Jump to content
Annons

Studiofestival 23 - Röstning


johahl

Recommended Posts

Välkomna till Studiofestival 23 röstning.

Nu har det äntligen blivit dags att ta fram hörlurarna och gräva ner er i 20 st brinnande heta 2 ackords-bidrag.

Lyssna, gallra och välj.

Låtarna finns finns att ladda ner på följande addresser:

http://files1.bredband.net/cpuser_b658216/...stival%2023.rar

Högerklicka - Spara som

(Tack flabb)

http://studiofestival23.diinoweb.com/files...stival%2023.rar

Högerklicka - Spara som

http://www.zshare.net/download/19616404c81a045b

Klicka på download now - vänta 20 sek - sen kommer en länk upp.

Röstningregler:

- Lyssna igenom alla bidrag.

- Poängsätt dina fyra favoriter med 6, 4, 2 och 1. 6an går till det bidraget du gillar bäst.

- Skriv gärna en kommentar till alla bidrag.

- Röstning på eget bidrag är inte tillåtet.

- Alla som röstar måste ha varit registrerade senaste den 22:e September för att undvika fusk.

- Vem/vilka som gjort vilket bidrag avslutas i slutet av röstningen. No kiss and tell!

- Röstningen avslutas den 12:e Oktober klockan 22.00.

- Vinnaren får äran att bli nästa festivalgeneral.

Good luck have fun!

Slutgiltig poängställning:

Grattis! 🙂

1: Fidden - 2 Ackord - 40

2: johahl - Missing You - 37

3: rainydays - Escaping The Magpies Nest - 35

4: Memphis - Thoughts of December - 33

5: Lindpop - Ages - 25

6: Stoneyoung - Dual Uniform - 24

7: JonasW - Scurvy - 12

7: Gizmozis - Scratch The Surface - 12

7: johahl - Save The Planet Earth - 12

8: Ozzian - Alla brev - 11

9: morgonte - Goin' Over Jordan - 9

10: JonasW - Void - 8

11: Fidden - The End of Conny Nash - 6

12: flabb & Carl Cadello - Eye to eye - 4

13: flabb & Carl Cadello Lets Apply - 2

13: sixties - Dead end lives - 2

14: Slejnard - Två små svarta gitarrer - 1

15: SyntaxError - Höstballad för regniga dagar

15: Stoneyoung - En Bit

15: Hellpig - Boxesofshit

Rösterna:

1: Fidden - 2 Ackord - 6,6,1,2,1,6,6,6,2,4 -> 40

2: JonasW - Scurvy - 1,6,2,1,2 -> 12

3: Stoneyoung - Dual Uniform - 2,4,4,4,4,6 -> 24

4: Slejnard - Två små svarta gitarrer - 1

5: SyntaxError - Höstballad för regniga dagar

6: johahl - Missing You - 2,4,1,2,6,1,1,6,2,6,2,4 -> 37

7: JonasW - Void - 1,6,1 -> 8

8: Fidden - The End of Conny Nash - 1,1,4 -> 6

9: Gizmozis - Scratch The Surface - 6,2,4 -> 12

10: rainydays - Escaping The Magpies Nest - 4,6,6,4,2,1,4,2,2,4 -> 35

11: Lindpop - Ages - 2,4,6,1,6,4,2 -> 25

12: morgonte - Goin' Over Jordan - 1,4,1,2,1 -> 9

13: Stoneyoung - En Bit

14: johahl - Save The Planet Earth - 1,2,2,6,1 -> 12

15: flabb & Carl Cadello Lets Apply - 2

16: Hellpig - Boxesofshit

17: flabb & Carl Cadello - Eye to eye - 4

18: Memphis - Thoughts of December - 4,6,6,4,2,4,6,1 -> 33

19: Ozzian - Alla brev - 4,1,6 -> 11

20: sixties - Dead end lives - 2

Redigerat av johahl
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 162
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

20 bidrag! Coolt =)

Har lyssnat igenom en gång nu, skön blandning. Många bra låtar. Behöver lyssna igenom dem några gånger till innan jag bestämmer mig.

Håller med dig - dessutom utfärdas en varning, jag höll på ramla av stolen 2 ggr, först av bidrag 2,

sen av skratt (boxesofshit) 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

20 bidrag! Coolt =)

Har lyssnat igenom en gång nu, skön blandning. Många bra låtar. Behöver lyssna igenom dem några gånger till innan jag bestämmer mig.

Det är ingen stress! Ta det lugnt och lyssna många gånger. Vissa låtar växer har jag själv märkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är alltid först att ta mat när värdinnan säger "var så goda" så nu kör jag med den taktiken här med 🙂

1: 2 Ackord - Hade jag varit 20 i dag hade jag spelat sånt här. Bra mixat och underfundigt. Bra med ös! Naivt och underbart.

2: Scurvy - Uff! Tur att den sparken i skrevet inte varade så länge. Ledsen, men jag fattar inte sån häringa musik.

3 - Dual Uniform - Natt i staden. Blå ljus och dekadens. Hyfsad bilåkarmusik.

