Jump to content
Annons

STIM föreslår att nedladdning ska ingå i abonnemnagsavgiften


wallie999

Recommended Posts

Reaktionen kommer ju snarare bli att en majoritet av de som laddar ned illegalt börjar kryptera sin trafik. Siffrorna över nedladdningar kommer visa på en betydligt lägre trafik än vad som faktiskt förekommer och avgiften kommer därmed blir lägre.

tror du svensson bryr sig när han ändå måste betala?

minsta motståndets väg är alltid lättare att gå

den som tror att nedladdning hos den stora massan är nån sorts proteströrelse mot skivindustrin eller ett manifest "mot systemet" bedrar sig grundligt

svensson är endast intresserad av två saker: lägsta kostnad + fungerande tjänst

addera "tillåten" på detta så ... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 150
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Sen ang kvalite så är det väll inget nytt att för varje ny kopia som grundkälla så försämras kvaliten ngt även om det kan verka minimal skillnad för de flesta.

Nej det är verkligen ingen nytt. Det är jättegammalt, och förlegat. När CD'n kom för hundra miljoner år sedan började man distrubera digitalt lagrad musik. När du kopierar digital data gör du exakta kopier. inget, Absolut inte en ända 1:a eller 0:a blir fel.

Att sen kan komprimera en ljudfil är en annan sak. Men även denna fil kopieras EXAKT vid kopiering.

Att det inte ens blir en enstaka bit skillnad beror på något vi kallar för checksumma. Blir det fel så märks det tydligt.

Du kan ju testa att kopiera mitt meddelande med Ctrl-C, Och sen klippa in det tre miljarder gånger i anteckningar, och det kommer fantastiskt nog inte ändras ett dyfft. Precis samma princip.

hört talas om mp3?

Link to comment
Dela på andra sajter

Blandar vi inte ihop koddarna med morötterna nu???

TPB står åtalade för att ha tjänat pengar på reklam osv

som intäkt på deras site...TPB har inte "DIREKT" tillhanda-

hållit c-skyddat material, eller, har jag fel får ni rätta mig ( 😉 )

Spelar nog inte nån större roll vad rättsorganisationerna gör..

Piratkopiering kommer att fortsätta vilket fall som helst..

I endera formen....

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror i grund och botten att detta är en bra ide för nedladdning ska man inte förbjuda. Däremot är det viktigt att upphovsmännen får den kompensation som dom faktiskt bör ha och detta kan vara ett sätt även om jag tror att det blir svårt att administrera. Det är många som vill dela på kakan och programmvarutillverkare, bildskapare, författare och filmskapare vill nog också ha en del av detta då det ju inte bara är musik som laddas ner. Om man trots detta kan lösa detta så är min inställning glasklar. Upphovsmän ska ha betalt för sitt arbete punkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi kan väl ändå alla vara överens om att förslaget från STIM är urbota dumt och ogenomförbart, eller hur?

Då MÅSTE man ju vara ansluten till STIM om man skulle vilja vara med.

fel och rätt

anknytningen till stim borde inte finnas på nån annan nivå än det gör för etermedia

systemet måste vgara öppet för allas material - inte bara stim-anslutna

Link to comment
Dela på andra sajter

SVT gör/har gjort massor med bra program, reklamfritt.

Vetenskapens värld, Mitt i naturen, Varan TV, musikministeriet, Plus, Barnprogram, Fräcka fredag...

Allmänbildning, vetenskap, debatt, kultur & tantsnusk mm är viktigt med public sevice.

Vad är det som hindrar att man fortsätter med samma koncept även när det är reklamfinansierat?.

för liten publik = ingen vill köpa reklamtid

kom igen nu claes

Link to comment
Dela på andra sajter

Piratkopiering kommer att fortsätta vilket fall som helst..

I endera formen....

om man måste betala i vilket fall

och man därmned får fri tillgång direkt från hästens mun helt legalt

vad menar du då är motiveringen till att piratkopiera?

ball grej? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

SVT gör/har gjort massor med bra program, reklamfritt.

Vetenskapens värld, Mitt i naturen, Varan TV, musikministeriet, Plus, Barnprogram, Fräcka fredag...

Allmänbildning, vetenskap, debatt, kultur & tantsnusk mm är viktigt med public sevice.

Vad är det som hindrar att man fortsätter med samma koncept även när det är reklamfinansierat?.

för liten publik = ingen vill köpa reklamtid

kom igen nu claes

Alla undersökningar jag har sett hittills visar att den tveklöst största andelen av TV-tittandet i Sverige, är just på SVT1 och SVT2. Då kan man inte prata om "för liten publik", utan i det läget måste reklamfinansiering vara en fungerande väg att gå.

