Jump to content
Annons

Studiofestival 23 - Två Ackord


johahl

Recommended Posts

Hej alla glada musikdiggare. Välkomna till

Studiofestivalens 23:e upplaga – Två ackords-festivalen.

Temat är enkelt och väldigt självförklarade…

Man skall skapa ett stycke musik där harmonin endast består av två ackord. Dessa två ackord är valfria och får användas fritt i vilken genre hur som helst – vokalt, instrumentalt eller både och… eller ingenting men ändå lite 😄

Exempel:

Cm G

Bb/D Eb

Emaj7 Amaj7

Osv osv osv

Sammanfattning av regler:

- Vara mellan 1,5 min till 3,5 min.

- Endast två ackord.

- Nyskapad för denna festival.

- Skall skickas som mp3 i 192 kbps till studiofestival23@gmail.com senast den 28:e september vid midnatt.

- Låten skall märkas med användarnamn och låtnamn utan tag.

- Have fun 😛

Lycka till!

Redigerat av johahl
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 125
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Man får alltså inte lägga nån annan baston en ackordets grundton? Är det så du menar?
Exempel:

Cm G

Bb/D Eb

Emaj7 Amaj7

Du får inte göra en låt som går

C C/E C/G

G G/B G/D

Den får gå

C/E G/B

Klarare? Två ackord! Valfritt! Punkt 😛

Redigerat av johahl
Link to comment
Dela på andra sajter

men om man gör ett 2 ackords gitarr riff, får man sen lägga en sångslinga på de hur man vill?

Ja

Ställ frågor om ni är oklara över något. Jag är själv rätt oklar haha... 😄

Redigerat av johahl
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ligger det till med genomgångs toner när man byter baston? Är det tillåtet?

Bra fråga. Ligger bastonen tillräckligt länge så byter ackordet funktion ju, men basgångar är tillåtet. Riffet i

går mellan två ackord och det tycker jag är godkänt.
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ligger det till med genomgångs toner när man byter baston? Är det tillåtet?

Bra fråga. Ligger bastonen tillräckligt länge så byter ackordet funktion ju, men basgångar är tillåtet. Riffet i

går mellan två ackord och det tycker jag är godkänt.

Eh, missar nog något, låter som många ackord inblandade i den låten?

Eller menar du bara versen kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm.. känns lite löst det här, skulle varit bra att fått det här utrett innan kanske eftersom deadline nu är satt. Eller så bestämmer man två ackord som låten måste ha. Det bli mer begränsande men det kan ändå bli väldigt olika låtar med tanke på olika genres, sångpålägg, tempo osv. Hm.. bara en tanke.

/Memphis

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ligger det till med genomgångs toner när man byter baston? Är det tillåtet?

Bra fråga. Ligger bastonen tillräckligt länge så byter ackordet funktion ju, men basgångar är tillåtet. Riffet i

går mellan två ackord och det tycker jag är godkänt.

Eh, missar nog något, låter som många ackord inblandade i den låten?

Eller menar du bara versen kanske?

Riffet. Eller introt om du vill.

Fast lite väl jazzig approach för att passa in i reglerna tycker jag. Han jammar ju på rätt friskt i riffet på elpianot. Om inte C C/E F skulle vara tillåtet tycker jag riffet i I wish är lite tull på reglerna också. ☺️

Jag tycker absolut att valfria bastoner kan vara tillåtet. Det främjar bara fantasin och det blir säkert bättre låtar då också. Bara dom där två treklangerna finns med hela tiden.

Jaja....

Link to comment
Dela på andra sajter

Riffet. Eller introt om du vill.

Fast lite väl jazzig approach för att passa in i reglerna tycker jag. Han jammar ju på rätt friskt i riffet på elpianot. Om inte C C/E F skulle vara tillåtet tycker jag riffet i I wish är lite tull på reglerna också. 😛

Jag tycker absolut att valfria bastoner kan vara tillåtet. Det främjar bara fantasin och det blir säkert bättre låtar då också. Bara dom där två treklangerna finns med hela tiden.

Jaja....

Man får göra en två ackords jazzlåt 😉

Jag tycker vi alla krånglar till det alldeles för mycket med att redan tänja på gränserna.

Har du någon fråga... tänk på att låten ska vara två ackord. Ska du skriva ut en ackordanalys så tänk på att det bara ska vara två ackord på pappret.

Spelar man fyra takter med

C | C/E | F | F/A

så kommer det låta som fyra olika ackord och det är det jag menar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe. Tänkte också på den. Fast räknas inte blåsriffet som två ackord? Sen höjer han ju. Blir väl fyra då.

Äsch. Jag bara bråkar. Ska sluta nu....

Om jag ska vara med i festivalen kommer jag ändå bryta mot reglerna. Det hör liksom till.

Inte om du frågar en jazz-nisse. Då kommer denna svara om man frågar ackorden till So What "Dm och Ebm".

Jag är inte mycket för hårda regler, det är musik ju 😉 Det ska vara diffust och härligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe. Tänkte också på den. Fast räknas inte blåsriffet som två ackord? Sen höjer han ju. Blir väl fyra då.

Äsch. Jag bara bråkar. Ska sluta nu....

Om jag ska vara med i festivalen kommer jag ändå bryta mot reglerna. Det hör liksom till.

Inte om du frågar en jazz-nisse. Då kommer denna svara om man frågar ackorden till So What "Dm och Ebm".

Jag är inte mycket för hårda regler, det är musik ju 😉 Det ska vara diffust och härligt.

Jag vet att det den går över Dm Ebm, men då är vi tillbaka till C C/E F......

Nä fan. Jag skulle ju sluta bråka ju.

Ska tänka ut nåt bra sätt att bryta mot reglerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

roligt att so what kom upp. jag tänkte faktiskt göra något modalt i stil med den först 😉 men nu får det bli något annat.

Redigerat av Mige89
Link to comment
Dela på andra sajter

Nog kommer detta bli som en brottningsmatch i OS.

Vad som helst kan hända i bedömningen... :rolleyes:

Skall bl intressant att se om någon slänger medaljen efter utdelningsceremonin då... 🙂 Well, jag skall i alla fall försöka få in ett bidrag. Låter som en kul liten utmaning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Istället för att försöka hitta på olika sätt att bryta mot denna regel kan man ju försöka sig på att göra variationer i allt annat istället: intensitet, rytm, instrumentsammansättning, melodi osv. Det är ju här kreativiteten verkligen kan komma in.

Om en låt tydligt bryter mot 2-ackordsregeln (så att till och med jag hör det) kommer i alla fall jag att plocka bort den låten från min poängsättning.

MEN, görs det på ett snyggt sätt, dvs. så att jag inte hör det :rolleyes: , kan jag av naturliga skäl inte göra något åt det 🙂

Lite som en naturlag helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...