4: Två små svarta gitarrer - Minimalistiskt och trevligt. Lite Pugh Rogerfeldt. Kanske lite fattig text. 😉 Måbramusik med snygga stämmor.

5 - Höstballad för regniga dagar - När jag var 10-12 satt jag hemma hos min farmor och spelade på hennes orgel dagarna i ända (när jag inte var ute och fiskade). Det lät ungefär såhär. Jag var i trans spelade bara på de svarta tangenterna så allt passade in hur jag än improviserade. Idag har den låten dock blivit lite långtråkig i mina öron.

6 - Missing You - Går direkt till hjärtat. Grym! Älskar sån här melankolisk "dageneftermusik". Låten hade dock mått bra av lite matring.

7 - Void - Helvete!!! Sätta denna låten efter den förra. Men "solot" var coolt, en ton och sen två. Monotonins mästare! Rätt fräckt fast jag inte fattar det.

8 - The End of Conny Nash - Skitkul! Lite krispigt ljud. Violent Femmes blandat med Johnny Cash. Bra dynamik. Småkass mixning eller det kanske var meningen.

9 - Scratch The Surface - Hypnotisk gitarrononi. Bra framförd och cool ide´ men den blir lite trist i längden.

10 - Escaping The Magpies Nest - Hade jag varit 20 i dag hade jag spelat sånt här. Bra med ös! När jag tänker efter så var det faktiskt det här jag spelade för 25 år sedan.

11 - Ages - Cross over - Contry och electronica. Lite synd på att mungigesynten ligger så långt fram. Låten tilltalar mig verkligen. Lite gäspvarning dock. Men det kan ju bero på antalet ackord. 😉

12 - Goin' Over Jordan - Tom Waits före målbrottet. Lite mastring här med så...

13 - En Bit - Detta är min definition på "Helvetet": Ett datorspel inopererat i huvudet som man aldrig kan stänga av ljudet. 😉 Tinitusvarning!!!

14 - Save The Planet Earth - Lisa för själen efter förra låten. Fan vad jag blivit gammal. Simon and Garfunkel. Stämningsfullt och trevligt.

15 - Lets Apply - Det här gillar jag, speciellt orgeln. Mm bap doa!

16 - Boxesofshit - Fyra män i var sitt hörn spelande sin pryl. Hade räckt med hälften därefter är i alla fall jag rätt trött. Hansson och Karlsson från frösihjäl.

17 - Eye to eye - Karaktäristisk gubbröra. Med ett enda ord: Stor variation på två ackord och jag gillar orgeln 😑

18 - Thoughts of December - Finstämd och vacker. Du sjunger skitbra. Modigt att inte försöka gömma sig bakom en ljudvägg som vi andra gör. Alldeles för mycket bas i mixen, Det bullrar rejält i mina monitorer. Synd på mixningen. Jäkligt synd.

19 - Alla brev - lollipop lollipop oo lolli lolli lolli lollipop.

20 - Dead end lives - muuu, kuack, bäää!!

Mhh. Ursäkta de två sista omdömena. Det är min 10-åriga son Samuel som är hemma från skolan pga sjukdom. Hans andra kommentarer har jag dock censurerat bort. 😏

19 - Alla brev - Philemon Arthur and the Dung goes 2000-talet. I övrigt håller jag med min son. 😉

20 - Dead end lives - Såja där kom den. Det rör sig ständigt framåt. Det blir verkligen bara bättre och bättre. Mixen är ok men skulle kunna må bra av lite mer "tydlighet".

Poängen från "The Eastern Lund Jury"

6 poäng får låt nr. 1: 2 Ackord

4 poäng får låt nr.10: Escaping The Magpies Nest

2 poäng får låt nr. 6: Missing You

1 poäng får låt nr. 8: The End of Conny Nash

0 poäng får låt nr. 18: Thoughts of December (Hedersomnämnande)

0 poäng får låt nr. 20: Dead end lives (Hedersomnämnande)

Resten får tyvärr inga poäng alls 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

1 - 2 ackord: Fullt ös. Slarvigt spelad gitarr. Krya på dig i halsen.

2 - Scurvy: Bra låtlängd. Frågan är om du använde NÅGOT ackord.

3- Dual uniform: Snyggt som tusan! Hade nog mått bra av lite sång, men jag tycker den håller bra ändå.

4 - Två små svarta gitarrer: Lite för pughig sångröst för min smak, men partierna med det andra ackordet är TOKIGT SNYGGT. Gitarrarrangemanget där får mig att smälta.

5 - Höstballad för regniga dagar: Snyggt, men den vann inte direkt på att jag lyssnat fler gånger.

6 - Missing you: Mycket bra. Litet minus för tonkorrigering och att den känns lite lång.

7 - Void: Shit, Imperial March i metal-tappning! Diggade allt utom "sången".

8 - The end of Conny Nash: Knepig mix. Kul med rivjärn.

9 - Scratch the surface: Klanderfritt utförd. Kaotisk gitarrmelodi som både håller intresset uppe och gör mig lite småyr.

