Jump to content
Annons

Vad gör en bra studiohemsida ?


Audiorent

Recommended Posts

Skall ta tag i ett länge prioriterat projekt nu: Uppdatering av min hemsida. Förutom att mycket är inaktuellt på sidan, såsom utrustning, skall jag även byta namn på studion.

Letar runt på sidor för att få inspiration men kan inte påstå att jag hittar så mycket som faller mig i smaken. Har ni tips på bra och snygga sidor och vad skall en bra och informativ sida innehålla ?

Gillar absolut inga flashiga intron och sånt (och kan än mindre åstodkomma dem) utan vill ha en ren och stilren design som går snabbt att ladda upp.

Nuvarande sida är www.audiorent.se

/M

Redigerat av Audiorent
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har väl ingen direkt erfarenhet av just studiohemsidor, men rent spontant när jag kikar på eran nuvarande sida så får jag ett lite för omysigt intryck tycker jag. En studio är en mysig och hemtrevlig plats, och med det där gråblåbruna känner man sig inte riktigt hemma. Jag tycker nog en lite mörkare färgskala passar bäst, typ mörkblå, mörkbrun eller kanske rentav svart. Gärna mer konsekventa färger också, inga så stora kontraster som mellan det gråa och bruna i det ni har nu.

Annars tycker jag själva designen på eran nuvarande sida är perfekt, det är lätt att navigera och inga onödiga flashiga grejer.

Naturligtvis bara mina åsikter! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Skulle också vilja påpeka att det blir snyggare om loggan är av bättre kvalité. Ser inte så "klar" ut som den kanske bör.

Min tanke är att byta ut hela designen mot en ny och då naturligtvis även loggan. Har designat en ny logga med det nya namnet men vill inte släppa den förrän jag har registrerat det namnet. Jag har även börjat att skissa på några nya designförslag och då använder jag mig mer av brunt och andra varma färger. Det är ju också de färgerna som dominerar inne i studion. Känner bara att jag kört fast lite i designen och vill ha inspiration.

M

Redigerat av Audiorent
Link to comment
Dela på andra sajter

Låt ett proffs göra det istället. 🙂

Neeee onödigt. 🙂

Angående loggan och annan grafik: Undvik JPG till annat än foton, för det ser skräpigt och billigt ut. PNG är bättre.

Vilken tajming. Satt precis o jobbade på en grafikpryl och det blev varken bra i GIF eller JPG men PNG fixade ju biffen.

Fortfarande inte någon som svarat på grundfrågan. Om det finns en snygg sida där ute (studio eller annan verksamhet) som man kan hämta inspiration från?.

Min befintliga sida skall skrotas så den behöver ni inte bedömma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låt ett proffs göra det istället. 🙂

Neeee onödigt. 🙂

Angående loggan och annan grafik: Undvik JPG till annat än foton, för det ser skräpigt och billigt ut. PNG är bättre.

Vilken tajming. Satt precis o jobbade på en grafikpryl och det blev varken bra i GIF eller JPG men PNG fixade ju biffen.

Fortfarande inte någon som svarat på grundfrågan. Om det finns en snygg sida där ute (studio eller annan verksamhet) som man kan hämta inspiration från?.

Min befintliga sida skall skrotas så den behöver ni inte bedömma.

Angående png formatet, IE har lite problem att läsa just png (småbuggar), så kolla en extra gång innan du lägger upp den nya sidan.

Firefox klarar det bra!

Det är mest problem med IE 5 & 6 (som används mindre och mindre, men fortfarande en stor procent som använder de versionerna)

bara en liten "heads up" 🙂

Ang. Inspiration, sök på google: Recording Studio valfri stad (tex Los Angeles, New York, Berlin, Amsterdam, London, Singapore)

Finns hur mycket som hellst 🙂

Redigerat av Chris_Emil
Link to comment
Dela på andra sajter

Se till att du enkelt kan uppdatera innehållet. Man vill kunna läsa om vad som händer i en studio, vilka som är där, se nya foton osv osv. Se till att ha ett litet admin så du enkelt kan ändra om text och bild, är du tvungen att uppdatera statisk html är det lätt att man skiter i det för att det är krångligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...