Jump to content
Annons

Problem med klickljud vid 50% load och när man scrollar i programmet :S


Union

Recommended Posts

Tjena!

Jag har nyligen inhandlat en audio kontrol 1 från native-intstruments. Den fungerar helt utmärkt, bortsett från några småsaker. Tidigare hade jag ett m-audio audiophile 192 (som för övrigt är till salu om någon är intresserad), jag bytte eftersom jag vill bli av med mixerbordet som jag aldrig använde till annat än att höja och sänka volymen och jag vill ha ett ljukort som är lite lättare att bära runt på.

Numera så är min processorbelastning några procent högre än tidigare, men det var jag beredd på eftersom jag bytte från ett internt till ett externt ljudkort. Det som förvirrar mig är att jag får konstiga klickljud i reason 4 när jag hamnar på en load kring 50%. Jag har många projekt som tar en hel del processorkraft eftersom jag i princip aldrig har varit med om att processorkraften tagit slut på min dator och jag ofta har för många enheter snarare än för få på alla instrumenten. Sen när man scrollar i ett projekt med ganska många rack så ökar cpu loaden med kring 20%. Bara för att jag scrollar alltså (!). Det händer samma sak om jag scrollar runt i sequencer fönstret. Det här problemet upplevde jag aldrig med mitt förra ljudkort. Om jag sätter latencyn på ljudkortet till minimal (ca 3-4 ms) så klickar det redan vid 10-20% belastning. Nu kör jag alltså med 5 ms. Höjer jag till kring 100 i ms så har jag inga problem, men då kan man knappast spela in något med klaviaturen. Har jag kring 30 ms så får jag fortfarande klickljud kring 60-70%, och jag får fortfarande en massa processorbelastning när jag scrollar runt.

Jag får samma klickljud i cubase 4 när processorbelastningen hamnar på kring 95 procent, och då kan man tänka sig att de andra 5 procenten är de andra programmen som körs av min dator. Och jag kan fortfarande scrolla runt i sequencerfönstret hur mycket jag vill när belastningen är så hög i cubase utan att det gör någon skillnad. Då kör jag alltså med 5 ms fördröjning i cubase.

Detta är min dators specifikationer:

Ljudkort: Native Instruments Audio Kontrol 1

CPU: Intel Core 2 Duo 2,13 Ghz

RAM: 2 GB Ram 667 Mhz

HÅRDDISK: 2x250gb samsung 7200 sata2

grafikkort: sapphire x1950xt 256mb

Är det någon som har liknande problem? Eller är det antingen reason 4 eller audio kontrol som inte gillar den andra? Tacksam för svar.

EDIT: Skrev dit min dators specifikation.

Redigerat av Union
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Problemet är väl inte latencyn i sig, att den finns är väl ett nödvändigt ont. Mitt problem är att jag får knasterljuden vid såpass låg procentuell belastning. Knasterljud ska man får när datorn riktigt går på knäna. Alltså borde det aldrig hända i reason eftersom det stoppar automatiskt vid kring 80% belastning. I cubase kan jag gå över 90% belastning innan jag får knaster, men i reason får jag det vid 30% om jag har otur. Ökar jag latencyn så ändras gränsen för knastret lite grann, men framför allt så minskar chansen att jag hamnar i zonen som får det att knastra eftersom den generella belastningen minskar på datorn.

Jag tackar så mycket för att ni läste igenom mitt inlägg, men jag var tvärr lite för otydlig verkar det som. Är det någon som har ett liknande problem som mej? Är det helt normalt med knaster på den här belastningsnivån i reason eller är det bara jag som får det? Jag fick det ju inte med mitt förra ljudkort, så någonting har ju hänt.

Jag har visserligen lite problem med att flera av mina musikprogram fortfarande tycker att mitt gamla ljudkort sitter kvar i datorn, så det kanske är dags att formatera datorn. Men det har jag egentligen ingen lust med eftersom det tar en hel dag att göra det. 😲

Har reason 4 stöd för flera kärnor förresten? Belastningen ökar på båda mina kärnor om jag drar igång ett ritkigt maffigt projekt, men jag når 80% bra mycket snabbare i mätaren i reason än i mätaren i aktivitetshanteraren i xp sp2.

