Jump to content
Annons

Måste man vara musiker för att kunna komponera?


Fredrik Karlsson

Recommended Posts

Är det inte så enkelt att man är kompositör om man komponerar musik, oberoende om man spelar den? Musiker är man om man spelar låten. Man kan vara det ena eller det andra, men även både och. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 163
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Den viktiga poäng som Fredrik Karlsson gör här är att datormusiker inte är musiker. Den som inte kan framföra sin musik på gitarr eller piano eller så är definitivt inte musiker.

Jag och Fredrik kan detta, eftersom vi båda uppskattar riktig musik som Dream Theatre, Steely Dan, Bruce Springsteen och allt med Steve Vai.

Ni som pratar om "kompositörer" och "noter" och sånt där kan gå och dra något gammalt över er. Det enda som räknas är teknisk rockmusik och den får endast framföras av vita män, två gitarrer per sättning är ett minimum. Annars är det inte musik.

Fattar ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Den viktiga poäng som Fredrik Karlsson gör här är att datormusiker inte är musiker. Den som inte kan framföra sin musik på gitarr eller piano eller så är definitivt inte musiker.

Jag och Fredrik kan detta, eftersom vi båda uppskattar riktig musik som Dream Theatre, Steely Dan, Bruce Springsteen och allt med Steve Vai.

Ni som pratar om "kompositörer" och "noter" och sånt där kan gå och dra något gammalt över er. Det enda som räknas är teknisk rockmusik och den får endast framföras av vita män, två gitarrer per sättning är ett minimum. Annars är det inte musik.

Fattar ni?

Bara för att man kan räkna eller slänga ihop ett bokslut så är man inte med automatik..revisor 😄 Man är inte MUSIKER för att man kan svänga ihop ett gitarrepos a la Vai eller? Möjligen låtskrivare och gitarrist och en j-ligt bra sådan dock 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Den viktiga poäng som Fredrik Karlsson gör här är att datormusiker inte är musiker. Den som inte kan framföra sin musik på gitarr eller piano eller så är definitivt inte musiker.

Jag och Fredrik kan detta, eftersom vi båda uppskattar riktig musik som Dream Theatre, Steely Dan, Bruce Springsteen och allt med Steve Vai.

Ni som pratar om "kompositörer" och "noter" och sånt där kan gå och dra något gammalt över er. Det enda som räknas är teknisk rockmusik och den får endast framföras av vita män, två gitarrer per sättning är ett minimum. Annars är det inte musik.

Fattar ni?

*asgarv* King of irony...

Link to comment
Dela på andra sajter

Den viktiga poäng som Fredrik Karlsson gör här är att datormusiker inte är musiker. Den som inte kan framföra sin musik på gitarr eller piano eller så är definitivt inte musiker.

Jag och Fredrik kan detta, eftersom vi båda uppskattar riktig musik som Dream Theatre, Steely Dan, Bruce Springsteen och allt med Steve Vai.

Ni som pratar om "kompositörer" och "noter" och sånt där kan gå och dra något gammalt över er. Det enda som räknas är teknisk rockmusik och den får endast framföras av vita män, två gitarrer per sättning är ett minimum. Annars är det inte musik.

Fattar ni?

Bara för att man kan räkna eller slänga ihop ett bokslut så är man inte med automatik..revisor 😉 Man är inte MUSIKER för att man kan svänga ihop ett gitarrepos a la Vai eller? Möjligen låtskrivare och gitarrist och en j-ligt bra sådan dock 🙂

...men man kan ju inte vara en "j-ligt bra gitarrist" utan att vara musiker. Känns som en logisk kortslutning... 😄😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Får man blotta strupen och framföra åsikten att de flesta riktigt duktiga musiker sällan är särskilt intressanta som låtskrivare. Jag tror att det handlar om två delvis olika talanger. Ibland, men oftast inte, har någon både talangerna i stor utsträckning.

Men det är klart att det underlättar om man hjälpligt kan hantera åtminstone något instrument...

Link to comment
Dela på andra sajter

HAHA Orka bry sig om vad man kan kalla sig eller ej!

Det som slutligen avgör om man vill lyckas som musiker/producent/tonsättare/arrangör/komponerare/notskribent/audiofil/text författare etc etc är din talang.

Kalla er vad ni vill, det vi sysslar med är trots allt musik och den placerar inte folk i fack. 😉

PUNKT SLUT! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är poängen och nöjet med att skapa musik om man inte kan spela något instrument??

Vad är poängen och nöjet att åka med i en ferrarri om man inte har körkort? 😲

Självklart kan det vara roligt att göra musik fast man inte behärskar något instrument i praktiken. Du kanske inte tycker detta men du måste förstå att andra kan tycka det.

...enligt mig och all annan logic så skall man kunna spela nåt instrument för att kunna skriva bra musik!

