Jump to content
Annons

Deat magnetic


SMichael

Recommended Posts

Synd att Metallica är så förbannat stora så det är i princip omöjligt att kontakta dem eller Rick Rubin. Man skulle ju ge dem ordentligt med skäll och förklara seriöst att det låter illa, att de har pajat musiken med överstyrningen, och att de borde göra en remastering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Kanske beror på att man idag pressar ut mer db än förut på en skiva. Idag ska ju musiken in i mp3's och ipods.

Har för mig att förut var de ca 12 db på en skiva men idag närmar man sig 20, kan ha fel.

kanske det men det låter skit!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, fyfan! Jag fick skivan i present....lyssna på den idag för första gången och trodde det var fel på den först.

Får ju ont i öronen efter 1 låt. Menar första låten "That was just your life" där låg det lite snyggt på pukan, men sen märkte jag snabbt att det låg överallt.

Fort blev det jobbigt och det är ju synd att dom har förstört lyssningsupplevelsen så mycket när låtarna verkar hyfsade!

Då är ändå jag en person som lyssnar på tuggumitekno, jag trodde jag var van vid att låtarna slickar 0:an och rms:en är skyhög men så var det tydligen inte. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, fyfan! Jag fick skivan i present....lyssna på den idag för första gången och trodde det var fel på den först.

Får ju ont i öronen efter 1 låt. Menar första låten "That was just your life" där låg det lite snyggt på pukan, men sen märkte jag snabbt att det låg överallt.

Fort blev det jobbigt och det är ju synd att dom har förstört lyssningsupplevelsen så mycket när låtarna verkar hyfsade!

Då är ändå jag en person som lyssnar på tuggumitekno, jag trodde jag var van vid att låtarna slickar 0:an och rms:en är skyhög men så var det tydligen inte. 😆

trodde oxå där var fel men så var inte fallet... mycket bedrövligt... har lyssnat på den nu från dag ett och den har växt mycket!! men ljudet är så bedrövligt som sagt... fattar inte hur dom kunat missa det för dom kan väl inte alvarligt talat gjort det med flit!!??

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror man är ute på hal is om man tror att folk vill ha " sönderkompad" musik och resultatet blir då att man laddar ner från diverse sidor på nätet utan att betala ist.

Musik o instrument är dynamiska ting och bör återges i denna form också, enligt min mening. Köper väldigt lite skivor idag pga platta, livlösa och odynamiska inspelningar. Vad tycker ni som håller på med musik hela dagarna? hur låter instrument?

MvH

Daniel

Redigerat av DanielEdison
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Faktum kvarstår väl ändå att skiter i hur det är komprimerat? Det gör jag i förlängningen också. Låter gött så låter det gött...

Det enda "folk" brukar fundera över är varför det skiljer sig så mycket mellan låtar...

Nu är det hårt komprimerat som gäller, på 80 talet var mycket diskant och en massa reverb på virvlarna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan ju länka till denna artikel, där dom pratar om hur sönderkomprimerad originalet är. Av någon anledning så är versionen som används i Guitar Hero helt annorlunda.

Jag har hört spekuleras på olika forum att Metallicas nya kan vara droppen som får bägaren att rinna över. Nu är det inte längre bara nördiga audiofiler som bryr sig, utan nu börjar gemene man tycka att det låter illa. Fast vem vet...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Läste nyss om det på aftonbladet, finns någon protestlista med över 2000 namn som kräver att skivan ska mixas eller mastras om 😆

Huppla, jag kanske får ta och lyssna på plattan. Kan det verkligen vara så illa?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Mmm, den här debatten fattar jag inte. Det låter väl som det mesta. Mina ledstaplar rör sig åtminstone. Ljudet var väl inte hemskt, lät helt ok?

Är det nåt jag missar?

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Är det nåt jag missar?

gissa

Berätta för mig vad som gör den här plattan så speciell gentemot andra i genren?

