Jump to content
Annons

Nu är det dags!


Tilly

Recommended Posts

Då var det min tur!

115kg ska bli 95kg!

Hela historien följer nedanför väldigt förkortad.

När jag var 10 år började jag träna brottning. Vilket resulterade i att jag fortsatte.

From jag var 15 så tränade jag 5 dagar i veckan i nästan 4 år, fram tills jag var 19.

Jag var sveriges stora hopp inom brottning (faktiskt sant 🙂 )

Jag lessnade, det blev för mycket, för seriöst. Jag slutade lite lätt.

Sen skaffa man en seriöst flickvän och flyttar 45 mil, sambomiddagar, stillasittande jobb, ingen träning.

Muskler blir fett och man går upp en jävla massa kg!

Nu står man här, med vågen på 115kg!

Som tur är, är jag nästan 190cm lång.

Men, igår började jag med Xtravaganza! Man ska enbart dricka 3 påsar VLCD kurer om dan, samtidigt som man tränar.

Man får en personlig tränare, en mentalcoach och en kostrådgivare.

Någon annan här som testat denna version?

Alltså med VLCD?

Start

Vikt 115kg

Idag (1 vecka och 2 dagar)

- 7kg

Vikt 108kg

Redigerat av Soundborn
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 61
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

VLCD (Very Low Calorie Diet) låter som en riktig läskig kur tycker jag. Några hundra kalorier om dagen, inte hälsosamt någonstans! Nu har du ju iofs några kilon i reserv, så då är det kanske ok, men man undrar ju om det inte är bäst att lägga om livsstilen mer långsiktigt istället. Du lär ju inte käka VLCD-påsar resten av livet. Nu verkar det ju vara en ganska genomtänkt kur med kostrådgivning och mental coach, så då kan det ju kanske fungera.

Fast jag tycker du ska äta vettigt och röra på dig istället, då kommer det gå som smort. Morgonpromenader blir man pigg av. 500kcal om dagen blir man INTE(!!!!) pigg av, oavsett hur mycket mental coaching man får. Visst, man GÅR inte av sig 20 kilon på en MÅNAD, oavsett vad de än säger på aftonbladet, men det känns som att om man gått igenom en viktnedgång "the hard way", så borde man vara mindre benägen att hamna fel igen.

Hur funkar det, innehåller påsarna protein, eller är tanken att man ska bryta ner alla muskler samtidigt som man bränner fettet?

Hur du än gör, så önskar jag dig iallafall lycka till 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

När man käkar dessa påsar så får man i sig all näring som kroppen behöver för att fungera (per dag alltså).

Rent teoretiskt sätt så behöver man alltså inte äta mer än dessa 3 påsar om dan, då kroppen får i sig allt den behöver (om man nu har några extra kg vill säga).

Efter ca 3 dagar på denna kur, så går kroppen in i ett kallat Keton tillstånd, vilket betyder att kroppen börjar ta extra näring från fettet.

Kroppen äter alltså inte från musklerna.

Och när man väl är inne i detta tillstånd, då skickas det signaler till hjärnan som talar om "Jag är inte hungrig, jag får mat från annat håll" typ, efter som kroppen äter från fett.

Samtidigt som man kör denna kur, så ska man träna i ett måttligt tempo. Alltså inte intensiv träning.

Men visst, jag var helt inne på din linje ett tag där Fidden.

Äta nyttigt och träna regelbundet.

Tyvärr så funkar inte det för mig. Jag käkar nyttigt i några dagar kanske, och tränar, sen käkar jag onyttigt och fortsätter träna - då ger träningen ingenting i stortsett.

Därav kände jag att just för nu behövde jag göra nånting drastiskt ( 😆 ).

Jag tror det här kan funka kanske, hoppas på det iallafall!

Startvikt: 115kg

Längd: 189cm

Målvikt: 100kg

Resultat på 2 dagar: - 2kg (dock bara vatten)

Redigerat av Soundborn
Link to comment
Dela på andra sajter

Att torka ut sig och avstå från kalorier är väldigt farligt. 500 kcal är kanske vad som teoretiskt behövs för en människa - i ett läge där man inte gör någonting, antar jag? För måttlig träning och normalt leverne låter det inte hälsosamt. Speciellt inte då du är rätt stor och då behöver ännu mer.