EDIT: Ordval och så slängde jag in två meningar till.

Redigerat av Union
Link to comment
Dela på andra sajter

jag blev förvånad över att du kommer upp till 50% med en så pass kraftig dator.. 🙂

jag själv kör med en 1,2gHz powermac G4, iofs trean, men ändå, och mina absolut största projekt med 20-25 subtractors tar inte i närheten så mkt kraft.. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

jag blev förvånad över att du kommer upp till 50% med en så pass kraftig dator.. 🙂

jag själv kör med en 1,2gHz powermac G4, iofs trean, men ändå, och mina absolut största projekt med 20-25 subtractors tar inte i närheten så mkt kraft.. 😲

Jag är rätt förvånad också. Jag har typ aldrig varit med om att belastningen gått över typ 3 pluppar i reason sen jag köpte ny dator. Jag har ofta typ 2-3 mclass grejer på allt, en hel del effekter överallt (eftersom processorbelastning aldrig vait ett problem så använder jag sällan auxarna på mixerborden), en massa routing hit och dit och så har jag i princip slutat använda subtractorn helt och använder nästan bara malström och thor. Men jag får alltså skumma prestandaproblem i projekt helt utan thor:ar i, så det är inte den som är boven.

I cubase är det aldrig något problem att slå i taket eftersom jag använder många mycket hungriga pluggar, bland annat Massive och lite andra som nästan har liknande belastningsgrad. Men där vart det inte lika stor skillnad i belastningsgrad, varje massive kanske tar 1-3% mer kraft, och då tar de alltså kring 10-20% i vanliga fall (jag har studio versionen av cubase som alltså saknar dualcore support).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är rätt förvånad också. Jag har typ aldrig varit med om att belastningen gått över typ 3 pluppar i reason sen jag köpte ny dator. Jag har ofta typ 2-3 mclass grejer på allt, en hel del effekter överallt (eftersom processorbelastning aldrig vait ett problem så använder jag sällan auxarna på mixerborden), en massa routing hit och dit och så har jag i princip slutat använda subtractorn helt och använder nästan bara malström och thor. Men jag får alltså skumma prestandaproblem i projekt helt utan thor:ar i, så det är inte den som är boven.

Det är inte så trivialt att du valt fel drivrutin i Reason, och kör med DX eller liknande? Har du andra program igång samtidigt? Jag skrev en tråd nyligen om att jag var tvungen att inaktivera alla nätverkskort för att få det att funka, prova det bara för att få någon ledtråd om vart felet kan ligga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ditt problem behöver inte vara CPU-belastning utan olika drivrutiner som inte trivs ihop. Det kan orsaka hög latens på drivrutinsnivå oberoende av belastning på datorn. Det kan alltså uppträda problem även om CPU-lasten är nere på nästan noll, vilket kan kännas väldigt frustrerande och svårdiagnosticerat.

Problemet orsakas av att audiobuffrarna "svälter" när en för dig okänd drivrutin helt enkelt tjyvhåller på CPU:n en stund för länge. Då får inte drivrutinen för Audio Kontrol 1 tillräckligt med CPU-tid för att fylla upp audiobuffrarna. Buffrarna är små pytsar med ljudsamples. De sitter där för att ljudsystemet ska kunna hålla utljudet igång en stund tills ljuddrivrutinen åter får lite CPU-tid nästa gång. Om dessa buffrar hinner tömmas innan ljuddrivrutinen får CPU-tid igen och kan fylla på dem låter det "splutt", "knäpp" eller "<tystnad eller annat oljud>".

Det här är inget påfund från Native Instruments utan helt enkelt så det har blivit när Microsoft designade Windows. Det går inte att ändra arkitekturen i Windows, men om du tar reda på varför det låter konstigt för dig kan du prova att ändra på en del saker. Kanske kan du få problemet att bli mindre eller helt försvinna.