Att det inte låter som Metallica Black Album det är jag med på.

Men lyssna ST. Anger och fan vet om jag inte tycker den låter sämre.

Så what´s the noise about?

Guitar Hero?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man lyssnar i mp3 snäckor kanske det inte spelar nån roll men till och med frun i huset tycker det låter skit!

Hon tvingas lyssna på seriösa Jazz plattor hon inte ens tycker om bara för att inspelningarna där är levande, dynamiska och fulla av musik som sig bör.

Om man sysslar med musik hela dagarna borde man inte ha koll på hur det borde låta då, detta gör mig mörkrädd och får mig att godkänna att folk laddar ner ist för att betala för dåligt mixade plattor som låter sk*t.

Vad har ni för monitorer o lyssna på och vad driver ni dessa med??????

MvH

Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Det Metallica släpper idag kommer aldrig i närheten av vad dom gjorde för 25 årsen. Spelskicklighet, Låtkvalité, Produktion och inte minst attityd http://www.youtube.com/watch?v=_z-hEyVQDRA&feature=

Skulle magnetplattan släppts för 25 årsen hade folk undrat nog vad fan det är för skit? Nej men då släpps det av samma band som gjorde http://www.youtube.com/watch?v=SjUS4m_mF3s&eurl= I DAG!!

Man undrar ju hur det står till i det där bandet.

Jag har följt dom sen begynnelsen, sett dom live då i deras "bra era"

När Justice kom så var det många frågetecken ang deras ljud. Lät ju förjävligt. Sen har det vart skit. Black album stack ut rejält med svintungt sound men det lät inte Metallica, även om det plattan är riktigt bra. Men för oss som älskar Kill->Master-tiden så var det lite "för kommersiellt" Garage, Load, Reload, St Anger är alla riktigt kassa plattor om man ska se det till vad Metallica en gång var. Sen att det kan vara hyffsat bra plattor i sig är en annan sak.

Om man nu ser till Magnetic så verkar det beröra rätt många, mest till det negativa. Jag har bara spånat igenom plattan via olagligheter, just för att få en hint till om man ska slå till eller inte. Och jag kan säga att jag kommer inte att köpa den. Det blir den första plattan med metallica som jag inte köper. Förra st Anger så lyckades dom med titelspåret. Dom fick mig att bryta cdn i bitar och slänga den åt helvete.

Om det hade vart nån här på forumet som hade släppt den som demo så hade det vart kritik av rang.

Ulrich spelar lika dåligt som han gjort dom senaste 15 åren.

Kirk som tur är lirar inte lika mycket solo längre TACK

James, sen han blev nykter så har rösten kommit till mopedröstens tid. Tyvärr, sätt i gång å sup igen så kommer hans klassiska seek-destroy vrål tillbaka. Men på gitarr så lirar han fortfarande kungligt.

Trujillo, finns väl inte så mycket att orda om. Killen kan lira, men är oxå det fräscha köttet i bandet.

Men men, allt har sin tid. Även Metallica. Och det kanske skulle sitta fint med ett avsked?

*sätter på Ride the Lightning och tänker tillbaka hur jävla bra det en gång var*

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Det Metallica släpper idag kommer aldrig i närheten av vad dom gjorde för 25 årsen. Spelskicklighet, Låtkvalité, Produktion och inte minst attityd http://www.youtube.com/watch?v=_z-hEyVQDRA&feature=

Skulle magnetplattan släppts för 25 årsen hade folk undrat nog vad fan det är för skit? Nej men då släpps det av samma band som gjorde http://www.youtube.com/watch?v=SjUS4m_mF3s&eurl= I DAG!!

Man undrar ju hur det står till i det där bandet.

