Jump to content
Annons

Mer minne i Cubase


hackeman

Recommended Posts

Har precis tryckt in 512 megg till i min studioburk (P4 2,8GHz, nu 1GB RAM) för att kunna köra mer VST(i), men till min stora förtvivelse slår fortfarande VST performance pekaren lika högt som innan. Jag trodde dess CPU-mätare faktiskt även påverkades av RAM, men mer RAM har alltså inte gjort någon skillnad.

Någon som har någon uppmuntrande insikt i detta? Har optimerat XP så långt som jag kan tänka mig (vägrar disejbla nätverk och andra basala tjänster). Jag misstänker att vissa av mina VSTi är inte bara väldigt resurskrävande, utan buggigt mycket dito. Och i värsta fall får jag väl köpa snabbare processor, men tänkte först kolla om jag missat något trix ni andra vet om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Uppenbarligen tar drivisarna till Audiophile USB en hel del resurser, för byter jag till ASIO för datorns interna ljudkort sjunker performance mätaren en hel del. Så ock gör ljudkvalitén, såklart. 😉

Men det förklarar likväl inte varför mer RAM inte fick mätaren att sjunka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppenbarligen tar drivisarna till Audiophile USB en hel del resurser, för byter jag till ASIO för datorns interna ljudkort sjunker performance mätaren en hel del. Så ock gör ljudkvalitén, såklart. 😉

Men det förklarar likväl inte varför mer RAM inte fick mätaren att sjunka.

de rekomenderar jag dig att byta ljudkort... kör pci eller firewire...

Link to comment
Dela på andra sajter

Mer RAM innebär väl att man kan ladda fler VSTi's, framför allt dom som är samplingsbaserade. Sen när det kommer till VSTi's kalkylation/uträkning så är det CPU'n som får arbeta.

Alltså:

Mer RAM = Fler program öppna/aktiverade (i detta fall VSTi).

Mer CPU = Fler program som arbetar samtidigt.

Hoppas min förklaring funkar 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Mer RAM innebär väl att man kan ladda fler VSTi's, framför allt dom som är samplingsbaserade. Sen när det kommer till VSTi's kalkylation/uträkning så är det CPU'n som får arbeta.

Alltså:

Mer RAM = Fler program öppna/aktiverade (i detta fall VSTi).

Mer CPU = Fler program som arbetar samtidigt.

Hoppas min förklaring funkar 😄

Fan. Det där kunde jag ju räknat ut själv om jag bara tänkt efter lite. Bara lite hade behövts. 🙂 *ställer mig i skamvrån*

Upptäckte att z3ta+ är en bov i dramat. Varje instans av den lägger på 10 procentenheter på CPU belastningen. Och då har jag ändå offrat låg latency. Tur att man testar innan man köper. 😉 Men synd på z3ta+, den kan göra riktigt coola ljud. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Mer RAM innebär väl att man kan ladda fler VSTi's, framför allt dom som är samplingsbaserade. Sen när det kommer till VSTi's kalkylation/uträkning så är det CPU'n som får arbeta.

Alltså:

Mer RAM = Fler program öppna/aktiverade (i detta fall VSTi).

Mer CPU = Fler program som arbetar samtidigt.

Hoppas min förklaring funkar 🙂

Fan. Det där kunde jag ju räknat ut själv om jag bara tänkt efter lite. Bara lite hade behövts. 🙁 *ställer mig i skamvrån*

Upptäckte att z3ta+ är en bov i dramat. Varje instans av den lägger på 10 procentenheter på CPU belastningen. Och då har jag ändå offrat låg latency. Tur att man testar innan man köper. 😄 Men synd på z3ta+, den kan göra riktigt coola ljud. 🙁

Men vänta här nu (jag måste vara trött i hjärnan idag (oxå))...

z3ta+ drar 10 procentenheter extra även när den "står stilla". Dvs så fort jag aktiverar den med ON på VSTi panelen - oavsett om Cubase står stilla eller spelar upp dess MIDI-spår. Så uppenbarligen drar vissa (alla?) VSTi's CPU-kraft även när de inte "arbetar". Eller så arbetar de även när de inte behöver (dvs när de inte tar emot MIDI eller används på annat sätt).

Nåja, jag (och/eller rgc's utvecklare) får väl läsa på Cubase/VST arkitekturen för att förstå det här bättre... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

VSTs drar alltid kraft även när de står still och inte har något att göra. Allt har väl med programmering att göra, men är det så att man har det minsta värde som knatar ut någonstans i instrumentet, en vågform t.ex kommer detta ge upphov till små beräkningar tills att den kommer framt till en gate t.ex.