Link to comment
Dela på andra sajter

SVT gör/har gjort massor med bra program, reklamfritt.

Vetenskapens värld, Mitt i naturen, Varan TV, musikministeriet, Plus, Barnprogram, Fräcka fredag...

Allmänbildning, vetenskap, debatt, kultur & tantsnusk mm är viktigt med public sevice.

Vad är det som hindrar att man fortsätter med samma koncept även när det är reklamfinansierat?.

för liten publik = ingen vill köpa reklamtid

kom igen nu claes

Alla undersökningar jag har sett hittills visar att den tveklöst största andelen av TV-tittandet i Sverige, är just på SVT1 och SVT2. Då kan man inte prata om "för liten publik", utan i det läget måste reklamfinansiering vara en fungerande väg att gå.

men inte på dom smala programmen

Link to comment
Dela på andra sajter

SVT gör/har gjort massor med bra program, reklamfritt.

Vetenskapens värld, Mitt i naturen, Varan TV, musikministeriet, Plus, Barnprogram, Fräcka fredag...

Allmänbildning, vetenskap, debatt, kultur & tantsnusk mm är viktigt med public sevice.

Vad är det som hindrar att man fortsätter med samma koncept även när det är reklamfinansierat?.

för liten publik = ingen vill köpa reklamtid

kom igen nu claes

Alla undersökningar jag har sett hittills visar att den tveklöst största andelen av TV-tittandet i Sverige, är just på SVT1 och SVT2. Då kan man inte prata om "för liten publik", utan i det läget måste reklamfinansiering vara en fungerande väg att gå.

men inte på dom smala programmen

Det kvittar ju, eftersom varje enskilt program inte behöver bära sig, utan det blir en totalfinansiering, precis som med nuvarande system (som konstigt nog tar in reklam i form av "programmet är sponsrat av..", trots att reklam är förbjudet... 🙂 ). Även om det skulle bli reklamfinansierat, så kan det finnas tydliga direktiv om innehållet och om när reklamen får ligga, hur lång reklamen får vara etc - så jag ser inga hinder alls, utan man hade kunnat få in mer pengar till verksamheten och som bonus sluta behöva jaga licensskolkare.

Här kan man kanske se paralleller till piratkopieringen, där man kunde göra nedladdning tillåten genom reklamfinansiering som sedan fördelas till de upphovsmän vars material blir nedladdat - men det är inte lika enkelt att lösa där, på grund av att fildelningen måste övervakas i detalj för att man ska kunna göra en rättvis fördelning...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Det kvittar ju, eftersom varje enskilt program inte behöver bära sig

mm

låter ju fint i teorin

men du vet lika bra som jag att rent företagsekonomiskt så ryker dom icke-inkomstbringande produkterna med tiden - speciellt om det är sparkrav

Då ryker de oavsett om det är reklamfinansierat eller licensfinasierat - för sparkrav kommer säkerligen att uppstå i framtiden oavsett vilken finansiering man väljer. Om det dessutom finns direktiv om att det måste ingå en viss andel "smala" program i utbudet, så blir det ingen så stor omvälvning som reklammotståndarna vill påstå.

Detta med TV-licensen hör kanske egentligen hemma i en egen tråd...? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kvittar ju, eftersom varje enskilt program inte behöver bära sig

mm

låter ju fint i teorin

men du vet lika bra som jag att rent företagsekonomiskt så ryker dom icke-inkomstbringande produkterna med tiden - speciellt om det är sparkrav

Då ryker de oavsett om det är reklamfinansierat eller licensfinasierat - för sparkrav kommer säkerligen att uppstå i framtiden oavsett vilken finansiering man väljer.

ditt påstående motsägs av faktumet att smala program idag existerar i svt trots gångna sparkrav

jämför med vilken reklamkanal som helst

finns ingen direktkoppling till olika program för att få in pengar så finns inte alls samma incitament

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kvittar ju, eftersom varje enskilt program inte behöver bära sig

mm

låter ju fint i teorin

men du vet lika bra som jag att rent företagsekonomiskt så ryker dom icke-inkomstbringande produkterna med tiden - speciellt om det är sparkrav

Då ryker de oavsett om det är reklamfinansierat eller licensfinasierat - för sparkrav kommer säkerligen att uppstå i framtiden oavsett vilken finansiering man väljer.

ditt påstående motsägs av faktumet att smala program idag existerar i svt trots gångna sparkrav

jämför med vilken reklamkanal som helst

finns ingen direktkoppling till olika program för att få in pengar så finns inte alls samma incitament

De har ju inte försvunnit just för att det finns krav på bredden i utbudet. Det är precis det jag säger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
SVT gör/har gjort massor med bra program, reklamfritt.

