Jump to content
Annons

Vad innebär studentrabatt från USA?


Christopher Sigmond

Recommended Posts

Hallå!

Funderar på att köpa några program (Sibelius 5 och ev. Reason 4) från USA på nätet. Programmen dyker upp i fullversioner men med studentrabatt; "academic" alternativt "educational discount". Är det någon som har koll på vad detta innebär?

Jag är för närvarande student i Sverige, men på någon sida stod att man skulle bli tvungen att bevisa att man är student i nord- eller sydamerika. Hur gör man det i så fall?

Tacksam för svar 😆

Cris

Sollentuna

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej igen. Tack för svar (ahem!)

Det visar sig att man för att få studentrabatt i USA måste vara registrerad som student där. Annars kan man inte registrera programmet efter att man har köpt det.

Två alternativ finns således:

1. Köpa det till studentpris i Sverige

2. Köpa det till fullpris från USA -- vilket är det billigaste alternativet

Link to comment
Dela på andra sajter

Dollarn är så pinsamt billig att det bara är att köpa loss. Beställer du från firma så fråga om dom har lust att skriva "Warrenty replacement" på paketet så har du goda chanser att få det genom tullen som ett garanti-ärende, alltså att du har köpt något som pajjade, skickat tillbaka det och nu får en ersättningsvara som du "redan har tullat".

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att det inte är alla mjukvarutillverkare som tillåter att du säljer en "academic version" vidare om du senare inser att du inte behöver den.

Vilket leder oss vidare till ännu ett alternativ. Begagnatmarknaden.

Har du sökt på vendolin, blocket, ebay etc efter de program du planerar att köpa?

Kan iofs vara smart att kolla upp med tillverkaren att det funkar att överföra licenser till ny ägare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att det inte är alla mjukvarutillverkare som tillåter att du säljer en "academic version" vidare om du senare inser att du inte behöver den.