Jump to content
Annons

Bygga egna monitorer


Newsec

Recommended Posts

Har fått lite lust att bygga ett par studio monitorer. Är tacksam för alla tips jag kan få. Har kikat på http://www.hifikit.se/ och vet inte ett dugg om dem? Finns det fler alternativ? (Ska vara små lådor som ska stå på ett bord). De får ju gärna vara så raka i frekvens återgivningen som möjligt, eftersom jag har förstått att de ska vara bra i studio miljö???

Eller kanske är detta bara att ödsla tid och onödiga kostnader? Bättre att köpa ett par Aktiva?? Passiva?? monitorer som redan är färdiga,bara att packa upp och njuta av musiken direkt??

Tell me more!

Tacksam för alla tips!

/Mikael

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

valutronic.se

end of discussion!! 😲

kan tillägga att vi har ett par såna i studion vi har i kalmar, och jag blåstes av stolen när jag hörde dom första gången, andra gången med, tredje gången med, fjärde gången med.. well du förstår vad jag menar..

Link to comment
Dela på andra sajter

valutronic.se

end of discussion!! 🙂

kan tillägga att vi har ett par såna i studion vi har i kalmar, och jag blåstes av stolen när jag hörde dom första gången, andra gången med, tredje gången med, fjärde gången med.. well du förstår vad jag menar..

Haha! Hoppas du hade något mjukt att landa på. Ne skämt och sido. Har kollat in dessa redan. Men efter att ha tagit fram tumstocken så konstaterade jag att det inte får plats med några golvisar 😲. Måste ha dem på stativ eller ståendes på bordet tyvärr. Annars vart jag väldigt sugen på dem. Vet ej dock hur de är på att leverera metal?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du aldrig byggt högtalare förr så skulle jag nog inte rekommendera att bygga själv om man inte gör det för att det är roligt och lärorikt. Nu går det ju faktiskt att hitta ganska hyfsade aktiva lådor för ca 9000:- uppåt (nya).

Jag har byggt några högtalare förut. Så det ska inte vara några problem med själva byggandet. Tummen sitter där den ska om säger som så. Det är bara så man får en färdig ritning av låda och element som passar till den och självklart delningsfilter då. Och 9000:- uppåt för nya lät vääääldigt dyrt för den budget jag satsar på... Max! 4000:- för ett par.

Link to comment
Dela på andra sajter

valutronic.se

end of discussion!! 😎

kan tillägga att vi har ett par såna i studion vi har i kalmar, och jag blåstes av stolen när jag hörde dom första gången, andra gången med, tredje gången med, fjärde gången med.. well du förstår vad jag menar..

Detdär såg intressant ut! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Om 4000:- är exl. slutsteg så skulle jag kolla på en 3-vägs låda med;

http://www.seas.no/index.php?option=com_co...&Itemid=135

och t ex en:

http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=118

och någon lämplig diskant (för mycket smak som spelar in där).

Baselementet är ganska intressant eftersom det går att komma ner ganska långt med relativt liten låda; -3 dB vid 36 Hz om 32 liter netto. 112 dB vid X-max (14 mm).

Link to comment
Dela på andra sajter

valutronic.se

end of discussion!! 😎

kan tillägga att vi har ett par såna i studion vi har i kalmar, och jag blåstes av stolen när jag hörde dom första gången, andra gången med, tredje gången med, fjärde gången med.. well du förstår vad jag menar..

Haha! Hoppas du hade något mjukt att landa på. Ne skämt och sido. Har kollat in dessa redan. Men efter att ha tagit fram tumstocken så konstaterade jag att det inte får plats med några golvisar 😆. Måste ha dem på stativ eller ståendes på bordet tyvärr. Annars vart jag väldigt sugen på dem. Vet ej dock hur de är på att leverera metal?

dom finns i annat utförande med, då under namnet HSQ50.. låter riktigt bra..

dom levererar allt precis så som det låter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm.. Vill bara vara en garant för att valutronic låter bra.. Helt otroligt bra för att matcha priset.. Iof matar jag mina valutronic med ett par allt för feta Gaz Ampzilla förstärkarsteg.. Men ändå.. För priset finns ingen konkurrent ens i närheten...

Link to comment
Dela på andra sajter

valutronic.se

end of discussion!! 🙂

kan tillägga att vi har ett par såna i studion vi har i kalmar, och jag blåstes av stolen när jag hörde dom första gången, andra gången med, tredje gången med, fjärde gången med.. well du förstår vad jag menar..

