Jump to content
Annons

Så var det dethär om CPU igen...


base10

Recommended Posts

FL 6 med en P4 på 3,2 ghz (singlecore) eller FL 8 med AMD64 4,6ghz? Jag skulle säga p4 faktiskt.

Satt för några år sedan och arbetade på en sån dator, och den klarade av fl så mycket bättre än den som jag arbetar på nu.

Vad kan det bero på? att pluggarna inte klarar av dualcore men programmet gör?

Jag blir tokig på detta 😛 Eller är amd världens j*vla skit jämnfört mot pentium?

CPUn låg på 99% utan att det hackade upp sig, men så fort den närmar sig 80% nu så är hela projektet kört 🙂

Så en sämre processor är bättre? 😄 jävligt skumt om ni frågar mig, vad beror detta på tror ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

FL6 kanske inte är programmerad för flera cpuer.

Den går alltså på bara på en core alltså bara runt 2gHz (kanske 2.3gHz) för FL istället för 3.2gHz på singlecore P4 an.

Att ha flera cores är inte alltid prestandahöjande för enskilda applikationer.

Applikationerna måste vara multitrådade för att utnyttja flera processorkärnor.

Titta i Windows Taskmanager och se om båda kärnorna är belastade när du kör FL.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter du på FL 6 så kan du ju lika gärna uppgradera dig till FL 8. Om du nu inte valde att köpa skiva när du köpte FL Studio så att du inte får gratis uppdateringar som man får när man valde att köpa elektroniskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

FL 6 med en P4 på 3,2 ghz (singlecore) eller FL 8 med AMD64 4,6ghz? Jag skulle säga p4 faktiskt.

Satt för några år sedan och arbetade på en sån dator, och den klarade av fl så mycket bättre än den som jag arbetar på nu.

Vad kan det bero på? att pluggarna inte klarar av dualcore men programmet gör?

Jag blir tokig på detta 😮 Eller är amd världens j*vla skit jämnfört mot pentium?

CPUn låg på 99% utan att det hackade upp sig, men så fort den närmar sig 80% nu så är hela projektet kört 🙁

Så en sämre processor är bättre? 🙂 jävligt skumt om ni frågar mig, vad beror detta på tror ni?

Det är skilland på CPU och CPU liksom det är skillnad mellan program i olika versioner. Jämför med ett bilmärke (Toyota Prius skiljer sig som bekant från en Toyota Avensis) och en modell av samma bil som skiljer sig mellan årtalen. Som grädde på moset gäller det också att hålla koll på ifall program har stöd för fler än en processorkärna och att även vilken processor programet är optimerat för. Med detta i åtanke finns det inga genvägar. Man är alltså tvungen att titta på det finstilta i specifikationerna för den platform (Operativ System) och det program man vill köra för att få reda på vad som är bäst. Detta är mer eller mindre enkelt beroende på vad för dator och vilket OS man använder sig av...

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller är amd världens j*vla skit jämnfört mot pentium?

Enligt mej: JA

Aldrig mer en AMD om man vill ha ett stabilt system som håller mer än 1-2 år. Tidigare så brände AMD när de blev överhettade. Nu stänger datorerna av sej istället. Det är ju finfint mitt uppe i ett arbete... Hellre ett par hundringar extra för Intel. En Intel tråcklar sej genom det mesta. Som en gammal Volvo 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller är amd världens j*vla skit jämnfört mot pentium?

Enligt mej: JA

Aldrig mer en AMD om man vill ha ett stabilt system som håller mer än 1-2 år. Tidigare så brände AMD när de blev överhettade. Nu stänger datorerna av sej istället. Det är ju finfint mitt uppe i ett arbete... Hellre ett par hundringar extra för Intel. En Intel tråcklar sej genom det mesta. Som en gammal Volvo 🙂

För några år sedan slogs Intel och AMD om topplaceringen i hastighetsligan. ena veckan låg Intel först och nästa vecka hade AMD gått om.

Det är dock länge sedan. Numera konkurrerar AMD enbart med priset och håller sig på behörigt avstånd från prestandastriden...

Jag skulle inte heller välja en AMD till en musikmaskin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller är amd världens j*vla skit jämnfört mot pentium?

Enligt mej: JA

Aldrig mer en AMD om man vill ha ett stabilt system som håller mer än 1-2 år. Tidigare så brände AMD när de blev överhettade. Nu stänger datorerna av sej istället. Det är ju finfint mitt uppe i ett arbete... Hellre ett par hundringar extra för Intel. En Intel tråcklar sej genom det mesta. Som en gammal Volvo 🙂

Känner igen det där 🙂 alltid när man gör något krävande så gåre illa 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter du på FL 6 så kan du ju lika gärna uppgradera dig till FL 8. Om du nu inte valde att köpa skiva när du köpte FL Studio så att du inte får gratis uppdateringar som man får när man valde att köpa elektroniskt.

