Jump to content
Annons

Morgonröst


Ekstasis

Recommended Posts

Annons
hehe..hatar iofs cigg, whisky var inget bra förslag heller då jag föredrar att inte vara alkohålpåverkad 🙂

Ja det var ju ett problem. Hört att man blir hes av att äta tavel-krita. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

hehe..hatar iofs cigg, whisky var inget bra förslag heller då jag föredrar att inte vara alkohålpåverkad 🙂

Ja det var ju ett problem. Hört att man blir hes av att äta tavel-krita. 🙂

låter gott 😛

Aldrig provat..

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det något sätt att behålla den där djupa mörka morgonrösten man får ???

Antar att det finns diverse substanser man kan använda sig av i detta syfte ?

Lustigt vad människor kan vara olika. Min röst peakar på natten. När jag vaknar på morgonen är det jobbigt att bara prata. :S

Iofs, den bästa rösten upplever jag alltid på bakfyllan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Morgonrösten om man har någon beror på två saker.

1. Att man dagligdax vill låta på ett annat sätt och att stämbanden har fått vila. Sen kan det även vara så att ett högre röstläge än det man har går fram bättre i den miljö man verkar.

2. Man andas mycket genom öppen mun när man sover och den fuktning av stämbanden man får på dagen genom att prata fungerar inte på samma sätt.

Hursomhelst finns det bara två vägar. Sov innan du sjunger eller lär dig slapna av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju lite av en omöjlighet att behålla dessvärre då stämbanden är muskler. Ungefär som att springa några km utan att bli svettig.

Somn ämndes ovan är en bakfylla bästa sättet även för mig att låta lite extra hemsk på. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Somn ämndes ovan är en bakfylla bästa sättet även för mig att låta lite extra hemsk på. 😆

Word! På nyårsdagen för några år sedan lyckades jag låta som Christer Pettersson i flera timmar. Min version av hans Nu ska vi ut på rövarstråt lät mycket lik originalet. Det var kul. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade också en otroligt najs röst en mindre bra söndag för ett antal år sedan, vetetusan vad jag gjort på lördagen men det kan inte varit hälsosamt. Gjorde iallafall en låtidé som jag var ganska nöjd med, men så fort man höjde den till att bli sjungbar i normalt tillstånd sög den. Försökte komma i samma röstläge några helger, för att göra klart den, men det misslyckades kapitalt. De dagarna jag kom närmast, var det liksom helt lönlöst att ens försöka gå upp ur sängen. Gav upp till slut. ☺️

Heeey, kan vi inte vara pinsamma nog att posta våra morgonröster här? Jag vill höra Christer Petterson-soundaliken 😛

Såhär lät iaf min låtidé (körerna är pålagda någon dag senare.. och första tonen var från början en oktav lägre, men rösten hann tyvärr återhämta sig lite):

nothing (anno 2002 eller nåt sånt)

(gaaah, lite skämmigt.. och jag undrar vem texten handlar om egentligen 😄 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det något sätt att behålla den där djupa mörka morgonrösten man får ???

Antar att det finns diverse substanser man kan använda sig av i detta syfte ?

Prata inte förs en du ska sjunga och andas genom näsan, då kanske du håller morgonrösten lite i alla fall ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade också en otroligt najs röst en mindre bra söndag för ett antal år sedan, vetetusan vad jag gjort på lördagen men det kan inte varit hälsosamt. Gjorde iallafall en låtidé som jag var ganska nöjd med, men så fort man höjde den till att bli sjungbar i normalt tillstånd sög den. Försökte komma i samma röstläge några helger, för att göra klart den, men det misslyckades kapitalt. De dagarna jag kom närmast, var det liksom helt lönlöst att ens försöka gå upp ur sängen. Gav upp till slut. ☺️

Heeey, kan vi inte vara pinsamma nog att posta våra morgonröster här? Jag vill höra Christer Petterson-soundaliken 😄

Såhär lät iaf min låtidé (körerna är pålagda någon dag senare.. och första tonen var från början en oktav lägre, men rösten hann tyvärr återhämta sig lite):

nothing (anno 2002 eller nåt sånt)

(gaaah, lite skämmigt.. och jag undrar vem texten handlar om egentligen 😄 )

Kan inte lyssna? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Fattar inte vad ni pratar om! Min röst är vanligtvis exakt densamma morgon, middag som kväll, dvs normal. Undantaget är ju om man är sjuk, vistats i rökig lokal eller äter någon olämplig medicin. Undvik det.

En kommentar om att sova med öppen mun: det ska man undvika. Om man blir täppt i näsan under natten, så tenderar man ju att sova med öppen mun för att kompensera, men då torkar man ut slemhinnan i munnen och halsen och det kan påverka rösten.

Köp luftfuktare och häng på elementet, på vintern använd sån man har till gitarrer och andra träinstrument, lite större grejer.

😉

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Dremel är ett multiverktyg. Oftast för att slipa till saker.

Ett hantverkarverktyg alltså.

