Jump to content
Annons

Söker ett bätre ljud.


DrMusik

Recommended Posts

Hej.Det är så att jag söker ett bätre ljud för vocal och det är där mixning och mastring kommer in.Jag skulle behöva tips om hur jag kan få ett bätre ljud.Skriv gärna också vad du tyckte om själva sången.Jag spelar in med Cool Edit Pro 2.0.Texten och rythmen jag gör ska vara Ryan Leslie - Addiction . Demo.mp3

Redigerat av DrMusik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Analogfreak (oregistrerad)

Nu har inte jag laddat ner filen och lyssnat på den.

Men du kanske skulle precisera vad du är ute efter. Bättre ljud på sången... är det som Christer Sjögrens sång eller Lemmys (Motorhead)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyssnade nu. Det som JAG reagerade spontant på va den kraftiga diskanten och saknaden av mellanregister i rösten. Testa att jämna ut detta lite mer så tror JAG att det kommer bli bättre. Sedan så svajade rösten en hel del, som om den var sidechainad, är det meningen?

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyssnade nu. Det som JAG reagerade spontant på va den kraftiga diskanten och saknaden av mellanregister i rösten. Testa att jämna ut detta lite mer så tror JAG att det kommer bli bättre. Sedan så svajade rösten en hel del, som om den var sidechainad, är det meningen?

MVH

Anders

Ok.Förstår inte riktigt vad du menar med sidechainad ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyssnade nu. Det som JAG reagerade spontant på va den kraftiga diskanten och saknaden av mellanregister i rösten. Testa att jämna ut detta lite mer så tror JAG att det kommer bli bättre. Sedan så svajade rösten en hel del, som om den var sidechainad, är det meningen?

MVH

Anders

Ok.Förstår inte riktigt vad du menar med sidechainad ?

Det låter som sången "duckar" ibland. Lite svaj i volymen helt enkelt. Lyssnade nu på den artisten som du ville relatera till. Och det ska inte vara så mycket mellanregister i rösten om du vill låta som han. Dock lite mer kontroll över diskanten och en aning mindre botten i rösten (efter att ha lyssnat snabbt på youtube). Jag fick ett liknande resultat väldigt snabbt som det du verkar vara ute efter en gång och då använde jag en bandmikrofon. Då får du riktigt mjuk diskant och kan dra ner mellanregistret lite mer utan att det blir jobbigt för öronen. Bara liten reflektion jag fick när jag hörde soundet.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte så jättekunnig men, i ditt demo så kommer din röst från både vänster och höger medans Burhan G's röst känns mer som om det kommer från mitten. Sen hänger det väl väldigt mycket på vilken mikrofon du har.

Vet inte riktigt vilka effekter man ska ha på Vocals men det här är väl en början:

1. Waves DeEsser

2. Waves RComp

3. En EQ kanske?

Har du spelat in rösten redan? För isånnafall så skulle du kanske kunna ladda upp den och låta oss fixa fram några mastring exemplar.

Redigerat av Taner
Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt att jag frågar, men jag blev imponerad, Hur hörde du det på ett processerat ljud? Vad va det du reagerade på som inte är påverkat av EQ, kompressor osv som du kunde urskilja till pre-amp och inte heller mikrofon? Inte meningen nu att verka tyken på något sätt, utan verkligen bara en undran HUR du kunde dra allt till att det absolut är pre-ampen som är boven?

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Jag vet att du är en duktig kille Anders... Men lyssna en gång till! Det där soundet är tydligt tecken på att det är lågt till tak i preampen oavsett hur du komprimerar efteråt 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Jag tror du skulle tycka den låter skit om du skulle jämföra den med 610:an.

Det absolut viktigaste vid inspelning är hur den inkommande signalen från preampen ser ut.

Är den dålig så går det inte att "trolla" med övrig utrustning så det blir bra.

Prova 610:an! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Jag tror du skulle tycka den låter skit om du skulle jämföra den med 610:an.

Det absolut viktigaste vid inspelning är hur den inkommande signalen från preampen ser ut.

Prova 610:an! 😉

Men nu vill han inte jämföra sin preamp med 610:an utan han vill få till ett shysst ljud med vad han har.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Vad det gäller preamp så duger din preamp.

Kör du en kompressor för vänster respektive höger kanal?

Kör en stereokompressor så kommer ljudet inte svaja så.

Det ljud du är ute efter hänger på många saker.

1. Sången måste sitta bustajt. Mycket av jobbet sitter i sångtagningarna. Jobba jobba jobba för att sätta så tajt du bara kan. Killarna och tjejerna som jobbar med produktioner som låter snorbra redigerar sången in i mikrodelar för att få till det sista extra tajta ljudet. Man klipper när nog ned på konsonantnivå. Mycket jobb för att få det att låta så tajt som på skiva.

2. En kompressor som gör ett galet bra sångljud där man kan komprimera grymt mycket utan att det hörs är LA2.

Tyvärr en mycket dyr mackapär. Jag har en Liquidmix vars LA2 "avsampling" faktiskt gör ett riktigt bra jobb med sång och du får den där lyxiga komprimeringen. Finessen är att LA2 kan komprimera hårt utan att det låter komprimerat, lite magi.

En gratis kompressor som kan hjälpa dig är :

http://www.jeroenbreebaart.com/audio_vst.htm

PC-2 som rätt inställd kan ge det ljud du är ute efter. Inte som en LA2 men ändå.