Jag har följt dom sen begynnelsen, sett dom live då i deras "bra era"

När Justice kom så var det många frågetecken ang deras ljud. Lät ju förjävligt. Sen har det vart skit. Black album stack ut rejält med svintungt sound men det lät inte Metallica, även om det plattan är riktigt bra. Men för oss som älskar Kill->Master-tiden så var det lite "för kommersiellt" Garage, Load, Reload, St Anger är alla riktigt kassa plattor om man ska se det till vad Metallica en gång var. Sen att det kan vara hyffsat bra plattor i sig är en annan sak.

Om man nu ser till Magnetic så verkar det beröra rätt många, mest till det negativa. Jag har bara spånat igenom plattan via olagligheter, just för att få en hint till om man ska slå till eller inte. Och jag kan säga att jag kommer inte att köpa den. Det blir den första plattan med metallica som jag inte köper. Förra st Anger så lyckades dom med titelspåret. Dom fick mig att bryta cdn i bitar och slänga den åt helvete.

Om det hade vart nån här på forumet som hade släppt den som demo så hade det vart kritik av rang.

Ulrich spelar lika dåligt som han gjort dom senaste 15 åren.

Kirk som tur är lirar inte lika mycket solo längre TACK

James, sen han blev nykter så har rösten kommit till mopedröstens tid. Tyvärr, sätt i gång å sup igen så kommer hans klassiska seek-destroy vrål tillbaka. Men på gitarr så lirar han fortfarande kungligt.

Trujillo, finns väl inte så mycket att orda om. Killen kan lira, men är oxå det fräscha köttet i bandet.

Men men, allt har sin tid. Även Metallica. Och det kanske skulle sitta fint med ett avsked?

*sätter på Ride the Lightning och tänker tillbaka hur jävla bra det en gång var*

Hade det inte varit bättre sälja cd:n till seconhandbutik istället eller bytt in den mot något bättre istället för bryta sönder den? 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Det Metallica släpper idag kommer aldrig i närheten av vad dom gjorde för 25 årsen. Spelskicklighet, Låtkvalité, Produktion och inte minst attityd http://www.youtube.com/watch?v=_z-hEyVQDRA&feature=

Skulle magnetplattan släppts för 25 årsen hade folk undrat nog vad fan det är för skit? Nej men då släpps det av samma band som gjorde http://www.youtube.com/watch?v=SjUS4m_mF3s&eurl= I DAG!!

Man undrar ju hur det står till i det där bandet.

Jag har följt dom sen begynnelsen, sett dom live då i deras "bra era"

När Justice kom så var det många frågetecken ang deras ljud. Lät ju förjävligt. Sen har det vart skit. Black album stack ut rejält med svintungt sound men det lät inte Metallica, även om det plattan är riktigt bra. Men för oss som älskar Kill->Master-tiden så var det lite "för kommersiellt" Garage, Load, Reload, St Anger är alla riktigt kassa plattor om man ska se det till vad Metallica en gång var. Sen att det kan vara hyffsat bra plattor i sig är en annan sak.

Om man nu ser till Magnetic så verkar det beröra rätt många, mest till det negativa. Jag har bara spånat igenom plattan via olagligheter, just för att få en hint till om man ska slå till eller inte. Och jag kan säga att jag kommer inte att köpa den. Det blir den första plattan med metallica som jag inte köper. Förra st Anger så lyckades dom med titelspåret. Dom fick mig att bryta cdn i bitar och slänga den åt helvete.

Om det hade vart nån här på forumet som hade släppt den som demo så hade det vart kritik av rang.

Ulrich spelar lika dåligt som han gjort dom senaste 15 åren.

Kirk som tur är lirar inte lika mycket solo längre TACK

James, sen han blev nykter så har rösten kommit till mopedröstens tid. Tyvärr, sätt i gång å sup igen så kommer hans klassiska seek-destroy vrål tillbaka. Men på gitarr så lirar han fortfarande kungligt.

Trujillo, finns väl inte så mycket att orda om. Killen kan lira, men är oxå det fräscha köttet i bandet.

