Jump to content
Annons

Omnisphere släpptes idag!


Pesek

Recommended Posts

Verkar hur fet som helst denna pluggen. Ska tydligen vara det häftigaste och bästa i ljudväg hittills 🙂

Ni som köpt och testat ge gärna feedback på vad ni tycker. Jag funderar på ett köp lite längre fram 😲

För er som inte vet vad det är jag 'snackar' om får ni lite smakprov här :

http://www.spectrasonics.net/instruments/omnisphere.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Att det ska vara häftigast och bäst är ju något som alla säger när dom marknadsför sig själva, fast i det här fallet tror jag faktiskt att det också stämmer. vad jag sett och hört hittils verkar den överlägset liknande pluggar som t.e.x native instruments etc.. Hur som helst ser fram emot att prova denna..

Link to comment
Dela på andra sajter

"Bäst" är väl väldigt relativt. För min egen del känns det som jag inte har jättestor användning för en sånhär synth i min musik, så för mig är den knappast bäst. Fast nyfiken som jag är ser jag ju fram emot att leka med den 🙂

De har onekligen lyckats med sin marknadsföring. Undrar hur mycket hype det hade blivit om de bara släppt lite ljudexempel utan att berätta historierna bakom ljuden tex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Till och med jag som inte är så insatt i synthar tycker denna verkar intressant (mest kanske för att jag tycker namnet är riktigt coot), men jag önskar att spectrasonics ville släppa demoversioner av sina pluggar så man kan få testa dem i lugn och ro innan köp.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Duuu.. nu börjar jag bli smått irriterad.. Vi snackar Omnispheres realese och inte om andra synthar.. håll er till ämnet!!! 🙂

kolla lite på sample logics grejor man hör inte så mycket om dom men grejorna är välljudande och billigare än denna synth.

http://www.samplelogic.com/synergy.html

Tackar för tipset, det där såg ju bra ut, samplingarna lät bra...

Denna ska vara ett bra alterntiv till Omnisphere också.

http://www.camelaudio.com/Alchemy.php

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Duuu.. nu börjar jag bli smått irriterad.. Vi snackar Omnispheres realese och inte om andra synthar.. håll er till ämnet!!! 🙂
kolla lite på sample logics grejor man hör inte så mycket om dom men grejorna är välljudande och billigare än denna synth.

http://www.samplelogic.com/synergy.html

Tackar för tipset, det där såg ju bra ut, samplingarna lät bra...

Denna ska vara ett bra alterntiv till Omnisphere också.

http://www.camelaudio.com/Alchemy.php

Kommer nog dröjja några veckor innan någon har testat det skulle jag tro 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Persing gör ingenting litet, och lägger massor med krut på att göra det genomtänkt och lättanvänt. Spectrasonics misslyckas nog aldrig med det mål dom lagt ut för sig. Ska bli intressant att se vad för nya ljudaspekter Omnisphere kan erbjuda, för i syntklangväg tror jag inte man längre kan erbjuda något som inte redan finns, eller kan skapas genom att kombinera 2 klanger.

Men samtidigt tycker jag Spectrasonics pluggarna har en tendens till att övermätta nåt väldigt. Alla som använt Atmosphere, Trilogy eller Stylus RMX de senaste 5 åren, och har över 1000 ljud per mjuksynt till sitt förfogande, dom vet att dom inte använt ens haft behov av en hundradel av det. Man har inte ens haft användning av garantin att man aldrig kommer att sakna något ur synten. Så storleken och resursen verkar så ... det blir som 1000 kg sockrad vispgrädde på nåt sätt. Visst låter det bra, men samtidigt låter det ganska mycket "likadant" om de flesta ljud; det finns inge ljud som låter sämre än de andra liksom.

Och nu kommer Omnisphere, med nästan 50 gb ljud i en enda synt (Atmosphere gånger 16) varav man kommer att testa 200 ljud på en gång och låta sig bli hänförd som zätan. Men i slutändan kommer man ändå inte att använda mer än en tusendel av det, och alla inspirationer man hörde i huvet första gången man bläddrade igenom de 200 patcharna kommer aldrig att se dagens ljus - tills nästa "grej" kommer ut.