Så det är först när man kan spela ett intrument som musiken man gör är godtagbar? 😐

Visst underlättar det markant att göra musik när man kan spela ett instrument och det är ofta lättare ju fler instrument man kan, vilket är en helt annan sak och det kanske var detta du var ute efter egentligen?

Vill inte alls göra något påhopp utan bara reda ut dessa argumentationer från din sida. Tycker tråden spårade ut för längesedan och kanske skall man återgå till ämnet igen. 🙂

Mvh

Memphis

Jepp så är det!!

Om man inte har körkort (eller erfarenhet av att köra) så kan man ALDRIG förstå tjusningen!

Om man inte kan spela något instrument över huvudtaget så blir man inte långlivad som kompositör!!

Om Du eller Ni inte förstår det så är det era problem!

Jag behärskar flera instrument och har inga som helst problem och ni som inte behärskar instrument har problem (frågeställaren i denna tråd vill ju ha ett program som skall spela åt honom)...

Synd om er 😉

Vad jag hört så kan Axwell inte spela nåt instrument alls. Och han är en av sverigest största houseproducenter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den viktiga poäng som Fredrik Karlsson gör här är att datormusiker inte är musiker. Den som inte kan framföra sin musik på gitarr eller piano eller så är definitivt inte musiker.

Jag och Fredrik kan detta, eftersom vi båda uppskattar riktig musik som Dream Theatre, Steely Dan, Bruce Springsteen och allt med Steve Vai.

Ni som pratar om "kompositörer" och "noter" och sånt där kan gå och dra något gammalt över er. Det enda som räknas är teknisk rockmusik och den får endast framföras av vita män, två gitarrer per sättning är ett minimum. Annars är det inte musik.

Fattar ni?

Bara för att man kan räkna eller slänga ihop ett bokslut så är man inte med automatik..revisor 😲 Man är inte MUSIKER för att man kan svänga ihop ett gitarrepos a la Vai eller? Möjligen låtskrivare och gitarrist och en j-ligt bra sådan dock 😎

...men man kan ju inte vara en "j-ligt bra gitarrist" utan att vara musiker. Känns som en logisk kortslutning... 😐😉

...och hälften av alla som försörjer sig som lärare är per definition (eftersom vi håller på och fjantar runt)...lärare 🙂 ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Den viktiga poäng som Fredrik Karlsson gör här är att datormusiker inte är musiker. Den som inte kan framföra sin musik på gitarr eller piano eller så är definitivt inte musiker.

Jag och Fredrik kan detta, eftersom vi båda uppskattar riktig musik som Dream Theatre, Steely Dan, Bruce Springsteen och allt med Steve Vai.

Ni som pratar om "kompositörer" och "noter" och sånt där kan gå och dra något gammalt över er. Det enda som räknas är teknisk rockmusik och den får endast framföras av vita män, två gitarrer per sättning är ett minimum. Annars är det inte musik.

Fattar ni?

Haha, så djävla awesome! 😐

Link to comment
Dela på andra sajter

hehe, det här blev ju på samma fina nivå som mac vs pc-trådarna.

Egentligen borde jag hålla truten men jag kan inte låta bli att säga: låt musiken tala för sig själv. Om man gör frän musik samtidigt som man inte klarar att spela "lilla snigel" på piano så gör man fortfarande frän musik. Rimligtvis borde allt annat kvitta. Den som käbblar emot kommer hamna i helvetet 😐

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man inte kan spela något instrument så är man ingen musiker!

För att kunna skriva musik måste man vara musiker!

Thats it... Like it or leave it 😲😉 !!

Kolla lite på den här makalösa killen

Bobby McFerrin spelar inget instrument, skulle du säga att han inte är någon musiker?

Bara för att man inte spelar ett instrument behöver det väl inte betyda att man inte är musikalisk?

😐

Redigerat av kuriyakin
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man som kompositör skriva för instrument man själv inte behärskar? Om ja, varför måste man kunna spela ett instrument för att vara kompositör?

Som vanligt beror allt förstås på vad man menar, i det här fallet med att "komponera". Om man menar frågan om man kan hitta på en melodi utan att egentligen kunna spela ett instrument måste svaret nog vara ja. Det räcker med att kunna vissla eller sjunga, faktiskt. Men när man talar om att skriva för ett instrument lägger man väl nog in betydligt mer än bara melodislingor i komponerandet. Å andra sidan är det oklart var skiljelinjen mellan komposition och arrangemang egentligen går. Hur skall den dras?

Link to comment
Dela på andra sajter

Den viktiga poäng som Fredrik Karlsson gör här är att datormusiker inte är musiker. Den som inte kan framföra sin musik på gitarr eller piano eller så är definitivt inte musiker.

Jag och Fredrik kan detta, eftersom vi båda uppskattar riktig musik som Dream Theatre, Steely Dan, Bruce Springsteen och allt med Steve Vai.

Ni som pratar om "kompositörer" och "noter" och sånt där kan gå och dra något gammalt över er. Det enda som räknas är teknisk rockmusik och den får endast framföras av vita män, två gitarrer per sättning är ett minimum. Annars är det inte musik.