Haha! Hoppas du hade något mjukt att landa på. Ne skämt och sido. Har kollat in dessa redan. Men efter att ha tagit fram tumstocken så konstaterade jag att det inte får plats med några golvisar 😎. Måste ha dem på stativ eller ståendes på bordet tyvärr. Annars vart jag väldigt sugen på dem. Vet ej dock hur de är på att leverera metal?

dom finns i annat utförande med, då under namnet HSQ50.. låter riktigt bra..

dom levererar allt precis så som det låter.

Hittar faktiskt inte den på deras sida? 😆 För det är inte denna du menar? System 2 mk2

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm.. Vill bara vara en garant för att valutronic låter bra.. Helt otroligt bra för att matcha priset.. Iof matar jag mina valutronic med ett par allt för feta Gaz Ampzilla förstärkarsteg.. Men ändå.. För priset finns ingen konkurrent ens i närheten...

fan va skoj att du med skaffat såna.. grattis.. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

valutronic.se

end of discussion!! 😎

kan tillägga att vi har ett par såna i studion vi har i kalmar, och jag blåstes av stolen när jag hörde dom första gången, andra gången med, tredje gången med, fjärde gången med.. well du förstår vad jag menar..

Haha! Hoppas du hade något mjukt att landa på. Ne skämt och sido. Har kollat in dessa redan. Men efter att ha tagit fram tumstocken så konstaterade jag att det inte får plats med några golvisar 🙁. Måste ha dem på stativ eller ståendes på bordet tyvärr. Annars vart jag väldigt sugen på dem. Vet ej dock hur de är på att leverera metal?

dom finns i annat utförande med, då under namnet HSQ50.. låter riktigt bra..

dom levererar allt precis så som det låter.

Hittar faktiskt inte den på deras sida? 😮 För det är inte denna du menar? System 2 mk2

sq50L.. misstänker att HSQ50 är Hög och SQ50L är Låg.. 🙂

vi gjorde egen design på lådan, mkt mindre, lite bredare, och lite mindre djup..

inte alls svårt att få det snyggt, plus att det finns total byggbeskrivning på sajten, som är väldigt bra att följa!! 🙂

SQ-50 L

Äntligen kan också ni som tyckt att SQ-50 var litet för höga få lika bra ljud.

Samma höga ljudkvalitet, och lika djup och ren bas, fast i ett lägre och smalare utförande.

Höjden har minskat med 26 cm, bredden med 5 cm.

http://www.valutronic.se/SQ-50L.html

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
spandaux (oregistrerad)

Shit!

SQL blir ju så jäkla billiga så nu gör jag ett par bara för att!

Dom matchar nog min lite kultiga Sonab-förstärkare ganska bra, den är kanon!

Väldigt mjuk och låter ganska "dyrt", inte världens neutralaste men nu är det ju hifidelitti liksom...

http://www.slingerbult.com/public/annonsweb/SonabR4000.jpg

Jag är ju fan möbelsnickare så det här går på ett kick. Lite äckligt med spånskiva bara, man är ju van vid feta mdf-bafflar. Gjorde några scenmonitorer i laminerad 25mm mdf åt kund ngn gång, vibrerade inte mycket men ack så tungt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Shit!

SQL blir ju så jäkla billiga så nu gör jag ett par bara för att!

Dom matchar nog min lite kultiga Sonab-förstärkare ganska bra, den är kanon!

Väldigt mjuk och låter ganska "dyrt", inte världens neutralaste men nu är det ju hifidelitti liksom...

http://www.slingerbult.com/public/annonsweb/SonabR4000.jpg

Jag är ju fan möbelsnickare så det här går på ett kick. Lite äckligt med spånskiva bara, man är ju van vid feta mdf-bafflar. Gjorde några scenmonitorer i laminerad 25mm mdf åt kund ngn gång, vibrerade inte mycket men ack så tungt.

läs runt lite på sajten, där ser du att de rekommenderar att du bygger i spån!! annars kan du ju alltid som möbelsnickare bygga i ngt vacker täslag hela konstruktionen istället.. typ lönn. :rolleyes: flammig amerikansk!!

jag tänkte bygga ett par till min egen studio. har ett par i vår gemensamma i kalmar, och dom låter riktigt bra!!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...