Jump to content
Annons

Ta bort musiken


Equus

Recommended Posts

Jag vet att det finns 100 tals trådar om hur man får bort rösten ur en låt men Jag undrar hur man tar bort instrument/musiken/melodin å allt det ur en låt så att bara rösten finns kvar

Tack, på förhand 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Går till viss del med fasvändning av ena kanalen. Googla fram pacemaker och installera. Det är ett plugin till winamp med denna möjlighet. Förvänta dig inte för mycket dock, för att för att sången ska försvinna helt krävs det att den är panorerad ingenting och inte har några stereoeffekter på sig vilket är ovanligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Jag vet att det finns 100 tals trådar om hur man får bort rösten ur en låt men Jag undrar hur man tar bort instrument/musiken/melodin å allt det ur en låt så att bara rösten finns kvar

Tack, på förhand 🙂

Gå på ICA och köp en Skogaholmslimpa. Sen går du hem och försöker plocka ut mjölet ur den.

Berätta sen hur det gick. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kan tänka dig att rasera och bygga upp låten igen, kan du installera ett program som WIDI eller något av dess kusiner. Det gör om ljudfiler till MIDI. Du kan ställa in känsligheten så att inte alla ljud blir midiinformation. Sedan börjar slavgörat: att städa upp i midifilerna så att allt utom grundinformation finns kvar. Sedan lägger du lämpliga mjukvaruinstrument på de nya midifilerna.

Är du bra på att spela är det dock snabbare att bara spela in låten själv med de instrument du har.

Vill du bara ha originalinspelningar är det bättre att leta efter kommersiella karaokeversioner men det beror ju på vilken sorts musik du lyssnar på.

Synd att inte Scarlett Johansons platta finns som backtrack/karaoke. Plockar man bort henne blir det tio gånger bättre, tycker jag i alla fall. Hon ska stanna kvar i Lost in Translation. Nej, nu blir det jätteofftopic. Tillbaka till ordningen. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
Jag vet att det finns 100 tals trådar om hur man får bort rösten ur en låt men Jag undrar hur man tar bort instrument/musiken/melodin å allt det ur en låt så att bara rösten finns kvar

Tack, på förhand 😎

Gå på ICA och köp en Skogaholmslimpa. Sen går du hem och försöker plocka ut mjölet ur den.

Berätta sen hur det gick. 😄

Ärligt talat.

Vad är det här för trams.

Klart att det måste gå.

Man hör ju enstaka samplingar av röster, trumbeat, basgångar, riff

helt borttagna ur sitt sammanhang och insatta i hur många låtar som helst.

Oftast i HipHop sammanhang.

Klart som fan att det går.

Måste väl finnas någon här på forumet som jobbar på det sättet

och som kan berätta hur det går till?

Att det inte går köper jag inte.

Jag hör ju att det går.

Frågan är bara hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att det finns 100 tals trådar om hur man får bort rösten ur en låt men Jag undrar hur man tar bort instrument/musiken/melodin å allt det ur en låt så att bara rösten finns kvar

Tack, på förhand 😄

Kan någon posta en länk till forumsida där detta tas upp? =)

Alltså just att plocka bort sången på en låt.

edit: förtydligande

Redigerat av Fangus
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att det finns 100 tals trådar om hur man får bort rösten ur en låt men Jag undrar hur man tar bort instrument/musiken/melodin å allt det ur en låt så att bara rösten finns kvar

Tack, på förhand 😄

Kan någon posta en länk till forumsida där detta tas upp? =)

Alltså just att plocka bort sången på en låt.

edit: förtydligande

Min förra trubadurmixer var en enklare modell av Mackie med en karaokefunktion, man bara tryckte på en knapp så försvann det mesta av leadsången. Jag har alltid gjort mina egna backtrax, men det där var så pass skapligt att det skulle ha funkat lätt för att direkt från cd skapa backtrax till trubadurköret. Att stereopanorerade körer hörs bra är ju ingen nackdel. Musiken blir inte lika tajt och med bra botten som innan man tryckt på karaokeknappen, men det är absolut inget som en normal krogpublik tänker på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Musiken blir inte lika tajt och med bra botten som innan man tryckt på karaokeknappen, men det är absolut inget som en normal krogpublik tänker på.

Inte efter en öl eller 13½ jallefall :DB)

Link to comment
Dela på andra sajter

Musiken blir inte lika tajt och med bra botten som innan man tryckt på karaokeknappen, men det är absolut inget som en normal krogpublik tänker på.

Inte efter en öl eller 13½ jallefall :DB)

Du känner till det förstår jag....

