre.

Så det blir....

6 poäng till bidrag 11 - Ages

4 poäng till bidrag 03 - Dual Uniform

2 poäng till bidrag 18 - Thoughts of December

1 poäng till bidrag 10 - Escaping the Magpies Nest

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var värst va tomt det blev här helt plötsligt, borde det inte vara ett gäng till som tom vart med och skrivit låtar som ska rösta, kom igen nu! 😳

Folk som deltagit men inte röstar får sina poäng strukna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var värst va tomt det blev här helt plötsligt, borde det inte vara ett gäng till som tom vart med och skrivit låtar som ska rösta, kom igen nu! 🙂

Folk som deltagit men inte röstar får sina poäng strukna!

Ja, man kan ju tycka att vi borde ha minst lika många röster som antal låtar. Man kan ju tycka det. 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var värst va tomt det blev här helt plötsligt, borde det inte vara ett gäng till som tom vart med och skrivit låtar som ska rösta, kom igen nu! 🙂

Folk som deltagit men inte röstar får sina poäng strukna!

Ja, man kan ju tycka att vi borde ha minst lika många röster som antal låtar. Man kan ju tycka det. 😑

Men det är ju gott om tid kvar 🙂 Jag ska iaf rösta!

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var värst va tomt det blev här helt plötsligt, borde det inte vara ett gäng till som tom vart med och skrivit låtar som ska rösta, kom igen nu! 😑

Folk som deltagit men inte röstar får sina poäng strukna!

Ja, man kan ju tycka att vi borde ha minst lika många röster som antal låtar. Man kan ju tycka det. 🙂

vadå, får man rösta flera gånger om man har med fler låtar? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var värst va tomt det blev här helt plötsligt, borde det inte vara ett gäng till som tom vart med och skrivit låtar som ska rösta, kom igen nu! 🙂

Folk som deltagit men inte röstar får sina poäng strukna!

Ja, man kan ju tycka att vi borde ha minst lika många röster som antal låtar. Man kan ju tycka det. 🙂

vadå, får man rösta flera gånger om man har med fler låtar? 😛

Kanske borde köra att man får dela ut typ 10 poäng per låt man har lämnat in, så har man två får man lägga dubbla!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var värst va tomt det blev här helt plötsligt, borde det inte vara ett gäng till som tom vart med och skrivit låtar som ska rösta, kom igen nu! 🙂

Folk som deltagit men inte röstar får sina poäng strukna!

Ja, man kan ju tycka att vi borde ha minst lika många röster som antal låtar. Man kan ju tycka det. 🙂

vadå, får man rösta flera gånger om man har med fler låtar? 🙂

Kanske borde köra att man får dela ut typ 10 poäng per låt man har lämnat in, så har man två får man lägga dubbla!

Då avslöjar man/ger hintar om vem som gjort vilka bidrag. Då försvinner spänningen.

Fortsätta bumpa tråden bara 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

jag ska rösta men har inte hunnit skriva komentarer och har varit lite osäker på hur jag ska lägga poängen med det börjar klarna nu.

det rätt visaste är ju att alla deltagare röstar, så alla får ge de andra poäng.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, då ska jag avge lite röster och komentarer:

1. bra låt, variationen i spelandet och instrumenten gör låten kul att lyssna på, känns inte som det bara är 2 akord.

2. jobbig metal, skulle behöva fler akord så det händer mer.

3. Väldigt enformig, önskar bara att den ska ta slut.

4. Väldigt enformig, känns som en refräng och ingen vers, borde inte texten gå "5 små svarta fingrar smeker 6 söta strängar"?

5.Väldigt enformig, kunde kanske bli ok om du sänker orgeln och höjer den där gitarr plocket man anar i bakgrunden, och gjort den betydligt kortare.

6.soft reggae, känns lite seg och tråkig.

7.Ok metal, lite Slayer vibbar ibörjan.

8. Bra Country.

9. jazz, funk, metal ok men känns lite trist, kanske kan funka som filmmusik.

10. kul och varierat arr av trummorna, känns inte som 2 akord eftersom det händer olika grejer hela tiden. sänk sången lite. väldigt bra arrad.

11. också bra arr, spännande att lyssna, kommer in nya grejer hela tiden.

12. Bra arr, sång och piano spel.

13.ett trasig tv-spel är inte min grej, super mario nej tack.

14. Skön sång och bra text. enkelt och genialistkt.

15.bra låt och orgel är aldrig fel.

16.Skön musik som kunde varit med i en film eller barn program från 70-talet,snacket till för dock inget till låten (bort med det), skit bra.

17. ok låt lite hög sång.

18.lite trist, händer inget.

19. Díleva dricker slivovitza och käckar kebab pizza, nej tack!

20. för basigt,öva mer på sången och mixandet.

ok då följer poängen:

6 poäng till nr 14 för en väldigt skön låt.

4 poäng till nr10. för bra trummor och arr.

2 poäng till nr1. som och så var väl arrad och pruducerad.

1 poäng till nr 11 ännu en välgjord låt som var kul att lyssna på.

på delad 5:e plats tätt i hälarna på de överiga kom dessa låtar som jag också hade velat ge poäng:

nr.8 , nr.12, nr15, nr16.

bra jobbat alla som varit med och gjort låtar och röstat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...