10 - Escaping the Magpies Nest: Har saknat den där stämman. Mycket bra, men ge tamburinisten koffeinfritt kaffe.

11 - Ages: Fusionen mellan country och elektronika är klockren. Tar en stund innan man kommer på att sångrösten faktiskt passar riktigt bra.

12 - Goin' over jordan: Gillar början bäst, men resten är riktigt snyggt det också.

13 - En bit: Bitvis(!) snyggt. Bitvis ganska enerververande.

14 - Save the planet earth: Aaaah, skönt som bomull efter hård elektronik i öronen. Lovely.

15 - Lets apply: Känns som midnight oils beds are burning utan refräng. Tyvärr är det väl refrängen som gör den låten så bra.

16 - Boxes of shit: Samplingar från vadå? Låter lite som Will Tanner i Alf. Helt ok, men blir lite tråkig.

17 - Eye to eye: Enligt mig är det här 3 ackord.

18 - Thoughts of december. Älskar't redan från början, trots det knepiga gitarrljudet. "Aaaaah"-partiet är mycket fint. Brist på omväxling i kombination med låtlängd drar ner betyget.

19 - Alla brev: Känns som ett ångestladdat barnprogram från 70-80talet med en såndär ledsen clown med strutmössa. Håller distansen ut och har en kul "nonsenstext".

20 - Dead end lives: Smart att köra ackordet en oktav högre upp som omväxling. Känns dock lite jämntjock och sticker inte ut nånstans.

Har brottats ett tag med den inbördes ordningen bland mina favoriter, det är väldigt jämnt... men det slutade såhär:

6p: Escaping the magpies nest

4p: Thoughts of december

2p: Ages

1p: Save the planet earth

bubblare:

Goin over jordan

Missing you

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta var en kul festival! 🙂 Min första också. Roligt med så många bidrag, får säga att det är en salig blandning det här.. 😄

Har lyssnat några gånger nu. Här it goes:

1: 2 Ackord - Gillar reverbet och ljudbilden i början, sedan sätter det igång och tycker det är väldigt mycket diskant. Ingen musikstil jag gillar så mycket men det var bra melodier.

2: Scurvy - Prggressiv Grindcore/deathmetal.. kom lite hastigt men var inte helt oväntat. 😛 Tungt med tritonus och skriksång, ingen jätterolig låt kanske men jag diggade detta faktiskt.

3 - Dual Uniform - Ja, skön låt, gillar den mjuka ljudbilden och alla arpeggio-slingor.

4: Två små svarta gitarrer - Trevligt låt, men får hålla med CC att texten var lite fattig. 🙂

5 - Höstballad för regniga dagar - Påminner om Emerson, lake and palmer. Skönt djup och goa harmonier, enformig men funkade ändå.

6 - Missing You - Fräscht o proffsigt! Enkel och skön, väldigt bra jobb med effekter. Mycket bra sångröst också. Håller med CC om att totalvolymen var lite låg.

7 - Void - Yea! Började väldigt tungt, sången var väl sådär, händer inte så mycket dock. Men tungt. =)

8 - The End of Conny Nash - Hehe, ja lite Johnny Cash-känsla. Kul och glad låt. 🙂 Bra sånginsats.

9 - Scratch The Surface - Proggressiv rock som påminner om lite allt möjligt. Lite udda tonarter och takter, som det ska va. 🙂 Men låten funkade sådär för mig fast jag är ett progg-fan.

10 - Escaping The Magpies Nest - Detta gillade jag! Mycket välgjort och snyggt. Sången, spelandet och mixen var ruskigt bra. Väldigt bra låt överhuvudtget!

11 - Ages - Cross over - Låter först som vilda västern, tills synthen kommer in, så blir det electronica typ helt plötsligt, och sedan pop. 🥰 Men rätt skön låt tycker jag. =)

12 - Goin' Over Jordan - Väldigt coolt och oväntat, låter precis som gamla 50-60tals-inspelningar i introt. Sedan kommer det igång och blir en mycket skön låt.

13 - En Bit - Får väl hålla med CC till stor del här med. 😆

14 - Save The Planet Earth - Gillade den här väldigt mycket. Påminner lite om Simon and Garfunkel som sagt. Bra text. Soft och chill låt

15 - Lets Apply - Inte min ost riktigt. Men om jag gillat genren så hade det kanske funkat.

16 - Boxesofshit - Svängigt typ. Saknas sång tycker jag.

17 - Eye to eye - Inte speciell låt alls tyckte jag, men helt okej.

18 - Thoughts of December - Fin och mysig låt. Lite basigt och grumligt ljud o lite för mycket delay kanske. Låtlängden var väl i längsta laget. Bra låt annars.

19 - Alla brev - 😛

20 - Dead end lives - Brötigt, gick inte hem här tyvärr.