Hursomhelst, lycka till! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Det som framförallt händer är att man lätt riskerar att få hjärnskador. Det förbises ofta i artiklar om modeller, anorektiker eller personer som deffar inför "viktiga" body buildning-tävlingar, för dessa visar sig inte förrän det gått ännu längre. Precis som hörselskador och synskador orsakade av medicin.

Man brukar prata om ett minimum av 1500 kcal och det är till ungefär den nivån du kan gå då du tränar om du vill gå ned i vikt och bli mer deffad. Tränar du under en uppbyggnadsperiod för att lägga på dig massa (muskler i första hand, men det blir ju en del annat också som växer under den fasen, benmassa, vätskemängd, fett, senor och bindväv), så ät (beroende på längd och ämnesomsättning) minst 3500 kcal. Egentligen kan vissa äta 6000-8000 kcal, men det beror också hur och hur ofta man tränar.

Men om vi återgår till kontrollerad viktminskning med resultatet att musklerna inte ska försvinna, så träna konstruktivt och någotsånär långsiktigt. Vill du går ned vettigt så ät inte 500 kcal, men minska istället mängden kalorier som du NU får i dig, med 500 kcal per dag. Det blir stor skillnad på några månader! Mycket stor faktiskt.

Har du kommit in i ett ketont tillstånd där kroppen tar från fettet och bibehåller musklerna så har du redan börjat störa hjärnans funktion.

Tänk på att du nervtrådar innehåller fett. T.ex. är det inte bra att ligga på maxnivå för Diet Fuels och andra förbränningstabletter, eftersom de påverkar nervskidorna. Vill det sig riktigt illa så försvinner en del av det fettet också och det är då Parkinson uppstår. Det finns sådana dokumenterade fall.

Personligen har jag tränat i perioder. Tränar nu "bara" cirka 4 gånger i veckan, mest rehab av ländrygg, men ska gå upp till 6 gånger per vecka, och en mer varierad träning. Har tidigare varit lite personlig tränare på hobbybasis och arrangerar en 11-kamp. Har goda kontakter med flera som sysslat med body building och svensk mästare i styrkelyft, elitcyklister, dykare, golfare, fotbollsspelare m.m.

Gillar annars mest tennis, pingis och fotboll.

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Nice musik 🙂

Detta pulver ska man dock bara käka under en viss period, alltså inte månader.

Utan i några veckor.

Och man gör regelbundna läkarundersökningar också, så jag tror det är lugnt 🙂

Men helt klart intressant läsning!

Och jag kan det mesta om kostrådgivning då jag tränat brottning i nästan 9 år.

Men problemet är att jag inte "gör" det. Även om man hemskt gärna vill.

Nu har jag dock ingen kraftig övervikt även om många må tycka det låta mycket med 115kg.

Men jag har vägt 117 som mest, fast då med muskler.

Jag kör på det här i 3 veckor så får vi se hur det går!

Link to comment
Dela på andra sajter

Och jag kan det mesta om kostrådgivning då jag tränat brottning i nästan 9 år. Men problemet är att jag inte "gör" det. Även om man hemskt gärna vill.

Jag känner igen mig själv i det där. Personligen gillar jag det mesta som kommer från Fredrik Paulún (de vetenskapliga publikationerna, alltså, inte tipsen i Aftonbladet). Trots att jag [Paulún] lärt mig en hel del om kropp, näring och energi, så ser jag ändå ut som en påse jordnötter.

Med det inte sagt att påsar med jordnötter nödvändigtvis ser ohälsosamma och fula ut...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nice musik 🙂

Detta pulver ska man dock bara käka under en viss period, alltså inte månader.

Utan i några veckor.

Och man gör regelbundna läkarundersökningar också, så jag tror det är lugnt 🙂

Men är inte tanken att man sätter igång den ketona fasen med påsarna, och sedan behåller den med kalorifattig mat därefter? Eller har jag fattat fel?

Fast det har ju gjort många vetenskapliga undersökningar i området som säger att det är hyfsat riskfritt att gå på extremlåga kalorinivåer i perioder om man är överviktig, så jag håller på dig 🙂

Det svåra blir nog att inte gå upp det mesta igen.

Har du gått in i den ketona fasen än? Dvs, har du kommit över den värsta hungerfasen? När acetonen kickar in, dampas väl hungern 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte får i dig mer än ca 600 kcal om dan, då kommer det igång och det är oavsett om du äter påsar eller vanlig mat 🙂

Tanken är att senare gå över till vanlig mat, fast i "måttliga" mängder. Då kommer man naturligtvis käka mer än 600 kcal och då kommer man även gå ur keton fasen.

