Jump to content
Annons

Studiofestival 23 - Röstning


johahl

Recommended Posts

Annons
  • Svar 162
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Torsdag är det 😱 Nej jag har redan ätit mandariner C-vitamin chock 😛

Alla brev blir tokdissad. Men det är rätt. Sparka på den som redan ligger ner. Men det är roligt med en punkare som har stenkoll på melodifestivalen. Kebabpizzalåten vill jag helst inte bli jämförd med men gärna Di Leva (tips till er som inte röstat än) 😆

Föresten Slejnard. Lyssnade på dina låtar tyckte de första två högst upp på din lista var jättebra! 🙂

Oz

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du gissat flera eller?

Bortsett från min egen har jag nog listat ut 6-7st av dem iaf. De instrumentala är ju alltid lite svårare om personen inte har något speciellt sound eller stil.

Di Leva skulle jag ta som en komplimang att bli jämförd med. Tycka vad man vill om honom som person, men han är en bra låtskrivare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bortsett från min egen har jag nog listat ut 6-7st av dem iaf. De instrumentala är ju alltid lite svårare om personen inte har något speciellt sound eller stil.

Di Leva skulle jag ta som en komplimang att bli jämförd med. Tycka vad man vill om honom som person, men han är en bra låtskrivare.

Han är grym som person också 🙂 Bor ju hänga på Söder i Stockholm. Blir alltid glad när jag ser honom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bortsett från min egen har jag nog listat ut 6-7st av dem iaf. De instrumentala är ju alltid lite svårare om personen inte har något speciellt sound eller stil.

Di Leva skulle jag ta som en komplimang att bli jämförd med. Tycka vad man vill om honom som person, men han är en bra låtskrivare.

Han är grym som person också 🙂 Bor ju hänga på Söder i Stockholm. Blir alltid glad när jag ser honom.

Har hört att han är heeeeeelt annorlunda "på riktigt" och att allt trams med rösten och snacket osv bara är framför kameran och på scen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Torsdag är det 😕 Nej jag har redan ätit mandariner C-vitamin chock 😮

Alla brev blir tokdissad. Men det är rätt. Sparka på den som redan ligger ner. Men det är roligt med en punkare som har stenkoll på melodifestivalen. Kebabpizzalåten vill jag helst inte bli jämförd med men gärna Di Leva (tips till er som inte röstat än) 🤪

Föresten Slejnard. Lyssnade på dina låtar tyckte de första två högst upp på din lista var jättebra! 🙂

Oz

det var mest dragspelet som jag tyckte påminnde om 2:a generationen, deras låt tycker jag är helt ok, Di leva har också bra låtar men det kanske inte blir så bra att blanda dessa med varandra.

fick intrycket att denna låt var gjord på skämt iom texten om att komma sist och att låten inte verkar vara gjord för att tilltala så många.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hey hoo,

många bra bidrag så det är skitsvårt som vanligt att rösta.

Först lite återkoppling kring varje låt, har försökt få fram något positivt om alla låtar

(så fatta nu handen allihop så sjunger vi 'we shall overcome')

Okej here goes:

1. 2 ackord - Skön låt som växer med antalet lyssningar, man trallar lätt på versen. Bra text, "här ligger jag och ångrar mig i sängen" 😛 Fiffigt med guran som rullar upp och ner. En av mina favoriter - trots att jag är 40+

2. Scurvy - Lite hysteriskt skojig, men lite jobbig att lyssna på, synd (?) att man inte hör texten, för det finns väl en eller är det bara grymtanden? Lagom längd 😎

3. Dual uniform - Börjar skönt, har lite svårt för stereoeffekterna i början dock, sen sköna takter 0:30 framåt, man börjar röra på lemmarna. Tycker festivallåtar skall ha sång så minus för det, men eg behöver inte en sån här låt ha sång kanske

4. Två små svarta gitarrer - Skön melodi, men blir lite tjatigt med dessa gitarrer som smeker o smeker, hade varit kul med lite mer 'background story' om varför de gör det. Trivsam låt annars och plus för stämsång, sånt gillar jag.

5. Höstballad för regniga dagar - Usch, gillade inte orgelljudet. Monoton låt kan man säga. Något plus, ähum...gillade gitarren i bakgrunden.

