Jump to content
Annons

Vid vilken ålder är det kört för en artist att slå igenom?


Dreamtones

Recommended Posts

Hittade inget forum för musikfilosofiska frågeställningar, men antar att Allmänt går bra.

En grej jag funderat på en del är vid vilken ålder det "är kört" för en artist som vill nå framgång, och "bör satsa på något annat istället".

Clabbe sa t ex under första säsongen av Idol att för varje år man passerar 30 så måste man prestera något dubbelt så unikt som året innan. Jag hörde dessutom ett utlåtande (dock utanför idol tror jag) att det skulle vara en skillnad mellan könen också dessutom. Att det är tuffare för tjejer, att där så borde man inte vara äldre än 25. Men i senaste omgången av idol var juryn betydligt öppnare för äldre deltagare, och det var ganska hög medelålder på finaldeltagarna samt sist men inte minst så var vinnaren en kvinna på 28.

Nu vill jag inte göra detta till en diskussion om idol, utan om artister rent generellt. Min egen observation verkar vara att vanligaste åldern att "slå igenom" är då man är mellan 25 och 30, i alla fall när jag kollar upp en del artister på Wikipedia. Är det något som klingar bekant? Det finns hursomhelst många exemplar där dom varit betydligt yngre, men inte betydligt äldre vad jag märkt. Ett par exempel på väldigt unga är Amy Diamond, som var 13 med sitt genombrott och Michael Jackson som var 5 år om jag inte missuppfattat helt fel. Ett par exempel på pop/rock stjärnor som är gamla är Cher och Rolling Stones men dom slog trots allt ändå igenom när dom var yngre, är det bara då man kan acceptera äldre artister?

Och en annan intressant frågeställning är om det är annorlunda idag motför förr? Jag upplever i alla fall att saker och ting händer lite senare i livet idag än vad det gjorde förr. Folk i allmänhet skaffar barn lite senare, folk pluggar lite längre och är ungdomar längre. Det har nog att göra med att man vill mer satsa på karriären idag, än att bara finna ett jobb som kan försörja en och skaffa en trevlig familj. Och det i sin tur har nog att göra med att människan lever längre och ser att den har mer möjligheter. Kanske dock endast applicerbart inom Sverige, vet inte hur det är utomlands.

Jag personligen tycker i alla fall att åldern inte är mycket mer än en siffra. Nästan de bästa låtarna har gjorts av artister som är i åtminstone 30 års åldern, förutsatt att man nu kanske har hållit på med musik innan ett tag. Jag lyssnar på det som låter bra, och där tänker jag inte på hur gammal dom är som framför den. Enda gången man hajjar till skulle vara väl vara då det är en ovanligt djup eller dov och raspig röst, men innan man får sådana röster dröjer väl tills man är typ 50 och framåt. Både för män å kvinnor antar jag. Jag menar inte att det är dåligt, bara att det är väl de enda gångerna jag skulle tänka ordet "ålder" när jag hör en låt.

Vad är eran egen syn på allt det här?

När är det kört, vid vilken ålder? Varför?

Man kanske även kan fråga sig om låtskrivare, producenter, ljudtekniker etc också måste vara "unga och hippa"? Dom står ju å andra sidan inte i rampljuset så där borde väl åldern, utseende, etc ha mindre betydelse, oavsett om dessa egenskaper nu är viktiga för artister.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)

Hittade inget forum för musikfilosofiska frågeställningar, men antar att Allmänt går bra.

En grej jag funderat på en del är vid vilken ålder det "är kört" för en artist som vill nå framgång, och "bör satsa på något annat istället".

Det beror väl enbart på en själv. nå, inte riktigt, det gäller ju att man har nåt att komma med, samarbete med rätt personer etc 😲 Men oftast är det väl så antar jag att de flesta går vidare om de inte slår igenom, skaffar jobb, familj etc. och väljer priotera det. vissa ger väl aldrig upp. se bara på vissa skådisar som slår genom när de blivit äldre. skam den som ger sig. men sen måste man skilja på vilken musikgenre det handlar om. gäller det själlös popartist a la idol kan man glömma det om man passerat 30. det är en så ytlig värld med lika ytliga låtar och texter. men sen måste man ju även ställa frågan vad är framgång? att toppa värdslistorna eller att ha möjlighet att åtminstone kunna leva på sin musik?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är sant detta som DieHard säger. Gäller det popvärlden så är det en annan sak. Då räcker det med att man ska se snygg ut. Man behöver ite kunna spela instrument (för det fixar låtskrivarna på sina datorer), man behöver inte kunna skriva texter för även det fixar låtskrivarna. Och nuförtiden behöver man inte ens kunna sjunga när man har VTC-effekter som kan rätta till den mest förjävliga falsksången live. Så bara man ser snygg ut och är låt säga en blond tjej med fin byst och ett sött ansikte som lockar 40+ gubbar att köpa skivan. Bara man klär sig tillräckligt avslöjande så klarar man sig 😲

Om man sen ska komma till ålder så har vi ju äldre stjärnor som fortfarande på ett eller annat sätt klarar sig vidare med att sälja. Tänk på Carola som åker ner till Jerusalem varannan vecka för att spela in ett nytt julalbum eller dansar lite sött i Melodifestivalen. Hon är älskad som ingen annan i det här landet.