Efter denna period kommer man heller inte kunna äta så mycket efter som magsäcken krymps.

Jag mätte mitt keton i morse, och nu befinner jag mig i denna fas.

Jag är faktiskt inte alls hungrig, vilket är förvånande. Det jobbiga som jag finner är drickandet.

Shaksen är ganska "tjocka" och smakar som en vanlig milkshake man köper på mcdonalds, faktiskt väldigt goda.

Men det är just detta "drickandet" hela tiden som är jobbigt. Plus att man ska dricka minst 3 - 5 liter vatten om dan. Det finns soppor också som är väldigt goda.

Dom värmer man och äter som en vanlig soppa. Grönsakssoppan är min favorit än så länge.

-3kg idag, efter 3 dagar. Dock enbart vatten än så länge om jag förståt allt rätt.

Detta i kombination med träning och enbart påsar.

Träffade en kille igår som hade gått ner 17kg på 4 veckor. Otroligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vatten och glykogen har jag ett svagt minne av att man tappar först 🙂

(de hänger ihop)

Tror det är lite av idén med den där typen av diet, att man inte blir så hungrig. Det är acetonet som gör det på något sätt, skickar signaler till hjärnan och säger att "nu kör vi keton-prylen, så du behöver inte käka". Ska tydligen ge någon form av euforisk effekt också enligt vissa.

17 kilo på 4 veckor är ju tokmycket 🙂. Man har ju till och med hört om ännu mer extrema fall. Problemet är bara att om man tittar på den långsiktiga effekten, dvs hur mycket av viktminskningen som är bestående, så är inte effekten alls lika stor. Går knappt att skilja VLCD mot typ LCD då. Fast man behöver kanske inte hålla på lika länge med VLCD antar jag 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har också hört om personer som får en såkallad euforisk effekt.

Undra om jag också får det? 🙂

Dock har jag börjat skratta åt mycket mer har jag märkt, typ löjliga saker.

Kan börja asgarva, haha.

Dricker min lunch nu, persika idag. Väldigt god faktiskt och är inte ett dugg hungrig.

Jag satsar på ett långsiktigt mål då jag funderar på att kanske börja träna brottning igen!

Fan va kul det hade vart 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tummen upp för brottning... och man vill nog hellre ha en kropp som Alexander Karelin än som Tomas Johansson även om man nu kör i högsta viktklassen 🙂 (tragiskt att alla mina brottarkunskaper är typ minst 10 år gamla 🙂 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Tummen upp för brottning... och man vill nog hellre ha en kropp som Alexander Karelin än som Tomas Johansson även om man nu kör i högsta viktklassen 🙂 (tragiskt att alla mina brottarkunskaper är typ minst 10 år gamla 🙂 )

Ja, men som musikintresserad har du väl spanat in Martin Lidbergs lårmuskler i förra säsongens Let's Dance...? Han var väl brottare för klart mindre än 10 år sedan, tror jag.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tummen upp för brottning... och man vill nog hellre ha en kropp som Alexander Karelin än som Tomas Johansson även om man nu kör i högsta viktklassen 😄 (tragiskt att alla mina brottarkunskaper är typ minst 10 år gamla 🙂 )

Ja, men som musikintresserad har du väl spanat in Martin Lidbergs lårmuskler i förra säsongens Let's Dance...? Han var väl brottare för klart mindre än 10 år sedan, tror jag.

🙂

Mumma! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag mår jag riktigt bra faktistk!

Inte hungrig alls, och är på ett riktigt bra humör!

Fick höra igår att det är tack vare dessa påsar som man mår så bra.

Dels för att kroppen efter ca 3 dagar rensat ut allt skit.

Sen får man i sig all den näring kroppen verkligen behöver vilket resulterar i att man mår underbart!

Hoppas det håller i sig bara! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jofan det går bara bra!

Är fortfarande på topp humör!

Har inte vägt mig än faktiskt utan tänkte vänta tills nästa vecka 😉

men det går bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant tråd. God diskussion so far. Jag har inget egentligt att tillföra utan önskar dig bara lycka till.

En sak som slog mig (utan att lägga mig i om just din valda metod är "bra eller dålig, sund eller osund"), är att det måste ju vara rätt skönt och upplyftande att på kort tid minska i vikt. Om man i övrigt mår bra fysiskt, så bör ju allting bli märkbart enklare, man slipper ju släpa omkring på 3 kilo extra liksom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då har jag hållit på i lite mer än en vecka!

