Jump to content
Annons

Vid vilken ålder är det kört för en artist att slå igenom?


Dreamtones

Recommended Posts

Tycker frågeställningen e typisk svensk...

Finns det något land som är mera åldersfixerat än Sverige, jag vet då inget iaf :rolleyes:

testa usa.

har gjort det å kan inte hålla med dig

visst finns en åldersfixering att försöka hålla skenet uppe att hålla sig ung länge

men artistbranschen är på alla sätt mycket bredare än här hemma

även åldersmässigt

titta på countryn bara

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Idiotisk fundering faktiskt... Jag menar.. jag är 46 år nu och jag har ännu inte slagit igenom.. Med andra ord så spelar åldern mindre roll.. För jag kommer att slå igenom till slut :rolleyes: God Jul nu!

Word!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Hegobald!

Jag är 47....

Och vad gäller tråden.... Vafaaan har ålder med bra musik att göra?

edit: Eftertanke: Vem gör bäst musik? Ulf Dageby, Jagger, Dylan etc....eller nån jäkla blöjunge på 16 bast????

Redigerat av Pelle Rylander
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara slänga in en replik på alla sura inlägg här - de mest aktivt musikintresserade konsumenterna är ofta ungdomar, efter 30 är det sällan man börjar lyssna in sig på så mycket nytt utan man håller sig till det man lärde känna som tonåring. Därför är den nya musiken mest säljbar till ungdomar, dvs ungdomsmusik får väldigt mycket exponering (no shit). Musik som riktar sig till ungdomar görs förslagsvis av folk som har bra koll på ungdomar, dvs... ja inte nödvändigtvis ungdomarna själva, men inte heller gamla gubbar och tanter. Det är såklart också lättare för en tonåring att identifiera sig med någon som är i ungefär samma ålder (dock inte yngre tror jag) vilket gör att det är lättare att sälja den typen av musik om frontfiguren är typ max 25-30 (eller ser ut att vara det - t ex Cher och Kylie). Det är inte så konstigt faktiskt!

Men pratar man om ALL musik - inte bara ungdomsmusik - så finns det nog inga gränser så länge man är vital nog att faktiskt ägna sig åt karriären.

Link to comment
Dela på andra sajter

James Blunt slog väl igenom relativt sent, drygt 30-31 år. I övrigt har inte ålder någon som helst betydelse. De flesta 50-åringar vill väl inte lyssna på fjortisar a la Neverstore. Personligen uppskattar jag äldre band som t ex Dropkick Murphys och Bad Religion. När de slog igenom spelar ingen roll för mig. Jag lyssnade inte ens på dom då.

Kör man idol-pop så är det ju kört vid typ 14 års ålder. Annars är det bara att rocka på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och en annan intressant frågeställning är om det är annorlunda idag motför förr? Jag upplever i alla fall att saker och ting händer lite senare i livet idag än vad det gjorde förr. Folk i allmänhet skaffar barn lite senare, folk pluggar lite längre och är ungdomar längre.

Orkar inte svara på något om åldern på artister eftersom jag anser som dom flesta andra, det gör ingen skillnad.

Däremot tänkte jag ta mig tid att reflektera över det jag citerat här ovan. Det är något som jag och många andra upplever stämmer väldigt bra in på dagens svenskar men en kontrast till detta är att samtidigt som äldre försöker vara unga längre så försöker unga bli äldre så tidigt som möjligt.

Titta bara på hur långt ner i åldrarna drickandet krypit. Titta även på hur dom klär sig och pratar, man märker mer och mer, upplever jag det som, att små barn vill bli lika stora och tuffa som sina äldre syskon medan de äldre har försöker hålla ett krampaktigt tag om ungdomen.

Nån som instämmer?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Livet går uppåt fram tills 30 - sen börjar man dö långsamt, var det någon som sade. Så innan 30 kanske? 😛

Vid 33 är man passé...

Link to comment
Dela på andra sajter

Music was first love, lala.. men nu har jag familj o barn å e 40 bast.. rampljuset har aldrig lockat, men jag kan aldrig lägga av med musiken! å nu äntligen har jag hittat "Min grej": http://internetvocals.com

... Nu behöver jag aldrig mera tänka på mitt UTSEENDE eller om jag är för gammal... GÖTT!! 😉

/Stefan

Redigerat av MUSIKANTEN
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag såg ett tv-program härförleden om en kör som enbart bestod av pensionärer. De sjöng bl a "Should I stay or should I go" av The Clash. En 80årig tant stod och "croonade" och "kraxade" live inför publik.

Såg också den på tv, var rätt roligt även om den inte hade något mervärde överhuvudutaget. Underhållning för stunden, även om dom som producerat det troligtvis trodde att detta skulle vara inspirerande för unga människor.

Om en ung fjortis-spoling sjunger om hans/hennes tragiska livserfarenheter, och bitterhet, vet'e fan om jag hade funnit det speciellt trovärdigt.

Just av denna anledning har jag väldiga problem när jag, försöker, skriva låt texter till bandet. Jag har levt alldelles för lycklig och för kort för att kunna säga att jag är blå. Ibland önskar man nästan att nån dog 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...