6. Missing You - låter proffsigt, bra sång men låter lite tune:at (?) Plus för stämsången. Överanvändning av ekoeffekter enligt min smak.

7. Void - så kommer nästa låt och manglar över föregående. Låter som sån här musik skall göra enligt mina okunniga öron. Gott driv. Hör inte texten dock vilket är ett minus, men som ovan, det är kanske inte meningen. Lite kort.

8. The end of Conny Nash - Kul låt och bra text/sång. Lite väl påträngande guror. Plus för stämsång. Saknade dock ett banjosolo eller nåt 🙂

9. Scratch the surface - Den av de tyngre bidragen jag gillade mest. Sköna guror. Najs break vid 2:10 där en lite discoaktig kompgura framträder. Minus annars för avsaknad av sång, blir lite tjatigt.

10. Bra intro med smattrande trummor, sen kommer den igång bra låten men sabbas helt en period då en hysterisk tamburin är med. Lite svag sång kanske, eller är det stämsången som saknas? Saknar ett gitarrsolo eller nåt vid ca 2.00-2:26.

11. Ages - Börjar bra, fast en störande hi-hat talar helt annat språk vilket strax framträder, aha, nåt modernt dansant! Lite svag refräng med lite mycket synthar kanske (och brist på ni vet vad för sång). Plus för gitarrsolo, lite oväntat.Ett par takter för långt kanske dock.

12. Goin' over Jordan - Börjar intressant, aha, en blueslåt? Nä sen blir det lite tralligt, vet inte om jag gillade det så bra, men, plus för stämsång! 😉 Plus för pianosolot också, plus också för att det låter autentiskt. Tja, kanske inte så illa ändå i slutändan.

13. En bit - nä sorry, kunde inte lyssna på låten mer än ett par sekunder, får ont i öronen. Låter de insatta bedöma. Plus för....ehum...kul ide?

14. Save the planet earth - fin liten låt, bra text och (ja ni vet) stämsång. Extra plus för sången.

15. Lets Apply - skön udda låt, plus för texten och stämsången. Goa stämguror och orgelsolo. Blir lite mycket mmm-bapp-doa kanske.

16. Boxesofshit - börjar lite Zappaaktigt spännande. Kul med 'sången' första gången men inte senare. Lät väl många ackord runt 1.14. Bra sväng och så men saknar riktig sång/text

17. Eye To Eye - Skön låt och nervig sång, plusplus för stämsången. Skön refräng. Bra och kort gurasolo. Gott orgelljud. Kul melodifestivalslut.

18. Thoughts of december - Fint guraspel/ljud, lite basigt i mixen, kanske mina lurar. Fin liten låt. Hade passat med stämsång. Blir lite tjatig.

19. Alla brev - sorry, sången påminner (speciellt i början) för mycket om vilse i pannkakan, inget positivt för mig. Annars var nog låten och ide'n bra, men kunde kanske utvecklats.

20. 20-20 20 - Dead end lives - Hey ho lets go! Skön låt och bra text men saknar lite tryck och bättre mixning (blir lite ljudmatta). Stämsång hade hjälpt en gnutta 🙂 Stampar dock takten friskt. "alright now - come on" skulle behövt mer tryck, träna skrika på barnen lite? 🙂

Jaha hur skall man rösta på detta då?

Jag får återkomma med poängen!

Redigerat av flabb
Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer mina röster. Det har varit svårt att gallra och dela ut poängen men så här blev det.

6 poäng till låt nr 6 med motiveringen att det är den skönaste låten med bästa produktionen

4 poäng till låt nr 18 lugn och finstämd, sjunker ner i soffan och njuter

2 poäng till låt nr 10 hade jag varit AR hade den här kanske gått vidare, men saknar lite arbete i produktionen

1 poäng till låt nr 14 också en skön och finstämd låt

Finns en del andra låtar jag gärna hade gett poäng till.

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

Hurdan är DiLeva egentligen då? Har han verkligen ett rosa rum där han spring runt naken och skriker ut sin ångest? Lasse berghagen säger att han (Lasse själv alltså) inte har det.

Trevligt med fler röster förresten! (<- håller mig skamlöst kvar vid ämnet trots allt).

