Jump to content
Annons

Måste man vara musiker för att kunna komponera?


Fredrik Karlsson

Recommended Posts

Annons
  • Svar 163
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Om man är internalist vad gäller komponering så ser man inte bara till resultatet. Det är viktigt hur kompositören kände och gjorde då han/hon skapade sitt verk. Två numerärt olika, men kvalitativt lika, verk kan då få olika stort värde enligt detta synsätt. Två tavlor kanske ser precis lika "bra" ut utifrån (hur man nu mäter det), men de kan ändå vara olika bra beroende på kompositörens/konstnärens inre tillstånd då denne utförde verken. Om den ena konstnären copy/pastear sig fram till sitt verk och den andra åstadkommer sitt verk helt själv, genom utövandet av en konstform som denna lagt ner mycket tid på att behärska, så har den senares konstverk ett större värde enligt internalisten. Detta trots att resultatet av de två konstnärernas arbete är lika bra.

om du ska svänga dig med så fina ord så får du nog ändå bestämma dig för om det hänger på den inre känslan vid utförandet eller om det är själva utförandet det handlar om

man kan ju känna hur mycket som helst när man skapar sitt verk genom copy/paste

Jag kanske inte förstår dig men var det inte precis det som mitt inlägg behandlade?

I ena fallet så värderas resultatet punkt.

I det andra fallet så värderas summan av processen och resultatet.

läs igen

vi är fortfarande bara kvar på första fallet - som i ditt exempel är det du nu kallar fall två

men först talar du om känslan under tiden man skapar, sen pratar du om hur man gör rent praktiskt

fortfarande i första fallet

vi har inte ens kommit till andra fallet

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag villa bara berätta att jag bor granne med en kille som har rent fysiska hinder att spela. Det är nåt med motoriken som gör att han inte ens försöker sig på nåt instrument förutom sin egen röst men han har med sina två band gjort flera plattor där han skrivit både texten och musiken själv.

Och jag bör kanske påpeka att det är inte "maskinmusik" han gör, dvs han loopar inte bara och sätter ihop.

Det ena bandet spelar en typ av retro hårdrock med soul känsla och det andra gör helt utflippad psykedelisk mangel metall.

Han är väl musiker ändå?...eller?

Sen är min erfarenhet att folk som inte spelar alls eller så bra ofta gör konstig musik hehe men det är en helt annan fråga. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, kan man inte spela ett instrument är man ingen musiker och således inte heller någon kompositör. 😆

(I ett av de senaste South Park-avsnitten menar Mr. Garrison att om personen du (som man) har sex med inte kan bli gravid är du bög, inklusive om din partner pga t ex livmodercancer är steril. "Get an AIDS-test, fag!")

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har arrangerat en hel musikal på 2 timmar, alla instrument. Stråksektion, blåssektion, träblåssektion, slagverk, solister, 200 manna kör osv.

Men jag kan inte spela något instrument. Däremot hör jag det i huvudet, och noterna blir som text i en bok för mig.

Du är lika mkt musiker om du kan inget eller 40 instrument. Det handlar om det har i huvudet.

Onödig och provocerande tråd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har arrangerat en hel musikal på 2 timmar, alla instrument. Stråksektion, blåssektion, träblåssektion, slagverk, solister, 200 manna kör osv.

Men jag kan inte spela något instrument. Däremot hör jag det i huvudet, och noterna blir som text i en bok för mig.

Du är lika mkt musiker om du kan inget eller 40 instrument. Det handlar om det har i huvudet.

Onödig och provocerande tråd.

Det var fan i mig bland det dummaste jag har hört!!

Arrat en hel musikal på 2 timmar, alla instrument..... Haha Dream on!! (och om du gjort det måste det låta för jävligt eller så har du rippat hela arret..).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har arrangerat en hel musikal på 2 timmar, alla instrument. Stråksektion, blåssektion, träblåssektion, slagverk, solister, 200 manna kör osv.

Men jag kan inte spela något instrument. Däremot hör jag det i huvudet, och noterna blir som text i en bok för mig.

Du är lika mkt musiker om du kan inget eller 40 instrument. Det handlar om det har i huvudet.

Onödig och provocerande tråd.

Det var fan i mig bland det dummaste jag har hört!!

Arrat en hel musikal på 2 timmar, alla instrument..... Haha Dream on!! (och om du gjort det måste det låta för jävligt eller så har du rippat hela arret..).

hmm... låter också lite snabbspolat, så personen kanske menar att musikalen var två timmar lång?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har arrangerat en hel musikal på 2 timmar, alla instrument. Stråksektion, blåssektion, träblåssektion, slagverk, solister, 200 manna kör osv.

Men jag kan inte spela något instrument. Däremot hör jag det i huvudet, och noterna blir som text i en bok för mig.

Du är lika mkt musiker om du kan inget eller 40 instrument. Det handlar om det har i huvudet.

Onödig och provocerande tråd.

Det var fan i mig bland det dummaste jag har hört!!

Arrat en hel musikal på 2 timmar, alla instrument..... Haha Dream on!! (och om du gjort det måste det låta för jävligt eller så har du rippat hela arret..).

Kan ju vara bra att läsa inläggen man svarar på ... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har arrangerat en hel musikal på 2 timmar, alla instrument. Stråksektion, blåssektion, träblåssektion, slagverk, solister, 200 manna kör osv.

Men jag kan inte spela något instrument. Däremot hör jag det i huvudet, och noterna blir som text i en bok för mig.

Du är lika mkt musiker om du kan inget eller 40 instrument. Det handlar om det har i huvudet.

Onödig och provocerande tråd.

Vilken musikal var det (tror iofs jag vet med den sättningen)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har arrangerat en hel musikal på 2 timmar, alla instrument. Stråksektion, blåssektion, träblåssektion, slagverk, solister, 200 manna kör osv.

Men jag kan inte spela något instrument. Däremot hör jag det i huvudet, och noterna blir som text i en bok för mig.

Du är lika mkt musiker om du kan inget eller 40 instrument. Det handlar om det har i huvudet.

Onödig och provocerande tråd.

Det var fan i mig bland det dummaste jag har hört!!

Arrat en hel musikal på 2 timmar, alla instrument..... Haha Dream on!! (och om du gjort det måste det låta för jävligt eller så har du rippat hela arret..).

Kan ju vara bra att läsa inläggen man svarar på ... 🙂

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...
Om man inte kan spela något instrument så är man ingen musiker!

För att kunna skriva musik måste man vara musiker!

Thats it... Like it or leave it 🙂🙂 !!

Jag kan spela kazoo, är det godtagbart i samtycke?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill säga att personer utan speciell musikalisk bakgrund kan göra musik. Jag har en vän som komponerar Trance/Hardcore musik. Han kan förvisso spela fruktansvärt bra trummor men kan bara sitta och plinka på synthen. Men hans musik som han gör är riktigt bra. Så har man kreativiteten så tror jag att man kan lyckas som kompositör.

Men visst, det underlättar ju om man kan spela 1 eller flera instrument. Är det så att vissa här känner en viss sting av avundsjuka för folk som gör väldigt bra produktioner men som inte kan spela ett instrument? ^^ Jag kan erkänna att det gör jag, speciellt om de är väldigt unga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...