Ett faktum jag upptäckt är att om man änvänder orginalet med orginalsång och allt, tex Elvis eller Beatles eller Linda Bengtzing eller Metallica och sjunger lite halvfel/halvslött ovanpå det så klagar ingen på det heller. Fan vad du är bra fan, fan du sjunger bättre fan än ellvis ju.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett sätt är att fasvända mitten av stereospektrumet i förhållande till sidorna. Då slås typ 50-60% av musiken ut, och sången - som ligger i mitten - blir kvar. Men nästan allt som ligger i mitten blir kvar med, så det får man filtrera bort.

Det finns några få program som gör sånt här, på sättet ovan och liknande sätt, men resultatet brukar suga gammal häststake i vilket fall. Det brukar inte alls kännas värt mödan.

Link to comment
Dela på andra sajter

ericsson91 (oregistrerad)

Det finns många program som gör låtar till kareoke versioner genom fasvändning och lite andra saker.. men vad jag förstår så vill du ju ha bort intrumenten och bara ha rösten kvar. Du kanske kan börja med att ta bort sången från spåret, sedan importera både original versionen och kareoke versionen i samma projekt, lägga kareoke versionen som "noise print" och ta bort "noiset" från orginal versionen. Vet inte riktigt om det går men det kan ju vara värt ett försök 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

i melodyne dns som kommer i början av 2009 får du möjligheten att gå in & ändra,samt lägga till toner i ackord

det borde alltså gå att plocka bort allt utom sången (eller tvärtom), fast jag antar att man inte får bort instrument toner som ligger i samma tonart

men men..man får väl se hur det funkar när det är klart heltenkelt

men omöjligt att få bort det mesta mjölet ur limpan, tror jag inte det är iaf..

melodyne dna:

http://www.celemony.com/cms/index.php?id=dna

lycka till

(edit) forumlerings fix..

Redigerat av Larsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Ärligt talat.

Vad är det här för trams.

Klart att det måste gå.

Man hör ju enstaka samplingar av röster, trumbeat, basgångar, riff

helt borttagna ur sitt sammanhang och insatta i hur många låtar som helst.

Oftast i HipHop sammanhang.

Klart som fan att det går.

Skulle du få filerna separat skulle du märka att man inte plockat ut tex sång från en låt och lagt in i en annan utan

man EQ:at bort det mesta av det man inte vill ha och byggt upp låten runt samplingen så att det " Klistras " ihop på ett naturligt sätt.

När man sedan lägger på sina egna intrument , egen sång osv märks det knappt att det ligger annat än sång på samplingen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Musiken blir inte lika tajt och med bra botten som innan man tryckt på karaokeknappen, men det är absolut inget som en normal krogpublik tänker på.

Inte efter en öl eller 13½ jallefall 😄;)

Du känner till det förstår jag....

Ett faktum jag upptäckt är att om man änvänder orginalet med orginalsång och allt, tex Elvis eller Beatles eller Linda Bengtzing eller Metallica och sjunger lite halvfel/halvslött ovanpå det så klagar ingen på det heller. Fan vad du är bra fan, fan du sjunger bättre fan än ellvis ju.

Kan du inte lika gärna köra playback/singback då? och koncentrera dig på avancerade danser a´la moonwalk och extrem twist?

Link to comment
Dela på andra sajter

i melodyne dns som kommer i början av 2009 får du möjligheten att gå in & ändra,samt lägga till toner i ackord

det borde alltså gå att plocka bort allt utom sången (eller tvärtom), fast jag antar att man inte får bort instrument toner som ligger i samma tonart

men men..man får väl se hur det funkar när det är klart heltenkelt

men omöjligt att få bort det mesta mjölet ur limpan, tror jag inte det är iaf..

melodyne dna:

http://www.celemony.com/cms/index.php?id=dna

lycka till

(edit) forumlerings fix..

Fullt så bra är det inte med Melodynes kommande version. Den kommer inte att kunna separera ljuden om det finns olika ljud på samma ton, utan de kan bara behandlas som ett helt paket.

Det blir ju inte så användbart i det aktuella läget om rösten någon gång ibland ligger ensam, medan man i de flesta fall kommer att ha ett eller ett par instrument som spelar samma ton... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att det finns 100 tals trådar om hur man får bort rösten ur en låt men Jag undrar hur man tar bort instrument/musiken/melodin å allt det ur en låt så att bara rösten finns kvar

Tack, på förhand 😛

Gå på ICA och köp en Skogaholmslimpa. Sen går du hem och försöker plocka ut mjölet ur den.

Berätta sen hur det gick. 😑

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...