Fattar ni?

*asgarv* King of irony...
Haha, så djävla awesome! 🙂

Jag antar att man måste vara riktiga "buddies" för att reagera med *asgarv* och förundran ("awesome") över ett sånt inlägg. Jag säger inte att inlägget inte är roligt/ironiskt/träffande etc. Men det är inte mer roligt/ironiskt/träffande etc än andra inlägg överlag — i all synnerhet med tanke på inläggets författare.

Förövrigt så tycker jag att komponerande i sig inte har så mycket med kunnande att göra — det handlar nästan alltid om slump och/eller tur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kallar mig för multiinstrumentalist därför att jag KAN spela många olika instrument 😎

Kan även spela en hel hög olika musikgenre

...en jävla fördel om man vill hålla hög kvalité på kompositionerna.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man inte kan spela något instrument så är man ingen musiker!

För att kunna skriva musik måste man vara musiker!

Thats it... Like it or leave it 😆😆 !!

Kolla lite på den här makalösa killen

Bobby McFerrin spelar inget instrument, skulle du säga att han inte är någon musiker?

Bara för att man inte spelar ett instrument behöver det väl inte betyda att man inte är musikalisk?

😆

Bobby McFerrin ÄR ju ett instrument, hela han - så han är verkligen en musiker om någon ska kallas musiker. 😄

Rösten är ju för övrigt också ett instrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

Från Wikipedia:

"Musiker, beteckning på en person som, ofta yrkesmässigt, ägnar sig åt musik"

Musikalitet:

Musikalisk färdighet kan typiskt delas upp i:

* Teknik

* Uttryck

* Tolkning/interpretation

* Gehör

* Rytmkänsla

* m.m.

Generell musikalisk förmåga (inte nödvändigtvis bunden till specifika instrument, stilar eller tekniker) benämns som musikalitet. Utmärkande musikaliska färdigheter, såsom absolut gehör, eller extrem teknisk förmåga har ofta ansetts som en delar av en medfödd, förutbestämd "musikalitet", men anses idag snarare vara produkter av träning och adaptivitet.

De flesta musikformer kräver en ganska jämnhög nivå på alla de ovanstående områdena, även om de flesta musiker också har någon form av specialitet. Vissa institutioner har utvecklat speciella metoder för musikaliskt träning, såsom den japanska Suzukimetoden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger inte att inlägget inte är roligt/ironiskt/träffande etc. Men det är inte mer roligt/ironiskt/träffande etc än andra inlägg överlag
Jag håller med. Ingen vet bättre än jag hur medioker jag faktiskt är.

Förutom dina "buddies", då...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte att jag vill blandas in, men ok! 😆

Jag tror att som icke-musiker har man inte samma förutsättningar att förstå ett instruments funktion, eller tonernas funktion i ackord som helhet. Detta talar för att man borde vara musiker för att komponera, men utesluter inte motsatsen.

Jag skulle råda en person som vill komponera att lära sig bruksgitarr / piano för att lättare förstå sammanhanget i ackordbyggnad och arrangemangen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte att jag vill blandas in, men ok! 😆

Jag tror att som icke-musiker har man inte samma förutsättningar att förstå ett instruments funktion, eller tonernas funktion i ackord som helhet. Detta talar för att man borde vara musiker för att komponera, men utesluter inte motsatsen.

Jag skulle råda en person som vill komponera att lära sig bruksgitarr / piano för att lättare förstå sammanhanget i ackordbyggnad och arrangemangen.

..och HÄR borde väl tråden ta slut?

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Allra först måste man definiera vad man menar med musiker!

Är det en virtuos så blir svaret nej.

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Den viktiga poäng som Fredrik Karlsson gör här är att datormusiker inte är musiker. Den som inte kan framföra sin musik på gitarr eller piano eller så är definitivt inte musiker.

Jag och Fredrik kan detta, eftersom vi båda uppskattar riktig musik som Dream Theatre, Steely Dan, Bruce Springsteen och allt med Steve Vai.

Ni som pratar om "kompositörer" och "noter" och sånt där kan gå och dra något gammalt över er. Det enda som räknas är teknisk rockmusik och den får endast framföras av vita män, två gitarrer per sättning är ett minimum. Annars är det inte musik.

Fattar ni?

*asgarv* King of irony...
Haha, så djävla awesome! 😎

Jag antar att man måste vara riktiga "buddies" för att reagera med *asgarv* och förundran ("awesome") över ett sånt inlägg. Jag säger inte att inlägget inte är roligt/ironiskt/träffande etc. Men det är inte mer roligt/ironiskt/träffande etc än andra inlägg överlag — i all synnerhet med tanke på inläggets författare.

Det uttalandet och ståndpunkten står för dig, det är uppenbart att du reagerar för att du inte tycker om inläggets författare. Jag skrattar gärna när någon är rolig, oavsett vem. Det har jag gjort förr och gör garanterat igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...