Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Är pĂ„ vĂ€g att ordna min hemstudio nu.. men Ă€r nybörjare pĂ„ detta omrĂ„det o mest erfarenhet av inspelning av gitarr o sĂ„ng. Och jag har ett problem vad gĂ€ller basen. Jag har ingen bra basförstĂ€rkare för tillfĂ€llet. Kan man fĂ„ ett hyfsat bra ljud endĂ„ genom att line:a den? Eller bör man micka upp basen? En kompis sa till mig att man kunde göra bĂ„de och... hur brukar ni göra?

Sen om nĂ„n har nĂ„gra enkla tips pĂ„ hur man fixar akustiken pĂ„ ett bra sĂ€tt i ett vanligt rum för en billig peng sĂ„ fĂ„r ni gĂ€rna skriva det me 😛

Annons
Postat

InstÀmmer; Kör med en DI-box (helst aktiv sÄdan) till en micingÄng.

AngÄende billig behandling av akustiken, sÄ kan du gÀrna ta en titt pÄ kontrollrummets Wiki, sÄ fÄr du en del anvÀndbara tips dÀr.

Postat

Vill du ha lite "stÀrkarfeeling" pÄ basinspelningen sÄ tycker jag gott du kan spela in bÄde linead signal och mika upp stÀrkarn med en dynamisk mikrofon. Sedan blandar du i mix. Det du saknar i ljudet frÄn din sunkiga basstÀrkare Àr förmodligen precis det du fÄr frÄn linesignalen.

Postat

Vill du ha ett mer spÀnnande "uppmickat" sound kan du testa att köra den inspelade lajnade signalen genom ett konvolverandereverb med valbar stÀrkar-impuls.

Postat

AngÄende billig behandling av akustiken, sÄ kan du gÀrna ta en titt pÄ kontrollrummets Wiki, sÄ fÄr du en del anvÀndbara tips dÀr.

Okej! :rolleyes: Men vad Àr en DI-box?

Postat

Okej! â˜ș Men vad Ă€r en DI-box?

DI-box :rolleyes:

Postat

Okej! â˜ș Men vad Ă€r en DI-box?

DI-box :rolleyes:

Okej, vad kostar en sÄn dÄ? Det rÀcker inte med externt ljudkort för att linea basen?

Postat

Okej! 🙂 Men vad Ă€r en DI-box?

DI-box 😉

Okej, vad kostar en sÄn dÄ? Det rÀcker inte med externt ljudkort för att linea basen?

Visst rÀcker det med ett externt ljudkort - under förutsÀttning att det har en högohmig (1MOhm eller mer) instrumentingÄng. En vanlig lineingÄng blir inte kul eftersom det Àr fel impedans och ljudet dÀrför pÄverkas negativt.

Postat

NÀr vi spelade in Basen sÄ linade vi bara direkt till bandaren och det lÀt vÀl hyfsat. NÀr min farsa spelade in basen pÄ en demo sÄ hade han bara en Typ zoom (inte zoom vet ej vad) innan och det lÀt skit bra. Annars kan man vÀl ta ut via hörlursutgÄngen pÄ stÀrken om man vill ha ett "speciellt" sound.

//Jag

Postat

DI-box 🙂

Visst rÀcker det med ett externt ljudkort - under förutsÀttning att det har en högohmig (1MOhm eller mer) instrumentingÄng. En vanlig lineingÄng blir inte kul eftersom det Àr fel impedans och ljudet dÀrför pÄverkas negativt.

Okej, jag tÀnkte köpa ett presonus firebox ljudkort. kan det funka att linea basen med det?

Postat

DI-box đŸ„°

Okej, jag tÀnkte köpa ett presonus firebox ljudkort. kan det funka att linea basen med det?

Tittar man pÄ Presonus' hemsida, sÄ ser man att det har instrumentingÄng med 1MOhm impedans...

Postat
Om man anvÀnder pod x3, Àr det meningsfullt att koppla in en DI-box före Podden ?

Den har ju instrumentingĂ„ng, men det stĂ„r inget pĂ„ hemsidan om vilken impedans det handlar om. EFtersom den Ă€r avsedd för gitarr, sĂ„ Ă€r det Ă€ndĂ„ rimligt att anta att de har valt tillrĂ€ckligt hög impedans... đŸ„°

Postat

Jag tÀnkte passa pÄ o frÄga en annan grej om inspelning. Jag har en Fender Deluxe Reverb förstÀrkare, och den brusar lite nÀr den Àr pÄ och jag inte spelar. gör de nÄt sen nÀr man spelar in?