Vetenskapens värld, Mitt i naturen, Varan TV, musikministeriet, Plus, Barnprogram, Fräcka fredag...

Allmänbildning, vetenskap, debatt, kultur & tantsnusk mm är viktigt med public sevice.

Vad är det som hindrar att man fortsätter med samma koncept även när det är reklamfinansierat?.

för liten publik = ingen vill köpa reklamtid

kom igen nu claes

Alla undersökningar jag har sett hittills visar att den tveklöst största andelen av TV-tittandet i Sverige, är just på SVT1 och SVT2. Då kan man inte prata om "för liten publik", utan i det läget måste reklamfinansiering vara en fungerande väg att gå.

men inte på dom smala programmen

Det kvittar ju, eftersom varje enskilt program inte behöver bära sig, utan det blir en totalfinansiering, precis som med nuvarande system (som konstigt nog tar in reklam i form av "programmet är sponsrat av..", trots att reklam är förbjudet... 😐 ). Även om det skulle bli reklamfinansierat, så kan det finnas tydliga direktiv om innehållet och om när reklamen får ligga, hur lång reklamen får vara etc -

Du ser inte fördelen i att slippa att program avbryts av reklam? Tycker jag helt klart är värt att betala för.

Link to comment
Dela på andra sajter

De har ju inte försvunnit just för att det finns krav på bredden i utbudet. Det är precis det jag säger.

jaså?

vad är det du tror du säger egentligen?

visste inte att svt redan var reklamfinasierat 😐

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Du ser inte fördelen i att slippa att program avbryts av reklam? Tycker jag helt klart är värt att betala för.

precis - en annan viktig aspekt

man ser ofta folk vill att saker ska vara reklamfinansierat så man slipper betala

samma människor vill dock ofta inte behöva se reklamen... 😐

Link to comment
Dela på andra sajter

Piratkopiering kommer att fortsätta vilket fall som helst..

I endera formen....

om man måste betala i vilket fall

och man därmned får fri tillgång direkt från hästens mun helt legalt

vad menar du då är motiveringen till att piratkopiera?

ball grej? 😐

Tror inte det är för att det är ballt...

"Man" vill ha mycket men kan inte betala "mycket"..

Menar hur skulle det se ut...Ska man betala på Mb eller Gb eller ska man ha fast kostnad..

Blir det fast kostnad slår den grymt FEL..Menar, "jag" tankar lite film en eller två, betalar

kanske 150:- i mån, "Du" tankar fede mycket film, musik och kanske annat och betalar oxå

150:- i mån...Snett va??

Blir det per mb, gb så kommer gemene man inte tanka hem legalt, då blir det ju lika dyrt som

att köpa det via affären eller saiten..

Lika snett som det var med kassettavgiften. Köper jag kassetband för att anv till egna inspelningar

ska ju inte jag betala avgift som går till eventuell artist, eller...

Vi lever i ett misstroendesamhälle...

"Du köper inte kassetter för att spela in din egen musik" Du köper dem för att kopiera vinylskivor...

Hela det här systemet vi kallar civilisation, samhälle håller på att kollapsa. Varför?

Vi är FÖR MÅNGA helt enkelt...

Lite OT kanske men det rör frågan till viss del i alla fall...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag inte orkat läsa igenom alla svar men kikat lite löst och inte sett nån som kommer med vinkligen på att:

Om nu stim förslaget skulle bliva genomfört (vilket jag inte hoppas) , vem sköter musikrapporteringen??..

Antar att det kommer bli lika kasst som vanligt att det kvoteras ut , med andra ord svenne gurkas 199:- i månaden

går till artister som Roger pontare , lena ph, mfl som traditionelt får dela på 99,4% av alla stim dollares ,

medan svenne gurka laddar hem obskyr rock från ett mindre skivbolag i svedala.

För jag antar att vi som enskilda personer inte kommer göra en rapportering vad vi har laddat ner??...

kanske blir en bilaga till Deklarationen??? =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag inte orkat läsa igenom alla svar men kikat lite löst och inte sett nån som kommer med vinkligen på att:

Om nu stim förslaget skulle bliva genomfört (vilket jag inte hoppas) , vem sköter musikrapporteringen??..

