Jump to content
Annons

Billiga Ljudkort!?


Carle

Recommended Posts

YEEEES, julklappspengar i kassan. Iår ska de inte spenderas på bussresor till Nyårskalas, Godis i mellandagarna eller den där imuplsköpen i mellandagsrean. Jag ska ha ett Ljudkort!!!

Vill ha ett firewire eller Usb. Ska ha fantomatning och vara duglig till inspelning av sång, akustisk gitarr och andra prykar såsom tamburin, melodica, shaker. Jag ska även skaffa mig en Projekt B1. Ljudkortet får inte ränna iväg i prisklass. Max 2000 kr, kanske någon hundring mer, men hällst inte.

Tänkte nämligen skaffa en Laptop så småningom så jag kan spela in enklare singer songwrightergrejer hemma. Anledning till att jag vill ha en laptop är för att jag vill fånga inspirationen just där jag är.

http://profile.myspace.com/index.cfm?fusea...iendID=40816879

http://profile.myspace.com/index.cfm?fusea...iendID=47782690

Där har ni två konkreta exempel på musik som ligger nära det jag jobbar med hemma.

Och det är sån musik ljudkortet ska klara. Inte mindre och inte så mycket mer.

Har ni tipps eller förslag på laptops som också kunde passa till denna typ av musik eller vad jag behöver för kapacitet på en dator över huvud taget för att klara av sådan musik.

Trummor spelar jag inte in.

TACK!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mbox Mini ifrån digidesign. Ljudkort med två in och två ut var av en ingång har preamp med fantommatning. Den är usb driven så man slipper extern transformator eller strömsladd, vilket är väldigt flexibelt. Man får också med Pro tools, grymt trevligt inspelningprogram enligt mig, med över 50 användbara plug-ins. Funkar dessutom direkt ur lådan utan krångel. ca 3000 kr får man ge för det vilket ligger över dina föreslagna 2000 kr, men det är ett väldigt prisvärt paket. Om jag skulle köpa mitt första ljudkort idag (med den budgeten) så skulle det förmodligen bli en mbox mini. Du kan ju kolla vidare här och se om det är något för dig Digidesign - Mbox Mini

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är nöjd med mitt Tascam US-144. Ca 1400 kr från Tyskland. Då får du 2 micpreamps/linein + två digitala ingångar, allt via usb och ström får den genom usb. Smidig helt enkelt.

Hur upplever du latencyn med tanke på att detta kort har väl tilltagna extrabuffrar ("14.3ms of 'extra' buffering over the 2.9ms of the software buffers), which is significantly higher than that of any other interface I've measured to date", från SOS)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...