Det skulle vara buslätt att säga "kvantitet över kvalitet", men här är inte kvalitén så kompromissad på. Ändå vet jag redan vad Omnisphere är: En ny Atmosphere i RMX form, med betydligt större modulationsfriheter och mer imponerande ljudaspekter, och 10000 patchar där alla ljud låter .... hur ska man säga ... "lika bra". Inget ljud låter bättre än det andra och om man har spelat 20 patchar så vet man hur resten låter, liksom. Dom är väldigt fristående, och inte så formbara. Det funkar nog bäst om man gör musiken runt spectrasonics-klangerna för om man försöker tillfredsställa ett existerande behov med t.ex. Atmosphere eller Stylus .. då blir det svårare. Det är inte i första hand bröd&smör syntar det här.

Men det är intressant som nyhet, och det är spännande att förvänta sig vad Persings fokus på "psykoakustisk sampling" har gett upphov till. Att sen besökarna på NAMM kutar runt och är som lyriska höns över att dom samplat ett brinnande piano, och deras inre visualisering av "Fattar ni, nu kan jag tillfredsställa en kund som frågar efter ett ljud som påminner om ett brinnande piano. Det här är helt nytt i musikhistorien!!" ... det känns mest otroligt fjantingt :rolleyes: och Persing är nog inte dummare än att han vet att sån ytlig hajpning säljer.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Persing gör ingenting litet, och lägger massor med krut på att göra det genomtänkt och lättanvänt. Spectrasonics misslyckas nog aldrig med det mål dom lagt ut för sig. Ska bli intressant att se vad för nya ljudaspekter Omnisphere kan erbjuda, för i syntklangväg tror jag inte man längre kan erbjuda något som inte redan finns, eller kan skapas genom att kombinera 2 klanger.

Men samtidigt tycker jag Spectrasonics pluggarna har en tendens till att övermätta nåt väldigt. Alla som använt Atmosphere, Trilogy eller Stylus RMX de senaste 5 åren, och har över 1000 ljud per mjuksynt till sitt förfogande, dom vet att dom inte använt ens haft behov av en hundradel av det. Man har inte ens haft användning av garantin att man aldrig kommer att sakna något ur synten. Så storleken och resursen verkar så ... det blir som 1000 kg sockrad vispgrädde på nåt sätt. Visst låter det bra, men samtidigt låter det ganska mycket "likadant" om de flesta ljud; det finns inge ljud som låter sämre än de andra liksom.

Och nu kommer Omnisphere, med nästan 50 gb ljud i en enda synt (Atmosphere gånger 16) varav man kommer att testa 200 ljud på en gång och låta sig bli hänförd som zätan. Men i slutändan kommer man ändå inte att använda mer än en tusendel av det, och alla inspirationer man hörde i huvet första gången man bläddrade igenom de 200 patcharna kommer aldrig att se dagens ljus - tills nästa "grej" kommer ut.

Det skulle vara buslätt att säga "kvantitet över kvalitet", men här är inte kvalitén så kompromissad på. Ändå vet jag redan vad Omnisphere är: En ny Atmosphere i RMX form, med betydligt större modulationsfriheter och mer imponerande ljudaspekter, och 10000 patchar där alla ljud låter .... hur ska man säga ... "lika bra". Inget ljud låter bättre än det andra och om man har spelat 20 patchar så vet man hur resten låter, liksom. Dom är väldigt fristående, och inte så formbara. Det funkar nog bäst om man gör musiken runt spectrasonics-klangerna för om man försöker tillfredsställa ett existerande behov med t.ex. Atmosphere eller Stylus .. då blir det svårare. Det är inte i första hand bröd&smör syntar det här.

Men det är intressant som nyhet, och det är spännande att förvänta sig vad Persings fokus på "psykoakustisk sampling" har gett upphov till. Att sen besökarna på NAMM kutar runt och är som lyriska höns över att dom samplat ett brinnande piano, och deras inre visualisering av "Fattar ni, nu kan jag tillfredsställa en kund som frågar efter ett ljud som påminner om ett brinnande piano. Det här är helt nytt i musikhistorien!!" ... det känns mest otroligt fjantingt 😆 och Persing är nog inte dummare än att han vet att sån ytlig hajpning säljer.

Jo jag kan hålla med om att de flesta mjukvarupluggar följer kvanititet istället för kvalité när det gäller bra ljud osv..

Men visst det där med brinnande piano tycker jag också känns lite fjantigt, det brukar vara så att ljuden låter väldigt intressant, men väldigt svårt att använda sig av i praktiken..sedan om man gör egen musik vill man ju att ljuden ska ha sån personlig karraktär som möjligt, så jag hoppas att man med Stream motorn samt effekterna har goda möjligheter till det...

Tycker både Atmosphere och Native Instruments pluggar lider av detta, och de är inte tillräckligt "musikaliska" helt enkelt...