Antar att det kommer bli lika kasst som vanligt att det kvoteras ut , med andra ord svenne gurkas 199:- i månaden

går till artister som Roger pontare , lena ph, mfl som traditionelt får dela på 99,4% av alla stim dollares ,

medan svenne gurka laddar hem obskyr rock från ett mindre skivbolag i svedala.

För jag antar att vi som enskilda personer inte kommer göra en rapportering vad vi har laddat ner??...

kanske blir en bilaga till Deklarationen??? =)

Kanske man får göra avdrag med...

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag inte orkat läsa igenom alla svar men kikat lite löst och inte sett nån som kommer med vinkligen på att:

Om nu stim förslaget skulle bliva genomfört (vilket jag inte hoppas) , vem sköter musikrapporteringen??..

Antar att det kommer bli lika kasst som vanligt att det kvoteras ut , med andra ord svenne gurkas 199:- i månaden

går till artister som Roger pontare , lena ph, mfl som traditionelt får dela på 99,4% av alla stim dollares ,

medan svenne gurka laddar hem obskyr rock från ett mindre skivbolag i svedala.

För jag antar att vi som enskilda personer inte kommer göra en rapportering vad vi har laddat ner??...

kanske blir en bilaga till Deklarationen??? =)

Kanske man får göra avdrag med...

😆

hahaha precis =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom behöver väl knappast ersätta dom "olagliga" siterna. Dom stora emi,sony osv kan ju göra sin egna tjänst och göra den så pass bra att den konkurerar ut dom "olagliga" isf.

ja det är ju det jag menar egentligen

bra legala tjänster som lyfts fram kommer slå ut illegala

Precis!

Jag tycker skivbranschen kan vara tysta tills de levererat bra DRM-fria tjänster till oss som faktiskt vill kunna köpa musik online. Att det inte finns för oss i Sverige är verkligen skrattretande. Speciellt när de jagar privatpersoner för at ha delat ut några låtar.

Tramsigt är vad det är!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja... inte med CBR 320kbps. Apan, alltså...

I datahögtalarna på jobbet? Nej, då hör man inte!

Det finns flera test där audiofiler och studionördar med "guldöron" tappar förmågan att skilja på mp3 och wav med högt kodade mp3. Från att 100% kunna urskilja i dålig kodning till under 50% i bästa mp3 kvaliteten. Det blir mer en gissningslek tillslut. I de test jag läst har inte lyssningen varit några billiga datorhögtalare. Gör ett blindtest själv med ett par fullrange studiohörlurar. Jag har aldrig läst om någon som med konstant 100% säkerhet kan skilja mellan mellan bra mp3 och wav. Det kanske måste till en apa för det? :rolleyes:

Fanns det inte någon som hade lagt upp sådant test här på forumet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Piratkopiering kommer att fortsätta vilket fall som helst..

I endera formen....

om man måste betala i vilket fall

och man därmned får fri tillgång direkt från hästens mun helt legalt

vad menar du då är motiveringen till att piratkopiera?

ball grej? 🙂

Tror inte det är för att det är ballt...

"Man" vill ha mycket men kan inte betala "mycket"..

Menar hur skulle det se ut...Ska man betala på Mb eller Gb eller ska man ha fast kostnad..

Blir det fast kostnad slår den grymt FEL..Menar, "jag" tankar lite film en eller två, betalar

kanske 150:- i mån, "Du" tankar fede mycket film, musik och kanske annat och betalar oxå

150:- i mån...Snett va??

Lika snett som det var med kassettavgiften. Köper jag kassetband för att anv till egna inspelningar

ska ju inte jag betala avgift som går till eventuell artist, eller...

om du inte använder kassetter eller andra media annat än till eget material kan du anmäla det till copyswede å slippa avgiften

det blir troligen en fast avgift

snett?

ja

det är snett att vissa inte inser att dom ska betala för det dom vill plocka åt sig

och nu får alla vara med å betala

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag inte orkat läsa igenom alla svar men kikat lite löst och inte sett nån som kommer med vinkligen på att:

Om nu stim förslaget skulle bliva genomfört (vilket jag inte hoppas) , vem sköter musikrapporteringen??..

Antar att det kommer bli lika kasst som vanligt att det kvoteras ut , med andra ord svenne gurkas 199:- i månaden

går till artister som Roger pontare , lena ph, mfl som traditionelt får dela på 99,4% av alla stim dollares ,

medan svenne gurka laddar hem obskyr rock från ett mindre skivbolag i svedala.

