Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

kom pÄ mig sjÀlv att jag aldrig anvÀnder Subtractorn lÀngre. Kör enbart med Thor.

Hur Àr det med er? Tycker ni att Subtractorn har nÄgra fördelar jÀmfört med Thor?

(Vi mĂ„ste ju fĂ„ igĂ„ng lite diskussion hĂ€r pĂ„ forumet! 😎 )

Annons
Postat
Hej,

kom pÄ mig sjÀlv att jag aldrig anvÀnder Subtractorn lÀngre. Kör enbart med Thor.

Hur Àr det med er? Tycker ni att Subtractorn har nÄgra fördelar jÀmfört med Thor?

(Vi mĂ„ste ju fĂ„ igĂ„ng lite diskussion hĂ€r pĂ„ forumet! 🙂 )

Jag tycker man kan fÄ helt sjukt feta lead-sounds med Subtractorn!

Och basar, ja det med! Helt underbart 🙂

Men jag dissar inte thor, ocksÄ jefligt bra!

Postat

Jag gör som du!

Har övergivit Subtractorn och Malströmen helt och hÄllet nu kÀnns det som.

Alla ljuden fixar ag i thor.

Ibland funderar jag pÄ om det Àr till det bÀttre eller inte... men whatever... smidigast med thor iaf.

Postat

har Àven jag glömt bort subtractorn helt sen thor kom in i bilden.. har egentligen inte anvÀnt malström sÄ mycket heller:P

kan vara ren inbillning men tycker att subtractorn lÄter lite illa i basoktaverna.. speciellt med en ren sÄgtandsvÄgform. thor lÄter iaf mycket bÀttre

Postat

BÄde Subtractor och Malström slinker med av gammal vana. Man vet var man har dom.

Kanske Àr det bekvÀmlighet!?

Jag tycker Malström Àr förbaskat rolig att "ratta"!

Men hur Àr det med NN19 jÀmfört med NN-XT?

Dom flesta verkar enbart köra NN-XT.

NÀr ÀnvÀnder Ni NN19?

Det finns ju uppenbara fördelar med NN-XT i jÀmförelse, men ÀndÄ kommer jag pÄ mig sjÀlv med att anvÀnda NN19 oftast.

Kanske det ocksÄ av "gammal" vana!?

Thor Àr ju "rolig" pÄ sitt sÀtt, men jag upplever denna som en ganska tidskrÀvande pjÀs och har sÄledes inte riktigt tÄlamod med att gÄ in pÄ djupet med den.

drloop (oregistrerad)
Postat
Jag hÀnger inte med alls alltsÄ pratar ni om apparater i reason 4 nu eller ? :rolleyes:

Japp Reason syntar diskuteras.

Jag anvÀnder i princip alla moduler i Reason.

NN19 och den gamla foldbackdisten Àr det sÀllan jag anvÀnder. NN-XT och Screamer Àr de som gÀller.

• 2 veckor senare...
Postat
Tycker ni att Subtractorn har nÄgra fördelar jÀmfört med Thor?

Subtractorn har lite udda vÄgformer som inte finns i Thor... men visst har jag mer eller mindre övergett Subtractorn för Thor eftersom Thor Àr sÄ lÀttprogrammerad och samtidigt har oÀndliga (kÀnns det som) möjligheter.

Postat

NN19 Àr ju en svingrym samplare, en av dom syntharna jag anvÀnder mest, spelar alla wav-samplingar hur grymt som helst och man kan spexa med dom med lfo-syncen. Love it!

• 2 veckor senare...
Postat
NN19 Àr ju en svingrym samplare, en av dom syntharna jag anvÀnder mest, spelar alla wav-samplingar hur grymt som helst och man kan spexa med dom med lfo-syncen. Love it!

kan man inte det med nn-xt ocksÄ?

Postat

Klart man kan, fast dÄ kan man inte leka o ha sig med lfo rate'n osv :rolleyes:

drloop (oregistrerad)
Postat

Klart man kan, fast dĂ„ kan man inte leka o ha sig med lfo rate'n osv 🙂

?

