Jump to content
Annons

Waves — SSL 4000 Collection


Valle

Recommended Posts

Jag har precis fått ett gyllene take-it-or-leave-it-tillfälle att skaffa Waves — SSL 4000 Collection. Egentligen är jag inget fan av externa, tredje parts, effektpluggar — dvs, jag använder i princip alltid min DAW:s interna effekter, och endast i nödfall externa (och då är det alltid en gratisplugg). Men så har ju den här lilla suckern SSL E/G-stripparna som man ju bara inte ska skoja bort i en handvändning... väl?

Till er som äger/har erfarenhet av den här serien: gör den jobbet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Denna bundle går på $ 1000. Jämför man med URS strippen för $ 600 så föredrar jag URS som är mer flexibel. Jag har läst hur många recensioner som helst om dessa två pluggar och det verkar som om URS "vinner".

Själv tycker jag att WavesSSL är en aning begränsad & svår jobbad, men för rätt pris så är SSL säkert kalas. (Masterbuss kompressorn som de flesta verkar digga har heller inte impat på mej iaf. Antingen så gör den bara lite skillnad eller så pumpar den irriterande. Men det kan ju bero på musik stil såklart.)

Waves API är roligare men där finns ingen strip. Man får köra separata "moduler".

Link to comment
Dela på andra sajter

Ladda ner demot från waves.com - 14 dagars oinskränkt testande. Jag var rätt skeptisk och svalt inställd till den med först, men efter en veckas testande är jag rätt såld. Riktigt bra imho.

Just det. Du vet att jag alltid har rätt. Nästan.

För övrigt går det att hitta paketet för 500 dollar på Ebay om man letar lite.

Redigerat av Dexter
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så långt!

Några vill gärna rekommendera (billigare) alternativ etc. Och det är OK, men i mitt fall är det bara SSL-paketet som är aktuellt/intressant. Det är tillfället + "SSL-faktorn" som gör det en smula intressant för mig, inte behovet av externa pluggar i sig (som jag nämnde ovan).

Link to comment
Dela på andra sajter

men i mitt fall är det bara SSL-paketet som är aktuellt/intressant. Det är tillfället + "SSL-faktorn" som gör det en smula intressant för mig, inte behovet av externa pluggar i sig (som jag nämnde ovan).

Är det inte ganska korkat att blunda för eventuellt bättre (och kanske till och med biligare) alternativ? Men visst, om du går igång på att det står SSL på skärmen så ska jag inte störa. Och visst gör de jobbet, vore konstigt annars.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte ganska korkat att blunda för eventuellt bättre (och kanske till och med biligare) alternativ? Men visst, om du går igång på att det står SSL på skärmen så ska jag inte störa. Och visst gör de jobbet, vore konstigt annars.

OK, jag ska försöka förklara lite bättre:

Jag behöver inte fler pluggar än de jag redan har — och de är inte många. Men jag har fått chansen att köpa SSL-paketet till ett mycket förmånligt pris som jag vore en idiot om jag inte ens övervägde. Om jag slår till (förmodligen) och finner att pluggarna inte lever upp till mina förväntningar, så vet jag att jag har alla möjligheter i världen att få tillbaka minst vad jag lagt ut.

Kommentaren "om du går igång på att det står SSL på skärmen" förstår jag inte riktigt. Jag går mer på hur en plugg låter än hur den ser ut på skärmen. Men jag antar att vi arbetar olika.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm... Mycket intressant! Trodde inte det fanns som som "kort"!

Ja, det är lika kraftigt som den stora duendeburken, men kostar hälften så mycket. Minns inte exakt men runt 8-8500:-

Jag var inne på att köpa det och slopa mina UAD-kort helt. Men nu ryktas det äntligen att Universal Audio har UAD-2 på gång. Får se vad det innehåller. Annars så kanske det blir en kombination av dom båda 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Hmm... Mycket intressant! Trodde inte det fanns som som "kort"!