Link to comment
Dela på andra sajter

Hello! Here are the resultat och kommentarer from the Slejnard-jury:)

1. 2 ackord- Toppenlåt i skön Håkan Hellström anda.

2. Scurvy- Metal!!! Hur fort kan man spela

3. Dual Uniform- Skönt tryck och läckra ljud

4. Två små svarta gitarrer- Den här skulle jag vilja ge 90 tusen miljarder poäng! Vem kommer ändå ihåg mer än två textrader i en låt..

5. Höstballad för regniga dagar- Orgelrock!

6. Missing- Otroligt skön låt och bra arrangerad. Som skriven för en manlig version av Sadie. Bra!

7. Void- Metal to the maxx! Banging! Härligt entons-solo..

8. The end of conny nash- Yes! Nu snackar vi musik, perfekt ljudbild och rolig text. Stort + för sången!

9. Scratch the surface- Magiska gitarrer o härliga sounds.

10. Escaping the magpies nest- Kanonlåt, Kanonbra spelat, kanonbra känsla o melodi i sången!

11. Ages- Coolt, coolt. Santana vs Eurythmics.

12. Goin´over Jordan- Älskar början av låten.

13. En bit- Nintendo rocks!!!

14. Save the planet- Proffsigt o snygga stämmor. Sälj den till WWF!

15. Lets apply- Classic rock som gillas här. Orgel kan aldrig bli ute. Danzig.

16. Boxes of shit- Skolfunk men jäkla kul när texten kom in.

17. Eye to eye- Oerhört bra gitarrsolo!

18. Thoughts of december- Snyft så bra. Ska spela upp den här när jag dejtar brudar. En svensk Mark Kozelek. Skulle låtit ännu vackrare utan reverb.

19. Alla brev- åååååhh.... Jag köper skivan!

20. Dead end lives- Punk!

Vilken nivå det är på låtarna! Riktigt bra! Nu vet jag ribban till nästa gång... 😄

Röstning from the Slejnard:

6 poäng: låt 18, Thoughts of december

4 poäng: låt 19, Alla brev

2 poäng: låt 10, Escaping the magpies nest

1 poäng: låt 1, 2 ackord

Link to comment
Dela på andra sajter

Hurdan är DiLeva egentligen då? Har han verkligen ett rosa rum där han spring runt naken och skriker ut sin ångest? Lasse berghagen säger att han (Lasse själv alltså) inte har det.

Trevligt med fler röster förresten! (<- håller mig skamlöst kvar vid ämnet trots allt).

Han är jordnära och trevlig tror jag. Jag skulle vilja vara vän med den karln.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken nivå det är på låtarna! Riktigt bra! Nu vet jag ribban till nästa gång... 🙂

Ja alla klämde på rejält med L3'an 😮

L3an? Vet inte vad det är 😉

Visst, här försöker man vara rolig och så fattar folk inte vad man snackar om! 🙂

Det är en av Waves Limiters/maximizers. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken nivå det är på låtarna! Riktigt bra! Nu vet jag ribban till nästa gång... 😉

Ja alla klämde på rejält med L3'an 🙂

L3an? Vet inte vad det är 😄

Visst, här försöker man vara rolig och så fattar folk inte vad man snackar om! 🙂

Det är en av Waves Limiters/maximizers. 😮

🙂 Då fattar man.. nivån.. 🙂 Långsökt. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken nivå det är på låtarna! Riktigt bra! Nu vet jag ribban till nästa gång... 🙂

Ja alla klämde på rejält med L3'an 🙂

L3an? Vet inte vad det är 🙂

Visst, här försöker man vara rolig och så fattar folk inte vad man snackar om! 🙂

Det är en av Waves Limiters/maximizers. 😄

🙂 Då fattar man.. nivån.. 🙂 Långsökt. 😮

😉 Nu fattar tom en jag....inte så långsökt... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Just det, jag har inte lagt poäng, okej, slut på velandet - så här får det bli:

  • 6p, låt 1, "2 ackord", fastnade för den direkt
  • 4p, låt 3, "dual uniform", för den lät bäst av låtarna på pendeltåget
  • 2p, låt 6, "missing you", soft och bra låt, måste få poäng
  • 1p, låt 4, "två små svarta gitarrer", tjatade till sig en poäng

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...