Jump to content
Annons

Single Coils


desse56

Recommended Posts

Skulle vela ha lite krämigare ljud i min annars grymma squier strata

nån som vet någon bra sicgle coil till det jag söker?

OBS! humbuckers är uteslutna i detta forum

Tacksam för tips 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Krämigare ljud?

Svårt att veta vad som menas med krämigare. Kan berätta att jag monterat i Fender custom shop Texas specials i min Squier silver series och nu låter den som en tidig Strata, krispigare och mer diskantig än min helt original Fender Strata från 1979! Bytte ut hela elektronik paketet för att få det riktiga quack ljudet. Fender USA CTS potar, Fender USA mickväljare och switchcraft input jack förutom nämnda Mickar, inte billigt men riktigt hj...la bra resultat! 😐

Holmis

Link to comment
Dela på andra sajter

Krämigare ljud?

Svårt att veta vad som menas med krämigare. Kan berätta att jag monterat i Fender custom shop Texas specials i min Squier silver series och nu låter den som en tidig Strata, krispigare och mer diskantig än min helt original Fender Strata från 1979! Bytte ut hela elektronik paketet för att få det riktiga quack ljudet. Fender USA CTS potar, Fender USA mickväljare och switchcraft input jack förutom nämnda Mickar, inte billigt men riktigt hj...la bra resultat! 😎

Holmis

Krispig, diskant och "quack" ljud uppfattar iaf jag som motsatts till "krämigare" ljud. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Seymour Duncan - Hot Rail är en humbuckermick i singlecoil-format, den ska tydligen vara riktigt bra. Har själv funderat på att sätta på en sådan å min strata. Det är ifall du är ute efter mer dist, högre output dvs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Seymour Duncan - Hot Rail är en humbuckermick i singlecoil-format, den ska tydligen vara riktigt bra. Har själv funderat på att sätta på en sådan å min strata. Det är ifall du är ute efter mer dist, högre output dvs.
testat Hot Rails Seymour Duncan. grymma pick-ups!!!
OBS! humbuckers är uteslutna i detta forum
Link to comment
Dela på andra sajter

Seymour Duncan - Hot Rail är en humbuckermick i singlecoil-format, den ska tydligen vara riktigt bra. Har själv funderat på att sätta på en sådan å min strata. Det är ifall du är ute efter mer dist, högre output dvs.
testat Hot Rails Seymour Duncan. grymma pick-ups!!!
OBS! humbuckers är uteslutna i detta forum

Jag tror faktiskt att han menar med humbucker är storleken. Hot-rails är humbuckers i singlecoilformat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag slog till på en pickup från Lundgren och satte i min custom-tele. Är mkt nöjd med resultatet. Han tillverkar även strata pups.

Johan Lundgren är otroligt trevligt och hjälpsam så till honom kan man ringa och beskriva vad man vill ha och få det man önskar. Finns en hel del ljudklipp på sidan, www.lundgren.se

Verkligen värt att kolla upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Seymour Duncan - Hot Rail är en humbuckermick i singlecoil-format, den ska tydligen vara riktigt bra. Har själv funderat på att sätta på en sådan å min strata. Det är ifall du är ute efter mer dist, högre output dvs.
testat Hot Rails Seymour Duncan. grymma pick-ups!!!
OBS! humbuckers är uteslutna i detta forum

Jag tror faktiskt att han menar med humbucker är storleken. Hot-rails är humbuckers i singlecoilformat.

Nä, inte storleken! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Seymour Duncan - Hot Rail är en humbuckermick i singlecoil-format, den ska tydligen vara riktigt bra. Har själv funderat på att sätta på en sådan å min strata. Det är ifall du är ute efter mer dist, högre output dvs.
testat Hot Rails Seymour Duncan. grymma pick-ups!!!
OBS! humbuckers är uteslutna i detta forum

Jag tror faktiskt att han menar med humbucker är storleken. Hot-rails är humbuckers i singlecoilformat.

nä! åh herregud

inte storleken

ALLA HUMBUCKERS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag slog till på en pickup från Lundgren och satte i min custom-tele. Är mkt nöjd med resultatet. Han tillverkar även strata pups.

Johan Lundgren är otroligt trevligt och hjälpsam så till honom kan man ringa och beskriva vad man vill ha och få det man önskar. Finns en hel del ljudklipp på sidan, www.lundgren.se

Verkligen värt att kolla upp.