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

VAR är demoljuden...Jag vill höra hur den låter innan jag äns funderar på att tänka på ett eventuellt köp...

Här hittar du ett gäng. Lite skön historik med gamla syntar också i arpeggiator liksom browserdelen. Ljud lite överallt men en hel del i de båda "tävlingsfilmerna". Många imponerade på Namm (tror inte det men dom kanske har sållat hårt 🙂 )

http://www.spectrasonics.net/omnisphere_teaser/explore.html

Link to comment
Dela på andra sajter

jag jämförde med thor synten i reason 4 som man också hittar på youtube och jag tycker att omnisphere låter bättre och mera helt enkelt.

Ja en sån synt och leka med i min ny inköpta tracktion 3 kan bli ganska kul tror jag. Jag menar väldigt inspirerande 😆

Nån som har 3750 kr som dom inte behöver he he skulle inte tro det 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

fick min omnisfär i fredags (från time+space).

i användning är den väldigt enkel, samtidigt som man kan gå på djupet och komplexa till den rejält om man känner för det.

möjligheterna känns lite överväldigande..

det finns vääldigt massa "soundsources" (runt 40GB med allt från oberheim-vågformer till glödlampor till boule-klot i stekpanna) som används som byggstenar i varje "patch".

innan året är slut kommer det finnas miljarder olika patchar att hämta från nätet, om man nu tycker att lycka mäts i antal ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

fick min omnisfär i fredags (från time+space).

i användning är den väldigt enkel, samtidigt som man kan gå på djupet och komplexa till den rejält om man känner för det.

möjligheterna känns lite överväldigande..

det finns vääldigt massa "soundsources" (runt 40GB med allt från oberheim-vågformer till glödlampor till boule-klot i stekpanna) som används som byggstenar i varje "patch".

innan året är slut kommer det finnas miljarder olika patchar att hämta från nätet, om man nu tycker att lycka mäts i antal ljud.

Så du är nöjd med din omnisphere då antar jag eller ? 😛

Dom här patcharna med olika ljud man kan hämta är dom istället för sampling för omnisphere kan väl inte sampla/spelain ljud va ? Kanske därför det är så stort bibliotek från början. Sen undrar jag om den är en vst plugin bara eller även standalone ? Här under är en länk från en kille i England som testar omnisphere 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar också eftersom jag är nybörjare på detta och har en Daw som heter Tracktion 3 (eller snart i alla fall) och om man då lägger ett trum spår på spår 1 och sen vill lägga in lite arpeggiator ljud från omnisphere följer då omnisphere´s arpeggiator då automatiskt takten på trumman i daw projektet ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du är nöjd med din omnisphere då antar jag eller ? 🙂

Dom här patcharna med olika ljud man kan hämta är dom istället för sampling för omnisphere kan väl inte sampla/spelain ljud va ? Kanske därför det är så stort bibliotek från början. Sen undrar jag om den är en vst plugin bara eller även standalone ? Här under är en länk från en kille i England som testar omnisphere 🙂

omni är bara en plugin, ingen standalone.

den är på sätt och vis både en synt och en (låst) sampleplayer/engine, och man kan kombinera bägge lägena på finurliga sätt. det har ryktats om att man senare kommer att kunna förse den med eget råmaterial i form av ljudfiler, men det är inget bekräftat. kan dyka upp i en uppdatering i framtiden.

angående arpeggiatorn och tractionexemplet du nämnde, så kan du om du har en midi-fil med ett skönt groove, dra den midi-filen från ditt arrange-fönster in i arpeggiatorn. då synkar arpeggiatorn efter midi-filens groove.

oerhört smidigt och oerhört lätt, bara dra och släpp.

omni är verkligen "one synth to rule them all". om man bara fick köpa ett mjukvaruinstrument i hela sitt liv skulle valet (idag) vara mycket lätt. sjukt mångsidigt. utan att för den skull låta vanilj.

spectrasonics har släppt video-tutorials idag också. de brukar väl lägga upp sina videos på youtube också, så ha utkik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du är nöjd med din omnisphere då antar jag eller ? 🙂

Dom här patcharna med olika ljud man kan hämta är dom istället för sampling för omnisphere kan väl inte sampla/spelain ljud va ? Kanske därför det är så stort bibliotek från början. Sen undrar jag om den är en vst plugin bara eller även standalone ? Här under är en länk från en kille i England som testar omnisphere 😛

omni är bara en plugin, ingen standalone.

