Jump to content
Annons

Nu är det dags!


Tilly

Recommended Posts

Annons
  • Svar 61
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat (redigerat)

Jag är nere på mitt mål!

Känns ganska skönt faktiskt och det gick riktigt fort och smärtfritt 😄

Man väger och mäter sig där av någon som jobbar där.

Där får man ut ett kvitto där allting står.

Första gången man är där så väger man sig, sen jämför dom det första kvittot mot dom senare.

Och på så sätt kan dom jämföra 😛

Idag väger jag 98kg!

🙂

Det jag kör nu är Xtravaganza.

Det kostar 980:- dom första 3 månaderna och sen 550:-/mån. Och då får du personligtränare, mentalcoach, kostrådgivare och vägledningen.

Sen kostar själva shaksen 500:- / vecka. Det är ganska dyrt.

Men det funkar!

Redigerat av Soundborn
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är nere på mitt mål!

Känns ganska skönt faktiskt och det gick riktigt fort och smärtfritt 🙂

Man väger och mäter sig där av någon som jobbar där.

Där får man ut ett kvitto där allting står.

stort grattis! 😛

nu när du nått ner, hur är upplägget att hålla sig där?

tänkte mer om nån visst hur det rent tekniskt går att mäta vikten på olika saker - vad gör maskinen som spottar ut kvittot? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte den blekaste hur den mäter.

Men den känner tydligen av sånt där. Man får ställa sig på den med bara fötter och så stå så i ca 10-15 sek.

Sen piper den och det kommer ut en kvitto 😛

Upplägget ser ut som så här att jag ska fortsätta träna (självklart) och börja äta riktig mat nu till helgen enligt deras "tallriksmodell".

Det betyder en knytnäve vattengrönsaker, protein, rotfrukter och ibland kolhydrater.

Det jobbigaste är att stå ifrån all iskall öl 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jahapp och nu väger du?

Skall själv starta en liknande tråd på måndag då väger jag in mig 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Nu väger jag 94..

Vägde mig i morse 😉

Och i helgen tog jag faktiskt några iskalla med, underbart gött!

Redigerat av Soundborn
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Jahapp och nu väger du?

Skall själv starta en liknande tråd på måndag då väger jag in mig 🙂

Hur går det drloop? 🙂

Själv är jag kvar på mitt mål med -/+ 2 kg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska också upp några kilon! Min medelvikt ligger på 57 eler något. vill över 60 iaf 😄

ha! vänta tills 30

då är för låg vikt inget problem längre :rolleyes:

beror ju lite på aktivitetsgrad och kost också iofs.

/2 år kvar till det smäller

edit: eller vänta nu... när jag tänker efter är det snarare ett år.

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Lycko som är ståndaktig! Jag går ned ett kilo, sedan upp två.... Började på en matchvikt på 68 pannor en gång i tiden. Slutade röka och började öka istället. Tyckte det var nog vid 80, men mat ÄR ju så gott.... Sade stopp vid 85, men vad fan, magen lyssnade inte..... Vid 90 fick det vara nog (mentalt, men munnen löd inte). Var uppe på 96, men nu har jag faktiskt lyckats gå ner till 92!!!! Fy van vad jag är duktig! 🙂

Keep it up!

/Per

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Får man vara fräck nog att fråga hur det ligger till sådär ett halvår senare? Ligger du kvar på din nya vikt, eller är du fortfarande påväg ner, eller kanske upp igen? Har du börjat brottas än? Vore intressant att veta hur pass hållbart resultat VLCD ger =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart du får fråga 🙂

VLCD har jag slutat med. Jag gick ner dom kilona jag ville.

Jag har börjat käka riktig mat igen - självklart. Dock så håller jag mig borta från alla dessa kolhydrater.

Käkar väldigt sällan pasta och potatis tex. Har också slutat med socker i kaffe.

På helgerna blir det självklart några öl ibland.

Jag väger 96kg idag och min målvikt när jag ska börja bygga muskler igen är 110-115kg. Men då muskler - inte fett.

När jag brottades hade jag en matchvikt på 112kg och då var jag i form 🙂

Jag tränar fortfarande och lite mer intensivare nu än vad jag gjorde under VLCD kuren.

Vill man ha ett snabbt resultat så är VLCD jätte bra.

Första veckan så går man ner jätte mycket i vikt men dock bara vätska i stort sett. Men det är en bra mental sporre.

I snitt går en man ner ca 2 kg i veckan med VLCD.

Efter ett tag så började jag tycka att det var jobbigt att dricka dessa shakes.

Jag fick kväljningar. Så jag bytte ut 2 shakes om dagen mot 2 bars.