Poängen från "The Jury from Memphis":

6 poäng får låt nr. 10: Escaping The Magpies Nest

4 poäng får låt nr.6: Missing You

2 poäng får låt nr. 14: Save the planet earth

1 poäng får låt nr. 12: Going over Jordan

En puss går till:

Låt nr. 2: Scurvy

Låt nr. 09: Scratch The Surface

😛

Mvh

Memphis

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

1 - 2 ackord: Kul låt men jag har lite svårt för just sånt här, mixen var kanske lite tråkig också 😆

med detta sagt är nog detta en av de bättre låtarna rent arrangemangsmässigt

2 - Scurvy: Faller mig betydligt bättre i smaken, vrickat är kul

3- Dual uniform: Jävligt skönt groove och funkar helt klart utan sång, hade nog blivit fel om det vart det.

4 - Två små svarta gitarrer: haha! Kul text 😆

Rösten påminner mig förövrigt om Alfons Åberg!

5 - Höstballad för regniga dagar: Skönt gitarrsound på leaden, men keyboarden är ju på tok för jobbig!

6 - Missing you: Klockrent rakt igenom!

7 - Void: Skönt gung, monotont och trevligt.

8 - The end of Conny Nash: Kul låt, vet inte vad mer jag ska tillägga...

9 - Scratch the surface: Riktigt ball låt även om den är lite enerverande vissa stunder, colla gordian knot vibbar!

10 - Escaping the Magpies Nest: Skön låt, men produktionen var lite klen, även om det kanske kan vara passande i sammanhanget men ändå 🙂

11 - Ages: Kul låt men inte riktigt min grej

12 - Goin' over jordan: Hur bra som helst!

13 - En bit: Inte riktigt två ackord va?

14 - Save the planet earth: Tyckte nog det var lite fusk här med 🙂 Men bra låt

15 - Lets apply: Helt ok låt, men kanske lite lång?

16 - Boxes of shit: Lite mycket ackord vissa bitar va? 🙂 Men annars en skön låt

17 - Eye to eye: Skön låt, skulle gilla att lyssna på den i bilen.

18 - Thoughts of december: Skitbra låt! Du har riktigt skön sångröst, men tyvärr är mixen inte så bra, golvet håller på att flytta sig här .)

19 - Alla brev: Vet inte riktigt vad jag ska säga haha, men tyvärr är dragspel ett stort minus hos mig!

20 - Dead end lives: Får såna låtar vara längre än 1.45? 🙂

Då var det det här med poäng också, lite svårt faktiskt men here goes:

låt 18 - Thoughts of december 6 poäng

låt 10 - Escaping the Magpies Nest 4 poäng

låt 3 - Dual uniform 2 poäng

låt 6 - Missing you 1 poäng

Honourable mention till:

9 - Scratch the surface

och

16 - Boxes of shit

Kul att så många bra låtar skapades i ganska så skilda genrer!

Redigerat av JonasW
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej och hå, eftersom jag inte får rösta (reggade mig försent) så tänkte jag i alla fall ge lite av mina tankar när jag lyssnade igenom det hela första gången.

01 riktigt bra, sången ligger lite för nära och övertygar inte riktigt. Skulle kanske försöka få in en bättre feeling och lägga in sången och sjunga från magen! Bra melodi, bra pålägg och rolig text! (väldig tids-aktuell musik)

02 skrik och ganska så okreativ, gillade dock hur texten breakade gitarrerna.

03 Kan inte säga så mycket om det, kan inte så mycket om den här typen av musik. Men jag skulle lätt kunna tänka mig den som sov musik i alla fall. Fina arpegios.

04 Rolig, lite rörig dynamik. Det var någon av stämmorna som inte var så snygg.

05 Känns som en nytolkning av Bo Hansson, diggade det första minuten sen blev det rätt enformigt. allt flöt ihop rätt bra tycker jag ändå

06 trummorna låg väldigt nära, nästan som om dom bor i huvudet på än. Tar över det andra, annars var den klart godkänd.

07 samma som 02, jag kan inte mycket om det här musiken. Allt låter som buller i mina öron.. sorry.

08 Gillar den skit mycket, skulle dock behövas mixa om, låter som massa separata spår istället för en helhet i mina öron.

09 Låter som musiken till golden eye för nintendo 64 om ni kommer ihåg den. vet inte riktigt vad jag ska säga.

10 Bra melodi, allt bra förutom sången. Inget fel på ditt sjungande men just att sången inte känns som att den flyter på bra i låten. Den kanske är lite för nära och torr.

11 musiken är bra, sången känns lite sur på sina ställen. väldigt spännande koncept.

12 grymt intro, gillar hela grejen överhuvudtaget. Bra mixat, bara basen som försvinner lite. Den kanske skulle lyftas fram en liten, liten aning.!

13 Åh, jag är svag för trackad musik (om den nu är det). Riktigt bra i mina öron. Sköna trumljud.

14 Simon n Garfunkel känsla på ett positivt sätt. Riktigt bra. Känns som man är tillbaks i det glada 60talet och ska ut på demonstration!

15 snygg orgel, bra mixat. sången sviktar lite i versen dock. Annars var allt riktigt bra i mina öron.