Postat

fetare basar Àn subtractorns gÄr inte att fÄ!!

Jag anvÀnder inga andra Àn redrum, dr rex och subtractor.. ibland blir det samplers, men vÀldigt sÀllan.

Postat

Klart man kan, fast dĂ„ kan man inte leka o ha sig med lfo rate'n osv 😆

?

Gosch.

SÄg nu att jag skrev helt kaputt haha. Sorry!

UrsĂ€kta förvirrningen 😉

• 1 Ă„r senare...
Postat

Som vissa sÀger, Subtractor'n Àr grymt skön att andvÀnda som bas osv... Men thor Àr mycket flexiblare och gÄr att anvÀnda till mycket mer.

Tycker jag:)

Postat

Har aldrig varit sÄ förtjust i Subtractor sÄ jag anvÀnder den varken mer eller mindre sen Thor kom till stallet, Malström dÀremot Àr en riktigt skoj och udda synth som verkligen har sitt eget sound, gillar Àven att routa annat genom dess filter, exempelvis NN19/NN-XT eller varför inte gamla goda Rebirth?

PĂ„ tal om Thor sĂ„ Ă€r det en av mina absoluta favorit-mjukvarusynthar, sĂ„ enkel att förstĂ„ sig pĂ„ och modulation matrixen Ă€r helt underbar! Det enda jag egentligen saknar med Thor Ă€r en tredje LFO, den har ju 3 oscillatorer och 3 filter, sĂ„ varför inte? 😑

Postat

Om du inte redan anvÀnder alla av Thors fyra CV-ingÄngar till annat, sÄ anvÀnd en av dessa för att ta in en LFO frÄn annan maskin.

Sedan sÀtter du upp CV-ingÄngen i modulationsmatrisen precis som du skulle ha gjort med LFO1 eller LFO2.

Jag brukar plocka LFO ut frÄn DR Rex ibland.

Postat
Om du inte redan anvÀnder alla av Thors fyra CV-ingÄngar till annat, sÄ anvÀnd en av dessa för att ta in en LFO frÄn annan maskin.

Sedan sÀtter du upp CV-ingÄngen i modulationsmatrisen precis som du skulle ha gjort med LFO1 eller LFO2.

Jag brukar plocka LFO ut frÄn DR Rex ibland.

Det var ett bra tips faktiskt, det tackar vi för 🙂 Har anvĂ€nt mig av en snarlik metod fast har dĂ„ anvĂ€nt Matrix-sequencern för modulering av diverse parametrar, Ă€r dock inte det mest optimala om man vill ha sĂ„ mjuka och jĂ€mna variationer som med en LFO.

Postat

Tycker subtractorn Àr lÀttare att snabbt skruva fram enkla ljud som passar till Bitpop.

• 1 mĂ„nad senare...
Postat

Thor Àr ju helt klart den bÀttre och mer mÄngsidiga enheten av de tvÄ. Men nÀr man Àr ute efter det enkla kan subtractorn vara minst lika anvÀndbar.

• 1 mĂ„nad senare...
Postat (redigerat)

Enda fördelen jag kan se med Subtractor Ă€r att jag kan den utan och innan. Drar jag i ett par rattar vet jag precis hur det kommer lĂ„ta. LjudmĂ€ssigt tycker jag den Ă€r under all kritik đŸ€Ș Tanigare och tunnare mjukvarusynth fĂ„r man vĂ€l Ă€ndĂ„ leta efter? NĂ€r man mĂ„ste layer:a sinuskurvor vet man att nĂ„got Ă€r fel...

Nej, den Äkte ut för lÀnge sen!

Redigerat av candybag
drloop (oregistrerad)
Postat

Jag tycker inte subtractorn Àr tanig och tunn. En bra bröd och smör synt. AnvÀnder den mycket.

• 2 veckor senare...
Postat

Jag kör nÀstan uteslutande Thor och NN-XT. Malströmen och Subtractorn dyker upp ibland men...ytterst sÀllan. Kan dock instÀmma gÀllande basarna i Subtractorn. FETA!

