Jump to content
  • Rough Rider 2 – favoritpluggen för extra hård kompression


    Ollie Olson

    632029218_AudioDamage-RoughRider2.thumb.png.fddb0da1bdd7115adec7a449abd83aae.png


    En av mina favoritpluggar för riktigt hård kompression är Rough Rider 2 från Audio Damage.

    Kompressorn Rough Rider 2 är en enkel och lättanvänd kompressor som funkar väldigt bra på många instrument. Som namnet anger så är det en tuff kompis att ha när du behöver få saker att “pumpa” ordentligt. Den finns att hämta utan kostnad på: https://www.audiodamage.com/pages/free-downloads

    Med en ratiofunktion som går från 1:1 till 1000:1 så går det dessutom att använda den nästan som en limiter. En annan väldigt bra funktion är att det finns en mixfunktion vilket gör att du kan använda den som en parallell-kompressor och ”blanda in” det komprimerade ljudet i det rena om du inte vill ha så mycket kompressor-effekt.

    Den har förhållandevis korta attack- och releasetider vilket är praktiskt när du vill få saker att ducka snabbt. Det som vanligtvis kallas ”Threshold”, det vill säga tröskel, kallas på Rough Rider för ”Sensivity”, vilket är passande när det rör sig om en sådan kraftig kompressor.



    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Join the conversation

    You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

    Guest
    Add a comment...

    ×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

    Loading...

Annons


  • Similar Content

    • By martones
      Hej!
      Är öppen för nya projekt för att mixa och mastra. Min huvudsakliga inriktning är inom rock och hårdare musik men skriver själv en hel del låtar i pop/rock/alt-riktningen.
      Referenser och portfolio kan hittas på https://martinantonsson.com och det är bara att höra av er om det finns frågor eller annat.
      Öppen för låtskriverier och inspelning, klippning osv också och övriga samarbeten!
      /Martin
    • By Jon Rinneby
      Fredagstipset: Föreställ dig följande scenario: Du har spenderat timmar, dagar, veckor eller kanske till och med månader på din senaste mix. Du har följt konstens alla regler och gjort precis så som du alltid brukar göra. Men ändå är det något som inte känns riktigt rätt. Något du inte kan sätta fingret på. Nyanser och detaljer som en gång fanns i din mix tycks som bortblåsta och den ursprungliga känslan lyser med sin frånvaro. Du hör musiken, men kan inte längre avgöra om det faktiskt låter bra. Känns det igen?
      Du är inte ensam. Det som händer när du jobbar med en och samma mix för länge är nämligen att perspektivet går förlorat, den ack så viktiga överblicken. Till slut blir allt en grå massa där ingenting går att urskilja. Detta är något som vanligtvis går att avhjälpa, eller åtminstone delvis avhjälpa, med följande återkommande rekommendationer:
      Ta en promenad och rensa tankarna. Att göra något helt annat en stund är bland det bästa du kan göra för din mix. Låt mixen vila till nästa dag. En god natts sömn löser många problem, så även trötta öron och brist på (själv)distans. Jobba på en annan mix. Upplevelsen av ny musik är ett utmärkt sätt att neutralisera öron och sinnesintryck på. Därav vikten av att referenslyssna, vilket är ett kapitel i sig. Lyssna i olika ljudsystem. Allt för att bredda, utmana och förnya hörfältet. Låt någon annan, som du litar på, lyssna. Det behöver inte vara någon som sysslar med musik, utan snarare en person du känner dig bekväm med och som vet vad du är ute efter. Nollställ allt och börja om på ny kula. Ett drastiskt sista alternativ som ibland är enda utvägen. Om du gör detta till en vana, är det förmodligen dags att tänka om och se över sättet du jobbar på. Nya perspektiv
      Ibland finns det helt enkelt inte tid, eller lust, till något av ovanstående. Kanske har du testat allt, utan framgång. Vore det inte underbart att kunna lyssna på mixen med helt nya öron, som om det vore för första gången? Här och nu. Inte sen, eller med någon annans hjälp.
      Det går faktiskt, utan örontransplantation, genom att spela hjärnan ett litet spratt. Testa följande:
      Byt plats på vänster och höger kanal, så att höger blir vänster och vänster blir höger. Detta går att göra på lite olika sätt, beroende på inspelningsprogram eller genom inställningar i datorn. Med hörlurar är det naturligtvis enklare. Ändra volymen. Om du lyssnat starkt lyssna svagt, om du lyssnat svagt lyssna starkt. Slut ögonen och lyssna från början till slut. Rör ingenting. När något sticker ut gör du en mental anteckning, skriv inte ner. Vad som händer är att du hör allting annorlunda, eftersom det som tidigare uppfattades av höger hjärnhalva nu uppfattas av vänster och vise versa. Stereobilden och balansen förändras, transienterna upplevs annorlunda liksom alla reverb och så vidare. Du hör låten ur ett helt nytt perspektiv och förhoppnings börjar bitarna falla på plats igen. 
      Lycka till!
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet.
    • By Hasse Nilsson
      Höstens hetaste effektpluggar – del 1/4: Den radikala granulärsyntesen tar klivet från experimentell status till den musikaliska mittfåran.
      Ständigt intressanta Output producerar allt från stiliga studiomöbler till pluggar i utvecklingens uttjatade framkant. Portal är det amerikanska företagets senaste effektplugg. Gravt förenklat är granulärsyntes en metod att dela inkommande ljud i småbitar (granulat) för att manipulera innehållet på olika sätt. I praktiken brukar effekten låta som skitig tidssträckning, komplicerad ekoförvrängning och ”stutter” (upprepning). Med Portal har Output åkt hela vägen till stan vad gäller gränssnittet och funktionaliteten.