16 Känns väldigt mono och middig i början, sen öppnar den upp sig fint när "vocalsen" kom. Me like.

17 sången kändes sur ibland, lite luftig överhuvudtaget. Inte dålig men inte min typ av låt.

18 skön sov musik, skulle kunna skära lite bas här och var. Speciellt lite på rösten.

19 ?? sången behöver komprimeras och dras ner. Låter som en hög dileva typ 😆

20 sången flyter inte in bra i musiken alls. annars var det väl punkigt!

Vinnaren för mig är NR 1! Jag är som någon där uppe sa, 20 och naiv! Får jag så spridare jag gärna vidare den låten till mina vänner!

Link to comment
Dela på andra sajter

(klart att grabben ovan ska få rösta tycker jag. Det är ju roligt att vinna en sån här tävling, men jag tror ingen på det här forumet tycker att det är så viktigt att man skulle försöka fuska genom att skapa påhittade användare.) Bra kommentarer annars från honom och ni andra!

Riktigt bra jobbat. En väldigt hög standard på alla låtar! Så egentligen kan man säga att alla som är med i tävlingen är vinnare!😆

Planet Earth

Fin med ett bra tema. Sjyst sång också. Den första delen blev lite tjatig ett tag. Men sen i slutet när det kom in lite fler röster tyckte jag det blev bra. I andra halvan blev det bättre lixom. snyggt!

2 ackord. Bra låt. Sjyst att du får in två ackord i texten också. Den där glidningen på gitarren var riktigt snygg. snyggt slut också.

Scurvy Den här låten var riktigt cool! Det är lite hönsfarm över den. På ett bra sätt.

Dual Uniform. Jag tycker om musiken. Den är varierad fast det bara är två ackord. Men den är lite lång, skulle kunna dras ned till tre minuter?

Två små gitarer. Bra spelat och sjunget. Jag diggar de här ahh-ljuden!

Lite tjatig dock.

Höstballaden är lite tjatig, Det behövs något mer tema för att den ska kännas intressant. Men det är sånn här electromusik som ska vara lite tjatig. Men den är ganska bra i en minut i allafall 🙂

Missing you. Var rktigt bra. Varierad. och sjysst. Man tänker inte på att det bara är två ackord. Snyggt att det kommer in lite annorlunda grejer i slutet också, innan det hinner bli tjatigt.

Void är rätt cool. Lite för hård och snabb tycker jag. Men den är riktigt minimalistisk.

The end of Conny nash. Den här är riktigt rolig. Kompet blir lite tjatigt dock. Jag diggade särskillt början med stenkaksljudet. Kul låt!🙂

Scratch the surface. Riktigt coola grejer du gör med gitarren där. Några av de mest intressanta tongångarna bland låtarna. bra låt.

Escaping the Magpies Nest. Bra melodi. Med en del variation.

snyggt med gitaren i slutet också.

Going over Jordan. Den här var skön tycker jag. Jag tycker om pianot och orgeln i den här. Glad och upbeat. Och sången är det bra kännsla i!

En bit Sån här musik är jag fel person att bedömma. Jag tycker ljuden är för vassa. Det skulle låta bättre om det var lite mjuka ljud som inte gjorde ont.

Mbapdoap. Orgeln är bra! Trevlig låt. Jag tycker om radiorösten! Det ger lite karaktär til låten. Snyggt solo vid 1:30. Känns riktigt 60-tal det här. Bra! Den pågår lite länge dock... Man tröttnar lite på mbop doapp efter tre minuter.

Box of shit. Den här tycker jag är skönt strange. Lite zappaaktigt. Sjunger han "destroy boxes of shit at the guests?". Och vad var den andra texten? Kul!😎

Eye to eye. Snygg kör på den här. Ganska bra. Men lite tjatigt.

Thoughts of december Känns äkta. och snyggt. Rösten är behaglig men skulle kunna vara lite

tydligare. Man skulle kunna skippa ett par Ah i slutet också.

Alla brev. Orginellt i alla fall. Känns väldigt genomarbetad 😄

Dead ends - Låter som Ramones lite (eller har jag fel?). Känns rolig och svängig. Bra.

Juryn från Oz ger följande poäng:

9p Scratch the surface

6p Going over jordan

4p Missing you

1p Scurvy

Bubblare:

Magpies nest

Conny Nash

MVH Ossian 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Jag är glatt förvånad över hur gott det låter hära! :rolleyes: . Har bara hunnit lyssna en gång så jag återkommer med röstningen o kommentarer. Ge mig några dagar. Har ett par favvosar hittills men måste lyssna mer...

som sagt, nog finns det talang i svea rike, både på musikalitet o inspelningsteknik 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig gör det inget om jag får rösta eller inte. Jag tar med mig alla bidrag till skolan imorgon för att höra hur dom låter igenom ett par genelec 1038or. Då kanske man kan ge lite bättre kritik på mixning och mastring än igenom mina

akg k412p :rolleyes:

Jävla bra och kreativa bidrag. Dom här tävlingarna är ju skitbra för eran utväckling! Jag vet inte om ni har haft det här som tema under någon studiofestival men tema "skriva låt åt en speciel artist" kanske vore något. På så sätt kanske man kan få A&R's att få upp ögonen för er och få er att breaka lite kanske... Bara en idé.

