Jump to content
Annons

STIM föreslår att nedladdning ska ingå i abonnemnagsavgiften


wallie999

Recommended Posts

Glaskatten (oregistrerad)
Därför att jag nu finansierar ditt cafe norrköpingsbehov via tv licensen, som exempel.

Du kan ju inte motivera en orättvisa genom att peka på en annan? 😄 Tv-licens är illa nog.

Tv-Licens e bra, fast dem skulle göra den så att den dras på deklarationen istället, för alla. Så att alla kunde betala sin beskärda av den och inte en del bara åka snålskjuts och inte betala för sig. TV Licensen hade antagligen minskat om alla betalade för sig och TV Programmen skulle bli bättre (förhoppningsvis). Tänk bara hur mycket mer kvalitativta "Cafe" programmen skulle bli 😄

Sorry för uppföljningen av detta OT-ämne... 😎

TV-licensen är INTE bra, utan en krystad lösning som borde tillhöra det förgångna! Det är bättre att skippa den och införa reklamfinansiering i stället.

Utan TV-licensfinansiering så skulle vi bara få ännu fler spelprogram glättiga galor och dåliga dokusåpor, men det kanske är din kopp te?

Vilka program tycker du är så fantastiska som vi betalar med tv-licensen? Personligen så ser jag knappt på tv alls och ytterst sällan på 1,2,4

Som exempel så kan jag ju nämna Musikbyrån, Uppdrag granskning, REA, K-Special m.m. Inga kommersiella kanalers egenproducerade program kommer ens i närheten...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 150
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Det är ju bara att inse att hela systemet är uppåt väggarna. Ska en golvläggare få betalt för varje gång nån går på hans golv? Och dessutom få betalt 70 år efter hans död? Nä, det måste göras om helt.

Det där är ett vanligt argument, vi har hört det förut. Men jämförelsen haltar fortfarande. Det är inte så att du måste betala varje gång du lyssnar på en låt, bara när du köper den.

Om golvläggaren la ett golv som gick att kopiera upp i ändlösa kvantiteter, och folk började kopiera det lagda golvet gång på gång istället för att betala för det, då skulle även golvläggaren tröttna ganska snart. Varför hålla på och lägga golv när bara 1 av 1000 är beredd att betala för jobbet? Så kan man inte försörja sig. Om han tycker det är så jäkla kul att lägga golv att han gör det gratis så är väl det okej, men om det är hans försörjning?

Däremot kan jag hålla med om att det är diskutabelt om nån ska få betalt varje gång musik spelas offentligt. Det ser jag inte som självklart även om jag förstår tanken bakom.

Link to comment
Dela på andra sajter

SVT gör/har gjort massor med bra program, reklamfritt.

Vetenskapens värld, Mitt i naturen, Varan TV, musikministeriet, Plus, Barnprogram, Fräcka fredag...

Allmänbildning, vetenskap, debatt, kultur & tantsnusk mm är viktigt med public sevice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att dom lägger ett så dumt förslag kan ju bero på att Stim's anställda är många som behöver försörjas..

Dom vill troligen trygga sin framtid som *musikers företrädare* genom att hiva in mera pengar 😐

Onödigt att totalsåga en öppning till dialog!

Som Stim säger själva - hur ska de båda sidorna kunna mötas?

Knappast en öppning om straffavgift läggs på bredbandet..

Kollektiv bestraffning hör inte hemma i en demokrati..

Nej, det gör det verkligen inte - och att föraktfullt fnysa år upphovsmännens rättigheter hör inte heller hemma i en demokrati.

Så länge piraterna fortsätter totalvägra att ens erkänna att det de gör är fel och i stället bara hävdar att de ska ha rätt att få allting gratis eftersom det finns möjlighet till det, så kommer det inte att kunna skapas någon vettig lösning.

Det är ju bara att inse att hela systemet är uppåt väggarna. Ska en golvläggare få betalt för varje gång nån går på hans golv? Och dessutom få betalt 70 år efter hans död? Nä, det måste göras om helt.

