Jump to content
Annons

Köpa elgitarr


Hemluth

Recommended Posts

Jag är egentligen långt ifrån gitarist, men är i egenskap av producent intresserad av vettiga gitarrljud. De flesta gitarrsamplingar låter som bekant ganska kasst. Dessutom kan du inte dubba en samplegitarr, då dessa randomisar sig fram till 99% samma sak varje gång.

Jag funderar på att köpa nån billig gitarr för nån 1000 lapp samt någon pod. Dessa är inte så dyra och gör abslut ett bra intryck på mig. De låter väldigt naturliga, är enkla och reltativt billiga, framförallt om man är van vid billiga samplingar.

Tror ni att det vore en smart en lösning för någon som inte är alltför intresserad av gitarrer men vill ha vettiga gitarrljud i sina produktioner?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag är egentligen långt ifrån gitarist, men är i egenskap av producent intresserad av vettiga gitarrljud. De flesta gitarrsamplingar låter som bekant ganska kasst. Dessutom kan du inte dubba en samplegitarr, då dessa randomisar sig fram till 99% samma sak varje gång.

Jag funderar på att köpa nån billig gitarr för nån 1000 lapp samt någon pod. Dessa är inte så dyra och gör abslut ett bra intryck på mig. De låter väldigt naturliga, är enkla och reltativt billiga, framförallt om man är van vid billiga samplingar.

Tror ni att det vore en smart en lösning för någon som inte är alltför intresserad av gitarrer men vill ha vettiga gitarrljud i sina produktioner?

Kan ju vara svårt att få till det, speciellt om det är som du säger att du är långt från gitarrist! För att få vettiga inspelningar krävs det en massa av dig! Du kommer behöva att lära dig spela gitarr då!

Sedan finns ju aspekten med ditt val av gitarr, 1000 ger ju inga bra mickar men det beror ju på vad man är ute efter 🙂 Du kan säkert få en hyffsad beggad gitarr för en tusenlapp !

Men det är bara vad jag tycker 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan få till bra ackustiska gitarrgrejor, men det är omständigt att inte kunna line-a sina instrument. Jag är ganska duktig på att klippa ihop saker så att det låter okej.

När det gäller gitarrer är jag fortfarande i det stadiet att det handlar inte om att låta "bra", det handlar om att låta "verkligt". En riktig gitarr vore ju ett klart steg framåt.

1000 kronor för en gitarr kan ju uppfattas som lite, men i dagsläget består mina "gitarrer" av syntljud från olika samplers. Hur "dåliga" är micarna på en billig gitarr? Hur är en "dålig" gitarrmic? Jag har inga egna uppfattningar om detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Ska du köpa en okej elgitarr så minst 3000 om du ska okej mickar också.

POD låter skit, men säkert bättre än dina samples.

Det bästa är om du låter en som kan spela gitarr spela in åt dig. Nu vet inte jag hur enkla grejer du tänkt spela in men det krävs en hel del teknik och kunskap för att det ska låta vettigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, samarbeten är väldigt trevligt, det håller jag med om, men när man är mitt inne i en låt och har lust att slänga på lite gitarrer så är det, enligt mig, en fördel att kunna göra det själv. Dels för att man kanske bara har lust att testa lite grejjer och se om de funkar och dels för att man gärna vill ha gitarrerna just precis där och då i stridens hetta.

Om du bara ska ha det till inspelning så skulle jag vilja föreslå, eftersom du skriver om POD, att du letar efter en begagnad Line 6 Toneport (innehåller Gearbox som i sin tur ska innehålla "samma ljud" som Pod XT). Angående gitarr, så häng med på begagnat-marknaden och vänta tills du springer över något prisvärt. En Epiphone kanske? Om du sen om ett år inte är helt nöjd med ljudet så kan du uppgradera mickarna då, men det är en senare fråga. Gör ett bra klipp begagnat så sjunker inte värdet, då är det bara att köpa och testa. Funkar det inte, så sälj det igen till ett lite högre pris och tjäna några hundra och gör ett nytt klipp, hehe.

Om jag går efter vad jag har hört av gitarrsamplingar (ackustiskt gitarrplock funkar dock ganska bra i Real Guitar), så kommer du att märka stooor skillnad på om du gör dig själv 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Leta upp någon begagnad gitarr för runt 2000 och kör med någon gratis VST-plugg för gitarrljud istället. Dessa låter minst lika bra som någonting Line6 har gjort. Min personliga favoriter bland gratis-pluggarna är Simulanalog GuitarSuite och BTE Audio Juicy77 (gärna tillsammans med deras TSS).

Vill du ha minimalt krångel så skaffa en gitarr utan svajstall. Själv tycker jag att det även är lättare att spela in med humbucker-mickar på gitarren, mindre brus och sånt. Kolla på t ex Musikbörsens hemsida, gå in på begagnat. Sen kan du välja prisintervall 0-2000 kronor.

Man kan såklart köpa privat också, men är man inte så hemma med gitarrer är det lätt att bli lurad. Det kan man för all del bli i en musikaffär också, och de flesta som säljer privat är såklart ganska hederliga människor. Men blir det någon krångel så brukar det vara lättare (men sällan lätt, allting är relativt) att ha en firma att klaga på, snarare än en privatperson.

Link to comment
Dela på andra sajter

Leta upp någon begagnad gitarr för runt 2000 och kör med någon gratis VST-plugg för gitarrljud istället. Dessa låter minst lika bra som någonting Line6 har gjort. Min personliga favoriter bland gratis-pluggarna är Simulanalog GuitarSuite och BTE Audio Juicy77 (gärna tillsammans med deras TSS).