Ja, det är lika kraftigt som den stora duendeburken, men kostar hälften så mycket. Minns inte exakt men runt 8-8500:-

Jag var inne på att köpa det och slopa mina UAD-kort helt. Men nu ryktas det äntligen att Universal Audio har UAD-2 på gång. Får se vad det innehåller. Annars så kanske det blir en kombination av dom båda 🙂

Börjar inte kortplatserna ta slut i din dator snart 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm... Mycket intressant! Trodde inte det fanns som som "kort"!

Ja, det är lika kraftigt som den stora duendeburken, men kostar hälften så mycket. Minns inte exakt men runt 8-8500:-

Jag var inne på att köpa det och slopa mina UAD-kort helt. Men nu ryktas det äntligen att Universal Audio har UAD-2 på gång. Får se vad det innehåller. Annars så kanske det blir en kombination av dom båda 🙂

Börjar inte kortplatserna ta slut i din dator snart 😄

Hehehe jo det är dom redan. Det finns bara tre platser. Och där sitter det tre stycken uad-1.

Men jag är på gång att köpa mig en Mac Pro. Och då måste man byta ut korten till PCI-E. Och då var jag lite trött på UAD och tänkte byta till Duende. Men som sagt så är UAD-2 på gång med kraftigare kort och då kanske det räcker med ett uad och ett duende. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Men nu ryktas det äntligen att Universal Audio har UAD-2 på gång. Får se vad det innehåller. Annars så kanske det blir en kombination av dom båda 🙂

Spännande! Har du någon länk?

Nja det fanns ett par länkar. Det var musiciansfriend och guitarcenter som råkade annonsera ut UAD-2 Men det tog bara ett par timmar så var det borta. Men det räckte för att väcka hela UAD-forumet. Nu spekuleras det rejält där 🙂

Men den infon som kom ut var några nya bundles:

Nevana 128, 64 och 32.

Man gissar på att det är hur många inserts på NEVE 88RS

Så stod det nåt om quad duo och single. Då undrar man ju om det kommer tre kort med olika antal chip? Fast det verkar ju oekonomiskt. Kollar man på nevana 32, och gissar på att det är 32 stycken Neve88RS och jämför med UAD-1 så är UAD-2 ca 2,5 gånger kraftigare kort än UAD-1.

Så förmodligen är Nevana 128 en bundle med 4 stycken UAD-2-kort.

Har för mig att det stod nånting om att det skulle kosta runt 2500 USD.

UA säger själva:

Dear UAD Fans,

We are indeed working on a new UAD product to be launched in the future but the information you may have seen published on MF/GC websites was released prematurely.

We are not yet ready to publish detailed information/specifications about exactly what the product is, but we will of course make this information available to our customers when we are actually ready to launch.

We are certain that when that time comes, you'll be more than satisfied with the the direction the UAD product line/plug-ins will be heading in!

Thanks for your patience and support!

Customer Service

Universal Audio

Link to comment
Dela på andra sajter

En dubbling var 18 månad borde ge lite mer än 2.5 ggr...

Vad syftar du på? 😐

Ja, det undrar jag med..?! 😄

Nu är det bara jag som har spekulerat och kommit fram till att det är 2.5 ggr kraftigare baserat på Nevana 32.

Och det kan ju vara precis hur som helst. Ingen vet ju vad Nevava 32 betyder, inte meer än att det är en bundle med alla nevepluggarna. Siffran 32 kan betyda precis vad som helst.

Nån på uad-forumet sa att nya UAD-2 skulle vara 12 gånger kraftigare, hur han nu kom på det?

Nån spånade oxå på om det fanns olika kort med olika antal processorer.

Det stod ju Quad, Duo och Solo. Och nån sa nåt om att det skulle vara antal processorer. Det tror jag inte på. Det skulle blir på tok för oekonomiskt för Universal Audio. Men om killen har rätt så blir ju ingen annan än jag skitglad. 😛

Men den som lever får se. UA har iaf sagt att det kommer ett nytt kort ganska snart. Förmodligen ihop med version 5.0 och Fatso.