På grund av piratkopieringen skulle han få betalt en pytteliten summa EN gång (första gången någon köper hans jobb) - och sedan sprids golvet gratis till miljontals andra omedelbart, utan att golvläggaren ens ska ha rätt att försöka skydda sig mot kopieringen, enligt vad piraterna tycker - och han får lägga ner verksamheten för att ingen annan köper hans golv när de redan har fått det gratis - eller så får han lägga massvis med tid på att tillverka ett nytt, väldigt attraktivt golv och sedan installera det hos en kund - för att sedan hela världen ska få exakt samma golv omedelbart efter att han har lagt det färdigt. Är DET verkligen rätt?

Detta med upphovsrätten är kanske inte helt perfekt i alla detaljer - men enligt piraterna måste ju alla bli amatörmusiker i framtiden och dj-t tacksamma för att andra laddar ner deras musik gratis, eftersom den illegala kopieringen gör det omöjligt att ha det på annat sätt. Alla som vill sälja sina låtar för några kronor är ju enligt piraternas resonemang, till 100% onda multinationella bolag med mångmiljardvinster - och aldrig någonsin nämns alla de enskilda musiker som vill få lite grand sidoinkomster för att finansiera köp av lite nya prylar till hemstudion.

Jag vet ingen annan verksamhet som har tillåtits gå under på grund av illegal verksamhet, utan det normala i alla andra lägen, är att brottslighet bekämpas. Varför ska då brottslighet inte bekämpas när det handlar om musik, film och programvara? Varför ska alla tvingas bjuda på sin musik när det uppenbarligen finns ett stort sug efter att lyssna på den?

Innan en massa ovidkommande beskyllningar kommer i retur, så kan jag upprepa att jag själv inte har några ekonomiska intressen som driver mig i denna frågan, eftersom jag aldrig har sålt några låtar - och med piratklimatet som råder, förväntar jag mig inte heller att någonsin göra det. Jag tycker dock att den upphovsman som vill ta betalt för sitt jobb, ska ha möjlighet att göra det utan att tvingas se sina mödosamt ihopsnickrade låtar spridas för vinden utan någon som helst kontroll - och samtidigt se alla möjligheter till minsta lilla inkomst försvinna.

Link to comment
Dela på andra sajter

SVT gör/har gjort massor med bra program, reklamfritt.

Vetenskapens värld, Mitt i naturen, Varan TV, musikministeriet, Plus, Barnprogram, Fräcka fredag...

Allmänbildning, vetenskap, debatt, kultur & tantsnusk mm är viktigt med public sevice.

Vad är det som hindrar att man fortsätter med samma koncept även när det är reklamfinansierat?

Tittarna finns ju redan eftersom 1:an och 2:an är de mest betittade kanalerna - så finansiärerna skulle garanterat stå på kö även med nuvarande innehåll. Ingenting skulle behöva ändras i innehållet.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Men min främsta och andra fråga är: var fan finns dessa nedladdningssiter som ALLA talar om, för musik, film, program osv.? Jag har aldrig laddat ned något gratis i hela mitt liv, och åtminstone delvis kan det bero på att jag inte har en enda aning om VAR jag ska leta!! Det enda "gratis" jag känner till är en del av amatörers låtar på MySpace. Men vissa av dem, för att inte säga de flesta, gå ju inte att ladda ned de heller. Så var finns alla dessa siter? Namnge någon/några! Jag vet att man hos GP.se t.ex. kan ladda ned låtar, men fler än den känner jag inte till, och INGA som är gratis.

Musik, lyssnar/tittar du inte på nyheterna? 🙂

Hur kan man ha missat att uppfatta "Pirate bay", torrenter som "Azureus" eller såklart populära "DC++".

Där finns allt att ladda ner, både lagligt och olagligt.