Och det går bra. Jag tränar 3 dagar i veckan och då blir det styrka och kondition.

Hittills och jag blivit av med 7 kg 😛

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Shit 😛

Går det ta reda på hur mycket av det som är fettvikt?

Är det någon poäng att styrketräna, går det att bygga muskler samtidigt som man förlorar massa, eller är det bara för att behålla så mycket muskelmassa som möjligt?

Bra jobbat 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan bygga muskler samtidigt.

Jag kanske skulle varit lite tydligare i mitt inlägg ovanför 😛

Jag har tappat 7kg fett (eller ah, 2kg vatten coh 5kg fett), inte muskelmassa.

Anledningen till varför man styrketränar samtidigt är för att inte förlora muskler ja, men samtigit så bygger man upp musklerna vilket tydligen är ett väldigt effektivt sätt samtigit som man käkar detta pulver.

Det skulle jag aldrig tro för några år sedan då jag var helt anti på detta.

Men jag har tappat 7kg. Har inte ännu gått upp något i muskelmassa.

Men det kommer! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Anledningen till att jag frågade var att det anses vara väldigt svårt att bygga muskler om kroppen är inställd på katabolism/nedbrytning, så jag tänkte att huvudsyftet med styrketräningen var att bevara befintligt snarare än att bygga nytt. Menade alltså inte att du tappat muskelmassa 😛

Med tanke på att en del av det förorade är glykogen + vatten, som kommer tillbaks igen vid normal och nyttig diet, kommer du satsa på att försöka gå ner några extra kilon relativt målvikten för att kompensera detta? eller förresten, du kör ju såklart en tidsbestämd kur och inte en viktbestämd när jag tänker efter 😛

Mkt intressant att följa tycker jag iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Man kan bygga muskler samtidigt.

Jag kanske skulle varit lite tydligare i mitt inlägg ovanför :rolleyes:

Jag har tappat 7kg fett (eller ah, 2kg vatten coh 5kg fett), inte muskelmassa.

Anledningen till varför man styrketränar samtidigt är för att inte förlora muskler ja, men samtigit så bygger man upp musklerna vilket tydligen är ett väldigt effektivt sätt samtigit som man käkar detta pulver.

Det skulle jag aldrig tro för några år sedan då jag var helt anti på detta.

Men jag har tappat 7kg. Har inte ännu gått upp något i muskelmassa.

Men det kommer! 😉

Hur vet du att du inte tappat muskelmassa? Gissar du eller har du mätt fettprocent, vattenprocent, muskelprocent på en särskild våg som finns på en del gym och som man kan få testa en mätning på för runt 150 kr? Det är annars ett tips till dig att lägga en slant på - sedan kan du mäta igen efter x antal veckor. Jämför de inbördes förhållandena. Jag har funderat på att köpa en sån våg och ha själv hemma. Förut kostade varenda en över 1500 kr, men nu har jag sett en del för under 1000-lappen. Det har man snart sparat in om man ändå ska väga sig på en sådan på gym då och då. Tror Apoteket och Järnia säljer dem t.ex.

Det jag tror du kan uppnå är att du med denna diet och träning möjligen kan bibehålla befintlig muskelmassa och gå ned i vikt naturligtvis.

Att öka i muskelmassa ser jag som närmast omöjligt, eller hur mycket protein får du i dig per dygn? Om du tränar 2 gånger i veckan så är det underhållsdos. 3 gånger så kanske du kan öka något.

Följer intresserat detta experiment. Jag rehabtränar bl.a. min ländrygg och övre ryggmuskel, samt tränar lite annat resten av tiden. Det innebär i dagsläget att jag ökat från 4 till 5 pass per vecka just nu. Sedan är tanken att jag ska öka på det, till nånstans mellan 10-12 pass per vecka. Detta kan låta otroligt mycket, men en del av passen är korta, 45 min spinning, så det kanske inte blir 10-12 egentligen...

Lycka till!

De va la rolit detta da...

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Det va la änna gött musik 😛

Jo dom har 2 st sådana där våger (?) som man kan väga och mäta sig på.

Anledningen till varför dom har 2 är för att dubbelkolla så att den ena inte visar fel 😮

Men det funkar! Ska iväg och träna idag igen! Har tränat månda, ons och ska träna idag.

Ska egentligen träna mån ons fre men imorgon kan jag inte pga tjejen ska jobba å jag måste ha hunden, bah!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...