Jag dra alltså en shake till frukost, 1 bar till lunch och 1 bar till middag.

Det sjuka när man tittar tillbaka på det är att det är väldigt lite mat man äter. Det är väldigt, väldigt få kalorier/dag. Ca 600 kcal.

Hela poängen med kuren är att få i sig så lite kolhydrater som möjligt - inte kalorier som jag först trodde.

Kroppen behöver kolhydrater för att skapa insulin (socker) som hjärnan behöver för att fungera.

När du inte får i dig tillräckligt med kolhydrater så måste kroppen skapa sitt eget insulin vilket den gör med hjälp av njurarna.

Njurarna producerar då ett ämne som kallas Keton/Ketos som den tar från kroppens reserver - allt fett med andra ord.

När hjärnan känner av detta ämne så inser den att den får mat ändå, även om man inte äter. Detta gör att hungern dämpas och att

man mår riktigt jävla bra helt enkelt. Detta Keton/Ketos ämne bidrar även med "lyckokänslor" så man får ett litet glädjerus.

Nu har dom dock kommit fram till att det finns en betydligt bättre metod för att gå ner i vikt.

Den kallas LCHF - Low Carb High Fat. Och det är väl lite så som jag kör nu kan man säga fast med några undantag.

Lite kolhydrater men mycket fett med andra ord. Riktigt fett mättar mycket snabbare. Eftersom detta ämne (ketos/keton) skapas av för lite kolhydrater i kosten så räcker det med att man skippar mat som innehåller mycket kolhydrater.

Man äter fortfarande riktig mat - men inga kolhydrater alltså.

Man käkar kött, fisk, fågel, ägg, mycket mejeri produkter och mkt riktigt fett.

Det har bevisats att man inte går upp i vikt om man äter riktigt fett - snarare tvärt om.

Eftersom kroppen inte kan spara det fettet vi äter så måste den öka förbränningen för att bli av med det.

Äter vi mycket kolhydrater tex, godis, mkt pasta, socker - tja ni förstår, så går man upp i vikt eftersom kroppen kan spara kolhydrater (sparas eftersom det kan skapa insulin).

Det är intressant faktiskt.

Nu blev det ett ganska långt inlägg :rolleyes:

Men ja, jag behåller vikten men siktar på att gå upp ca 10-15kg igen fast då i muskelmassa vilket tyvärr kommer ta några år 🙂

Redigerat av Soundborn
Link to comment
Dela på andra sajter

Gott att höra 🙂

Det där med att man kan gå ner i vikt av att käka fett är ju riktigt intressant, fast jag är inte helt övertygad att det fungerar. Det räcker väl med liiite kolhydrater för att producera insulin och få igång fettlagringen, och då är det väl kört iallafall? äsch, jag har glömt allt från metabolismföreläsningarna :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja det beror på.

För att kroppen ska kunna bilda Keton/Ketos så ska man inte äta mer än 5g kolhydrater per 100g.

Äter man under 5g per 100g så bildrar kroppen eget insulin - Om man äter en normal portion så att säga.

Och vad en normal portion är beror helt och hållet på din längd, vikt och livsstil.

Har du ett väldigt fysiskt arbete och väger 110kg och är 190 lång så behöver du självklart käka mer än Göran 50+ på kontoret

som väger 70kg och är 175 lång.

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett energi - kolhydrater, fetter eller proteiner - så måste det omvandlas till glukosmolekyler innan det kan förbrännas eller lagras. Fett går inte från mat till lagring, utan är glukos emellan. Fettmolekylen är t.ex för stor för att komma igenom cellens kanaler i cellväggarna.

Det har bevisats att man inte går upp i vikt om man äter riktigt fett - snarare tvärt om.

Eftersom kroppen inte kan spara det fettet vi äter så måste den öka förbränningen för att bli av med det.

Det här ser jag gärna källa på, för jag har mycket svårt att förstå det på mikronivå. det känns inte riktigt naturvetenskapligt 🙁

Jag har läst en del humankemi och biologi och det jag kom fram till är att det är så fruktansvärt många processer och signaler som hör samman med ämnesomsättning och nervsystemen att det är omöjligt att förstå allt. Så jag gav upp alla tankar på att äta rätt. Samtidigt kom en undersökning som föll bra i linje med mina tankar: folk som oroar sig över vad de äter mår sämre.

Normalt sett är jag alltid skeptisk mot undersökningar men den här slukade jag utan argument 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett energi - kolhydrater, fetter eller proteiner - så måste det omvandlas till glukosmolekyler innan det kan förbrännas eller lagras. Fett går inte från mat till lagring, utan är glukos emellan. Fettmolekylen är t.ex för stor för att komma igenom cellens kanaler i cellväggarna.
Det har bevisats att man inte går upp i vikt om man äter riktigt fett - snarare tvärt om.

