Jump to content
Annons

Vad är sidechain?


djstyler

Recommended Posts

Annons

Använd sökfunktionen i forumet... 🙂

Ett fåtal av de trådar som dyker upp vid sökningen:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=38806

https://www.studio.se/index.php?showtopic=21420

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tror det är när du med hjälp av en plugg låter tex. basen försvinna när bastrumman låter för att den ska gå fram bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Använd sökfunktionen i forumet... 😉

Ett fåtal av de trådar som dyker upp vid sökningen:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=38806

https://www.studio.se/index.php?showtopic=21420

Blev inte ett dugg klockar av det där! 😛

jag tror det är när du med hjälp av en plugg låter tex. basen försvinna när bastrumman låter för att den ska gå fram bättre.

Så långt är jag nog också med!... 😉

Ingen som vet hur man gör i Fl?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Oj vad bra, jag som trodde det var nåt med S&M att göra.

Mmm, eller vad är det för video du hittat?

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Termen "sidechaining" används väl enbart vid kompression? Eller används den termen även när det gäller andra effekter som triggas av ett tredje spår?

Termen används mer generellt. T.ex. så kan man sidechaina en noise gate att öppnas när den får signal från ett annat spår. Jäkligt roligt att leka runt med faktiskt :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Termen "sidechaining" används väl enbart vid kompression? Eller används den termen även när det gäller andra effekter som triggas av ett tredje spår?

Termen används mer generellt. T.ex. så kan man sidechaina en noise gate att öppnas när den får signal från ett annat spår. Jäkligt roligt att leka runt med faktiskt 🙂

Jag är för trött för att begripa hur det skulle låta eller vad man skulle ha för användningsområden för det, men det låter säkert kul. 😲

Att sidechaina delays låter lite rimligt, typ exempelvis så att ett delay skulle gå igång vid markeringar (som skulle kunna triggas av cymbaler exempelvis). Det kanske är roligare live men ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Termen "sidechaining" används väl enbart vid kompression? Eller används den termen även när det gäller andra effekter som triggas av ett tredje spår?

Termen används mer generellt. T.ex. så kan man sidechaina en noise gate att öppnas när den får signal från ett annat spår. Jäkligt roligt att leka runt med faktiskt 😛

Jag är för trött för att begripa hur det skulle låta eller vad man skulle ha för användningsområden för det, men det låter säkert kul. 😲

Att sidechaina delays låter lite rimligt, typ exempelvis så att ett delay skulle gå igång vid markeringar (som skulle kunna triggas av cymbaler exempelvis). Det kanske är roligare live men ändå.

Hm, well.. om du sidechainar något att triggas (nu syftar jag på duckas, alltså volymminskning) av varje kick så framhäver man väl kicken mer. Så istället för att lägga en baston på varje off beat så kan man ha en lång baston som går hela tiden, fast den minskar i volymen varje gång kicken kommer. Blir ett annat gung i basen då. Jag brukar inte använda sidechaining själv, så ursäkta om det blev lite rörigt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Termen "sidechaining" används väl enbart vid kompression? Eller används den termen även när det gäller andra effekter som triggas av ett tredje spår?

Termen används mer generellt. T.ex. så kan man sidechaina en noise gate att öppnas när den får signal från ett annat spår. Jäkligt roligt att leka runt med faktiskt 🙂

Jag är för trött för att begripa hur det skulle låta eller vad man skulle ha för användningsområden för det, men det låter säkert kul. 😲

Att sidechaina delays låter lite rimligt, typ exempelvis så att ett delay skulle gå igång vid markeringar (som skulle kunna triggas av cymbaler exempelvis). Det kanske är roligare live men ändå.

Till exempel kan du använda en sidechainad noise gate för att hacka upp en röstsampling. Du har ett långt "aaaaaaaaaaah", men spåret hörs bara när du spelar på synthen (som styr noise gaten) så du kan få fram ett "aa-aa-aa-aa-aa-h" eller nån annan skojig rytm. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta att jag stjäl tråden lite här men vad har man en noise gate till då? Vad gör den?

En noisegate tystar ljudet helt när den gar under en viss nivå, så att man exempelvis slipper få en massa brus på gitarrkanalen när man inte spelar på gitarren - eller att man kan minska läckaget mellan olika trummicar. Den gör alltså att det blir helt tyst i stället för att det bara nästan blir tyst...

Link to comment
Dela på andra sajter

Sidokedja går att använda på vad som helst. Jag skall ge er några exempel på vad jag brukar hitta på.

Reverb på t.ex Leaden för att få en "clean" lead med eko som triggas igång när leaden är "tyst".

Brukar ibland göra så med snares också.

Sedan brukar jag göra en antisidechain på t.ex Strings för att få en "sample" känsla. Dvs Har ett eko på när det spelas som sedan bryts av direkt när stringsen är tysta. Då låter det som man "klippt ut" stringsen.

Nåja nu vet inte jag om detta är korrekt "sidechaining" men men.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det lustiga är att termen sidechain är ganska ny men tekniken har funnits länge. Som gammal ljudtekniker sen 80-talet så kallades det för "duckin" Aphex hadde nåra små gates som man kunde ta signal från t.ex en basskagge som först passerat ett filter (EQ bandpass etc) för att sedan "ducka" övrigt musikmaterial då basskagen slog till.. Kunde också användas som "voice over" så att inte en röst skulle drunkna i musik. Inget nytt alltså 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

jestericious (oregistrerad)

började inte hela grejjen med att DJ's ville att musiken skulle ducka medans de pratade med dansgolvet? rätta mig om jag har fel..

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta att jag stjäl tråden lite här men vad är googla? Vad gör den?

Att googla = Att söka med hjälp av Google... Tillhör de senaste tillskotten till SAOL, om jag kommer ihåg rätt... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

började inte hela grejjen med att DJ's ville att musiken skulle ducka medans de pratade med dansgolvet? rätta mig om jag har fel..

Ja det stämmer, när dj'n pratade i mikrofonen så tröcks musiken undan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...