den är på sätt och vis både en synt och en (låst) sampleplayer/engine, och man kan kombinera bägge lägena på finurliga sätt. det har ryktats om att man senare kommer att kunna förse den med eget råmaterial i form av ljudfiler, men det är inget bekräftat. kan dyka upp i en uppdatering i framtiden.

angående arpeggiatorn och tractionexemplet du nämnde, så kan du om du har en midi-fil med ett skönt groove, dra den midi-filen från ditt arrange-fönster in i arpeggiatorn. då synkar arpeggiatorn efter midi-filens groove.

oerhört smidigt och oerhört lätt, bara dra och släpp.

omni är verkligen "one synth to rule them all". om man bara fick köpa ett mjukvaruinstrument i hela sitt liv skulle valet (idag) vara mycket lätt. sjukt mångsidigt. utan att för den skull låta vanilj.

spectrasonics har släppt video-tutorials idag också. de brukar väl lägga upp sina videos på youtube också, så ha utkik.

Tack så mycket för det bra svaret. Ja sugen på den är man allt men har man råd är ju en annan femma he he 😛

Kostade typ 3700 kronor nåt sånt på 4sounds online affär. Alltså menar du att när jag har ett trum spår tex en trumma jag gör i superior drummer 2.0 på ett spår och sen vill att arpeggiatorn i omnisphere ska följa det trum tempot på ett annat tracktion spår så ska jag alltså dra och släppa S2 trumman in i arpeggiatorn så går dom i samma takt i tracktion DAW projektet ?? 😮

Om nån tycker att det låter konstigt min fråga här så är det för att både Tracktion 3 + Superior drummer 2.0 + Omnisphere är helt nytt för mig att lära mig använda. Dom två första har jag ju men denna omnisphere blir man bara sugnare och sugnare att skaffa. Bara man hade lite mer av dom där jä....a pengarna 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

omni är verkligen "one synth to rule them all". om man bara fick köpa ett mjukvaruinstrument i hela sitt liv skulle valet (idag) vara mycket lätt. sjukt mångsidigt. utan att för den skull låta vanilj.

spectrasonics har släppt video-tutorials idag också. de brukar väl lägga upp sina videos på youtube också, så ha utkik.

Om man läser på t.e.x KVR forumet får man ju ett helt annat intryck, den verkar ju inte få mycket respekt där, utan den anses vara hypad till max, mycket pga av markandsföringen...

Den är dock väldigt respekterard pga av samplingsbibloteket som är av toppklass, men själva synten och förmågan att manipulera ljud verkar inte erbjuda något utöver det vanliga, utan det anses finnas betydligt bättre synthar för sånt, t.e.x Alchemy m.m

Många anser att det ultimata vore Alchemy + Omnisphere samplingsbibloteket.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

En liten snabbtest i butik fick inte mig att bli allt för impad. Tyckte nog att den lät ganska mycket atmosphere i presten. (En av mina favoriter dock)

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten snabbtest i butik fick inte mig att bli allt för impad. Tyckte nog att den lät ganska mycket atmosphere i presten. (En av mina favoriter dock)

Som sagt, dom riktigade proffsen som är van att använda lite mer avancerad synthes och synthar verkar inte bli alltför imponerande av omnisphere, kärnan i omnisphere är ljudbibloteket...finns bra mycket mer avancerade synthar om man vill manipulera ljud från grunden...

Här får man istället "färdiga" ljud...Personligen vill jag nog bygga upp mina egna ljud från grunden...även om det bra mycket svårare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Casar (oregistrerad)

Jag tror att man underskattar Omni som synth om man bara tittar på samplingsbiblioteket. Den här grejen är djup, om man går vidare i undermenyer etc...mycket djup...titta på den nya tutorial videon som de har laddat upp. Omni har ju en egen synth med så att säga..men man har inte hört så mycket än baserat bara på den interna synthmodulen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här under är en länk till youtube där det finns 8 små video snuttar är delar från namm där det förklaras lite vad omnisphere kan göra

http://www.youtube.com/profile_videos?user...uery=omnisphere 🙂

Synd att den inte kan importera folks egna wave ljud men det kommer förhoppningsvis i en framtida version.

Dessutom är den billigare att köpa i usa och i sverige än den är om man handlar i euro har jag märkt men eftersom jag tycker

thomann är så stabila och bra på alla sätt så kommer jag att beställa min därifrån för typ 200 kronor mer än om jag skulle gå in i en

svensk affär och dessutom knackar det på dörren och lämnas över till mig lagom till morgon kaffet eller i mitt fall te 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...