Eftersom kroppen inte kan spara det fettet vi äter så måste den öka förbränningen för att bli av med det.

Det här ser jag gärna källa på, för jag har mycket svårt att förstå det på mikronivå. det känns inte riktigt naturvetenskapligt 🤪

Jag har läst en del humankemi och biologi och det jag kom fram till är att det är så fruktansvärt många processer och signaler som hör samman med ämnesomsättning och nervsystemen att det är omöjligt att förstå allt. Så jag gav upp alla tankar på att äta rätt. Samtidigt kom en undersökning som föll bra i linje med mina tankar: folk som oroar sig över vad de äter mår sämre.

Normalt sett är jag alltid skeptisk mot undersökningar men den här slukade jag utan argument 😳

Att inte käka kolhydrater gör att kroppen går in i ett ketont tillstånd efter ett par dagar. Då har kroppens depå av lättillgänglig energi gått åt, och proteinerna i exempelvis muskler bryts inte ner lika mycket längre pga en obalans av kväve. Då övergår kroppen till att bryta ner fett istället, vilket skapar ett överskott av ketoner. Dessa är en bra energikälla, men också en syra.

Detta sura tillskott i blodet, rubbar såklart pH-värdet. Därför är det viktigt att dricka mycket när man är i ketont tillstånd, så att balansen återställs. Ketonerna spolas då ut i urinen, och man gör sig därför av med massor av energi bara genom att pissa. Extremt ineffektivt energimässigt för kroppen, och då också ett effektivt att bli av med överskottsenergi i form av fett.

På det sättet kan man alltså proppa i sig mer energi än vanligt, och ändå gå ner i vikt. Inte helt hälsosamt dock, det hela bör övervakas av någon slags läkare.

VLCD och LCHF-dieterna fungerar nog i princip likadant, fast man blir nog mer mätt när man käkar fettrik kost. Det är med andra ord lättare att hålla sig till dieten och inte råka ut för bakslag och käka en påse chips. Fast där vet jag inte.

Påståendet om att man mår sämre av att tänka på dieten kan mycket väl vara sant, men man får fundera lite på orsak och verkan också. Kanske funderar de på vad de äter för att de mår sämre. Att de mår sämre kan ha någon annan orsak, exempelvis att de inte är så pinnsmala som folk på TV.

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Jofan - Men det är klart att det diffar +/- 2kg här och där.

Nu under jul har jag käkat precis som jag i vanliga fall skulle gjort - mycket och allt med andra ord. Druckit öl och ätit godis.

En sak som jag dock märkt är att jag dock inte alls käkat lika mycket som förra julen - jag blir helt mätt med andra ord och orkar inte.

Men efter nyår så blir det LCHF igen.

På helgerna kommer jag dock käka "vanlig" mat och någon pizza har redan slunkit ner under hösten som gått.

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart att man ska lyxa till det när det är storhelg =)

fast att börja käka pizza på helgerna låter lite farligt... tar man inte ut effekten av LCHF-dieten då, så att kroppen kan ta tillvara på fettet också? Iofs så spelar det ju mindre roll om du nått din målvikt och har börjat träna ordentligt.

För egen del är det lite jobbigt nu efter julen när man varit hos päronen och ätit som fan i en vecka, och man ska försöka återgå till normal kost igen. Man blir aldrig mätt liksom. Fick precis ställa mig och steka upp lite vegfärs som jag hade i frysen, men känner mig ändå hungrig. 🙂

Har bestämt mig för att vara rippad som fan, eller iallafall i bättre form än jag varit tidigare i mitt liv, när jag fyller 30 i september. Som extra krydda ska det även ske med bara vegetarisk kost och hemträning, inget gymmande eller proteinpulver heller. Har tränat på ganska bra i höst och har gått upp 4 kg. Skulle tro att det mest är muskelmassa, fast lite hull har nog hängt med också. Ska lägga om träningen om ett par månader och rikta in det mer på kondition, för att bränna några kilo fett under våren och sommaren.

Fast det är ju inte det denna tråden handlar om, får väl göra min egen 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänker på en annan gammal brottare, Ivar Johansson, som tog två guld vid OS 1932 i Los Angeles.

Efter första guldet i mellanvikt, fristil, bantade han bort 5 kilo på mindre än ett dygn och vann sedan

guld i weltervikt, grekisk-romersk stil.

Med den metoden skulle det inte behöva ta många dagar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...