Nej. Senaste fem åren har jag nog sett max ett Aktuellt på TV och aldrig lyssnat på radionyheter. Däremot ögnar jag igenom Text-TV-nyheterna varje vecka. Nån Metro kommer jag över också... Pirate Bay får jag väl kolla in dårå.. Och DCC++. t.ex.

Eftersom det vad jag förstår handlar om mp3 har det aldrig intresserat mig. Vad gör det om folk laddar ned detta format? Nöjer de sig med det och därför inte köper skivorna?

😐

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
SVT gör/har gjort massor med bra program, reklamfritt.

Vetenskapens värld, Mitt i naturen, Varan TV, musikministeriet, Plus, Barnprogram, Fräcka fredag...

Allmänbildning, vetenskap, debatt, kultur & tantsnusk mm är viktigt med public sevice.

Vad är det som hindrar att man fortsätter med samma koncept även när det är reklamfinansierat?

Tittarna finns ju redan eftersom 1:an och 2:an är de mest betittade kanalerna - så finansiärerna skulle garanterat stå på kö även med nuvarande innehåll. Ingenting skulle behöva ändras i innehållet.

Jag tycker man kan ta bort alla skatter och avgifter...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men min främsta och andra fråga är: var fan finns dessa nedladdningssiter som ALLA talar om, för musik, film, program osv.? Jag har aldrig laddat ned något gratis i hela mitt liv, och åtminstone delvis kan det bero på att jag inte har en enda aning om VAR jag ska leta!! Det enda "gratis" jag känner till är en del av amatörers låtar på MySpace. Men vissa av dem, för att inte säga de flesta, gå ju inte att ladda ned de heller. Så var finns alla dessa siter? Namnge någon/några! Jag vet att man hos GP.se t.ex. kan ladda ned låtar, men fler än den känner jag inte till, och INGA som är gratis.

Musik, lyssnar/tittar du inte på nyheterna? 🙂

Hur kan man ha missat att uppfatta "Pirate bay", torrenter som "Azureus" eller såklart populära "DC++".

Där finns allt att ladda ner, både lagligt och olagligt.

Nej. Senaste fem åren har jag nog sett max ett Aktuellt på TV och aldrig lyssnat på radionyheter. Däremot ögnar jag igenom Text-TV-nyheterna varje vecka. Nån Metro kommer jag över också... Pirate Bay får jag väl kolla in dårå.. Och DCC++. t.ex.

Eftersom det vad jag förstår handlar om mp3 har det aldrig intresserat mig. Vad gör det om folk laddar ned detta format? Nöjer de sig med det och därför inte köper skivorna?

😐

När man kommer upp i bitrate, så är det faktiskt svårt att skilja mellan WAV och MP3 - men de flesta filer som cirkulerar har inte bättre än 128kbit - och då är det mindre kul. Inte ens MP3 som man kan köpa, har bättre bitrate - och det gör att jag inte köper någon musik i MP3-format. Ska jag betala för det, så ska det vara i full kvalitet - annars får det vara... Folk i allmänhet (alltså den normale musikkonsumenten) hör ingen skillnad mellan CD och MP3, utan tycker bara att det är bra att man får tag på allt gratis och därmed slipper köpa skivor. Många bränner t o m audio-CD av dessa dåliga MP3:or och lyssnar på dem. I bilen kan det duga med MP3, tycker jag (det är dessutom praktiskt att ha löjligt många låtar på en skiva i bilen - och slippa ha en CD-växlare), eftersom det ändå aldrig blir något fantastiskt ljud där, men hemma i stereon vill jag ha bästa kvaliteten. Webradio (som jag fick möjlighet att lyssna på när jag skaffade min nya receiver) är kul att ha som bakgrunds-skval, men i de flesta fall är det för dålig kvalitet för att kunna sitta och njuta av det.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Webradio (som jag fick möjlighet att lyssna på när jag skaffade min nya receiver) är kul att ha som bakgrunds-skval, men i de flesta fall är det för dålig kvalitet för att kunna sitta och njuta av det.

