Jump to content
Annons

Inspelning av bas


ramoand

Recommended Posts

Hej!

Är på väg att ordna min hemstudio nu.. men är nybörjare på detta området o mest erfarenhet av inspelning av gitarr o sång. Och jag har ett problem vad gäller basen. Jag har ingen bra basförstärkare för tillfället. Kan man få ett hyfsat bra ljud endå genom att line:a den? Eller bör man micka upp basen? En kompis sa till mig att man kunde göra både och... hur brukar ni göra?

Sen om nån har några enkla tips på hur man fixar akustiken på ett bra sätt i ett vanligt rum för en billig peng så får ni gärna skriva det me 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Instämmer; Kör med en DI-box (helst aktiv sådan) till en micingång.

Angående billig behandling av akustiken, så kan du gärna ta en titt på kontrollrummets Wiki, så får du en del användbara tips där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du ha lite "stärkarfeeling" på basinspelningen så tycker jag gott du kan spela in både linead signal och mika upp stärkarn med en dynamisk mikrofon. Sedan blandar du i mix. Det du saknar i ljudet från din sunkiga basstärkare är förmodligen precis det du får från linesignalen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer; Kör med en DI-box (helst aktiv sådan) till en micingång.

Angående billig behandling av akustiken, så kan du gärna ta en titt på kontrollrummets Wiki, så får du en del användbara tips där.

Okej! :rolleyes: Men vad är en DI-box?

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer; Kör med en DI-box (helst aktiv sådan) till en micingång.

Angående billig behandling av akustiken, så kan du gärna ta en titt på kontrollrummets Wiki, så får du en del användbara tips där.

Okej! ☺️ Men vad är en DI-box?

DI-box :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer; Kör med en DI-box (helst aktiv sådan) till en micingång.

Angående billig behandling av akustiken, så kan du gärna ta en titt på kontrollrummets Wiki, så får du en del användbara tips där.

Okej! ☺️ Men vad är en DI-box?

DI-box :rolleyes:

Okej, vad kostar en sån då? Det räcker inte med externt ljudkort för att linea basen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer; Kör med en DI-box (helst aktiv sådan) till en micingång.

Angående billig behandling av akustiken, så kan du gärna ta en titt på kontrollrummets Wiki, så får du en del användbara tips där.

Okej! 🙂 Men vad är en DI-box?

DI-box 😉

Okej, vad kostar en sån då? Det räcker inte med externt ljudkort för att linea basen?

Visst räcker det med ett externt ljudkort - under förutsättning att det har en högohmig (1MOhm eller mer) instrumentingång. En vanlig lineingång blir inte kul eftersom det är fel impedans och ljudet därför påverkas negativt.

Link to comment
Dela på andra sajter

När vi spelade in Basen så linade vi bara direkt till bandaren och det lät väl hyfsat. När min farsa spelade in basen på en demo så hade han bara en Typ zoom (inte zoom vet ej vad) innan och det lät skit bra. Annars kan man väl ta ut via hörlursutgången på stärken om man vill ha ett "speciellt" sound.

//Jag

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer; Kör med en DI-box (helst aktiv sådan) till en micingång.

Angående billig behandling av akustiken, så kan du gärna ta en titt på kontrollrummets Wiki, så får du en del användbara tips där.

Okej! 🙂 Men vad är en DI-box?

DI-box 🙂

Okej, vad kostar en sån då? Det räcker inte med externt ljudkort för att linea basen?

Visst räcker det med ett externt ljudkort - under förutsättning att det har en högohmig (1MOhm eller mer) instrumentingång. En vanlig lineingång blir inte kul eftersom det är fel impedans och ljudet därför påverkas negativt.

Okej, jag tänkte köpa ett presonus firebox ljudkort. kan det funka att linea basen med det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer; Kör med en DI-box (helst aktiv sådan) till en micingång.

Angående billig behandling av akustiken, så kan du gärna ta en titt på kontrollrummets Wiki, så får du en del användbara tips där.