Sedan är det EQ, tyvärr så kan ja inte ge några råd utefrån ljudklippet utan du får experimentera alt.

Ladda upp obearbetade spår så kan vi nog hjälpa dig.

Idag är det mesta av utrustningen så bra att det går att fixa till i mix under förutsättning att något inte är fel i signalkedjan och att det är bra inspelat. Utrustningen är sällan hindret, utan kunskapen är det vikitga.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

V Finessen är att LA2 kan komprimera hårt utan att det låter komprimerat, lite magi.

Alltså, det där har jag aldrig riktigt fattat. Varför komprimera om det ändå inte hörs att det är komprimerat? Klart att det hörs att det är komprimerat, det är ju komprimerat och man vill ha det så. Men om man komprimerar och det låter som innan, är inte det lite redundant?

Jag är inte dum, jag fattar vad du menar 🙂, men det där sägs så ofta och låter rätt dumt egentligen...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
V Finessen är att LA2 kan komprimera hårt utan att det låter komprimerat, lite magi.

Alltså, det där har jag aldrig riktigt fattat. Varför komprimera om det ändå inte hörs att det är komprimerat? Klart att det hörs att det är komprimerat, det är ju komprimerat och man vill ha det så. Men om man komprimerar och det låter som innan, är inte det lite redundant?

Jag är inte dum, jag fattar vad du menar 🙂, men det där sägs så ofta och låter rätt dumt egentligen...

Tja man komprimerar för att få kontroll på sången.

Och nej man vill inte alltid att kompression skall höras.

Och för mig låter det inte dumt alls. Örat uppfattar inte sången som så hårt komprimerad som den faktiskt är. Det är magi.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni är inte kloka. 🙂

Största anledningen till att det låter annorlunda lär ju vara att demosnutten framsjungs med lätt syriansk brytning samt att dubbarna är utpannade och otajta.

Vilken pre-amp som används är lika ointressant som vilken färg på kallingarna sångaren har.

Link to comment
Dela på andra sajter

V Finessen är att LA2 kan komprimera hårt utan att det låter komprimerat, lite magi.

Alltså, det där har jag aldrig riktigt fattat. Varför komprimera om det ändå inte hörs att det är komprimerat? Klart att det hörs att det är komprimerat, det är ju komprimerat och man vill ha det så. Men om man komprimerar och det låter som innan, är inte det lite redundant?

Jag är inte dum, jag fattar vad du menar 🙂, men det där sägs så ofta och låter rätt dumt egentligen...

Tja man komprimerar för att få kontroll på sången.

Och nej man vill inte alltid att kompression skall höras.

Och för mig låter det inte dumt alls. Örat uppfattar inte sången som så hårt komprimerad som den faktiskt är. Det är magi.

För att få kontroll på sången? Antar att du förstår att om du komprimerar och inte hör nån skillnad mot innan så va de väll ett onödigt jobb för dig som ljudtekniker? Självklart gör du det för ljudet...

Och jag är införståd med att det används för att t.ex undvika oväntade volymhöjningar pga avstånd till micken osv...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag tror vi pratar förbi varandra jagärsnabb.

Självklart komprimerar men för ljudet skull.

Ibland komprimerar man för effektens skull.

Ibland vill man bara komprimera utan att få en komprimeringseffekt.

LA2 är ta mig sjutton galet snygg för sång, jag ramlade nästan av stolen första gången jag provade en LA2 i studion.

Så innan man använt en LA2 eller en kompressor som gör det lika bra och transparant så är det nog kanske svårt att förstå vad man menar.

Det låter inte komprimerat men vågformen visar att det är komprimerat 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

för rap är det första inspelningen som räknas men tre viktigaste nycklarna i mixen är enligt min erfarenhet eq, kompressor och de-esser..

edit: jag använder waves Q6, waves Rcompressor och digirack de-esser till leadrappen...

adlibsen brukar jag köra samma pluggar men byter kompressorn mot bombfactory bf76 (1176-lookalike)

jag sitter nu i slutskedet med mixandet av Beatnikz andra platta:

www.myspace.com/beatnikzproductions

edit2: passar på att göra lite smygreklam för skivan som jag nämnde:

l_9a3a6fb2bd4ad5580dccb5cbca73381d.gif

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror vi pratar förbi varandra jagärsnabb.

Självklart komprimerar men för ljudet skull.

Ibland komprimerar man för effektens skull.

Ibland vill man bara komprimera utan att få en komprimeringseffekt.

LA2 är ta mig sjutton galet snygg för sång, jag ramlade nästan av stolen första gången jag provade en LA2 i studion.

Så innan man använt en LA2 eller en kompressor som gör det lika bra och transparant så är det nog kanske svårt att förstå vad man menar.

Det låter inte komprimerat men vågformen visar att det är komprimerat 🙂

Ja, självklart, jag förstår vad du menar. 😄

MEN jag hävdar ändå att du hör att det är komprimerat, fast kanske utan dom vanliga åkomorna som att det blir dovare eller att det pumpar eller liknande...

Jag snackar om att använda det i studio vid mixning och inte som "säkerhetsåtgärd" + effekt 🙁

Yeye, vi har väll båda rätt =P

Ramlade du nästan av stolen för att det lät som innan? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...