Jump to content
Annons

Delay-pedal


tAUG

Recommended Posts

dr.kaufman (oregistrerad)

Jag har en boss DD-6. tycker den funkar bra. Finns väl pedaler som låter bättre (typ t-rex) men om man inte vill lägga ut dom 2000 kronorna extra, vilket inte jag ville, så funkar till exempel bossen bra. DD-6an har till skilldnad (om jag nu inte minns helt fel) från dd-2 och dd-3 tap också plus lite andra skumma grejer som hold och reverse bl a (vissa grejer kanske finns på dom andra också?) + att den har stereo in om man nu vill ha det 🙂

jaja, lycka till med köpet

dr.kaufman

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Oavsett vilket vi talar om så tycker jag att priserna på enskilda stompboxar väldigt märkliga om man jämför med multi-fx-boxar. Jag menar, ett Boss DD-3 kostar kanske 1300 kronor. En Boss ME-20 kostar 1700 kronor. Delayet i den lär ju knappast vara sämre, plus att man får en hel dröse rätt hyfsade effekter på köpet. Vet ju hur det är ur tillverkarnas synvinkel, det är ju kontakter, pottar, switchar och själva lådan som kostar mest, elektroniken är ju inte så dyr. Men ändå...

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart är det en T.Rex du ska ha, det är liksom inget att tveka om...

:musik

Nja, det skulle väl bara vara att den är svindyr då 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett vilket vi talar om så tycker jag att priserna på enskilda stompboxar väldigt märkliga om man jämför med multi-fx-boxar. Jag menar, ett Boss DD-3 kostar kanske 1300 kronor. En Boss ME-20 kostar 1700 kronor. Delayet i den lär ju knappast vara sämre, plus att man får en hel dröse rätt hyfsade effekter på köpet. Vet ju hur det är ur tillverkarnas synvinkel, det är ju kontakter, pottar, switchar och själva lådan som kostar mest, elektroniken är ju inte så dyr. Men ändå...

Hmm, men det brukar ju kunna bli en massa oljud från multiboxar? Eller är jag kvar på stenåldern?

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Självklart är det en T.Rex du ska ha, det är liksom inget att tveka om...

:musik

Nja, det skulle väl bara vara att den är svindyr då 😛

Men hörde du ljudklippen i länken? 3 å 4 var ändå marknadens billigaste pris just nu. Bonusinfo: deras Mudhoney är den bästa Fuzz jag hört.

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart är det en T.Rex du ska ha, det är liksom inget att tveka om...

:musik

Nja, det skulle väl bara vara att den är svindyr då 😑

Men hörde du ljudklippen i länken? 3 å 4 var ändå marknadens billigaste pris just nu. Bonusinfo: deras Mudhoney är den bästa Fuzz jag hört.

😕

:musik

Ja Mudhoney är en "ta med till öde ö"-distpedal. Helt underbar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, tack så mycket för tipsen! Ljudklippen var suveräna, det är på det viset jag vill använda delayen; solon så man får lite mer rymd och sustain och liknande. Jag känner mig inte så sugen på nån multieffekt men tror ni att man kan få just den effekt jag är ute efter från de billigare varianterna? 😏😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart är det en T.Rex du ska ha, det är liksom inget att tveka om...

:musik

Nja, det skulle väl bara vara att den är svindyr då 🙁

Men hörde du ljudklippen i länken? 3 å 4 var ändå marknadens billigaste pris just nu. Bonusinfo: deras Mudhoney är den bästa Fuzz jag hört.

😉

:musik

Hehe det må hända 🙁 Men njaa asså. 3.4k är ändå lite för grovt för mig för en pedal 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte provat det själv men en kompis rekommenderade
. Du kan ju kolla in videon. Kostar ungerfär 2500:- på Thomann. Sugen på ett själv.

Ah men du, den lät riktigt bra! Lite billigare också. Definitivt nåt att spana lite noggrannare på 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

En sak man lätt glömmer bort är hur man ska koppla in delaypedalen. Enklast är att sätta den på samma lina mellan gitarr o stärkare som man har distboxar mm på. Men jag har aldrig fått det att låta bra, ju mer dist man spelar med ju sämre. Det blir bättre att koppla delayet till send o return om stärkaren har det, Blir rätt bökigt många kablar då. Och den Boss Delaypedal jag hade (länge sen) funkade dåligt, eller nästan inte alls på send o return, det blev ett ruskigt brus.

Jag tycker att jag får riktigt bra gitarrekon live om jag lägger delayet enbart i PAt och låter stärkaren vara ekofri. Även med ett riktigt dyrt bra golvdelay kopplat till stärkaren så blir det lite skumt ljud när ekoknallarna staplas på varandra i slutstegen, särskilt vid mycket gain o dist.

Och jag skulle absolut aldrig köpa nån stompbox som inte har true bypass, det har väl inte tex Boss?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...