Jump to content
Annons

Windows XP Home - Hjälp


Jon Rinneby

Recommended Posts

Windows xp home

---------------------

Har efter många om och men nergraderat från pro till home, till min musikdator, och undrar nu om det är nödvändigt att köra alla windows updates... Datorn ska endast användas till musik och inget internet eller dylikt.

Har testkört datorn och den funkar utmärkt som det är. Men är det möjligtvis så att man får någon prestandaökning/stabilitet om man kör alla uppdateringar?

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Testade att installera sp2 och vips så börja datorn strula igen. Cpumätaren hoppar från 20-70% som tidigare med xp pro sp2... Skrev om detta i ett tidigare inlägg

Det verkar som om något installeras med sp2 som något i min dator inte gillar, troligvis något av följande:

* Min processor T8300 som läses av fel när jag installerat sp2 när jag kollar i system (Konstigt nog rätt med sp1.a)

* Mitt ramminne som är 4gb, xp stödjer bara 3 gb, kanske något som konfliktar med sp2 men inte med sp1.a

Mitt TI firewirechip (trots microsofts sp2 för firewire uppdatering) börjar krångla

Hur som helst, så funkar det utan sp2, så jag håller mig nog borta från det tills jag funnit någon lösning...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, intressant information. Så länge du inte har datorn ansluten till internet så spelar det oftast ingen roll. Flera programtillverkare anger SP2 som krav för installation, men jag vet uppriktigt inte om det verkligen är så eller om det även fungerar med SP1 i de fallen. Använd ett program för att skapa speglingar av din hårddisk (om du inte redan gör det) och testa dig fram när det behövs. Backa om det går fel med hjälp av speglingen.

Link to comment
Dela på andra sajter

SP1 har funkat finfint för mig fram till nu. Som vanligt är anledningen något, för musikproduktion, helt ovidkommande. ag kan inte installera Cubase 4.1 med SP1. Installationen kräver Windows installer 3, men det verkar inte ens räcka med det. Så jag överväger nu att installera SP2 på min mixdator för att se om det löser det hela.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag antar att Sp1 ger stora hårdiskar rätt storlek så SP2 är antagligen ingen anledning där. Viss programvara kräver dock SP2. Jag har tex Gearbox från Line 6 som plugin och där måste man ha SP2. Jag sulle föreslå att kör på SP1 om allt fungerar om du får problem bör du nog uppgradera. Sen lär det vara ett SP3 på gång men det vet jag inte så mycket om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet att vi hade SP1 på jobbet men var tvungna att installera SP2 för att kunna installera PT 7.4

EDIT: kan ju tillägga att den datorn rullar på fin fint 🙂

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Men som sagt.. Är inte datorn internetansluten utan bara används för musikproduktion så keep it simpel.. Inte mer uppgradering än vad som krävs av DAW-mjukvara... Har man inte datorn Internetuppkopplad så är det första versionen av Windowsoperativet som är minst resurskrävande..(lämnar mest resurser för att köra pluggar etc i DAW) Iof kan vissa uppgraderingar fixa till problem med streaming över Firewire/USB etc. ett försök i så fall är att uppgradera selektivt.. Att dra hem en HEL servicepack innebär att du uppgraderar rubbet utan kontroll..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...