Jag testade webradio en eller ett par kvällar för att det var en entusiast jag pratade med som lyssnade på det. Enligt uppgift hade han fin anläggning också. Men det föll mig inte alls i smaken. Generellt sett så lyssnar jag dessutom inte på radio överhuvudtaget. Anledningen är att någon annan valt musiken - inte jag själv. Och jag vill inte ägna 90% av min tid åt att höra sådant jag vill slippa höra på.

Hittills har jag kunna skilja alla mp3-filer från wav.

😐

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
SVT gör/har gjort massor med bra program, reklamfritt.

Vetenskapens värld, Mitt i naturen, Varan TV, musikministeriet, Plus, Barnprogram, Fräcka fredag...

Allmänbildning, vetenskap, debatt, kultur & tantsnusk mm är viktigt med public sevice.

Vad är det som hindrar att man fortsätter med samma koncept även när det är reklamfinansierat?

Tittarna finns ju redan eftersom 1:an och 2:an är de mest betittade kanalerna - så finansiärerna skulle garanterat stå på kö även med nuvarande innehåll. Ingenting skulle behöva ändras i innehållet.

Jasså hur skulle de kommersiella kanalerna då kunna producera hög vinst till sina ägare? Att göra bra TV kostar ofta stora pengar och hög trovärdighet/oberoende från reklamköpare,

Resultaten av kommersiella kanalers public service försök är rätt avskräckande kolla bara TV4s Trond som krävde betalt för att göra reportage som skulle rentvå kriminella...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Webradio (som jag fick möjlighet att lyssna på när jag skaffade min nya receiver) är kul att ha som bakgrunds-skval, men i de flesta fall är det för dålig kvalitet för att kunna sitta och njuta av det.

Jag testade webradio en eller ett par kvällar för att det var en entusiast jag pratade med som lyssnade på det. Enligt uppgift hade han fin anläggning också. Men det föll mig inte alls i smaken. Generellt sett så lyssnar jag dessutom inte på radio överhuvudtaget. Anledningen är att någon annan valt musiken - inte jag själv. Och jag vill inte ägna 90% av min tid åt att höra sådant jag vill slippa höra på.

Vad tråkigt att bara lyssna på sådant som du vet att du gillar och antagligen har hört 100 ggr. förut, själv tycker jag radio är grymt för att höra ny och fräsch musik som jag inte ens visste existerade, klart man inte gillar allt men väljer man program/stationer med duktiga musikläggare/DJs så är det bara att digga.

Link to comment
Dela på andra sajter

På grund av piratkopieringen skulle han få betalt en pytteliten summa EN gång (första gången någon köper hans jobb) - och sedan sprids golvet gratis till miljontals andra omedelbart, utan att golvläggaren ens ska ha rätt att försöka skydda sig mot kopieringen, enligt vad piraterna tycker - och han får lägga ner verksamheten för att ingen annan köper hans golv när de redan har fått det gratis - eller så får han lägga massvis med tid på att tillverka ett nytt, väldigt attraktivt golv och sedan installera det hos en kund - för att sedan hela världen ska få exakt samma golv omedelbart efter att han har lagt det färdigt. Är DET verkligen rätt?

Detta med upphovsrätten är kanske inte helt perfekt i alla detaljer - men enligt piraterna måste ju alla bli amatörmusiker i framtiden och dj-t tacksamma för att andra laddar ner deras musik gratis, eftersom den illegala kopieringen gör det omöjligt att ha det på annat sätt. Alla som vill sälja sina låtar för några kronor är ju enligt piraternas resonemang, till 100% onda multinationella bolag med mångmiljardvinster - och aldrig någonsin nämns alla de enskilda musiker som vill få lite grand sidoinkomster för att finansiera köp av lite nya prylar till hemstudion.