Ja, lundgren verkar sannerligen intresseant - får man fråga vilken pickup du valde till telen? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Slänger in Dimarzio SDS-1 - fast det låter ju inte strata längre, mer som en Gibson Marauder

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, lundgren verkar sannerligen intresseant - får man fråga vilken pickup du valde till telen? 😠

Jag slog till på den som heter Vintage 7,3. Jag ringde faktiskt och pratade med honom och förklarade hur jag ville att det skulle låta och han föreslog den.

Det låter mycket tele om den, gött twang med mycket botten och tryck i låg-mellanregistret. Lite mindre diskant är det ju dock.

Jag skulle väldigt gärna testa en "Lundgren Vertigo" nästa gång jag bygger en tele.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett set Texas Specials på min ena Strata som låter helt sjukt bra i mina öron.

Mycket snack om dessa mickar - på vilket sätt låter dem så bra?

Dom är lite lätt överlindade, utarbetade tillsammans med Stevie Ray Vaughan innan han dog 1990 som de mickas som skulle sitta i hans signatur gitarr från fender. Bland andra användare kan nämnas Mark Knopfler...

Link to comment
Dela på andra sajter

Även jag har Texas specials på min strata + en SD humbucker. De låter riktigt bra och har det klassiska "skimmrande" fenderljudet i toppen och lite mer mellanregister. Egglägena i position 2 och fyra är nästan knäpptysta som noiselessmickar och låter precis som det ska. De är en aningen hetare än "normalt" och passar till det mesta. Bra mickar!

I fenderlänken ovan står:

"The pickup that redefined the Texas blues sound. Overwound, calibrated, vintage style Stratocaster® pickups with plenty of midrange chirp, crystal highs and tight bass. Alnico 5 magnets and enamel coated magnet wire create the increased output that demands respect! Throw in a reverse wound/reverse polarity middle pickup for hum canceling in positions 2 & 4 and you're transported back to Austin to watch another set from Double Trouble. OEM on the Stevie Ray Vaughan, Bonnie Raitt, American Texas Special, and many Custom Shop Stratocasters. Available in white only. Sold as a set of 3 or as each."

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vela ha lite krämigare ljud i min annars grymma squier strata

nån som vet någon bra sicgle coil till det jag söker?

OBS! humbuckers är uteslutna i detta forum

Tacksam för tips 🙂

Måste bara höra om du hittade någon pickup? I så fall vilken valde du?

Jag blev lite peppad själv när jag läste den här tråden och sitter och suktar efter något nytt till min USA-strata.

Mitt problem är ju det här med att jag är vänsterhänt och måste därför välja en som varken är staggered eller har olika magneter. Sitter därför återigen och spanar på Lundgrens sida, han bygger nämligen lefty vid behov.

Jag velar mellan 60s vintage och 50s Formvar. Är det någon här som har testat någon av dessa och kan ge ett utlåtande?

Link to comment
Dela på andra sajter

🙂

Skulle vela ha lite krämigare ljud i min annars grymma squier strata

nån som vet någon bra sicgle coil till det jag söker?

OBS! humbuckers är uteslutna i detta forum

Tacksam för tips 😆

Måste bara höra om du hittade någon pickup? I så fall vilken valde du?

Jag blev lite peppad själv när jag läste den här tråden och sitter och suktar efter något nytt till min USA-strata.

Mitt problem är ju det här med att jag är vänsterhänt och måste därför välja en som varken är staggered eller har olika magneter. Sitter därför återigen och spanar på Lundgrens sida, han bygger nämligen lefty vid behov.

Jag velar mellan 60s vintage och 50s Formvar. Är det någon här som har testat någon av dessa och kan ge ett utlåtande?

Köpte en ny gitarr

mexico fender 60års jubileum med vintage 69 custom shop mickar!

sjukt bra och precis vad jag ville ha!

lite vintage rock! passar bra till rörförstärkare, fast de ju är dyra som fan!

det finns att köpa i fenders egna utbud!

Rekommenderas starkt till gamla rockälskare!

har inte testat lundgrenmickar men det sägs hos vänner att de är riktigt bra!

du kan ringa o snacka med honom, han e trevlig och ställer alltid upp för dig!

/Danne 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
/.../ OBS! humbuckers är uteslutna i detta forum /.../

Oj från hela forumet!? 😆😄

😆🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...