Jump to content
Annons

Strängbyte


Riffraff

Recommended Posts

Annons
bland allt hårdrockande..

slipade 0.12-strängar på min jazzburk

😄

0.12 och stämd i e såklart då... the only way

Det är ingen som vill ge dig kred' för att du kör med vad somliga skulle kalla för de "manligaste" strängarna av alla grabbarna i diskussionen. Så här får du en näve av mig! För komp skulle jag säkert kunna tänka mig .12 men inte för solande. No sir-eee.

Link to comment
Dela på andra sajter

Minns att Hobbex stoltserade med att deras gitarrer minsann hade rostfria strängar. Va bra!! :rolleyes:

012 slipade på jazzburken (Hej josie87)

010 på stratan och yxan

011 på Takaminen

(045 på basen)

Hellpig: att sola med 012-strängar är för mig fullständigt otänkbart på en "vanlig" elgitarr, men på en jazzburk bidrar det mycket till själva instrumentets karaktär så som många vill att det uppfattas. Tjock och gosigt ljud med kort sustain. Jag testade att slänga på 010-strängar på kul en gång, men det blev bara som en dålig planka. Visserligen sliter man ut fingertopparna ett några timmars solande på slipade 012-or, men det är det värt.

Satte på 011 på en Telecaster en gång, och det var ingen rolig historia.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad borde jag köra för strängar på min Danelectro DC-3? Den är sjukt kräsen i stämningen och den verkar inte gilla 010 eller nåt.. Så jag tvingas spela allt med min SG-kopia och den är ju inte lika rolig. Tror ni det går att lösa genom att köra andra strängar eller borde jag lägga lite pengar på att få den fixad (typ slipad och hela köret)? Jag är så dålig på gitarrmekkkk.. 🙁

Redigerat av Rabieshund
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Vad borde jag köra för strängar på min Danelectro DC-3? Den är sjukt kräsen i stämningen och den verkar inte gilla 010 eller nåt.. Så jag tvingas spela allt med min SG-kopia och den är ju inte lika rolig. Tror ni det går att lösa genom att köra andra strängar eller borde jag lägga lite pengar på att få den fixad (typ slipad och hela köret)? Jag är så dålig på gitarrmekkkk.. 🙁

Har du försökt få den intonerad? Har den någonsin varit bra intonerad?

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja en gång i tiden körde jag med den live! Grejen är att stallet är så knasigt byggt så den går inte att intonera tillräckligt mycket för att det ska spela nån roll. :S Tar stopp. Jag vet inte riktigt vad som har hänt med gitarren med tanke på att den var rätt go förut.

Link to comment
Dela på andra sajter

bland allt hårdrockande..

slipade 0.12-strängar på min jazzburk

😛

0.12 och stämd i e såklart då... the only way

Det är ingen som vill ge dig kred' för att du kör med vad somliga skulle kalla för de "manligaste" strängarna av alla grabbarna i diskussionen. Så här får du en näve av mig! För komp skulle jag säkert kunna tänka mig .12 men inte för solande. No sir-eee.

hahaha! tack 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Ja en gång i tiden körde jag med den live! Grejen är att stallet är så knasigt byggt så den går inte att intonera tillräckligt mycket för att det ska spela nån roll. :S Tar stopp. Jag vet inte riktigt vad som har hänt med gitarren med tanke på att den var rätt go förut.

Nej om den krånglar sådär är det nog bäst i att lämna in den till den som kan och få rejält gjort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...