• 2 veckor senare...
Postat
Körde bara Subtractor storsÀtt, till kickar, hihats, leadljud och bassar...

visst körde jag Thor med, dock mest till pads och ambience ljud

HÄller med om att Subben Àr kul att anvÀnda till trumljud, just eftersom att den Àr sÄ enkel och inarbetad. Om den försvann tror jag att jag skulle lÀra mig anvÀnda thor pÄ samma sÀtt, men sÄ eftersom den finns dÀr sÄ blir det att man alltid plockar fram den till vissa saker. Men ska man vÀlja EN sÄ Àr det ju Thor som gÀller, den Àr vÀldigt trevlig.

Den jag har anvĂ€nt minst Ă€r nog faktiskt Malström, konstigt nog, för den Ă€r egentligen riktigt bra. Verkligen en knĂ€pp synth 😄 Vilka bisarra grejer man kan fĂ„ fram ur den! đŸ„°

Vad gĂ€ller samplarna sĂ„ Ă€r det nog 50-50. Man kan till exempel göra en kul stutter-effekt med den vĂ€ldigt enkelt (hyffsat kort sampling, mata fullt med 32- eller 64-delstoner, sen vrid fram och tillbaka pĂ„ "sample start", jĂ€tteroligt! đŸ„° SĂ„g det pĂ„ youtube). GĂ„r ju med XT:n oxĂ„ givetvis, men det gĂ„r som fortare med 19 😄

Foldback disten har fÄtt vila sig lÀnge nu. En annan enhet jag knappt ens anvÀnt Àr den dÀr envelop-styrda filterenheten. HÄller ni pÄ nÄt med den?

Postat
Kan dock instÀmma gÀllande basarna i Subtractorn. FETA!

Jag hÄller med om att man kan fÄ Subtractorn att lÄta fet, men de rena vÄgformerna lÄter inte sÄ feta. A/B-testade för lÀnge sedan fyrkant och sÄgtand i Subtractorn med motsvarande i Roland Juno 106. Och vÄgformerna i 106'an lÀt definitivt intressantare. Filtret likasÄ.

Möjligheterna med Subtractor Àr dock flera. För att inte tala om Thor.

Postat
Jag hÄller med om att man kan fÄ Subtractorn att lÄta fet, men de rena vÄgformerna lÄter inte sÄ feta. A/B-testade för lÀnge sedan fyrkant och sÄgtand i Subtractorn med motsvarande i Roland Juno 106. Och vÄgformerna i 106'an lÀt definitivt intressantare. Filtret likasÄ.

Möjligheterna med Subtractor Àr dock flera. För att inte tala om Thor.

Ibland tÀnker jag pÄ Subtractorn som en avancerad oscillator...

FrÀn ny avatar btw, men vart har leendet tagit vÀgen? =|

Postat
FrÀn ny avatar btw, men vart har leendet tagit vÀgen? =|

Tack! Jag försökte locka fram ett skratt men den gubben gick inte.

Postat
Tack! Jag försökte locka fram ett skratt men den gubben gick inte.

Var mest orolig för att du skulle ha blivit "Deprimerad Guldbrun Farbror" istĂ€llet. Men sĂ„ Ă€r det alltsĂ„ inte? Skrattade lite nu iofs.... 😛

• 1 mĂ„nad senare...
Postat
Hej,

(Vi mĂ„ste ju fĂ„ igĂ„ng lite diskussion hĂ€r pĂ„ forumet! 😎 )

Subben har fortfarande en plats men den krÀver helt klart lite mer pill och externa effekter Àn Thor för att lÄta bra imho. Tycker dock att Subben har snÀrtigare envelopes Àn Thor och lÀmpar sig dÀrför utmÀrkt för bas t.ex. Sen tycker jag att filtret i lÀnkat lÀge Àr fantastikt. Subtractorn Àr faktiskt grym för knorriga psy ljud p.g.a. det. Helst ska man lÀnka Filter 2 med ett HP eller BP med lagom resonans. Skulle faktiskt gÀrna se ett sÄnt filter i Thor

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.