Jump to content
Annons

Absolut bästa gitarrupphängningsanordningen?


Mats Stålbröst

Recommended Posts

Annons
Nu har det blivit dags att hänga upp min elgitarr respektive elbas på väggen i musikrummet... men var hittar man egentligen den absolut bästa upphängningsanordningen? Smart, snygg, billig... allt detta måste klaffa. 😄

/Mats

Jag gick bara in till min lokala musikaffär och köpte ett par. Snygga?... jo vars, billiga?..., absolut, absolut bästa?..., säkerligen inte, smarta....japp 🙂 Det jag kan säga som var bra med dem iaf är att de två pinnarna (eller vad man ska kalla dem) som gitarren hänger på är rörliga. Så de åker automatisk in och klämmer halsen under huvudet. Det är nog mitt tips, att du inte köper sådana som pinnarna sitter fast på.

MVH

Anders

EDIT: börjar bli lite trött nu. Varför rekommenderar jag inte några som pinnarna sitter fast på. Jag tror det är att det är så smidigt på jobbet där man har ca 20 gitarrer som hänger på väggarna och det sällan är samma gitarr som hänger i samma ställ. Då anpassar sig ju pinnarna efter vilken gitarr eller bas som hängs upp om de är rörliga.

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Thomann har några att välja på: http://www.thomann.de/se/search_dir.html?s...;sw=wall+hanger

Överst på listan finns de populära K & M för 55 kr. De kostar ca 100 kr i Sverige tror jag. Vet inte om skruvar medföljer, någon som vet? Tänk bara på att om du har en gitarr med nitrolack på halsen så måste du ha specialhängare. Vanligast är dock att om kroppen är nitrolackad så får den skador av gummit på gitarrställ. Polyuretanlack är betydligt tåligare och fungerar med alla ställ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man håller sig till att det är gurorna som ska göra sig snygga så tycker jag en hängning i "spelvinkel" kan vara nåt för dig.

http://www.thomann.de/se/km_16295.htm?sid=...3b69891879daf48

Håller med om att det är snyggare att hänga upp gitarrerna sådär, men jag kom på en annan lösning på en sån upphängning. Om man monterar en "vanlig" hängare, typ: K&M 16280, för att hålla i gitarrhalsen och skruvar fast en kort stump(20 cm kanske?) axelband snett nedanför K&M-hållaren(sisådär lagom vinkel för att gitarren ska hänga snyggt förstås) för att fästa fast i gitarrens bakre axelbandsknopp(med fördel att axelbandsbiten döljs av gitarren). Sen är det ju lätt att hänga upp gitarren utan att behöva montera upp en groteskt stor hängare på väggen 😲

För smidigare upphängning kan straplocks användas.

Detta är dock inget jag provat själv ännu, väntar på tapetsering av musikrummet innan jag kan montera upp allt på väggarna 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Thomann har några att välja på: http://www.thomann.de/se/search_dir.html?s...;sw=wall+hanger

Överst på listan finns de populära K & M för 55 kr. De kostar ca 100 kr i Sverige tror jag. Vet inte om skruvar medföljer, någon som vet? Tänk bara på att om du har en gitarr med nitrolack på halsen så måste du ha specialhängare. Vanligast är dock att om kroppen är nitrolackad så får den skador av gummit på gitarrställ. Polyuretanlack är betydligt tåligare och fungerar med alla ställ.

Jag citerar mig själv och frågar igen om någon vet om det följer med skruvar till K&M hängarna när man beställer från Thomann?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag citerar mig själv och frågar igen om någon vet om det följer med skruvar till K&M hängarna när man beställer från Thomann?

Nej det gör det inte.

Man behöver ju iof inte vara gift med Martin Timell, för att kolla vilka skruvar som passar den upphängningen. Ett enkelt trick som funkar i alla lägen är ju att ta med sin nyinköpta hängare och fara till, förslagsvis, järnia, Claes Ohlsson, Jula, Byggmax eller trädgårdsavdelningen på Coop, så fixar sig skruvproblemet alldeles galant 🙂

Alternativt om man vill kombinera skruv och upphängning, köp bara en lite större krok, borra ett hål uppe vid stämskruvarna och häng upp gitarren...

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Man behöver ju iof inte vara gift med Martin Timell, för att kolla vilka skruvar som passar den upphängningen. Ett enkelt trick som funkar i alla lägen är ju att ta med sin nyinköpta hängare och fara till, förslagsvis, järnia, Claes Ohlsson, Jula, Byggmax eller trädgårdsavdelningen på Coop, så fixar sig skruvproblemet alldeles galant 🙂

Eftersom jag precis satte upp en hängare till min oktavmandolin så har jag anvisningen här bredvid. Och enligt den så ska du ha två expansionspluggar som är 50mm långa med en diameter på 6mm, sedan två skruvar som är 70mm långa och en diameter på 5mm. Det ska vara platt huvud på skruven och det får vara max 10mm i diameter, det är det viktigaste.

Jag hade inte så långa pluggar och skruvar hemma så jag använde några som var 1cm kortare, men det sitter stabilt ändå. Beror ju lite på vad man har för vägg.

Så nu vet du om du vill springa och köpa skruv och plugg i förväg magpie 🙂

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Man behöver ju iof inte vara gift med Martin Timell, för att kolla vilka skruvar som passar den upphängningen. Ett enkelt trick som funkar i alla lägen är ju att ta med sin nyinköpta hängare och fara till, förslagsvis, järnia, Claes Ohlsson, Jula, Byggmax eller trädgårdsavdelningen på Coop, så fixar sig skruvproblemet alldeles galant 🙂

Eftersom jag precis satte upp en hängare till min oktavmandolin så har jag anvisningen här bredvid. Och enligt den så ska du ha två expansionspluggar som är 50mm långa med en diameter på 6mm, sedan två skruvar som är 70mm långa och en diameter på 5mm. Det ska vara platt huvud på skruven och det får vara max 10mm i diameter, det är det viktigaste.

