Jump to content
Annons

Studiofestival 23 - Röstning


johahl

Recommended Posts

Jag blir helt förvirrad, vem fan har vunnit nu då? 🙁

Tyckte det var en jäkligt kul tävling, detta var ju min första studiofestival.

För mig var det ganska enkelt att skriva, jag började med Void, och där var det bara välja två ackord och sen "ja nu kör vi". Mer bara komma på en takt som var kul och sen bara prutta på. Sist men inte minst tyckte jag att det behövdes ett solo, och två ackord i ett solo var lite väl mycke tyckte jag så en ton fick räcka 😎

Scurvy var lite mer jobb iaf, även om många kanske inte tror det så ligger det mycket tanke bakom den, ja förutom den obefintliga texten då 🙂, men jag är och har vart i evigheter en riktig sucker för sån psykopatmetal eller vad man nu vill kalla det, ju mer dischord desto bättre! Var ju tyvärr tvungen att limitera mig till två ackord så jag kunde ju bara köra två olika och resten av låten består av endast grundtonerna i 4 oktaver.

Sen märkte jag att jag nog kunde ha tagit ut svängarna en del vad gäller att klämma in toner i leads osv, jag körde ju 2 ackord (grundtoner) där med, men det vart ju bara bra ändå 🙂

Tackar iaf hjärtligast för en trevlig festival och grattis till den som nu har vunnit, vem det än är!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 162
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag blir helt förvirrad, vem fan har vunnit nu då? 😄

Fidden vann. Han fick trots allt mest poäng 🙂

jaja, eftersom det var du som höll i denna, så kan jag ta nästa då. Men bara för det kommer jag välja ett tema där man bara får spela banjo och aprikosmarmelad.

edit: förresten så får ni diskutera fram nåt tema, så jag kan skriva på mitt exjobb i lugn och ro i veckan. Sätter igång nästa festival till helgen dårå 🙂

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

jaja, eftersom det var du som höll i denna, så kan jag ta nästa då. Men bara för det kommer jag välja ett tema där man bara får spela banjo och aprikosmarmelad.

Inte mig emot 😄 Det är mina två huvudinstrument.

Jag har bara äppelmos hemma, är det ok?

Link to comment
Dela på andra sajter

jaja, eftersom det var du som höll i denna, så kan jag ta nästa då. Men bara för det kommer jag välja ett tema där man bara får spela banjo och aprikosmarmelad.

Inte mig emot 🙂 Det är mina två huvudinstrument.

Mina också.

Slejnard- Två små svarta gitarrer.

Min första festival. 😄

Den är skriven mer som ett mantra och med en del humor. En rejäl text som man får fundera på betydelsen både en och två gånger. 🙂

Så här i efterhand kunde man ju skrivit mer text och ändrat dynamiken mer. Men orka?

Det är inspelat till klick med en massa dubbningar på gitarr och sång. ( Är absolut ingen sångare men lite kul att bli jämförd med Pugh:))

Jag har använt en Cajun ( ett spår för kagge, sen ett för virvel). Tamburiner och triangel.

Har försökt sätta det mesta i "en-tagningar" då jag inte är så bra på klippa/klistra. Därav lite otajt emellanåt. 🙂

Allting inspelat i audio. Ingenting midi för det kan jag inte...

Basen direkt i en pre-amp.

Mixen är mest bara ställd nivåer på.

Det har varit jäkla kul o kommer säkert vara med igen..skönt att ha en deadline så man blir pushad att jobba. 😄

Keep rockin! //Janne

GRATTIS till Vinnaren!!!

Yes jag fick i alla fall en poäng och en del trevliga kommentarer! 🙂 Tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Dual Uniform la jag ner lite mer tid på, och det svåraste med den var att kapa ner den till 3:30.

Blev själv faktiskt väldigt nöjd och gjorde en lite mer dansvänlig version på typ 6min lite senare. Räck upp en hand om ni vill ha den!😄

*räcker upp en hand*

Link to comment
Dela på andra sajter

Dual Uniform la jag ner lite mer tid på, och det svåraste med den var att kapa ner den till 3:30.

Blev själv faktiskt väldigt nöjd och gjorde en lite mer dansvänlig version på typ 6min lite senare. Räck upp en hand om ni vill ha den!😏

*räcker upp en hand*

Jag kan ladda upp den här på forumet nån dag när tid finnes. Säger till dig när det är klart:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja får tacka för den här festivalen, min första, och den var väldigt trevligt att vara med. Min låt, alla brev är gjord med midi. (jag kan inte och äger inget dragspel i verkligheten). Den var ganska mycket stundens ingivelse några timmar innan festivalens deadline, då jag upptäckte den. kören är synt och alla andra instrument också. Jag förknippar dragspel med få ackord så det kändes rätt på något sätt. För att låten skulle bli riktigt enahanda så gjorde jag sången i versen med bara en ton. Min låt var kul att göra och gick snabbt. Får se om det blir något mer ambitiöst nästa gång...

Ossian

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade en lugn stund på jobbet så jag tänkte att jag slänger ihop en resultatlista så alla vet 🙂

Fanns ju bara den huller-om-buller-listan innan...

1. Fidden - 2 Ackord

2. johahl - Missing You

3. rainydays - Escaping the Magpies Nest

4. Memphis - Thoughts of December

5. Lindpop - Ages

6. Stoneyoung - Dual Uniform

7. JonasW - Scurvy

Gizmozis - Scratch The Surface

johahl - Save the Planet

8. Ozzian - Alla Brev

9. morgonte - Goin' Over Jordan

10. JonasW - Void

11. Fidden - The End of Conny Nash

12. flabb & Carl Cadello - Eye to Eye

13. flabb & Carl Cadello Lets Apply

sixties - Dead end lives

14. Slejnard - Två små svarta gitarrer

15. SyntaxError - Höstballad för regniga dagar

Stoneyoung - En Bit

Hellpig - Boxesofshit

Link to comment
Dela på andra sajter

morgonte (oregistrerad)

Jaha, man ska skriva om sin låt också...ja inte mig emot 😄 . Har varit bortrest utan dator i en knapp vecka, så jag har missat omröstningsdebatten. Hann dock rösta innan.

Låt nr 12, Goin' over Jordan var tänkt som en genreövning i den obskyra genren 50-tals kvartettgospel (Swan Silvertones, Golden Gate Quartet). Kul att det var några som gillade den tillräckligt mycket för att ge poäng 😆 . Många gospels bygger på äldre spirituals - Introt som flera av er gillade mer än själva låten var tänkt som en gammal inspelning av den (fejkade) spiritual som låten bygger på. Kanske borde jag skriva färdigt den och spela in... Texten är idel standardfraser.

Dom flesta ljuden kommer från Sampletank, orgeln är B4. Jag har inte mastrat på något sätt - jag vet inte hur man gör. Jag brukar använda presets från mitt powercore-kort, men nu var den burken förkyld, så jag fick ta till laptopen... Måste ta tag i mina mastringskunskaper...

En kuriosagrej är att jag för att simulera svänget i 50-talsgospeln helt enkelt ritade en rät linje i tempo-editorn och ökade tempot med ca 25 bpm genom hela låten.

/Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...