Känns som om personen inte ville rekommendera en sådan Dremel - vb har nog förväxlat det med en halstablett med liknande namn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dremel är ett multiverktyg. Oftast för att slipa till saker.

Ett hantverkarverktyg alltså.

Känns som om personen inte ville rekommendera en sådan Dremel - vb har nog förväxlat det med en halstablett med liknande namn.

Fan vad alla missuppfattar hela tiden.

Han menar en LÄMMEL ! ! Om man försöker svälja en sådan fastnar den oftast halvvägs, man får då en tjock och hårig röst. Om man klämmer på halsen piper lämmeln, vanligtvis tre oktaver över, vilket kan ge en kusligt skön effekt. Jag har förmodligen gjort detta flera gånger på fyllan utan att komma ihåg det, och vaknat på morgonen med bara smaken av lämmeln kvar i käften.

Lämmel, kom ihåg det lymmel!

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

Dremel är ett multiverktyg. Oftast för att slipa till saker.

Ett hantverkarverktyg alltså.

Känns som om personen inte ville rekommendera en sådan Dremel - vb har nog förväxlat det med en halstablett med liknande namn.

Fan vad alla missuppfattar hela tiden.

Han menar en LÄMMEL ! ! Om man försöker svälja en sådan fastnar den oftast halvvägs, man får då en tjock och hårig röst. Om man klämmer på halsen piper lämmeln, vanligtvis tre oktaver över, vilket kan ge en kusligt skön effekt. Jag har förmodligen gjort detta flera gånger på fyllan utan att komma ihåg det, och vaknat på morgonen med bara smaken av lämmeln kvar i käften.

Lämmel, kom ihåg det lymmel!

/R

Ha..tänkte lymmel innan jag läste...lymmel 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det var ju ett problem. Hört att man blir hes av att äta tavel-krita. ☺️
låter gott 🙂

Aldrig provat..

Testade faktiskt det (var 14 bast) eftersom jag trodde på det — spydde som en kalv... och var torr i käften flera dagar efteråt.

Men på rösten märktes ingen skillnad — den var precis lika pubertal och klen som innan jag mumsade i mig kritorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 13 år senare...
On 2008-05-18 at 12:27 sa Fidden:

Jag hade också en otroligt najs röst en mindre bra söndag för ett antal år sedan, vetetusan vad jag gjort på lördagen men det kan inte varit hälsosamt. Gjorde iallafall en låtidé som jag var ganska nöjd med, men så fort man höjde den till att bli sjungbar i normalt tillstånd sög den. Försökte komma i samma röstläge några helger, för att göra klart den, men det misslyckades kapitalt. De dagarna jag kom närmast, var det liksom helt lönlöst att ens försöka gå upp ur sängen. Gav upp till slut. ☺️

Heeey, kan vi inte vara pinsamma nog att posta våra morgonröster här? Jag vill höra Christer Petterson-soundaliken 😛

Såhär lät iaf min låtidé (körerna är pålagda någon dag senare.. och första tonen var från början en oktav lägre, men rösten hann tyvärr återhämta sig lite):

 

Your browser does not support the HTML5 audio tag

nothing (anno 2002 eller nåt sånt)

 

(gaaah, lite skämmigt.. och jag undrar vem texten handlar om egentligen 😄 )

Shit vilken Ville Valo och HIM känsla det var i din lilla låt! 😄 Skulle ju låta grymt som en färdig låt 🤘🏻

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan sa Vinny:

Shit vilken Ville Valo och HIM känsla det var i din lilla låt! 😄 Skulle ju låta grymt som en färdig låt 🤘🏻

Eller hur! Tror jag gav upp den där till slut, eller om det blev nåt i någon annan tonart, men den där rösten återvände aldrig. 

Kul bump förresten. 

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan sa Fidden:

Eller hur! Tror jag gav upp den där till slut, eller om det blev nåt i någon annan tonart, men den där rösten återvände aldrig. 

Kul bump förresten. 

Jag bumpar vidare och tycker den känns superskön som den är. Speciellt när den går in i ”refrängen”. 
Riktigt skön melodi där. 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2008-05-17 at 23:18 sa Ekstasis:

Finns det något sätt att behålla den där djupa mörka morgonrösten man får ???

Antar att det finns diverse substanser man kan använda sig av i detta syfte ?

Avslappnad i mage , bröst,  hals.  Inte använda för mycket muskulatur. 

Tänk så här du före en fråga..

"- öööh...hmm.. få se nu...."

Just det där öööhh.. ska ligga låbng ner i halsen, avslappnat.  Talat i en utandning ungefär.

 

När du vaknar nästa dag och har den där rösten.  Reflektera / skriv ner HUR det låter.  Hur traskar du har  vad används/ används inte m.m.

Jämför senare på eftermiddagen.

Skriv ner  på samma sätt son morgon rösten. 

Jämför sedan resultaten.  

Gör går du något att gå efter . Visst att med mindre effekter/eq/kompressor och saturation kan trycka på lite extra. Detta är bara en snabb reflektion på din fråga. Detta är nog hur jag skulle göra på ett ungefär😎🤪👍

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...