I USA har man alla käringar som Madonna, Cher, Liza Minelli.. ja listan kan göras hur jävla lång som helst. Men du förstår min point. Dom har klarat sig genom operationer (som för övrigt har VAD att göra med musik??) som förskönat dom en smula och döljer resten av rynkorna bakom 3 lager smink.

Enligt min mening så ska man ju leta efter bra/riktiga artister som faktiskt kan sjunga/spela/skriva på egen hand, och än vara älskade fast att dom skrev låtarna många många år sen. Se på Black Sabbath eller Rolling Stones. Snubbarna har spelat i vafan 45-50 år. Och blir bara mer älskade varje dag. Där sviker inte fansen fast att åldern tär. Och nya generationer fans kommer med hela tiden.

Detta fenomen verkar dock inte hålla i sig lika hårt idag med dagens band. Det är väldigt få band som håller årtionden. Antingen så läggs det ner eller så splittras dom.

Men svaret du söker beror som sagt helt på genren. Musik som spelas av riktiga musiker, där musikerna också är artisten/rna. Det är dom som står på scen på sin ålders höst. 😐

Link to comment
Dela på andra sajter

28. Efter det kan du i princip glömma det. Om du har en frontman som är yngre kan du som musiker fortfarande slå, men se till att hamna så långt bak som möjligt på pressfoton.

För varje regel finns det undantag och ni kan säkert komma på massvis med artister som slagit igenom efter att dom fyllt 28.

Den bästa tid att slå igenom är 19-21, efter det blir det svårare. Också beroende på musikstil.

I hiphop ser man ofta 16-18 slå, medan man i metal ofta ser 19-21, extrema fall är sådant som klassisk musik där det inte är ovanligt med 14-15 åringar (konsertpianister måste slå innan dom blir 30 annars har dom ingen chans), och jazz musik där man ibland ser band med 40-50 åringar som just får ett nytt skivkontrakt.

Som producent letar man oftast efter yngre talanger, Jag ska imorgon göra en test inspelning med en 17 årig tjej. Är hon bra nog, så skriver man några låtar, lanserar dom som indeipop och säljer iväg dom till något major om man har tur. 95% chans är att det inte leder någonstans.

Talang har inget med saken att göra, artister behöver bara något speciellt som kan underhålla dig. Ibland kan bristen på talang faktiskt göra dom underhållande.

Sen efter man har slagit igenom är det en annan sak. Så länge du har kvar en fanbase så kan du hålla på hur länge som helst, även fast du inte blir spelad på radio (band som wasp, gwar, skid row spelar fortfarande live och säljer skivor, men dom blir inte spelade på radio och dom flesta tonåringar vet idag inte vilka dom är).

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen skiter jag fullständigt i hur gammal artisten/bandet är,

allt handlar om bra musik för mig. Ålder och utseende är totalt oväsentligt.

Detta gäller inte om man vill slå stort i världen så då är nog 20-30 bäst.

Det är lite skrämmande hur stor betydelse utseende mm har.

Hur funkar det här med skrikande flickor som svimmar?

De hör ju knappt ens musiken utan bryr sig mest om det visuella.

De verkar inte ha ett genuint musikintresse, men det stämmer nog in på den stora massan.

Eller ska man tro på det där om sexuell frigörelse när det begav sig?

Rock on!

Link to comment
Dela på andra sajter

man måste slå igenom innan man är 27. 😐

Man ska ju dö när man är 27, som alla andra 😲

Jimi Hendrix, Janice Joplin, Jim Morrison, Brian Jones, Kurt Cobain, Robert Johnsson, mfl.

.."tyvärr" (kanske som tur) är jag lite sent ute..

Redigerat av Mossman
Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket intressanta tankar, "neonguy"!

Personligen tror jag inte att det finns någon särskild ålder där möjligheterna för en artist att etablera sig på marknaden upphör eller börjar avta. Det måste nog helt enkelt vara så att ju äldre man blir desto mindre villig blir 'man' att lägga ner [dyrbar] tid på att nå ett för länge sedan satt — och kanske bleknat — mål. Och så en dag kommer den oundvikliga (för oss män i alla fall) 30-årskrisen: "Fan, nu är jag redan 34! Jag har lagt ner så jävla mycket tid och energi på det här jävla bandet, och det har inte blivit något av... Fuck it! Jag tar flygcertifikat istället...".