Det är härifrån som Synthedit har fått ett oförtjänt dåligt rykte. Folk vet helt enkelt inte hur man optimerar och sätter in rätt saker på rätt ställe. Det får inte finnas läckor där en modul skickar vidare en signal som inte ska vara där, dett ger du en högre CPU användning än nödvändigt, stillstående som igång. Någon som däremot hanterar detta med enorm skicklighet är vårt forums egen majken vars synt SUBDUER har löjligt låg CPU belastning.

EDIT: Såg att majkens sida var nere... PMa honom istället 😉

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

VSTi's som tex: en laddad Battery, The Grand, etc som inte behöver några fx för att köras, kan man ladda många fler med mer RAM. Däremot den där z3ta+ (håller med om att den e skoj 🙂 ) och andra typ virsynCUBE å sånt, dom har väl en massa fx aktiverade för att just kunna processera dom olika ljuden. Dessa fx blir automatiskt aktiverade. Precis som om man slänger på lite delay & verb å sånt på sin ljudkanal...typ.

Trodde själv jag skulle klara mej långt med 1Gb RAM & en 3000+ processor, men ack va jag bedrog mej. Börjar ärligt talat tröttna på alla hungriga VSTi & funderar på att gå tbx till en hederlig extern ljudmodul/synth. Kanske en Yamaha MOTIF rackenhet...mmmmm.... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Trodde själv jag skulle klara mej långt med 1Gb RAM & en 3000+ processor, men ack va jag bedrog mej. Börjar ärligt talat tröttna på alla hungriga VSTi & funderar på att gå tbx till en hederlig extern ljudmodul/synth. Kanske en Yamaha MOTIF rackenhet...mmmmm.... 🙂

Amendååå. Säg inte så, jag jobbar mig i motsatt riktning. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tur att man testar innan man köper. 🙂

Jag skulle vilja påstå att detta är det stora problemet. Folk ställer inte krav på att de pluggar de köper skall vara resurssnåla. Det hamnar alltid i 3'e hand. Ser den cool ut och ger ifrån sig lite häftiga ljud är folk beredda att köpa den. Skall jag se utefter mina personliga krav, alltså småfeta, spelglade, tv-spelspop Majken och inte Studio's pryltestar Majken så går cpu alltid i första hand.

Om en plugin har höga resurskrav är jag inte intresserad, ljud hamnar nästan längst ned på stegen. Om en synt eller effekt är resurssnål finns det alltid användningsområden för den.

Vad gäller syntar är det precis som Neko säger. Aktiva oscillatorer äter cpu, är det en polyfonisk synt äter de extra mycket. Tips på hur man kan spara cpu är att slå av interna effekter som reverb och även chorus/delay om de inte används. Sänk polyfoni om det finns möjlighet till detta så att så få röster som möjligt används. Använd enkla syntar till enkla syntljud. Testa pluggar för att se hur mycket cpu de stjäl. Kanske Steinberg's Mod Delay kan funka precis lika bra som PSP 84 om det är ett enkelt Delay som skall skruvas till. Resurskraven kommer dock att minska drastiskt.

Vad gäller RAM-minne så kan det även vara praktiskt att ha när man jobbar med samplebaserade vsti'er. Alternativet är att samplingarna strömmas från hårddisken men det är betydligt mer krävande för systemet jämfört med om de kan laddas i minnet.

------------------------------

Tack för länkningen och berömmet Neko, även om jag inte vet om jag verkligen förtjänar det. Nåja, jag tvingade mig själv att göra någon form av index sida i alla fall 🙂

/Majken

Redigerat av Majken
Link to comment
Dela på andra sajter

BeatMax som hjälpt mig en hel del med SubDuer har förresten sammanställt en lista där han testat olika VSTi'er och mätt upp maximal cpu belastning och cpu / röst. Den är väl inte någon bibel att gå efter, dels kan det skilja på olika processormodeller sedan är det skillnader i hur många oscillatorer syntarna har, vilken typ av filter och om de har inbyggda effekter. Nåja, här kommer listan. Det höga värdet är alltså max cpu belastning uppmätt. Det andra värdet är hur mycket cpu en röst av synten tar.

http://beatmax.madtracker.net/mt2tutor/vst...i_cpu_usage.htm

/Majken

Redigerat av Majken
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för det, din nattsudd. 🙂

Trots att jag är pc-geek i grunden och har tweakat paramuttrar halva mitt liv tycker jag sånt här totalt hämmar kreationen. Jag kan verkligen empatisera med vanliga användare som bara vill använda sin dator och inte behöva strula med tekniken, men som ändå påtvingas tekniskt strul. Jag vill bara komponera o producera i min studio, inte behöva tänka på om datorns resurser pallar med min fantasi. Meningen är ju att det ska vara tvärtom.