Sitter med FL8 nu, vilket gick segare än fl6 gjorde för några år sedan.

Nästa köp blir elektronsikt för min del om det är gratis uppdateringar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Sitter du på FL 6 så kan du ju lika gärna uppgradera dig till FL 8. Om du nu inte valde att köpa skiva när du köpte FL Studio så att du inte får gratis uppdateringar som man får när man valde att köpa elektroniskt.

Sitter med FL8 nu, vilket gick segare än fl6 gjorde för några år sedan.

Nästa köp blir elektronsikt för min del om det är gratis uppdateringar 🤪

Har du kollat om båda kärnorna körs?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter du på FL 6 så kan du ju lika gärna uppgradera dig till FL 8. Om du nu inte valde att köpa skiva när du köpte FL Studio så att du inte får gratis uppdateringar som man får när man valde att köpa elektroniskt.

Sitter med FL8 nu, vilket gick segare än fl6 gjorde för några år sedan.

Nästa köp blir elektronsikt för min del om det är gratis uppdateringar 🤪

Har du kollat om båda kärnorna körs?

När jag öppnar taskmanager så är det två displayer som visar precis lika dant, eller kollar man det på något annat sätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag har kört AMD i några år och med olika modeller nu. Har Aldrig haft några problem, aldrig...

Förstår faktiskt inte denna debatten. Gick dock på en skola där vi hade några Frostdatorer med intelprocessorer. Har aldrig haft mer problem med en studiodator som med dom.

Jag tror mer det har att göra med vad man har för moderkort, minnen, strömförsörjning och ljudkort än vad vilken processor man har. För sitter man på en Intel Quadra Multi Crazy Mc.Rall x560000 men med skitminnen, ett moderkort köpt på Netto så är det kalrt att datorn stänger av sig ibland.

Jag tror folk glömmer att man inte bara måste ha mycket av allt utan man måste faktiskt ha bra saker som har mycket av allt för att det ska göra någon skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kört AMD i några år och med olika modeller nu. Har Aldrig haft några problem, aldrig...

Förstår faktiskt inte denna debatten. Gick dock på en skola där vi hade några Frostdatorer med intelprocessorer. Har aldrig haft mer problem med en studiodator som med dom.

Jag tror mer det har att göra med vad man har för moderkort, minnen, strömförsörjning och ljudkort än vad vilken processor man har. För sitter man på en Intel Quadra Multi Crazy Mc.Rall x560000 men med skitminnen, ett moderkort köpt på Netto så är det kalrt att datorn stänger av sig ibland.

Jag tror folk glömmer att man inte bara måste ha mycket av allt utan man måste faktiskt ha bra saker som har mycket av allt för att det ska göra någon skillnad.

450w nätagg, 2,75gb ram (de är rätt så fina 🙂) och sedan asus A8N32-SLI Deluxe. Något som jag bör byta?

(kör xp, så mer ram behövs inte). 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kört AMD i några år och med olika modeller nu. Har Aldrig haft några problem, aldrig...

Förstår faktiskt inte denna debatten. Gick dock på en skola där vi hade några Frostdatorer med intelprocessorer. Har aldrig haft mer problem med en studiodator som med dom.

Jag tror mer det har att göra med vad man har för moderkort, minnen, strömförsörjning och ljudkort än vad vilken processor man har. För sitter man på en Intel Quadra Multi Crazy Mc.Rall x560000 men med skitminnen, ett moderkort köpt på Netto så är det kalrt att datorn stänger av sig ibland.

Jag tror folk glömmer att man inte bara måste ha mycket av allt utan man måste faktiskt ha bra saker som har mycket av allt för att det ska göra någon skillnad.

450w nätagg, 2,75gb ram (de är rätt så fina 🙂) och sedan asus A8N32-SLI Deluxe. Något som jag bör byta?

(kör xp, så mer ram behövs inte). 🙂

Tvivlar jag på att du behöver, du kan göra skön musik på en 486a om du använder dig av en dosbaserad tracker så 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Jag har kört AMD i några år och med olika modeller nu. Har Aldrig haft några problem, aldrig...

Förstår faktiskt inte denna debatten. Gick dock på en skola där vi hade några Frostdatorer med intelprocessorer. Har aldrig haft mer problem med en studiodator som med dom.

Jag tror mer det har att göra med vad man har för moderkort, minnen, strömförsörjning och ljudkort än vad vilken processor man har. För sitter man på en Intel Quadra Multi Crazy Mc.Rall x560000 men med skitminnen, ett moderkort köpt på Netto så är det kalrt att datorn stänger av sig ibland.