Jag tror också att många f.d. artister känner sig lite misslyckade när/om de inte lyckats "slå igenom" tidigt nog, men samtidigt att musiken/konsten ändå tar en avgörande stor plats i livet. Det är då många av oss byter bana och blir producenter, managers, skivbolagsbossar etc. Jag säger "många av oss" för att jag känner till många fall där artister just valt att sadla om, däribland jag själv.

Sen finns det ju de som i sin besvikelse och bitterhet går ännu längre och blir musikrecensenter eller jurymedlemmar i någon sorts landsomfattande artisttävling... (ni vet, personer som paradoxalt nog vet vad som gäller för artist- och musikbranschen).

Min poäng:

Personer som t.ex. jag är/var aldrig menade att "lyckas" inom själva artisteriet, eftersom vi förmodligen inte var ivriga nog. Vi gav upp för tidigt, helt enkelt. Vi ville ha kakan och äta den...

De personer som brinner för sina mål och som har viljan och jävlar anammat att nå målet, har givetvis alla chanser i världen att lyckas. När som helt, och oavsett han eller hon är 15 eller 75. Men dessa person är få, som tur är.

My 2¢!

God Jul till alla, förresten!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan man ens fundera på vilken ålder man slår igenom i. Självklart kan man brejka närsomhelst och det spelar ingen roll med nåt annat än att man LEVERERAR MUSIK I VÄRLDSKLASS. fråga dig själv, gör du inte det, då är det kanske ett bekymmer med ålder eller utseende.

självklart har ett gott yttre samband med hur snabb karriären blir, men en snabb karriär är ofta även en kort karriär. använd ditt hjärta och gör hjärtskärande musik, så kan du slå när du är 50. garanterat.

t-model ford släppte väl sin första platta efter 80?

kärlek.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
man måste slå igenom innan man är 27. 😉

Man ska ju dö när man är 27, som alla andra 😎

Jimi Hendrix, Janice Joplin, Jim Morrison, Brian Jones, Kurt Cobain, Robert Johnsson, mfl.

.."tyvärr" (kanske som tur) är jag lite sent ute..

åh fan då är det kört för mig också då. får ta igen det å snaraste och gå köpa någon tung drog på plattan och beställa min likkista 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror nog på vad man har att erbjuda och vad man menar med att slå genom. Jag har läst någonstans att Per Gessle lärde sig sin första ackord vid 18 års ålder, vilket tyder på en rätt så sen scendebut. "Dont let go if you got the music in you....". Jag har dock svårt att tänka mig att man, efter 30 års ålder, kan nå toppen och stanna där. Ofta blir det mera en "one hit wonder" visa av dessa artister. Det känns som att det går en magisk gräns vid 30 där man helt enkelt betraktas som förvuxen i en ungdomsvärld. Dagens uberssnabba musikkommersialism tillåter inte det.

Själv gav jag upp vid 27, efter att min producent som hade haft 4 år på sig att göra klart låtarna, bad om ännu 1 år. Då gick det upp för mig att det var kört. Är fö 29 idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har läst någonstans att Per Gessle lärde sig sin första ackord vid 18 års ålder, vilket tyder på en rätt så sen scendebut.

Jag läste nyligen ut boken Spacemen 3 & the birth of Spiritualized. Under turnén efter deras andra platta fick Jason (den ene gitarristen) förhinder, varvid Sonic Boom (den andre gitarristen) blev tvungen att lära sig Jasons gitarrspel. Bassisten i bandet fick då lära Sonic hur man tar de vanligaste ackorden. Han hade aldrig tidigare lärt sig det. Efter två plattor!

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
mark knopfler hade väl lite ålder inne när han bestämde sig att bli musiker?!

han är ju fö. högt utbildad.. proffessor eller vad det var!? 😲

Han har en examen från University of Leeds och har jobbat som lärare. Annars

jobbade han som journalist fram till att musiken blev ett yrke. Hans sista artikel som

journalist var för övrigt om Hendrix död. Men någon professor är han inte. Han har dock

samlat på sig en massa hederstitlar så det är väl inte otroligt att han är hedersproferssor eller något sånt.

Men skriva musik och lira gitarr, det kan han!

