Jump to content
Annons

Massor av Shure-kopior i omlopp


trombonisten

Recommended Posts

Det har varit allför mycket misstänkta auktioner på tradera och försäljningar på blocket av Shure SM58, radioversionen av dem (LX88) respektive Beta58. Min gissning är att de flesta är kopior. För mer info kan ni läsa:

Hur man ser att en Shure SM58 är fake

http://www.kiwifolk.com/blog/2007/03/be-aw...ently-been.html

Shure Lx88 som ni inte skall köpa.

http://www.asianproducts.com/product_8/Shu...42984696438.htm

Kopior av Beta58

http://reviews.ebay.com.au/Fake-Shure-Beta...000000006603964

Det verkar vara en säljar i Alingsås och en i Bro som håller på mest. Varning.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kom hemm från thailand nyss.

Va i en lten byhåla inne i en bar där dom hade lite livemusik.

Kolla in va dom hade för prylar.

Det enda jag kände igen va SM58:orna.

Dom sa att de va kopior, kosta under 1000 bath styck eller under 200:a spänn.

Och nej, jag hade inte resväskan full med mickar vid hemkomst. :rolleyes:

Redigerat av Jari
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte faktiskt en sånt där lx88-paket. Prutade rätt rejält, men det var inga problem.

Kom efter några dagar utan mikhållare och med en USA-strömadapter.

Klippte och klistrade lite och fick det att fungera helt OK.

Har inget original att jämföra med, men för de pengarna låter det rätt OK. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte så konstigt att det flödar kopior, när seriösa butiker lurar folk att köpa dem - Jam har ju t ex börjat sälja den här:

picture1nd0.th.png

Det är inte riktigt samma sak. Där kan man prata om att de är inspirerade av originalet. Reklamtexten där de påstås vara bättre, kan man nog ta med en stor nypa salt, men folk vill gärna bli övertygade om att billigt krafs håller minst lika bra kvalitet som dyrare prylar - något man ser spår av alldeles för ofta i reklam där prylar påstås vara "mycket bättre än 10ggr dyrare prylar" eller "den här micen för 500:- är det bästa som finns under 10000:-"... :rolleyes:

De "riktiga" kopiorna står det Shure och rätt modellbeteckning på, så att det är väldigt svårt att skilja från originalet vid en snabb titt.

Kan i sammanhanget påminna om kinesiska Oktava MK012-kopior, som Oktava varnar för här: http://oktava.tula.net/fake och som är väldigt vanligt förekommande på ebay och andra ställen. Thomann sålde också kopiorna ett tag, men de har tagit sitt förnuft till fånga och säljer, såvitt jag vet, bara original numera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skriver du "köp inte" så berätta gärna varför. Är mickarna dåliga?

Tror han menar att man inte ska luras att lägga ut pengar på något som inte är vad det utger sig för att vara.

Redigerat av Apep
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror han menar att man inte ska luras att lägga ut pengar på något som inte är vad det utger sig för att vara.

Ja och det känns väldigt fel att stödja en sådan verksamhet dessutom. Att göra kopior ser jag inget fel i, men att göra det med orginalnamnet på är ju bara ruttet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Liten förklaring till varför jag skriver köp inte. Och jag menar fake, sådana som försöker framstå som ett varumärke som de inte är.

Det handlar alltså inte om Lacoste-tröjor eller Chanel-väskor där det viktiga är att visa upp varumärket. Här handlar det om sämre produkter som kan förstöra din spelning eller inspelning. Det är grejor som du aldrig med gott samvete kan sälja vidare. Vill du ha billigare varianter av grejerna så finns dem att köpa. Musikaffärerna har ett antal no-name varumärken som ligger i lägre prisklass, några exempel är TSM eller JJ-Labs men det finns fler. Varför skall du betala samma eller mer för samma kvalitet bara för att det står Shure på den. Om du har tur vill säga. Har du otur är det mycket sämre och rent skräp.

Dessutom borde vi inte stödja de människor som med flit luras genom att ta hit skräpet och sedan lura på det på okunniga människor.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte faktiskt en sånt där lx88-paket. Prutade rätt rejält, men det var inga problem.

Har inget original att jämföra med, men för de pengarna låter det rätt OK. 😲

Du tar en del risker genom att använda den. Den följer troligen inte svenska lagar om frekvenser och störningar på annan utrustning. Åker du dit, vilket väl är osannolikt men ändå, så blir utrustningen indragen och du kan få böter.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...