Jag vet ingen annan verksamhet som har tillåtits gå under på grund av illegal verksamhet, utan det normala i alla andra lägen, är att brottslighet bekämpas. Varför ska då brottslighet inte bekämpas när det handlar om musik, film och programvara? Varför ska alla tvingas bjuda på sin musik när det uppenbarligen finns ett stort sug efter att lyssna på den?

Innan en massa ovidkommande beskyllningar kommer i retur, så kan jag upprepa att jag själv inte har några ekonomiska intressen som driver mig i denna frågan, eftersom jag aldrig har sålt några låtar - och med piratklimatet som råder, förväntar jag mig inte heller att någonsin göra det. Jag tycker dock att den upphovsman som vill ta betalt för sitt jobb, ska ha möjlighet att göra det utan att tvingas se sina mödosamt ihopsnickrade låtar spridas för vinden utan någon som helst kontroll - och samtidigt se alla möjligheter till minsta lilla inkomst försvinna.

Verkligheten ser ut så att folket laddar ner hans golv för att testa det, om det duger så ringer dom han och ber han komma direkt för att lägga golvet, istället för att ringa till golvbolaget eller köpa golvet via en golvbutik.

Visst det finns en hel del som laddar ner golvet utan att köpa det, men för dom flesta mindre golvläggare så kan dom äntligen leva på det utan att behöva jobba med golvbolaget eller ha ett jobb på sidan av. en golvläggare som lägger 1000 golv privat tjänar mer än en golvläggare som lägger 10.000 golv. Förra året sålde vi 2000 golv i kanada och usa, det genererade nästan 120,000 kronor. Sen med alla slipningar (spelningar) och verktyg som vi sålde plus våra egna golvläggar tröjor så kunde jag spendera 3 veckor i Skellefteå i en stuga med frugan och hunden och inte behöva oroa mig inför vintern.

Att man kan ladda ner golv gör inte att alla golvläggare blir amatörer, dom måste bara göra det DIY utan golvbolag, golvdistrubutörer och golvbutiker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men min främsta och andra fråga är: var fan finns dessa nedladdningssiter som ALLA talar om, för musik, film, program osv.? Jag har aldrig laddat ned något gratis i hela mitt liv, och åtminstone delvis kan det bero på att jag inte har en enda aning om VAR jag ska leta!! Det enda "gratis" jag känner till är en del av amatörers låtar på MySpace. Men vissa av dem, för att inte säga de flesta, gå ju inte att ladda ned de heller. Så var finns alla dessa siter? Namnge någon/några! Jag vet att man hos GP.se t.ex. kan ladda ned låtar, men fler än den känner jag inte till, och INGA som är gratis.

Musik, lyssnar/tittar du inte på nyheterna? 🙂

Hur kan man ha missat att uppfatta "Pirate bay", torrenter som "Azureus" eller såklart populära "DC++".

Där finns allt att ladda ner, både lagligt och olagligt.

Nej. Senaste fem åren har jag nog sett max ett Aktuellt på TV och aldrig lyssnat på radionyheter. Däremot ögnar jag igenom Text-TV-nyheterna varje vecka. Nån Metro kommer jag över också... Pirate Bay får jag väl kolla in dårå.. Och DCC++. t.ex.

Eftersom det vad jag förstår handlar om mp3 har det aldrig intresserat mig. Vad gör det om folk laddar ned detta format? Nöjer de sig med det och därför inte köper skivorna?

😐

Musik, har du någonsin hört en bra kodad mp3 låt med Lame?

Du kommer med 100% säkerhet ALDRIG kunna skilja den från en wave fil.

Förr så var det vanligt med 128 + dåligt kodade, men nu är de flesta upplagda låtarna i toppkvalitet. Att det skulle låta dåligt med bra kodade mp3 stämmer inte. Visst finns det skillnader såklart om man börjar analysera dynamikkurvan mm i topputrustning.