Ska bli kul och följa utveckligen här i framtiden, jag kanske blir tillräckligt duktig för att vara med någon gång också.

Måns

Redigerat av ortner
Link to comment
Dela på andra sajter

För mig gör det inget om jag får rösta eller inte. Jag tar med mig alla bidrag till skolan imorgon för att höra hur dom låter igenom ett par genelec 1038or. Då kanske man kan ge lite bättre kritik på mixning och mastring än igenom mina

akg k412p 😲

Jävla bra och kreativa bidrag. Dom här tävlingarna är ju skitbra för eran utväckling! Jag vet inte om ni har haft det här som tema under någon studiofestival men tema "skriva låt åt en speciel artist" kanske vore något. På så sätt kanske man kan få A&R's att få upp ögonen för er och få er att breaka lite kanske... Bara en idé.

Ska bli kul och följa utveckligen här i framtiden, jag kanske blir tillräckligt duktig för att vara med någon gång också.

Måns

Skall bli intressant höra hur det låter där, kanske är ni fler som kan agera 'jury' och rösta på skolan? 😆

Bra ide' till festivaltema, kom ihåg det den som vinner.

Har inte mer än snabblyssnat men mina öron är fortf slut sen i helgen så återkommer med röstning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte om ni har haft det här som tema under någon studiofestival men tema "skriva låt åt en speciel artist" kanske vore något. På så sätt kanske man kan få A&R's att få upp ögonen för er och få er att breaka lite kanske... Bara en idé.

Vet inte om det temat varit innan, men det är helt klart en bra idé. Fast personligen tycker jag att det är helt irrelevant att fånga några A&Rs intresse. Det som är skönt med studiofestivalen är ju att den är så opretantiös på den fronten, och tävlingen är ju mest för en kul grej liksom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om en A&R ska komma in så blir mer en platform att sälja sig själv. Tror dock att det skulle vara högt deltagande i den festivalen.

Man vill ju gärna lyckas och komma in i branschen, men det känns inte rätt. Studiofestivalerna ska vara genuina. My 2 cents.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tar tillbaks det där med A&R's, det var mer menat att potentialen nog finns här för att skriva en låt till en specifik artist som sen kan komma att användas. På så sätt kanske någon lyckligt lottad får in lite pengar och kan betala av en del av sin studio.

Vad det gäller att rösta i klassen kanske jag kan lyckas styra upp något sådant om ett par veckor, vi har våran första produktions vecka nästa vecka och det är fullt upp just nu. Jag vet inte om ni läser Studio tidningen, men i alla fall i #1 2007 så stod det om ett event som min skola annordnade som hette "Writers Retreat". Konceptet bestog av 20 olika internationella låtskrivare, sen var det förlag som hade önskemål om låtar så satt dom i grupper om 3 personer, en textförfattare, en melodiskrivare och en producent. Detta genererade i genomsnitt över hundra låtar per vecka (det var 3 veckor om året) och som jag förstod det så var det väldigt givande att ha en beställning och lära sig att leverera en sådan specifik typ av sång. Typ:

Artist: Pink

Typ: Rock-poppig

Ämne: Att vara en rockertjej i LA.

Det kanske kan vara värt att prova i alla fall.

Ska bli kul att se vem som vinner, jag håller tummarna för 2-ackord.

En sido fråga, burkar ni monolyssna när ni mixar? Mixar ni i starkt eller svagt ljud?

Redigerat av ortner
Link to comment
Dela på andra sajter

En sido fråga, burkar ni monolyssna när ni mixar? Mixar ni i starkt eller svagt ljud?

Det finns en hel del trådar om sånt, kolla runt lite och sök så slipper den här tråden springa iväg i ett "hög vs. låg volym vid mixning" -bråk 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer mina kommentarer och poäng, på det hela taget väldigt hög standard!

1. 2 ackord. Småkul text, bra melodislingor.

2. Scurvy. Ösig men lite kort.

3. Dual Uniform. Skön ljudbild. Börjar bra men kommer inte riktigt igång.

4. Två små svarta gitarrer. Gitarrerna bra, texten blir för enformig.

5. Höstballad för regniga dagar. Bra grundtema, möjligen för lång.

6. Missing you. Bra sång, låten svänger bra. Utvecklar sig bra och hänger väl ihop.

7. Void. Maler på bra, har potential men blir lite grötig tyvärr.

8. The end of Conny Nash. Lite otydlig sång bitvis, skönt grundgroove. Coolt med lo-fi-ljudet i början och slutet.

9. Scratch the surface. Grundmelodin i botten är bra men jag gillar inte riktigt slingorna ovanpå. Blir lite för lång.

10.Escaping the magpies nest. Bra intro, bra energi i låten. Sången drunknar ibland tyvärr. Bra helhet.