Jag hade inte så långa pluggar och skruvar hemma så jag använde några som var 1cm kortare, men det sitter stabilt ändå. Beror ju lite på vad man har för vägg.

Så nu vet du om du vill springa och köpa skruv och plugg i förväg magpie 🙂

Tack för det tipset!

Betongvägg här så det lutar åt att hyra slagborr om de ska sitta på väggen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Thomann har några att välja på: http://www.thomann.de/se/search_dir.html?s...;sw=wall+hanger

Vanligast är dock att om kroppen är nitrolackad så får den skador av gummit på gitarrställ. Polyuretanlack är betydligt tåligare och fungerar med alla ställ.

Reversed..finns det ställ som fungerar med samtliga lacker?

Kanske men jag vet inte. Undrar oxå, hade inte en aning om detta med lacker o ställ förrän för ett par dagar sedan när jag kollade ställ till mina guror.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thomann har några att välja på: http://www.thomann.de/se/search_dir.html?s...;sw=wall+hanger

Överst på listan finns de populära K & M för 55 kr. De kostar ca 100 kr i Sverige tror jag. Vet inte om skruvar medföljer, någon som vet? Tänk bara på att om du har en gitarr med nitrolack på halsen så måste du ha specialhängare. Vanligast är dock att om kroppen är nitrolackad så får den skador av gummit på gitarrställ. Polyuretanlack är betydligt tåligare och fungerar med alla ställ.

Jag citerar mig själv och frågar igen om någon vet om det följer med skruvar till K&M hängarna när man beställer från Thomann?

Skruvarna ska inte bara paras ihop med hängaren, utan också typen av vägg. Dom följer inte med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nitrocellulosa lack kommer att försvinna från marknaden pga. av miljöskäl. Finns idag mest på dyrare gitarrer. Kostar din gitarr under 10,000:- är det troligtvis inte nitro och du kan använda alla gitarrställ. Åke gitarrmakaren

No problem med gurorna i min avatar alltså? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nitrocellulosa lack kommer att försvinna från marknaden pga. av miljöskäl. Finns idag mest på dyrare gitarrer. Kostar din gitarr under 10,000:- är det troligtvis inte nitro och du kan använda alla gitarrställ. Åke gitarrmakaren

Fender har några billigare modeller med nitrolack på kroppen. Bla den populära Highway one.

Jag trodde polyuretan var mer kostsamt? Jag vill ha poly på mina guror, den tål mycket mer.

Sedan kan man tvista hur olika det låter om lackerna. Båda kan smetas på för tjockt å då blir det inte så bra.

Intressanta trådar från fenderforum.

Tips på ställ som klarar nitro:

http://www.fenderforum.com/forum.html?db=&...7-12-2209:22:22

Alla fenderguror har poly undercoat:

http://www.fenderforum.com/forum.html?db=&...8-07-1823:04:33

Intressant angående miljöaspekten. I framtiden kanske bara nitrolackade finns att köpa utanför Europa. Redan idag finns många komponenter på instrument mm som inte får säljas inom Eu, men gärna på andra platser.

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med ovanstående! Grymt snyggt när gitarrerna väl hänger på väggen.

Så här ser ena mitt ut med gitarren på:

gurka.jpg

EDIT: Inte bästa bilden men..

Hur lägger man upp bilder??

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med ovanstående! Grymt snyggt när gitarrerna väl hänger på väggen.

Så här ser ena mitt ut med gitarren på:

gurka.jpg

EDIT: Inte bästa bilden men..

Hur lägger man upp bilder??

Skapa ett account på www.photobucket.com och lägg upp bilden där. Sedan länka från din speciella bild (länken får du då du laddat upp bilden) direkt i textfältet. 🙁

Redigerat av jesus
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

En gammal tråd, men för mig är det ett högt aktuellt ämne.

Efter att ha letat och läst på diverse forum är jag helt på det klara med att alla typer av foam och gummi i gitarrställ och -hängare kan förstöra nitrocellulosalacken på gitarrer som har detta. Det har min och jag är hur som helst inte beredd att chansa.

Är det någon som har hittat en vettig hängare som riskfritt kan användas? Det lär fungera att lägga ett tyg mellan gitarren och gummit/foamen, men det verkar opraktiskt. Även i manualen till min gitarr skriver Gibson att man bör lägga ett tyg mellan.

Jag har hittat tips om att använda en s.k. Guitar Hanger Bra. Någon som har erfarenhet av dessa eller liknande?

På Thomann kan man söka på hållare för gitarrer med Pyroxylin-finish (nitrocellulosa), men i sökresultatet finns inga hängare, bara ställ. 🙁

På Thomann hittade jag också ett av K&Ms ställ, i en modell med kork istället för gummi. Ganska fult, men i alla fall ett alternativ till det problematiska gummit. Ett problem bara, det bekräftas inte att korken skulle vara bättre än nåt annat, inte ens på K&Ms egen ="]produktsida, suck.

Någon som har nåt tips?

/ Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

På Thomann hittade jag också ett av K&Ms ställ, i en modell med kork istället för gummi. Ganska fult, men i alla fall ett alternativ till det problematiska gummit. Ett problem bara, det bekräftas inte att korken skulle vara bättre än nåt annat, inte ens på K&Ms egen ="]produktsida, suck.

Äsch, det är bara att konstatera att korken inte var till nån hjälp. Här är ett annat K&M-ställ i kork, och här anges specifikt att det inte lämpar sig för nitrocellulosalack..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...