Jump to content
Annons

Få instrumentet att låta längre bak


stickane

Recommended Posts

Hej!

Det här är en simpel fråga för ett proffs men jag undrar ändå. Just nu jobbar jag med reverb på sången så att jag får en bra närhet. Att panorera right eller left är ju inte så svårt men vilken plug använder ni ,,, och hur ( vilka värden) för att få ex. gitarren att låta betydligt längre bak. Det är väl inte bara att dra ner volymen? Använder ni reverbet och gör instrumentet torrare,,, utan klang ,,,eller finns det något annat trix?

Mvh Stickane

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du kommer knappast att få mer närhet/torrhet med reverb - tvärtom. Testa att använda en gnutta predelay istället för det "vanliga". Eller har jag missförstått frågan? Är det mer närhet i sången du vill ha?

Redigerat av bettygoesagogo
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

En quick and dirty är att använda Antress Modern Illusionister. En gratisplugg. Inget underverk men jag brukar använda den för att snabbt placera ljud i mixar (funkar bra vid ljudläggning av film då man kan flytta runt tex radioapparater i rummet... använder den inte i musik).

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

EQ är väl ett bra hjälpmedel.

Om du drar ner diskanten så brukar instrumentet flyttas lite längre bak i ljudbilden.

Använd det tillsammans med reverb så blire nog bra!

Hej!

Jag ska notera det o testa att dra ner diskanten på gitarren.... få se om den flyttas längre bak.

Tack snälla.

Mvh Stickane

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kommer knappast att få mer närhet/torrhet med reverb - tvärtom. Testa att använda en gnutta predelay istället för det "vanliga". Eller har jag missförstått frågan? Är det mer närhet i sången du vill ha?

Hejsan!

På sången kör jag (Cubase) Reverb A med predalay 11.0 ms, roomsize 38, reverbtime 0,50, 26% wet,,, men jag testar just nu 40% wet,,jag har insertat direkt in i sångkanalen.

Det är instrumenten som jag vill styra så de ligger längre bak i ljudbilden. Hur gör du?

Mvh Stickane

Link to comment
Dela på andra sajter

En quick and dirty är att använda Antress Modern Illusionister. En gratisplugg. Inget underverk men jag brukar använda den för att snabbt placera av ljud i mixar.

Hejsan!

Tack för tipset. Vart finner jag den pluggen. Flyttar man instrumentet betydligt längre bak på ett enkelt sätt så är det ju kanon.,,,,, Man skulle ha som en joystick för varje instrumt där man kunde flytta instrumentet liksom på ett enkelt sätt vänster, höger, framåt, bakåt, för att testa sig fram snabbt,,, för att maximera ljudbilden.

Mvh

Stickane

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är reverb som gäller, men jobba med olika rum istället för hall. Lek med predelay, bara testa dig fram tills de kommer längre bak. Men undvik alltså långa stora reverb, utan jobba med mindre rum. Då kommer gitarrerna garanterat flyttas längre bak i mixen. Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Vill du att gitarren ska låta längre bak, så ställ dig längre bak!

☺️

...med gitarren alltså...

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är reverb som gäller, men jobba med olika rum istället för hall. Lek med predelay, bara testa dig fram tills de kommer längre bak. Men undvik alltså långa stora reverb, utan jobba med mindre rum. Då kommer gitarrerna garanterat flyttas längre bak i mixen. Lycka till!

Hejsan!

Tackar för tipset. Jag har Cubase Reverb A ,,,vet du ungerfär vilka värden som används.

Jag gör en kopiering av alla svar o lägger in de i min musikmapp....... de svar jag får verkar luta åt ditt håll ,,,samt att testa att dra ner EQ- diskanten lite.

Tack snälla. Kul att lära sig nåt nytt hela tiden.

Mvh Stickane

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du att gitarren ska låta längre bak, så ställ dig längre bak!

😉

...med gitarren alltså...

Hejsan!

Ja det var faktiskt ett logiskt svar,,,,, men det funkar inte så bra för mig. Det säger iallafall Real,,, min kompis. Han heter Real Gitar 2,0 Lång...

Mvh Stickane

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...