Men men, allt har sin tid. Även Metallica. Och det kanske skulle sitta fint med ett avsked?

*sätter på Ride the Lightning och tänker tillbaka hur jävla bra det en gång var*

Hade det inte varit bättre sälja cd:n till seconhandbutik istället eller bytt in den mot något bättre istället för bryta sönder den? 😲

Du jag hade gärna gett bort den, men jag vill ingen ens så ont!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det nåt jag missar?

gissa

Berätta för mig vad som gör den här plattan så speciell gentemot andra i genren?

Att det inte låter som Metallica Black Album det är jag med på.

Men lyssna ST. Anger och fan vet om jag inte tycker den låter sämre.

Så what´s the noise about?

Guitar Hero?

du missar ju tydligen nåt eftersom många reagerar men inte du

mest ljudet verkar det som

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag kan hålla med om att den är hårt komprimerad och jag tycker inte om det själv.

Men massvis med annan musik låter likadant och till och med värre, så det är från det perspektivet jag ser det ifrån.

Det har blivit business as usual att det skall komprimeras knallhårt.

Varför Metallica får så mycket skit förstår jag inte?

Är det en reporter som slagit upp det stort eller?

Någon annan anledning till uppmärksamheten ser jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

det är förmodligen som nån sa bägaren som rinner över

eller att mängden människor som lägger märke till det uppnår en kritisk massa

för som du säger så är det ju inte första plattan som låter skit

Precis, att ett sådant känt band som Metallica drabbas av detta fenomen gör ju att extremt, extremt många människor får höra dom värsta effekterna av "loudness war". Enligt uppgifter jag sett (som förmodligen ska tas med en nypa salt) så var dom ljudfilerna som master-teknikern fick redan limiterade till max. Plus att Hetfield och company för första gången inte var närvarande vid mixningen.

Och dom som säger att bara audiofiler och musiker bryr sig vet inte vad dom pratar om. Jag har pratat med många människor som är varken det ena eller det andra, och som tycker det låter skit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har iofs bara hört låten som spelas på P3 då och då, men dess ljud verkar iaf vara klippt vid nollan; alltså knappast komprimerad i den bemärkelse att det gått genom en kompressor som minskar dynamiken. En väl inställd kompression distar inte ljudet.

Klippning är ju en slags kompression det med, fast den sänker inte styrkan på ljudet så att den inte klipps, utan den tuggas av istället och ger en kall digital distortion.. Svårt att förklara på något bättre sett. Säkert någon som kan förklara på ett mycket mer pedagogiskt, träffsäkert och faktabaserat vis.

Kompression handlar om smak tycker jag.. Viss musik låter väldigt skönt med mycket kompression, t.ex. viss elektronisk musik, medan annan musik blir totalt förstörd av kompression, t.ex. symfonisk musik.

/Daniel

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Metallica kanske tycker att plattan låter bra! Dom är ju förmodligen nöjd med produktionen. Det är väl deras val hur dom vill producera sin musik.

Man behöver ju inte köpa den... Det är ingen som tvingar er till det... Fokusera på saker ni tycker om istället för att haka upp er på vad andra gör som ni tycker är dåligt. Skärp er!

Link to comment
Dela på andra sajter

Metallica kanske tycker att plattan låter bra! Dom är ju förmodligen nöjd med produktionen. Det är väl deras val hur dom vill producera sin musik.

Man behöver ju inte köpa den... Det är ingen som tvingar er till det... Fokusera på saker ni tycker om istället för att haka upp er på vad andra gör som ni tycker är dåligt. Skärp er!

Nej, men man behöver inte köpa pannkakor heller... men har man gjort det i några år och sen helt plötsligt en dag så är alla pannkakor brända då blir man ju sur? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Jaha...

Du menar att om man en gång producerat musik på ett sätt... Då måste man alltså enligt dig i fortsättningen hålla sig till det och inget annat?

Har jag förstått dig rätt då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...