Jump to content
Annons

Vad innebär studentrabatt från USA?


Christopher Sigmond

Recommended Posts

Hallå!

Funderar på att köpa några program (Sibelius 5 och ev. Reason 4) från USA på nätet. Programmen dyker upp i fullversioner men med studentrabatt; "academic" alternativt "educational discount". Är det någon som har koll på vad detta innebär?

Jag är för närvarande student i Sverige, men på någon sida stod att man skulle bli tvungen att bevisa att man är student i nord- eller sydamerika. Hur gör man det i så fall?

Tacksam för svar 😆

Cris

Sollentuna

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej igen. Tack för svar (ahem!)

Det visar sig att man för att få studentrabatt i USA måste vara registrerad som student där. Annars kan man inte registrera programmet efter att man har köpt det.

Två alternativ finns således:

1. Köpa det till studentpris i Sverige

2. Köpa det till fullpris från USA -- vilket är det billigaste alternativet

Link to comment
Dela på andra sajter

Dollarn är så pinsamt billig att det bara är att köpa loss. Beställer du från firma så fråga om dom har lust att skriva "Warrenty replacement" på paketet så har du goda chanser att få det genom tullen som ett garanti-ärende, alltså att du har köpt något som pajjade, skickat tillbaka det och nu får en ersättningsvara som du "redan har tullat".

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att det inte är alla mjukvarutillverkare som tillåter att du säljer en "academic version" vidare om du senare inser att du inte behöver den.

Vilket leder oss vidare till ännu ett alternativ. Begagnatmarknaden.

Har du sökt på vendolin, blocket, ebay etc efter de program du planerar att köpa?

Kan iofs vara smart att kolla upp med tillverkaren att det funkar att överföra licenser till ny ägare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att det inte är alla mjukvarutillverkare som tillåter att du säljer en "academic version" vidare om du senare inser att du inte behöver den.

Det är inte alltid man kan uppgradera dem till nyare versioner heller, så det är säkrast att kolla upp det ordentligt innan man köper...

Förslaget om att få det skickat som "warranty replacement" kan vara riskabelt eftersom det räknas som varusmuggling om det kollas upp, så det är inget jag skulle rekommendera... Räkna alltså med att det tillkommer tull (brukar vara 2-5%, beroende på vad det är) och moms (25% som läggs på både varuvärdet, frakten, försäkringen och tullen).

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ytterligare svar; börjar få kött på benen nu.

Begagnat vore bra, men programmet som jag vill köpa - Sibelius 5 - verkar inte finnas på andrahandsmarknaden. Förutom på amerikanska eBay, men de verkar inte vara inne på att skicka till Sweden. Och engelska eBay som var dyrt.

Som företagare kommer jag inte att behöva betala moms i slutändan. Och som student kan jag få studentpris i Sverige, vilket blir ungefär det samma som fullpris från USA.

Känns ändå som att det kanske är smidigare att köpa från Sverige, ifall nu något skulle gå snett.

/CriS

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...
Tänk på att det inte är alla mjukvarutillverkare som tillåter att du säljer en "academic version" vidare om du senare inser att du inte behöver den.

Nån som vet hur det ligger till med Cubase 4? Kan man sälja vidare en "studentlicens" på detta? Hur skulle förresten mjukvarutillverkaren kunna hindra en att sälja vidare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dollarn är så pinsamt billig att det bara är att köpa loss.

???

Dollarn är uppe i 8,50 kr... När jag var i NYC i somras handlade jag för 5,98 som lägst.

...fast när han Saverman skrev sitt inlägg, så var den mycket billigare än nu (det var ju 080123 han skrev det)... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att det inte är alla mjukvarutillverkare som tillåter att du säljer en "academic version" vidare om du senare inser att du inte behöver den.

Nån som vet hur det ligger till med Cubase 4? Kan man sälja vidare en "studentlicens" på detta? Hur skulle förresten mjukvarutillverkaren kunna hindra en att sälja vidare?

Glöm att jag frågade.. Fick svar från Steinberg att man kan sälja vidare en studentlicens, under förutsättning att man informerar köparen om att det är just en studentlicens

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...