Visst nöjer sig folk med att ladda ner musik när det inte går att höra skillnaden från en köpt cd skiva mot en nerladdad mp3. Däremot skulle jag själv aldrig betala för en mp3 låt, det ska vara cd kvalitet. Att betala för en komprimering känns inte rätt.

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Trams, trams, trams!

När ska branschen vakna upp och inse att de aldrig kommer kunna stoppa utvecklingen. Fildelning har ju funnits hur länge som helst (minns ni kassettbanden?) och musikindustrin har alltid ojjat sig över teknikens framsteg istället för att omfamna den.

Den nuvarande typen av fildelning slog ju igenom brett när Napster kom. Det var helt plötsligt enkelt att hitta det du ville lyssna på, när du ville lyssna på det.

Jag är rätt säker på att om musikbranschen hade skapat en kommersiell tjänst där det var enkelt att ladda ner och betala för sig så hade vi nog inte haft denna diskussion idag.

Vist, en del hade säkert fortfarande fildelat, men jag tror majoriteten hade använt de kommersiella tjänsterna. Fildelning hade förblivit en undergroundrörelse istället för ett folkhemsnöje.

Jag har aldrig trott på kasett-avgifter, CD-avgifter eller vad man ska kalla det. Eller att kriminalisera ett helt folk. Det enda jag tror på i detta sammanhang är att marknaden har misslyckats att leverera de produkter konsumenterna vill ha.

iTunes Store var den första tjänsten som ens har kommit i närheten av att leverera den service-nivå som fildelning innebär och det är ändå inte tillräckligt. Jag tror att majoriteten vill ha DRM-fria låtar i allt ifrån okomprimerat till komprimerat format. Om du har köpt låten, ska du inte då få lyssna på den som du vill? Eller bränna en samlingsplatta till en kompis?

Varför ska det vara så svårt att leverera det?

Link to comment
Dela på andra sajter

När man kommer upp i bitrate, så är det faktiskt svårt att skilja mellan WAV och MP3 - men de flesta filer som cirkulerar har inte bättre än 128kbit - och då är det mindre kul.

Hur vet du det, du som inte piratkopierar? 😛 Du uttalar dej väldigt säkert, men det där stämmer inte alls med min erfarenhet. Det mesta jag har laddat ner är i antingen FLAC (dvs identiskt med originalskivan), 320 kbps mp3 eller 192 kbps mp3. Klart man råkar på nåt sunkigt ibland, men det är undantag snarare än regel nu förtiden... hur det ligger till i de legala shopparna har jag ingen koll på, skulle det inte förvåna mej om de ligger steget efter som vanligt. 😉

Personligen så tycker jag 320 kbps mp3 eller FLAC är overkill för musik jag bara "brukslyssnar" på, 192 räcker gott och väl, och jag föredrar den mindre filstorleken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Musik, har du någonsin hört en bra kodad mp3 låt med Lame?

Du kommer med 100% säkerhet ALDRIG kunna skilja den från en wave fil.

Öhh! En tränad apa kan höra att det är LAME.

/Pär E

Mja... inte med CBR 320kbps. Apan, alltså...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är rätt säker på att om musikbranschen hade skapat en kommersiell tjänst där det var enkelt att ladda ner och betala för sig så hade vi nog inte haft denna diskussion idag.

Vist, en del hade säkert fortfarande fildelat, men jag tror majoriteten hade använt de kommersiella tjänsterna. Fildelning hade förblivit en undergroundrörelse istället för ett folkhemsnöje.

Naiv?

Om det nu fanns ett trackrecord på en liknande utveckling någon gång tidigare hade jag hållit med.

Om det fanns en site som hette angelsbay där låtarna kostade 1 kr. styck så skulle folk fortfarande ladda ner. Lika mycket som idag. Gratis är gratis och det kan man inte konkurrera med.

Om nu angelsbay använde samma torrentteknik (som e så hiiiimla fantastisk och lysande) så skulle det var kul o läsa kommentarena på dessa torrents.