För jag antar att vi som enskilda personer inte kommer göra en rapportering vad vi har laddat ner??...

kanske blir en bilaga till Deklarationen??? =)

vad har du för belägg att det är snett idag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom behöver väl knappast ersätta dom "olagliga" siterna. Dom stora emi,sony osv kan ju göra sin egna tjänst och göra den så pass bra att den konkurerar ut dom "olagliga" isf.

ja det är ju det jag menar egentligen

bra legala tjänster som lyfts fram kommer slå ut illegala

Precis!

Jag tycker skivbranschen kan vara tysta tills de levererat bra DRM-fria tjänster till oss som faktiskt vill kunna köpa musik online. Att det inte finns för oss i Sverige är verkligen skrattretande. Speciellt när de jagar privatpersoner för at ha delat ut några låtar.

Tramsigt är vad det är!

ungefär som att säga att så länge det inte finns vätgasdrivna bilar så är det fritt fram att tanka bensin gratis

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom behöver väl knappast ersätta dom "olagliga" siterna. Dom stora emi,sony osv kan ju göra sin egna tjänst och göra den så pass bra att den konkurerar ut dom "olagliga" isf.

ja det är ju det jag menar egentligen

bra legala tjänster som lyfts fram kommer slå ut illegala

Precis!

Jag tycker skivbranschen kan vara tysta tills de levererat bra DRM-fria tjänster till oss som faktiskt vill kunna köpa musik online. Att det inte finns för oss i Sverige är verkligen skrattretande. Speciellt när de jagar privatpersoner för at ha delat ut några låtar.

Tramsigt är vad det är!

ungefär som att säga att så länge det inte finns vätgasdrivna bilar så är det fritt fram att tanka bensin gratis

Suck....NEJ,det är inte samma sak. Det är samma sak om jag KOPIERAR bensin så länge det inte finns vätgasdrivna bilar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Suck....NEJ,det är inte samma sak. Det är samma sak om jag KOPIERAR bensin så länge det inte finns vätgasdrivna bilar.

det var en principiell liknelse - inte en direkt jämförelse

försök lyfta intellektet lite va 🙂

ska jag sänka mig till högstadienivå fölr din skull?

bara för att en vara inte erbjuds än så rättfärdigar det inte att bryta mot gällande lagar å regler för dom varor som finns

Link to comment
Dela på andra sajter

Piratkopiering kommer att fortsätta vilket fall som helst..

I endera formen....

om man måste betala i vilket fall

och man därmned får fri tillgång direkt från hästens mun helt legalt

vad menar du då är motiveringen till att piratkopiera?

ball grej? 🙂

Tror inte det är för att det är ballt...

"Man" vill ha mycket men kan inte betala "mycket"..

Menar hur skulle det se ut...Ska man betala på Mb eller Gb eller ska man ha fast kostnad..

Blir det fast kostnad slår den grymt FEL..Menar, "jag" tankar lite film en eller två, betalar

kanske 150:- i mån, "Du" tankar fede mycket film, musik och kanske annat och betalar oxå

150:- i mån...Snett va??

Lika snett som det var med kassettavgiften. Köper jag kassetband för att anv till egna inspelningar

ska ju inte jag betala avgift som går till eventuell artist, eller...

om du inte använder kassetter eller andra media annat än till eget material kan du anmäla det till copyswede å slippa avgiften

Företag kan göra det ja - men privatpersoner som sparar backuper på egna dokument och bilder, tvingas betala kassettavgift för sina CD eller DVD - och de upphovsmän som säljer bäst, får betalt trots att skivorna inte ens används till musik...

Kassettavgiften har alltid varit en skitkass lösning.

det blir troligen en fast avgift

snett?

ja

det är snett att vissa inte inser att dom ska betala för det dom vill plocka åt sig

och nu får alla vara med å betala

Instämmer.

Det idiotiska är att när det nu är STIM som kommer med förslaget, så ser politikerna det som ett perfekt förslag eftersom det kommer från en aktör i branschen - och då kan det mycket väl bli detta som ses som en "lösning" som vi i Sverige är ensamma om, men det viktigaste för politikerna är att de för stunden kan sopa problemet under mattan, åtminstone tills andra länder kommer med klagomål på att Sverige legitimerar illegal kopiering på detta sätt...

En nackdel är också att alla som vill ha sin lilla del av denna ersättning, måste bli medlemmar i STIM (eftersom det förstås är STIM som kommer att hantera fördelningen) - och de har hittills varit minst sagt sega med sina regler angående allt som handlar om Internet, så ett STIM-medlemskap känns nog inte som någon självklarhet för alla...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...