Jag tror folk glömmer att man inte bara måste ha mycket av allt utan man måste faktiskt ha bra saker som har mycket av allt för att det ska göra någon skillnad.

450w nätagg, 2,75gb ram (de är rätt så fina 😛) och sedan asus A8N32-SLI Deluxe. Något som jag bör byta?

(kör xp, så mer ram behövs inte). 😄

Tvivlar jag på att du behöver, du kan göra skön musik på en 486a om du använder dig av en dosbaserad tracker så 😎

mja men nu pratade vi ju om FL

Link to comment
Dela på andra sajter

450w nätagg, 2,75gb ram (de är rätt så fina 😎) och sedan asus A8N32-SLI Deluxe. Något som jag bör byta?

(kör xp, så mer ram behövs inte). 😄

jag hade för mig att man inte skulle använda SLI-moderkort när man pillar ihop sig en dator... så var det iaf för ett par år sen...

Link to comment
Dela på andra sajter

450w nätagg, 2,75gb ram (de är rätt så fina 🙂) och sedan asus A8N32-SLI Deluxe. Något som jag bör byta?

(kör xp, så mer ram behövs inte). 🙂

jag hade för mig att man inte skulle använda SLI-moderkort när man pillar ihop sig en dator... så var det iaf för ett par år sen...

Pestflaggen gäller inte SLI, utan nForce4 chipsetet - som också finns på det moderkortet. 🙁

Det är alltså definitivt en sak som borde bytas ut. nForce4 är bra till spelmaskiner, men helt förkastligt i musikmaskiner!

Link to comment
Dela på andra sajter

450w nätagg, 2,75gb ram (de är rätt så fina 🙂) och sedan asus A8N32-SLI Deluxe. Något som jag bör byta?

(kör xp, så mer ram behövs inte). 😄

jag hade för mig att man inte skulle använda SLI-moderkort när man pillar ihop sig en dator... så var det iaf för ett par år sen...

Pestflaggen gäller inte SLI, utan nForce4 chipsetet - som också finns på det moderkortet. 😛

Det är alltså definitivt en sak som borde bytas ut. nForce4 är bra till spelmaskiner, men helt förkastligt i musikmaskiner!

Aldrig gått dålig i nått spel, tack för hjälpen 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller är amd världens j*vla skit jämnfört mot pentium?

Enligt mej: JA

Aldrig mer en AMD om man vill ha ett stabilt system som håller mer än 1-2 år. Tidigare så brände AMD när de blev överhettade. Nu stänger datorerna av sej istället. Det är ju finfint mitt uppe i ett arbete... Hellre ett par hundringar extra för Intel. En Intel tråcklar sej genom det mesta. Som en gammal Volvo 😄

AMD anses allmänt vara bättre om man spelar spel eller håller på mycket med grafik, såsom 3D-modellering. Detta beror på att AMD:s processorer i regel har större bandbredd mellan processorn och dess cache än konkurrenten Intel. Intel har däremot alltid legat i framkant när det gäller multimedia, dvs film, musik och dyl.

Redigerat av allansson
Link to comment
Dela på andra sajter

Eller är amd världens j*vla skit jämnfört mot pentium?

Enligt mej: JA

Aldrig mer en AMD om man vill ha ett stabilt system som håller mer än 1-2 år. Tidigare så brände AMD när de blev överhettade. Nu stänger datorerna av sej istället. Det är ju finfint mitt uppe i ett arbete... Hellre ett par hundringar extra för Intel. En Intel tråcklar sej genom det mesta. Som en gammal Volvo 😲

AMD anses allmänt vara bättre om man spelar spel eller håller på mycket med grafik, såsom 3D-modellering. Detta beror på att AMD:s processorer i regel har större bandbredd mellan processorn och dess cache än konkurrenten Intel. Intel har däremot alltid legat i framkant när det gäller multimedia, dvs film, musik och dyl.

Nästa dator blir för min del med en Intel processor isåfall, är besviken på AMD 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller är amd världens j*vla skit jämnfört mot pentium?

Enligt mej: JA

Aldrig mer en AMD om man vill ha ett stabilt system som håller mer än 1-2 år. Tidigare så brände AMD när de blev överhettade. Nu stänger datorerna av sej istället. Det är ju finfint mitt uppe i ett arbete... Hellre ett par hundringar extra för Intel. En Intel tråcklar sej genom det mesta. Som en gammal Volvo :rolleyes:

Haha jag hatar det.. Jag sitter själv på en AMD, min dator kan ju bara lägga ner totalt om det blir för mycket.

Första gångerna blev jag ju livrädd, sen gick det över till att jag ville kasta datorn ut för balkongen, sen blev jag bara van!

Nu har jag Vista 32bit installerat. Fungerar fin fint! Datorn har aldrig rebootat sig själv sen jag installerade Vista! Tummen upp på det! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...