HA! 🙂 Kollade upp saken, och fick använda samma förmånliga deal på Duende PCIe om jag ville (dock inte på båda).

Tackar för tipset, KillwithSkill!

No problemo 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

En dubbling var 18 månad borde ge lite mer än 2.5 ggr...

Vad syftar du på? 😏

Ja, det undrar jag med..?! :rolleyes:

Nu är det bara jag som har spekulerat och kommit fram till att det är 2.5 ggr kraftigare baserat på Nevana 32.

Och det kan ju vara precis hur som helst. Ingen vet ju vad Nevava 32 betyder, inte meer än att det är en bundle med alla nevepluggarna. Siffran 32 kan betyda precis vad som helst.

Nån på uad-forumet sa att nya UAD-2 skulle vara 12 gånger kraftigare, hur han nu kom på det?

Nån spånade oxå på om det fanns olika kort med olika antal processorer.

Det stod ju Quad, Duo och Solo. Och nån sa nåt om att det skulle vara antal processorer. Det tror jag inte på. Det skulle blir på tok för oekonomiskt för Universal Audio. Men om killen har rätt så blir ju ingen annan än jag skitglad. ☺️

Men den som lever får se. UA har iaf sagt att det kommer ett nytt kort ganska snart. Förmodligen ihop med version 5.0 och Fatso.

HA! 😛 Kollade upp saken, och fick använda samma förmånliga deal på Duende PCIe om jag ville (dock inte på båda).

Tackar för tipset, KillwithSkill!

No problemo 😉

Varför skulle det bli för oekonomiskt med flera kärnor för? Det är ju olika pris på Quad, Duo och Solo ju.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag behöver inte fler pluggar än de jag redan har — och de är inte många. Men jag har fått chansen att köpa SSL-paketet till ett mycket förmånligt pris som jag vore en idiot om jag inte ens övervägde.

Självklart är det ju värt att överväga. Men om du kan få en bättre plugg för samma förmånliga pris så vore det väl väldigt dumt att inte överväga alternativen?

Det är ju ganska mycket fantasipriser som gäller i den världen och det är inte alltid som ett högt pris innebär en bättre produkt. Priserna sätts ganska ofta för att nå en viss målgrupp. De skulle mycket väl kunna sätta priserna lägre, men då skulle inte "the big guys" vara intresserade.

Waves är ett typexempel på det tycker jag. Deras pluggar håller visserligen ofta hög kvalité när det gäller ljud, men sällan bättre än många som kostar hälften så mycket. Deras gränssnitt ligger dessutom ofta under medelnivå (viktig faktor i mitt tycke).

Därmed inte sagt vad som passar dig bäst. Men jag tycker inte man ska gå efter priser när det gäller mjukvara. Det finns billigt som är guld och dyrt som är dynga och tvärt om också givetvis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har skruvat både Waves SSL och den äkta varan.

Waves SSL låter SSL. Om det låter bra eller dåligt kan man diskutera. Jag tycker det kan vara grymt snyggt att pressa hårt med kompressorn i viss musik. EQn är en av dom få där man faktiskt kan dra upp skrikigt mellanregister utan att det låter skit. Masterkompressorn känns smått meningslös om man jämför med andra som finns på pluginmarknaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har SSL collection och tycker den är kalas. Enligt mig så är den rätt aggressiv jämfört med många kanalstrippar men man kan skruva mycket

och både eq och kompressor låter bra. Jag har även haft URS Classic Console Strip Pro och tyckte den lät bra men jag tycker att det kändes som om man fick vrida mycket mer innan det hände något. Sen tyckte jag att alla dessa olika alternativ man hade på Ursen var förvirrande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har skruvat både Waves SSL och den äkta varan. [../..] Waves SSL låter SSL.

Härligt! Precis vad jag ville höra/hoppades på!

Jag har SSL collection och tycker den är kalas. Enligt mig så är den rätt aggressiv jämfört med många kanalstrippar men man kan skruva mycket

och både eq och kompressor låter bra.

Intressant! Men vad exakt menar du med "aggressiv"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...