      Ett uppfriskande modernt utseende, som dessutom är mycket praktiskt, ger Portal fördelar jämtemot andra granulära effekters ofta avancerade akademiska gränssnitt.
      Du flyttar en punkt i en sfär och mixar då steglöst mellan grupper av inställningar med sådant som modulation, ”vanliga effekter”, tonhöjd och själva granulärstadierna (storlek, tid, filtrering, reverserad, et cetera). Effekten kan bli allt från crunchiga trumloopar, moln av syntljud till upp-pitchade röster och det mesta däremellan.
      Eftersom Portal har temposynkning av parametrar och är enkel att automatisera vittnar det om att produkten är tänkt för modern musikproduktion, snarare än endast akademisk ljudkonst.
      Effektprocesserna har användbara reglage för torr/våt signal som minskar risken att det blir för mycket av det goda. Outputs senaste effekt är inget för den försiktige, men levererar framförallt kreativ ljuddesign utan huvudbry i en stimulerande miljö.

      De över 250 förinställningar gör pluggen rättvisa. Vi gillar att de är pedagogiskt indelade efter användningsområde.

      Givetvis kan du dyka under huven på Portal och justera inställningarna eller skapa helt nya och egna effektljud.
      Video: PORTAL by Output - Granular FX Plugin
      Portal
      Vad: Granulärsynteseffekt
      Tillverkare/kontakt: Output https://output.com/
      Operativsystem: Windows och Mac OS X
      Format: Vst, Au, Aax
      Pris: Cirka 1 595 kronor
    • By Hasse Nilsson
      Höstens hetaste effektpluggar – del 3/4: Ett ofta förekommande mixtrick är att på olika sätt undvika efterklangens svansar då dessa grötar till ljudbilden. Detta löser W.A Productions i en och samma plugg.  
      Amerikanska W.A har en rejäl produktkatalog. Mycket av utbudet går ut på att förenkla produktionsprocessen för den datorbaserade producenten. Så även här. När rumsklang läggs på sång, vilket ju är brukligt, så uppstår så kallade reverbsvansar.
      W.A Production nya efterklangsplugg bakar ihop flera viktiga mixfunktioner i ett enda paket.
      Det blir extra tydligt på sång som innehåller ord och rytmik: det låter rätt rörigt om du drar på med reverbet, helt enkelt. Erfarna ljudtekniker har olika metoder för att hålla tillbaka de förhatliga svansarna. Det resulterar i kedjor med effekter som sammantaget ger resultatet att efterklangens signal ”duckar” mellan de sjungna fraserna. Ljudet upplevs som klarare och tydligare samtidigt som det får stöd och klang av reverbet.

      Mutant Reverb kapar reverbsvansar utan att det krävs effektkedjor och mixbussar. 
      Mutant Reverb är som en sådan effektkedja i en och samma plugg. Du har inbyggd duckare, kompression och efterklang och du slipper således att mecka med side-chain-teknik och liknande. Det inbyggda reverbet är algoritmiskt och inte baserat på impulsresponser, som många andra samtida efterklangspluggar. Men det låter mer än okej för det. Även fast pluggen är enkel så finns flera användbara fininställningar för exempelvis pre-delay och diffusion. Som snabblösning för att kvickt klicka fram ett sångljud med mono till stereo är Mutant Reverb mycket väl godkänd.

      Överskådligt och rätt snyggt. Reglagen ger dig bra kontroll över signalen utan att krångla till det.
      Video: MUTANT Reverb - Vocal Reverb Plugin With a Built-in Ducker (VST / AU / AAX)
      Mutant Reverb
      Vad: Efterklang med kompression
      Tillverkare/kontakt: W.A Production https://www.waproduction.com/
      Operativsystem: Windows och Mac OS X
      Format: Vst, Au, Aax
      Pris: Cirka 380 kronor
    • By Ollie Olson
      En mix består av flera olika element, och det finns flera saker att ta hänsyn till: instrument, vokaler, frekvenser, effekter (som exempelvis reverb och delay) och sist men inte minst, vänster- och högeraxeln – det vill säga panorering.
      För att få plats med allt på ett bra sätt, så måste du utnyttja både djup och bredd på rätt sätt. Vi ska i detta tips prata om bredd. Djup kommer jag gå in på i nästkommande två mixtips. Ofta panorerar man mycket i mitten där sången ska ligga, eller låter "feta" pads, körer och andra saker ligga panorerade helt till vänster eller höger i stereobilden. Det tenderar alltså till att bli väldigt mycket i mitten av stereobilden, samt helt till vänster eller höger i stereobilden.
      För att skapa en luftigare och bredare mix, så gör så att du placerar ut olika instrument med panorering, i mitten och olika mycket åt vänster- och höger. Väldigt basiga ljud bör ligga i mitten av stereobilden tillsammans med sången, detta för att mixen annars kan ”tippa” åt det ena eller andra hållet. Den tippande känslan kan också uppstå när olika frekvenser är obalanserade i vänster- eller  höger, det vill säga att det exempelvis är för basiga instrument för långt åt vänster eller höger.
      Om du exempelvis har en hi-hat lite till höger i mixen så kan du ha en shaker, tamburin, gitarr eller något annat högfrekvent instrument/ljud på motsatt sida, det vill säga till vänster i ljudbilden. Om du har ett elpiano till vänster i ljudbilden, så placerar du förslagsvis synten lite till höger. Försök verkligen att se det framför dig som en solfjäder och placera ut instrumenten så att det blir balans och luft mellan dem.
      Enkelt exempel på panorering av olika instrument
  • Fler artiklar

×
×
  • Create New...