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Dory Previn var över femti när hon släppte sitt första album. Som ju är svinbra.

såg någon kväll på jay leno och willie nelsons storasyster, som spelat med willie i åratal släppte sin första egna platta och uppträdde. hon var väl typ 80 år. så om jag sätter fart kan jag hinna släppa mitt alster när jag är 80 :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Det är väl mtv ztv osv som sätter "förgammalstämpeln" på det. Och det märks oxå på vad DOM tycker är bra och dåligt. Porriga brudar som vet mer vad en kuk är än en mik...

exempel...

det var det roligaste jag sett på evigheter :rolleyes:😛😛 såna som hon använder väl en mik som en kuk och en kuk som en mik. jag skulle inte våga henne låta röra någondera av mina 😛😛😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Dels handlar det om att om du inte slagit vid 25, senast 30, och förutsatt att du började hyfsat tidigt, är du nog ute på fel spår hursomhelst. Dessutom, slår du inte i 20-årsåldern hinner du ju skaffa familj och, förhoppningsvis, något annat sätt att försörja dig, vilket leder till att det blir mindre musikande vilket minskar chanserna att man slår igenom.

/ Från någon som måste brejka inom de närmsta fem åren om det ska vara någon idé 😛:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Idiotisk fundering faktiskt... Jag menar.. jag är 46 år nu och jag har ännu inte slagit igenom.. Med andra ord så spelar åldern mindre roll.. För jag kommer att slå igenom till slut :rolleyes: God Jul nu!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker frågeställningen e typisk svensk...

Finns det något land som är mera åldersfixerat än Sverige, jag vet då inget iaf 😲

testa usa.

Vad e det som gör att USA skulle vara mera åldersfixerat ??

Där klarar dom ju åtminstånne av att umgås över generationerna, vilket nästan e stört omöjligt här..

Det lär ni bli varse när era ungar kommer upp i tonåren hur zip, töntig ect ect man är som förälder..

Ungarna skäms så jäkligt för en, att man knappt kan gå ut å käka middag ihop med dom längre 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

28. Efter det kan du i princip glömma det. Om du har en frontman som är yngre kan du som musiker fortfarande slå, men se till att hamna så långt bak som möjligt på pressfoton.

För varje regel finns det undantag och ni kan säkert komma på massvis med artister som slagit igenom efter att dom fyllt 28.

Den bästa tid att slå igenom är 19-21, efter det blir det svårare. Också beroende på musikstil.

I hiphop ser man ofta 16-18 slå, medan man i metal ofta ser 19-21, extrema fall är sådant som klassisk musik där det inte är ovanligt med 14-15 åringar (konsertpianister måste slå innan dom blir 30 annars har dom ingen chans), och jazz musik där man ibland ser band med 40-50 åringar som just får ett nytt skivkontrakt.

Jag håller med Desecrated om ovanstående, men det finns väldigt stora skillnader mellan de olika musikaliska inriktningarna. Se bara på elektronisk dansmusik där det är i stort sett ointressant i vilken ålder folk är (se t ex Benny Benassi) eller en vem det är som gör musiken (se t ex Burial).

Det viktigaste är hur man marknadsför musiken. Kommersiell popmusik är kanske svårast att marknadsföra genom någonting annat än utseende då kundkretsen, i grova drag, är barn som har svårt att ta till sig någonting annat än ganska enkla koncept. Gå du utanför popmusiken går det dock att slå oavsett ålder om du spelar på andra egenskaper som t ex autenticitet (t ex livserfarenhet som countryartist), underfundiga texter/musik som kräver någonting av lyssnaren eller genom att skapa en aura av mystik (som t ex ovan nämnde Burial). Allt handlar egentligen om att skapa en känsla av utvaldhet hos konsumenten, att den, genom att lyssna på din musik, får någonting som går utöver musiken. Ett mervärde om man så vill, som gör att lyssnaren känner sig lite bättre än de andra som inte lyssnar på din musik.

Sen tror jag inte att det alltid är ett bra karriärsmässigt drag att slå igenom på bred front. Den kredibilitet du har byggt upp under lång tid riskerar att raseras på väldigt kort tid i och med en hit. Ur ett långsiktigt persepktiv är det förmodligen bäst (för de allra flesta i alla fall) att ligga strax utanför listorna med en trogen fanbase då man på de viset kan behålla sin kredibilitet och exklusivitet (och på så vis ha en tryggad inkomst).

Link to comment
Dela på andra sajter

De personer som brinner för sina mål och som har viljan och jävlar anammat att nå målet, har givetvis alla chanser i världen att lyckas. När som helt, och oavsett han eller hon är 15 eller 75.

bra inlägg

i huvudsak håller jag helt med

men har bara några små invändningar (förstås)

tur

man ska ha en stor portion tur å timing också

göra rätt sak vid rätt tid på rätt plats

bli sedd/hörd av rätt person vid rätt tid på rätt plats görandes rätt sak i rätt sammanhang

gott nytt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...