Och sÄ undrar jag hur man anvÀnder guitar rig exakt? Linear man gitarren och anvÀnder en ren gitarrsignal dÄ och omvandlar det till "riktigt" gitarrljud med guitar rig?

Postat
Och sÄ undrar jag hur man anvÀnder guitar rig exakt? Linear man gitarren och anvÀnder en ren gitarrsignal dÄ och omvandlar det till "riktigt" gitarrljud med guitar rig?

Du spelar in di-spÄret pÄ en monokanal och lÀgger guitar-rig som insert

Postat

Min erfarhet Ă€r att Guitar Rig lĂ„ter "sĂ„dĂ€r", med direktlineat instrument, Ă€nda tills man pluggar en bra preamp framför ljudkortet...DÅ hĂ€nder det saker.... (gĂ€rna en rörpreamp, men smaken kan ju variera)

Postat
Min erfarhet Ă€r att Guitar Rig lĂ„ter "sĂ„dĂ€r", med direktlineat instrument, Ă€nda tills man pluggar en bra preamp framför ljudkortet...DÅ hĂ€nder det saker.... (gĂ€rna en rörpreamp, men smaken kan ju variera)

OKej, men jag ska köpa en Presonus Firebox. Kan det funka med den? AnvÀnder jag line-in ingÄng dÄ??

Postat

Om jag ska spela med plektrum och det Àr lite tyngre/hÄrdare musik köra in basen i min JMP-1:a (funkar ju ocksÄ med Bass Pod, mjukvarupluggar mm) och har en rÀtt basfattig, skitig, distad instÀllning. Sen mickar jag upp strÀngarna, rÀtt nÀra med en kondensatormickrofon dÀr du tycker det lÄter bÀst. Jag brukar ha micken dÀr halsen slutar riktad mot basmickarna pÄ kanske 10-15 cms avstÄnd. Sen blandar man bara dom tvÄ signalerna efter smak.

Postat

I tur-/rangordning i mĂ„n av mikar och tillgĂ€ngliga kanaler: 😉

1. Lajna.

2. Micka Àven stÀrkare.

3. SÀtt en liten "cigarr-konding" (t ex CM3) vid strÀngarna.

Postat
I tur-/rangordning i mĂ„n av mikar och tillgĂ€ngliga kanaler: 😉

1. Lajna.

2. Micka Àven stÀrkare.

3. SÀtt en liten "cigarr-konding" (t ex CM3) vid strÀngarna.

Okej, men du menar bas nu va? 😉 ja tĂ€nkte pĂ„ gitarr o guitar rig.. lite fel trĂ„d kanske, men orkade inte starta en ny sĂ„ tĂ€nkte att jag tar de hĂ€r ist 🙂

Postat

Okej, men du menar bas nu va? 😏 ja tĂ€nkte pĂ„ gitarr o guitar rig.. lite fel trĂ„d kanske, men orkade inte starta en ny sĂ„ tĂ€nkte att jag tar de hĂ€r ist â˜ș

Vet inte hur det funkar med just fireboxen, men rent allmĂ€nt gillar alla ljudkort det "pĂ„skjut" som en preamp kan ge......och till Guitar Rig Ă€r det nĂ€stan en nödvĂ€ndighet med en preamp, om man vill fĂ„ ut mesta möjliga ur bĂ„de ljudkort och mjukvara.... ...jag upplevde en vĂ€ldigt stor skillnad 🙂

Postat

Jag kanske skall tillÀgga att preampen jag anvÀnde var/Àr en Hughes&Kettner Tubeman II, och ljudkortet ett ESI Waveterminal 192L

Jag Àr jÀttenöjd med den kombinationen.

winzcore (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Orkade inte lÀsa igenom allt dÀr - men se till att basen inte har nÄn Fx pÄ sig, det Àr normalt typ. GÀrna nÄn box som trissar ljudet eller sÄ..

Basen Ă€r dessutom alltid Mono, (hittils (skriver 2008)). Men gĂ„r ju o exprimentera 😎

Redigerat av winzcore

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.