Typ -"SEEEEEEDA FÖR FAN! Jag har pröjsat 1000:- kr för "topp1000popskivan" och jag e "stuck" på 22%. SEEEDA ERA /#¤&"#¤(/)" Haha!

Itunes är 100 gr. bättre. Du betala och smack så har du låten på din HD.

Men folk väljer thepiratebay ändå bevisligen.

Om pirattankningen hade varit en undergroundgrej så hade man fortfarande suttit med hotline och liknande program (sjukt krångligt). TPB har gjort så att farmor kan ladda hem sina låtar. TPB är ingen undergroundrörelse. det är en business som mjölkar en bransh för egen vinning!

Så kassetskatt på Brebandsuppkopplingen. SUPER! Jag tycker det är bästa idén på länge.

Alla får betala lika mycket för idioter inte kan inser att internet inte är vilda västern. Aj lajk!

/Pär E

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju bara att inse att hela systemet är uppåt väggarna. Ska en golvläggare få betalt för varje gång nån går på hans golv? Och dessutom få betalt 70 år efter hans död? Nä, det måste göras om helt.

Han som har designat golvet får betalt varje gång det trycks i fabriken. Så de har ju bättre deal än musiker. Tänk om man kunde få stålar för varje pressning 😛

Nä! Haltande argument.

/Pär E

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja... inte med CBR 320kbps. Apan, alltså...

I datahögtalarna på jobbet? Nej, då hör man inte!

Jag är inte särskilt haj på sånt här, men är det verkligen så att människan (inte apan 😄) kan höra skillnad på mp3 [CBR 320kbps] vs WAV (CD)?

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Musik, har du någonsin hört en bra kodad mp3 låt med Lame?

Du kommer med 100% säkerhet ALDRIG kunna skilja den från en wave fil.

Öhh! En tränad apa kan höra att det är LAME.

/Pär E

Lame, den mp3-kodare som anses vara den bästa som finns och såpass frekvent numera att den anses ha knuffat ned Fraunhofer från förstaplatsen i det avseendet. Har ingen aning om det var Lamekodade mp3:or jag lyssnat på, men är de såpass vanliga så har jag nog hört även dem. Senaste gången hörde jag mp3:or uppspelade från en mobil och ut. Det lät illa även om de hade högsta möjliga kbps. Men jag har även hört mp3 i stationära spelare. Nej, det fattas något i över- och undertonerna på nåt sätt. Svårt att förklara, men det är lite grann samma sak som när jag gjort ett-till-ett-tester mellan olika cellos, violiner och spanska gitarrer. Det är skillnad. Inte för att det skulle vara dödsallvarligt betydande, men ändå...

Dessutom, innehållet, lukten och känslan av ett cd-fodral och booklet vill jag ha och alltid hela cd:na (köper aldrig singlar).

Lyssnar ju aldrig någonsin på musik i bakgrunden ska tilläggas. Vid mina lyssningstillfällen är det tystare runtikring än i Konserthallen.

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läste den här nyheten på sydsvenskan nyss:

http://sydsvenskan.se/digitalt/article299566.ece

Stim vill alltså att man ska betala nedladdningen genom internetabonnemanget, en förhöjd månadsavgift som gör att all musik på nätet blir laglig. Det här ser riktigt intressant ut och kanske är en lösning på problemet med illegal fildelning som kan göra båda parter nöjda.

Ehh, visst, så länge jag som *inte* använder min internet-uppkoppling för att ladda ned musik illegalt slipper vara med och betala.

Och de som idag laddar ned musik illegalt kommer naturligtvis att flockas för att få betala den extra avgiften... eller vänta... kanske inte... utan det man *egentligen* tänker sig är att *alla* ska betala, för annars lär man ju knappast få in några pengar... och så kan vi ju lägga till avgifter för illegal nedladdning av spel, andra programvaror, e-böcker (som säkert kommer att bli större framöver), etc... det blir ju enkelt för alla de "särintressen" som är intresserade av ett enkelt sätt att samla in sina "avgifter", men det gagnar ju knappast de enskilda internet-abonnenterna (som ju inte alla använder internet för illegal nedladdning).

/johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Såja, nu hamna inlägget i rätt tråd 🥰

Min grabb tyckte man skulle ha 2 olika taxor på bredbandet,

1 kostnad för de som INTE tankar och 1 kostnad (med avgift) för dessa som tankar olaga stuff..

Kontrollen skulle läggas på de som kan kontrollera våran trafik mao våra ISP..

Kan vara ett alternativ i mängden för att lösa problemet..

En kan undra hur många föräldrar som bryr sej när det dimper ner högre kostnad för vad deras kids har gjort 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Om pirattankningen hade varit en undergroundgrej så hade man fortfarande suttit med hotline och liknande program (sjukt krångligt). TPB har gjort så att farmor kan ladda hem sina låtar. TPB är ingen undergroundrörelse. det är en business som mjölkar en bransh för egen vinning!

Eh?

Du får nog ta och läsa mitt inlägg en gång till.

Pirattankningen VAR en undergroundrörelse innan Napster slog igenom. Det var Napster som startade revolutionen. Min poäng med inlägget var att illustrera musikbranschens totala misslyckande med att leverera sina produkter på det sätt marknaden ville konsumera dom. Hade dom hängt på med Napster och t ex skapat licensmodeller för företag att sälja Downloads för en schysst peng samt DRM-fritt så hade vi nog haft en mer välmående bransch idag, och inte skivbutiker som slår igen en efter en.

Istället hade vi kanske haft mer specialiserade webbutiker på olika stilar? Vem vet...

Link to comment
Dela på andra sajter

the_dude (oregistrerad)

Är bra att dom försöker hitta vettiga lösningar i allafall. Vore bra om det kom mer av tjänster där man betalar en fast avgift och har fri tillgång till ett musik bibliotek. En sak är i alla fall säker. Musik branchen tar ocker priser för musik. Har inte blivit dyrare att göra en platta utan tvärtom ändå är det fan så mycket dyrare än vad det var när man köpte lp. Konstigt iofs för det finns väl lagar som ska styra upp så att konkuransen fungerar. Men inte inom musik världen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi kan väl ändå alla vara överens om att förslaget från STIM är urbota dumt och ogenomförbart, eller hur?

Då MÅSTE man ju vara ansluten till STIM om man skulle vilja vara med. Jag kan inte heller direkt se att skivbolagen skulle bli så glada med en sån här lösning heller.

Sen så kommer ju alla film,porr,programutvecklare,spel osv också vilja ha sin del av kakan.

Och hur ska det göras med dom som laddar ner ifrån utlandet?

Nä, det bästa vore isf att STIM köpte TPB för 500 mille och sen själva kunde lista ut hur det här med torrents funkar och kunna ge till dom som laddas ner mest.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte blivit dyrare att göra en platta utan tvärtom ändå är det fan så mycket dyrare än vad det var när man köpte lp.

Det är marknadsföringen som kostar, inte produktionen. Just eftersom det är så mycket enklare att göra musik gäller det att skrika ännu högre för att synas i mängden, och det är dyrt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte blivit dyrare att göra en platta utan tvärtom ändå är det fan så mycket dyrare än vad det var när man köpte lp.

Det är marknadsföringen som kostar, inte produktionen. Just eftersom det är så mycket enklare att göra musik gäller det att skrika ännu högre för att synas i mängden, och det är dyrt.

Inte alls, man måste bara vara smartare;

http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=097148385X

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom behöver väl knappast ersätta dom "olagliga" siterna. Dom stora emi,sony osv kan ju göra sin egna tjänst och göra den så pass bra att den konkurerar ut dom "olagliga" isf.

ja det är ju det jag menar egentligen

bra legala tjänster som lyfts fram kommer slå ut illegala

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...