Vill du ha minimalt krångel så skaffa en gitarr utan svajstall. Själv tycker jag att det även är lättare att spela in med humbucker-mickar på gitarren, mindre brus och sånt. Kolla på t ex Musikbörsens hemsida, gå in på begagnat. Sen kan du välja prisintervall 0-2000 kronor.

Man kan såklart köpa privat också, men är man inte så hemma med gitarrer är det lätt att bli lurad. Det kan man för all del bli i en musikaffär också, och de flesta som säljer privat är såklart ganska hederliga människor. Men blir det någon krångel så brukar det vara lättare (men sällan lätt, allting är relativt) att ha en firma att klaga på, snarare än en privatperson.

Jag har PT så vst-pluggar fungerar inte. Har provat amplitube men tyckte inte det var någon större höjdare. Podar känns som en enklare lösning för en gitarrnybörjare.

Hur yttrar sig en "dålig" gitarr? Brusar micarna ellersitter fretsen fel (= strängarna stämmer inte internt)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Leta upp någon begagnad gitarr för runt 2000 och kör med någon gratis VST-plugg för gitarrljud istället. Dessa låter minst lika bra som någonting Line6 har gjort. Min personliga favoriter bland gratis-pluggarna är Simulanalog GuitarSuite och BTE Audio Juicy77 (gärna tillsammans med deras TSS).

Vill du ha minimalt krångel så skaffa en gitarr utan svajstall. Själv tycker jag att det även är lättare att spela in med humbucker-mickar på gitarren, mindre brus och sånt. Kolla på t ex Musikbörsens hemsida, gå in på begagnat. Sen kan du välja prisintervall 0-2000 kronor.

Man kan såklart köpa privat också, men är man inte så hemma med gitarrer är det lätt att bli lurad. Det kan man för all del bli i en musikaffär också, och de flesta som säljer privat är såklart ganska hederliga människor. Men blir det någon krångel så brukar det vara lättare (men sällan lätt, allting är relativt) att ha en firma att klaga på, snarare än en privatperson.

Jag har PT så vst-pluggar fungerar inte. Har provat amplitube men tyckte inte det var någon större höjdare. Podar känns som en enklare lösning för en gitarrnybörjare.

Hur yttrar sig en "dålig" gitarr? Brusar micarna ellersitter fretsen fel (= strängarna stämmer inte internt)?

På de allra sämsta gitarrerna (typ de du kan köpa från Rusta för 1000 spänn) brukar det vara svårt att intonera gitarren ordentligt. De är alltså ofta så dåligt byggda att de är omöjliga att stämma ordentligt. Går du upp lite grann i pris till exempelvis billigare gitarrer från Squier och Epiphone brukar mekanik och mickar vara det största problemet. De går oftast att stämma rätt bra men de brukar inte hålla stämningen speciellt länge pga dåliga stämskruvar, taskiga stall och sadlar. Går man upp ytterliggare en prisklass är byggena oftast rätt bra men även här kan mickar och mekanik vara lite sådär. Här finns dock en del prisvärda alternativ tycker jag som Fenders Mexicotillverkade gitarrer samt Hagström och PRS SE. Här kan man även kolla in begagnatmarknaden där det går att göra riktiga fynd, bör dock tilläggas att man bör ha en del kunskap eller en vän som besitter den så man inte går på några nitlotter.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag skulle kolla efter en begagnad "byggsats"-gitarr, de är oftast påkostade och bra instrument, men svåra att sälja ( ofta fula = hemmålade ) - de flesta vill ju ha någon liten logga på.

Finns säkert flera, men som jag kommer på i farten -"bra" märken : Allparts, Mighty Mite, Hosokawa.

- Alternativt Epiphone, Squier eller liknande begagnat & tänka upprustning från början - följdaktligen pris därefter.

Varför undvika det billigaste ? - oftast verkar de vara byggda efter en budget, d.v.s. man har bestämt priset innan man byggt/konstruerat. Det är lite att man får vad man betalar för, som Emil skrev - svåra att fixa intonationen på ( inte omöjliga att hyfsa till dock ), billiga delar & om man ser till ljudet/tonen - billigt racertorkat trä som i värsta fall inte håller formen så länge, oftast murriga eller spretiga mickar med kass utsignal, överhuvud taget billig elektronik. Dessutom är de oftast totalt ojusterade från fabrik.

De enda som är rktigt billiga & någorlunda schyssta är nog GMF´s Texas-gitarrer - de har dock en bra bit kvar till en riktig USA-Fender eller Gibson.

Per

Redigerat av PGW
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du testat eller lyssnat på Virtual Guitarist?

Om du är ute efter kompgitarrer så tror jag att den ger ett betydligt bättre resultat än om du ska köpa en billig gitarr och inte kan spela gitarr så bra. Det beror ju på hur nogrann du är, men jag har då aldrig träffat nån musiklyssnare som har reagerat på att gitarrerna låter samplade när jag har spelat upp låtar med bara kompgitarrer från VG2.

Jag vet i och för sig inte om VG2 funkar i ProTools, men jag skulle bli förvånad om den inte gör det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är intresserad av en Tele Custom för runt 1.500:- på GMF, nån som har testat/har en?

Steve-o

Hade en av deras andra "släta" tele´s, vad man kan säga jämfört med en mexico-fender är väl att mickarna är något"fattigare" - de behövde bytas på mex-telen också, liksom omkopplare & pottar - kroppen är lättare & halsen har dubbelverkande dragstång. På det hela taget tycker jag de är otroligt bra för priset, vill man ha något bättre så är Fenders mexare det billigaste alternativet jag stött på ( avsevärt dyrare ), men de är som sagt var inte perfekta heller ( tycker jag ). Jag tyckte faktiskt att lacken på Texas var bättre ljudmässigt.

Köp en Texas att spela på så länge & spara sedan till "the real deal" - ett sent 60/ tidigt 70-tals original.

Per

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...