Prova följande. Det här kan tyckas lite jobbigt, men jag rekommenderar att du gör det ändå. Annars riskerar du spekulera i en evighet och läsa halvförvirrade klagoinlägg på jordens alla forum utan att få reda på vad som krånglar för just dig. Jag har gjort resan själv med knäppningar i Reason och bjuder på följande fribiljett förbi de slingrigaste kurvorna längs vägen.

Instruktionerna kan göras mycket mer detaljerade och kompletteras, men jag tror ändå att många kan hitta något felsökningsknep de inte stött på tidigare här. Jag har försökt komma ihåg alla steg, men kan säkert ha glömt något så du gör detta givetvis på egen risk och använder vanligt sunt förnuft.

Instruktioner för latensmätning på drivernivå:

  1. Notera exakt vilken latency du använder med AK1 i Reason. Se till att du är helt säker på att du använder ASIO (kontrollera namnet på ljudenheten i Reasons inställning).
  2. Installera DPC Latency Checker (http://www.thesycon.de/deu/latency_check.shtml) och starta det
  3. Sätt igång Reason och se till att programmet får jobba lite och skicka ut ljud
  4. Dra ut fönstret DPC Latency Checker, så brett du får plats med på skärmen
  5. Klicka på knappen Reset i DPC Latency Checker
  6. Låt mätningen stå på i minst 1 minut, gärna 1.5 minuter. Observera att programmet mäter i mikrosekunder (tusendels millisekund)
  7. Lyssna efter knaster, spluttar eller mikropauser. Notera om du ser en variation i hur kurvan i DPC Latency Checker ser ut just då, eller när nästa stapel ritas upp till höger.
  8. Tag en skärmdump. Spara den och kalla filen något med AK1 för att komma ihåg att det här var latens med AK1
  9. Stäng av Reason
  10. Stäng av DPC
  11. Koppla ur AK1
  12. Avinstallera drivrutinerna till AK1
  13. Se till att du har senaste "vanliga" drivrutinerna installerade för ditt ljudkort som du har inbyggt i datorn (finns nästan alltid ett sådant)
  14. Installera ASIO4All (ASIO-drivrutin för generiska ljudkort) (www.asio4all.com)
  15. Starta om datorn
  16. Starta Reason
  17. Konfigurera Audio i Reason till ASIO4All
  18. Ställ in samma latency du hade från början (läs på din anteckning från steg 1)
  19. Starta DPC Latency Checker
  20. Sätt igång Reason och se till att programmet får jobba lite och skicka ut ljud
  21. Dra ut fönstret DPC Latency Checker, så brett du får plats med på skärmen
  22. Klicka på knappen Reset i DPC Latency Checker
  23. Låt mätningen stå på i minst 1 minut, gärna 1.5 minuter
  24. Lyssna efter knaster, spluttar eller mikropauser. Notera om du ser en variation i hur kurvan i DPC Latency Checker ser ut just då, eller när
  25. Tag en skärmdump. Spara den och kalla filen något med ASIO4All för att komma ihåg att det här är det inbyggda ljudkortet
  26. Installera om drivrutinerna för AK1
  27. Starta om datorn

Instruktioner för analys:

  1. Lägg upp skärmdumparna på skärmen så du har dem ovanför varandra
  2. Titta på graferna. Har någon av dem tydliga spikar i grafen? Det ser ut som höga röda staplar som kan ligga glest, med upp till 30-40 sekunders mellanrum. Finns samma spikar i grafen för båda korten?
  3. Jämför "Absolute maximum latency" i AK1-grafen och se var den hamnar. Ligger den över 3-5 ms, jämför om det är ett spikvärde eller "bottenbrus" i grafen som givit det utslaget.
  4. Har du en jämn matta med hög latens för AK1 orkar inte datorn med samlade mängden drivrutiner, vilket innebär att du har (1) för mycket prylar med massor av drivrutiner som är aktiva eller (2) att Native Instruments har en dåligt skriven driver. Fortsätt till "Jämn matta" nedan.
  5. Har du en spik som driver upp väldigt hög latens finns det ett problem med en annan drivrutin som orsakar att drivrutinen för AK1 svälter. Du kommer att uppleva ljudstörningar tills du deaktiverar den felande drivrutinen. Fortsätt till "Spikar" nedan.