11. AgesGillar gitarren i början, stör mig på synten i början men det smälter ihop bra efter ett tag. Skönt gitarrsolo.

12. Going over Jordan. Bra sväng med enkel ljudbild.

13. En bit. Ganska charmig men med ljud som inte tilltalar mig.

14. Save the planet earth. Trubadurstuk, bra sång. Mycket behaglig.

15. Lets apply. Bra potential men lyfter inte riktigt. Ojämn sånginsats.

16. Boxes of shit. Väldigt spretig.

17. Eye to eye. Bra groove, OK hekhet.

18. Thoughts of December. Lite småmysig.

19. Alla brev. Småknasig, inte riktigt min grej.

20. Dead end lives. Rockig men blir för götig här.

Och så poängen:

6 poäng Låt 6 Missing you.

4 poäng Låt 11 Ages

2 poäng Låt 14 Save the planet earth

1 poäng Låt 8 The end of Conny Nash.

Hedersomnämnande: 12 Going over Jordan och 10 Escaping the magpies nest.

/F

Link to comment
Dela på andra sajter

01 - 2 Ackord - Svensk 90-talsindiepop när den är som bäst. Skön blandning med den melankoliska melodikan mitt i det poppigt glada och naiva. Ett lättburet örhänge som snidats mästerligt med slöa och trubbiga verktyg. Melodin sätter sig som bränt socker i teflon.

02 - Scurvy - Plektrumtekniken imponerar... men inte så mycket annat tyvärr. Det känns mer som en parodi, fast inte tillräckligt rolig.

03 - Dual Uniform - Hög mysfaktor och bra genomförande. Basgången känns lite fantasilös dock, men annars händer det mycket som gör att det aldrig blir enformigt. Gillar det.

04 - Två små svarta gitarrer - Bra till en början med riktigt snyggt gitarrarr, men det blir lite tjatigt. Texten känns som någon logoped-ramsa som upprepas till förbannelse, så det funkar ju faktiskt att den är så enformig, men musiken kunde gärna få kompensera med att sticka av lite.

05 - Höstballad för regniga dagar - En höstballad enbart för mig? Ja..ja..jag vet inte vad jag ska säga. 😛 Vågar nog inte säga annat än det låter oerhört tjusigt. Tyvärr är även denna lite väl enformig för att behålla mitt intresse.

06 - Missing You - Melankoliskt och mjukt. Bra körabilenregnignattmusik. Får lite Nina Ramsby-vibbar av dethär, vilket är väldigt positivt.

07 - Void - Halstabletter är inte bara för popsnören, jag lovar. Skönt mangel, men lite för monotont för min smak.

08 - The End of Conny Nash - Riktigt välgjort. Musiken är inte riktigt i min smak, men sången imponerar. Känns på riktigt liksom.

09 - Scratch the Surface - Som att mumsa på en långhårig distad svamp. Älskar sånnahär psykadeliska tapeter, och tavlorna du hängt upp på dem är om än något picassoinspirerade ändå vackra på sitt sätt. Riktigt trevlig visa.

10 - Escaping The Magpies Nest - Ösigt värre, men lite tunn mix. Kunde nog låtit basen få lite mer plats. Bert Smorenburg på tamburin? Verkar vara en rälig skata detdär hursomhelst.

11 - Ages - Gick inte alls hem hos mig. Det är egentligen bra låt i grunden, men den känns alldeles för rörig och ofokuserad. Syntharna gör mer skada än nytta tycker jag.

12 - Goin Over Jordan - Härlig förkrigsmusik. Kompet känns lite som ett av de som fanns till Mellotronen, sådär fånigt så det blir tufft. Riktigt bra sång! Instrumenten känns inte riktigt riktiga, vilket förstör känslan lite, men inte särskilt mycket. Skulle gärna höra mer av samma vara!

13 - En Bit - Mitt hjärta smälter så fort jag hör ett SID-chip. Men det räckte inte så långt i detta fallet. Känns mest som ett planlöst enmansjam och introt inbjuder inte direkt till fler lyssningar.

14 - Save The Planet - Mjukt och finstämt. Har lite svårt för texter som denna, får samma känsla som jag får av lovsånger. Men det är välspelat och mysigt.

15 - Let's Apply - Mmmbap doa, Mmmbap doa. Dethär var riktigt kul. Såhär hade nog The Doors låtit om de kommit i början av 60-talet. Småkär i Jon Lord som jag är så hade jag önskat att orgelsolot fick lite mer plats.

16 - Boxesofshit - Alltså jag är ju svag för sånthär. Får god lust att sitta i gröngräset med en flaska vin och flumma bort mig i en hel konsert med dehär snubbarna.

17 - Eye To Eye - Jag gillar verkligen hooken och körsången i denhär, skön melodi. Leadsången känns lite oseriös i början, förstör nästan känslan, men det glöms snart bort. Känns lite som en låt ur en 70-talsfilm med långt hår och stora mustascher. Gillar den mer och mer för varje lyssning.