Hur fort utvecklingen än går, går den inte fort nog. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Heh, jag är lagd åt andra hållet 🙂 - Det är tekniken som håller mig kvar i musikskapandet. Utan all rolig teknik som man kan gräva ned sig i hade jag ledsnat för längesen 🙂

/Majken

Redigerat av Majken
Link to comment
Dela på andra sajter

Heh, jag är lagd åt andra hållet 🙂 - Det är tekniken som håller mig kvar i musikskapandet. Utan all rolig teknik som man kan gräva ned sig i hade jag ledsnat för längesen 🙂

Hmm. Känner förvisso igen det där också, speciellt inom andra teknikområden. Tror det där beror mycket på hur och var man får sina idéer ifrån. Personligen får jag inte låtidéer lika ofta av att sitta o pula med nån ny plugg som jag får dem från ingenstans när jag är någon annanstans (än i studion 🙂). Och har man idén redan i huvudet när man sätter sig vid datorn ska det gå snabbt och smidigt att göra om den från tanke till ton. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

🙂 Mjukvara är väl det som påverkar hårdvara.. samma som med pratet om att det är datorspelen som tvingar fram bättre hårdvara.

Men det känns som att dagens VSt:ier ligger långt före vad hårdvaran klarar av. När man sitter med pentium 8 och 16 Gb Ram så kommer väl allt att fungera.

Sedan kan man ju hålla på och bounca och så, men det känns lite som att gå tillbaka till sin gamla 4 kanals porta. Det var ju därför man slutade med portor för at slippa allt ping-pongande, alla drop-uots och allt annat skit som sänker möjligheterna att göra bra musik.

z3ta+ sliter oerhört hårt på min CPU också. Men det är klart att den producerar coola ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill bara komponera o producera i min studio, inte behöva tänka på om datorns resurser pallar med min fantasi.

När du hittat datorn som duger, så kan du väl PM:a mej å berätta vilken det är!? 🙂

Tack på förhand & trevlig helg,

Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske är en gammal grej men jag gör så fort jag kommit in i Cubase( via Giga Studio) så Alt +Control+ Delete Och markerar Cubase i processorkontrollen,högerklickar och i Ange prioritet= Realtime då rullar det bättre.Likadant när jag körde Logic förut och det ständiga meddelandet AudioEngine Out of control alt control delete och allt gick som smort...

karl 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske är en gammal grej men jag gör så fort jag kommit in i Cubase( via Giga Studio) så Alt +Control+ Delete Och markerar Cubase i processorkontrollen,högerklickar och i Ange prioritet= Realtime då rullar det bättre.Likadant när jag körde Logic förut och det ständiga meddelandet AudioEngine Out of control alt control delete och allt gick som smort...

karl 🙁

Jag är impad. Den funktionen hade jag totalt glömt bort, inte använt den sedan NT4-tiden. Tack! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske är en gammal grej men jag gör så fort jag kommit in i Cubase( via Giga Studio) så Alt +Control+ Delete Och markerar Cubase i processorkontrollen,högerklickar och i Ange prioritet= Realtime då rullar det bättre.Likadant när jag körde Logic förut och det ständiga meddelandet AudioEngine Out of control alt control delete och allt gick som smort...

karl 🙂

Jag är impad. Den funktionen hade jag totalt glömt bort, inte använt den sedan NT4-tiden. Tack! 🙂

😆 Testade det tricket, men det gick i plåten. Ska man vänta till man laddat projektet kanske? Jag startade Cubase och innan jag skapade nåt/öppnade nåt så gjorde jag manövern med Runtime - hela skiten låste sig som en (föralldel snygg) stillbild. 🙂 Provade på nytt på samma sätt - samma sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har precis tryckt in 512 megg till i min studioburk (P4 2,8GHz, nu 1GB RAM) för att kunna köra mer VST(i), men till min stora förtvivelse slår fortfarande VST performance pekaren lika högt som innan. Jag trodde dess CPU-mätare faktiskt även påverkades av RAM, men mer RAM har alltså inte gjort någon skillnad.

Någon som har någon uppmuntrande insikt i detta? Har optimerat XP så långt som jag kan tänka mig (vägrar disejbla nätverk och andra basala tjänster). Jag misstänker att vissa av mina VSTi är inte bara väldigt resurskrävande, utan buggigt mycket dito. Och i värsta fall får jag väl köpa snabbare processor, men tänkte först kolla om jag missat något trix ni andra vet om.

🙂 Märkligt? Jag har precis som du en P4 2.8 men nu hela 2Giga ram...

Faktiskt så håller CPU-mätaren sig ganska mycket lugnare och jag kan

fläska på med mer pluggar mm....

Jag tror att man måste upp till minst 2 Gig för att hålla undan resurskrävande pluggar mm. 😲

SÅ det e bara att handla mer tyvärr.... 🙂

/Rockon 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...