Okej! 🙂 Men vad är en DI-box?

DI-box 🥰

Okej, vad kostar en sån då? Det räcker inte med externt ljudkort för att linea basen?

Visst räcker det med ett externt ljudkort - under förutsättning att det har en högohmig (1MOhm eller mer) instrumentingång. En vanlig lineingång blir inte kul eftersom det är fel impedans och ljudet därför påverkas negativt.

Okej, jag tänkte köpa ett presonus firebox ljudkort. kan det funka att linea basen med det?

Tittar man på Presonus' hemsida, så ser man att det har instrumentingång med 1MOhm impedans...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man använder pod x3, är det meningsfullt att koppla in en DI-box före Podden ?

Den har ju instrumentingång, men det står inget på hemsidan om vilken impedans det handlar om. EFtersom den är avsedd för gitarr, så är det ändå rimligt att anta att de har valt tillräckligt hög impedans... 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte passa på o fråga en annan grej om inspelning. Jag har en Fender Deluxe Reverb förstärkare, och den brusar lite när den är på och jag inte spelar. gör de nåt sen när man spelar in?

Och så undrar jag hur man använder guitar rig exakt? Linear man gitarren och använder en ren gitarrsignal då och omvandlar det till "riktigt" gitarrljud med guitar rig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Och så undrar jag hur man använder guitar rig exakt? Linear man gitarren och använder en ren gitarrsignal då och omvandlar det till "riktigt" gitarrljud med guitar rig?

Du spelar in di-spåret på en monokanal och lägger guitar-rig som insert

Link to comment
Dela på andra sajter

Min erfarhet är att Guitar Rig låter "sådär", med direktlineat instrument, ända tills man pluggar en bra preamp framför ljudkortet...DÅ händer det saker.... (gärna en rörpreamp, men smaken kan ju variera)

OKej, men jag ska köpa en Presonus Firebox. Kan det funka med den? Använder jag line-in ingång då??

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag ska spela med plektrum och det är lite tyngre/hårdare musik köra in basen i min JMP-1:a (funkar ju också med Bass Pod, mjukvarupluggar mm) och har en rätt basfattig, skitig, distad inställning. Sen mickar jag upp strängarna, rätt nära med en kondensatormickrofon där du tycker det låter bäst. Jag brukar ha micken där halsen slutar riktad mot basmickarna på kanske 10-15 cms avstånd. Sen blandar man bara dom två signalerna efter smak.

Link to comment
Dela på andra sajter

I tur-/rangordning i mån av mikar och tillgängliga kanaler: 😉

1. Lajna.

2. Micka även stärkare.

3. Sätt en liten "cigarr-konding" (t ex CM3) vid strängarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

I tur-/rangordning i mån av mikar och tillgängliga kanaler: 😉

1. Lajna.

2. Micka även stärkare.

3. Sätt en liten "cigarr-konding" (t ex CM3) vid strängarna.

Okej, men du menar bas nu va? 😉 ja tänkte på gitarr o guitar rig.. lite fel tråd kanske, men orkade inte starta en ny så tänkte att jag tar de här ist 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, men du menar bas nu va? 😏 ja tänkte på gitarr o guitar rig.. lite fel tråd kanske, men orkade inte starta en ny så tänkte att jag tar de här ist ☺️

Vet inte hur det funkar med just fireboxen, men rent allmänt gillar alla ljudkort det "påskjut" som en preamp kan ge......och till Guitar Rig är det nästan en nödvändighet med en preamp, om man vill få ut mesta möjliga ur både ljudkort och mjukvara.... ...jag upplevde en väldigt stor skillnad 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

winzcore (oregistrerad)

Orkade inte läsa igenom allt där - men se till att basen inte har nån Fx på sig, det är normalt typ. Gärna nån box som trissar ljudet eller så..

Basen är dessutom alltid Mono, (hittils (skriver 2008)). Men går ju o exprimentera 😎

Redigerat av winzcore
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...