18 - Thoughts of december - Mycket känsla i denhär. Riktigt skön låt och bra röst. Som tidigare sags så är den lite väl mullrig i basen. Men jag tycker ändå om värmen i den. Mycket bra.

19 - Alla brev - Ja det är ju ingen tvekan vem som gjort denhär. Känns tyvärr inte alls lika genomarbetat som det brukar. Men minst lika galet iaf.

20 - Dead end lives - Sånhär musik kräver rejält med energi, men det saknas tyvärr en del av den varan här. Känns som sångaren smygit upp i natten och försökt lägga sången utan att väcka frugan. Jag tycker frugan får finna sig i sånnt om hon gift sig med en punkare.

Och så till det riktigt svåra... poängsättningen. Det var alldeles för många bra för att kunna dela ut poängen rättvist. Men detta är min röst iaf:

6p - 01 2 Ackord

4p - 17 Eye To Eye

2p - 09 Scratch the Surface

1p - 06 Missing you

Bubblare: Thoughts of december, Boxesofshit, Goin over Jordan

Link to comment
Dela på andra sajter

1. 2Ackord. Tja, inte riktigt min grej det här fast ändå inte helt oävet. (2/5)

2. Scurvy. Njet. Detta är kul i 5 sekunder men sedan tröttnar jag tyvärr. (2/5)

3. Dual Uniform. Riktigt skön låt men jag saknar något ... förmodligen sång. Men det är ett skönt sväng i den! (3.5/5)

4.Två Små Svarta Gitarrer. Lite synd på den übernaiva texten, själva låten och gitarrspelet är grymt skönt. (3/5)

5. Höstballad för regniga dagar. Bara jobbigt för redan tinnitusdrabbade öron. (1/5)

6. Missing You. Lugnt med gung och skönt avskalat. Härlig produktion om än aningens överdriven bastrumma. (3/5)

7. Void. En aning för entonigt (!) tyvärr. (2/5)

8. The End Of Conny Nash. Jag bara gillar den härna lixom. Det behövs inte mer liksom, det svänger Conny. (3/5)

9. Scratch the Surface. Sköna disharmonier emellanåt. Diggar dock inte det alldeles för rena trumljudet. Skulle varit skönt med lite

sång som kunde lyfta låten lite mer. (3/5)

10. Escaping the Magpies Nest. Kunde nog blivit bättre om inte tvåackordsregeln strypt låten lite. Trista trummor med för mycket

rumskänsla för min smak. (2/5)

11. Ages. Vet inte vad det är som gör att denna inte riktigt vill fastna hos mig. Det är en rätt intressant blandning vad det gäller

genrés men ... det blir lite nja ändå tyvärr. (2.5/5)

12. Goin Jordan River. Plinke-ti-plonk på pianot drev mig vansinnig. Mild överdrift men det var inte roligt men jag tyckte att början

var lovande. (1/5)

13. En Bit. Jag har svårt för att njuta av musik som gör sig bäst i ett spel från 80-talet. Sorry. (1/5)

14. Save the Planet Earth. Rätt trevlig liten sak som dock sjunker på grund av sin politiska korrekthet. (1/5)

15. Let's Apply. Kunde mått av en lite bättre produktion, detta får mig att tänka på något inspelat i en replokal med en 4-ch porta på

80-talet. jag vet inte varför. (2/5)

16. Box of Shit. För osammanhållet och långa partier där det inte händer något spännande. (1/5)

17. Eye to Eye. Rätt skön låt och de två ackorden är väl snyggt använda här. (3/5)

18. Thoughts of December. Nice... avskalat och naket, funkar jättebra tycker jag. Skönt och avslappnande på ett märkligt vis. Kanske

lite mörk produktion. (4/5)

19. Alla Brev. Det här tror jag helt enkelt att jag inte förstår. Eller så är det på det viset jag väljer att se det. (1/5)

20. Dead End Lives. Ahh, äntligen lite drag. Kanske inte världens bästa sång men jag gillar denna lite old-school-punk-rock-låten. Lite

taffligt spelat här och där men det är ju precis så det skall vara. (3.5/5)

Poängutdelning

1p till 06. Missing You

2p till 20. Dead End Lives

4p till 03. Dual Uniform

6p till 18. Thoughts of December

Bra jobbat alla deltagare! Hoppas inte att jag sänker någon totalt med mina ettor men någon skall ju ha dem också... man kan inte tillfredsställa alla.

Link to comment
Dela på andra sajter

måste lyssna mer, det var för många bra låtar. 🙂

när det är så här många bidrag kunde man kanske köra med 10, 8, 6, 4, 2, 1 i poäng så fler kan få poäng.

nu blir man tvungen att ge både bra och dåliga låtar 0 poäng. känns lite orättvist.

Link to comment
Dela på andra sajter

när det är så här många bidrag kunde man kanske köra med 10, 8, 6, 4, 2, 1 i poäng så fler kan få poäng.

Jo jag håller med. Hade gärna delat ut poäng till fler. Men det är väl lite sent att ändra röstningsreglerna. Något att tänka på till framtida festivaler kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...