Jump to content
Annons

Rädda min Danelectro!


Rabieshund

Recommended Posts

Min Danelectro DC-3 (bild) har gått och blivit helt skev (har visserligen varit så ett tag men jag har inte orkat ta tag i det). Jag vet inte vad som har hänt och jag är ingen dundermekare när det gäller gitarrer så jag vänder mig till er.

Har försökt intonera den, men den går liksom inte att intonera tillräckligt mycket utan det tar stopp. Kan strängarna påverka nåt? Danelectros egna strängar är 009, men jag har 010 på min. Jag frågade gitarrläraren på mitt gamla gymnasium och han sa att man kanske måste slipa om den och grejer. Det är dock nåt jag absolut inte skulle våga göra själv.. Går man bara bort till en musikaffär där de kan mycket om gitarrer och ber dem kolla på den? Vad skulle det kosta tror ni?

Det är tråkigt att den blivit så konstig eftersom det är en riktigt cool gitarr. Lipstickmickar och allt ju, jag vill kunna använda den! När jag köpte den kunde jag spela på den live men nu är det helt brutalt illa.

Rädda den.. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har också en danelectro, det har aldrig stämt ordentligt, samma problem har alla andra som har danelectro

men det var väntat 😛

Tvåtusen spänn, har haft så på vissa gitarrer att man drar klacken i botten men det är fortfarande inte bra.

Då känns det lika bra man lämnar in den faktiskt.

Annars väntar jag spänt också om nån har nån bättre lösning

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Nä Danelectro stämmer ju aldrig riktigt lika bra som dyrare gitarrer, men det hör nästan lite till soundet. Men min går inte alls att spela på längre, den har liksom blivit som en grinig gubbe som vägrar ge med sig. Ska vänta och kolla vad IDF säger, skickade ett PM till honom. Men annars så blir det nog till att lämna in den..

Edit: Btw, vad har du för Danelectro?

Redigerat av Rabieshund
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en DC 59

Det är skitcool!

Fick den att intonera lite bättre genom att sänka stallet nästan i botten

och den är så jävla go att spela på, sen är ljudet helt fantastiskt

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Så, här är jag.. det du bör göra är att lämna in den till någon som kan justera på riktigt.. om du börjar skruva, och inte riktigt vet hur du ska göra, är det lätt att det blir fel.

Vart någonstans bor du!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bor i Eskilstuna, typ en timme väst om Stockholm. Jag vet inte riktigt vart jag ska gå med den.. Här i stan finns det fyra musikaffärer varav en av dem är mest inriktade på gitarrer. Men jag vet inte alls om de kan nåt om att hardcorefixa med gitarrer.. Och jag har hört att de är ganska slarviga när de intonerar åt folk och sånt. Man kanske borde åka upp till Stockholm och fixa den?

Redigerat av Rabieshund
Link to comment
Dela på andra sajter

åk till västerås om du inte vill ta dig till Stockholm, både Hagströms och musikbörsen gör bra jobb.

Link to comment
Dela på andra sajter

På vilket sätt är den skev och ospelbar? Är halsen vriden eller feljusterad? Är den vriden så är det illa. Är den feljusterad, dvs för rak eller för bananböjd så går det nog att fixa till på egen hand. Skorrar strängarna? Vid alla eller vissa band? Om det nu skorrar på nåt specifikt ställe, kan det vara någon bandstav högre upp på halsen som lossnat lite eller ligger fel?

Hur hög stränghöjd har du vid 12e band?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hur menar du skev som vriden längs med eller krokig ?

Det senare kan mycket väl orsakas av grövre strängar än halsen är justerad för och löses enkelt genom att dra åt dragstången ( Trussrod ) en aning - jag skulle prova med 1/4-dels varv till att börja med & se vad som händer.

Du kan även kolla mitt andra svar i den här tråden

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...