Jump to content
Annons

Studiofestival 23 - Två Ackord


johahl

Recommended Posts

Annons
  • Svar 125
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

gör en låt med 2 akord till denna festival så kan ni göra en låt med fler i den andra festivalen på kontrollrummets forum

Kontrollrummets festival: tema gör en låt av ett färdigt sångspår och melodi av Drinkarflickans död

Link to comment
Dela på andra sajter

som jag förstår det så använder man 2 akord men man kan spela basgångar eller nån solomelodi över akorden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är nästan klar med ett bidrag 🙂 Ska finjustera lite bara.

Kunde du hålla dig till tidsbegränsningen?😕

nope, men nästan, handlar om sekunder nu iaf 🙂 Så jag hoppas att det får glida igenom ändå. Har kortat av den några minuter 🙂 :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är nästan klar med ett bidrag 😉 Ska finjustera lite bara.

Kunde du hålla dig till tidsbegränsningen?😉

nope, men nästan, handlar om sekunder nu iaf 😄 Så jag hoppas att det får glida igenom ändå. Har kortat av den några minuter 🙂 :)

Några minuter? Jag har haft brist på inspiration sen 20 sek in i låten:D

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är nästan klar med ett bidrag 😉 Ska finjustera lite bara.

Kunde du hålla dig till tidsbegränsningen?😉

nope, men nästan, handlar om sekunder nu iaf 😄 Så jag hoppas att det får glida igenom ändå. Har kortat av den några minuter 🙂 :)

Några minuter? Jag har haft brist på inspiration sen 20 sek in i låten:D

Handlar nog mycket om genrer också. I detta gick jag en farlig väg men rolig. Väldigt smal musikstil som inte uppskattas av många. Gick tillbaka till musikstilen som fick mig att börja älska musik, och då bara flöt kreativiteten på 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta låter skitkul.

Dock en fråga till bara, 😉 låt oss säga att jag har ett öppet Am i låten på gitarr får jag då nånstans i låten byta till Am på 5:e bandet då?

De e ju ändå samma ackord.

edit: just ja, får man skicka med mer än ett bidrag?

Redigerat av kuriyakin
Link to comment
Dela på andra sajter

Sådär ja, nu har man pillat lite till. Är nog bara basen kvar nu 😄 Sedan är det ju säkert som vanligt att när man tror man börjar bli klar så har man 50% kvar att göra.

Think outside the box 😉

totaltid på min låt blev 3:36. Är detta OK domarn, eller vill ni att jag klipper sönder lite mer?

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

totaltid på min låt blev 3:36. Är detta OK domarn, eller vill ni att jag klipper sönder lite mer?

bara att speeda upp bandspelaren lite annars 🙂

eller också kan du få en knapp minut av min tid, för jag kommer bara göra åt ~2:40

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här var verkligen svinkul, har hur mycket inspiration som helst så jag bidrar nog med en låt för första gången! Men även jag har en liten regelfråga bara.. hur funkar det med rockfemmor? Om man tex i en vers kör E D på en akustisk gura, å sen i refrängen plockar fram elguran å distpedalen å brakar vidare med E5 D5? Rent tekniskt sett är det väl olika ackord?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man tex i en vers kör E D på en akustisk gura, å sen i refrängen plockar fram elguran å distpedalen å brakar vidare med E5 D5? Rent tekniskt sett är det väl olika ackord?

Ja och nej. Det är ju samma ackord fast man låter bli att spela tersen. Så egentligen skulle du ju kunna säga att det är ett E eller D bara det att du inte slår an alla strängarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man tex i en vers kör E D på en akustisk gura, å sen i refrängen plockar fram elguran å distpedalen å brakar vidare med E5 D5? Rent tekniskt sett är det väl olika ackord?

Ja och nej. Det är ju samma ackord fast man låter bli att spela tersen. Så egentligen skulle du ju kunna säga att det är ett E eller D bara det att du inte slår an alla strängarna.

Eller så löser man det bara så att man lägger en syntmatta i bakgrunden som spelar hela ackordet så får man med tersen 😱

Redigerat av henk2055
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man tex i en vers kör E D på en akustisk gura, å sen i refrängen plockar fram elguran å distpedalen å brakar vidare med E5 D5? Rent tekniskt sett är det väl olika ackord?

Ja och nej. Det är ju samma ackord fast man låter bli att spela tersen. Så egentligen skulle du ju kunna säga att det är ett E eller D bara det att du inte slår an alla strängarna.

Eller så löser man det bara så att man lägger en syntmatta i bakgrunden som spelar hela ackordet så får man med tersen 🙂

Varför känner jag mig plötsligt träffad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dock en fråga till bara, 😄 låt oss säga att jag har ett öppet Am i låten på gitarr får jag då nånstans i låten byta till Am på 5:e bandet då?

De e ju ändå samma ackord.

Klart du får.

Okej men de låter ju bra.

Då kanske jag skickar in ett bidrag.

Link to comment
Dela på andra sajter

😎 Något som inte tagits upp: Är sammarbeten tillåtna? 😛

/Memphis

det brukar inte vara nått problem. står inget i reglerna att det inte är tillåtet. så kör på!!

Link to comment
Dela på andra sajter

😎 Något som inte tagits upp: Är sammarbeten tillåtna? 😛

/Memphis

det brukar inte vara nått problem. står inget i reglerna att det inte är tillåtet. så kör på!!

Yeeees! Du har rätt! 😄

Edit: ..][ Äh, det var inget ..][

Edit2. Låten måste väl inte vara framförd av låtskrivaren (jag)?

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

😎 Något som inte tagits upp: Är sammarbeten tillåtna? 😛

/Memphis

det brukar inte vara nått problem. står inget i reglerna att det inte är tillåtet. så kör på!!

Yeeees! Du har rätt! 😄

Edit: ..][ Äh, det var inget ..][

Edit2. Låten måste väl inte vara framförd av låtskrivaren (jag)?

Som sixties säger; Står det inget i reglerna om det är det förmodligen tillåtet.

Mejla arrangören och fråga vetja!

//Strangelove

Link to comment
Dela på andra sajter

Well, jag har i alla fall fått ihop en grund nu. Om den håller sig helt inom ramarna vete katten men jag skall satsa på att få ihop något för att kunna skicka in i alla fall. Utan att avslöja för mycket så kan jag ju säga att det blev inte riktigt vad jag hade planerat men alltid lär man sig något nytt på det. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...