Instruktioner för "jämn matta" med hög latens i AK1-grafen:

  1. Jämför nu AK1-grafen med ASIO4All-grafen
  2. Om AK1-grafen har väsentligt högre latens än ASIO4All-grafen är det AK1-drivrutinen som fungerar dåligt på din dator. Uppenbarligen klarar datorn av att driva runt ditt inbyggda ljudkort med en gratisdrivrutin, men så fort drivrutinen från NI är aktiv går det långsamt. Ring techsupport för NI och förklara ditt problem. Förse dem med alla skärmdumpar och anteckningar.
  3. Försök samtidigt med "eliminera drivrutiner" nedan för att se om du kan kan få kortet att överleva under tiden.

Instruktioner för "spikar" med hög latens i AK1-grafen:

  1. Jämför nu AK1-grafen med ASIO4All-grafen
  2. Kontrollera om samma mönster av spikar finns i båda graferna (kommer lika ofta, men kan ha lite olika höjd)
  3. Är det samma återkommande mönster har du en drivrutin i datorn som orsakar konflikt med AK1
  4. Kontrollera "Absolute Max Latency" för ASIO4All-grafen. Ligger den under toleransnivå så att inbyggda ljudkortet fungerar? Då är AK1 känsligare för dålig CPU-försörjning (kräver mer CPU per bufferfyllning). Försök att justera bits/sample från 24 till 16 och se om det fungerar bättre. Sätt också samplerate till 48 kHz på AK1, eftersom det funnits problem att köra den i 44.1 kHz (enl postning någonstans på NI-forumet)
  5. Löser inte detta problemet, gå vidare till "Eliminera drivrutiner" nedan.

Instruktioner för "eliminera drivrutiner":

  1. Högerklicka på min dator och ta fram Enhetshanteraren (eller via kontrollpanelen).
  2. Ge dig på största boven först - grafikkortet
  3. Installera om drivrutinerna till kortet med de senaste du kan hitta från din leverantör på internet.
  4. Genomgör mätmomentet och se om det blev någon skillnad. Löser det problemet? Kanon. Sluta här. Annars...
  5. Deaktivera grafikkortet, så att det körs som ett generiskt VGA-kort
  6. Bilden kan nu se ut som skräp, ha låg upplösning och gryniga färger. Bekymra dig inte om det för tillfället.
  7. Upprepa "latensmätning" ovan, men bara den del som har AK1 inkopplad, dvs första mätningen
  8. Kontrollera om spikarna fortfarande återkommer eller om det fortfarande ligger grundlast på samma latensnivå som tidigare
  9. Försvann problemet nu när du stängde av grafikkortets drivrutin? Hoppa vidare till momentet "prova alternativ grafikdrivrutin" nedan!
  10. Är det likadant nu som innan kan det vara någon annan komponent som trasslar.
  11. Men innan du ger dig på att prova fler komponenter, överväg starkt att genomföra en generell Windows-optimering för musik. Använd råden från MusicXP (http://www.musicxp.net/dnn/). Fungerade detta? Var nöjd och sluta, annars...
  12. fortsätter du med att deaktivera en enhet i taget medan du har Reason och DCP LC igång. Notera eventuella skillnader i ljudstörningar och graf.

Instruktioner för att "prova alternativ grafikdrivrutin":

  1. Nu börjar det bli lite underground, så var det på egen risk tidigare så är det definitivt det nu också.
  2. Avinstallera din grafikdrivrutin med installeraren som kom med den installerade drivrutinen
  3. Hämta en alternativ drivrutin som passar ditt grafikkort från http://www.tweakforce.com/
  4. Installera den drivrutinen och starta om datorn
  5. Genomför mätmomentet för AK1 enligt första instruktionsblocket.
  6. Blev det bättre? Din grafikdrivrutin du hade från början är då ineffektivt skriven och svälter ut grafikkortet.
  7. Ingen skillnad? Installera tillbaka senaste officiella drivrutin från din leverantör.

Redigerat av stefanlindmark
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har sett till att jag är säker på att jag använder rätt drivrutin i reason Plattvändarn, men tack i alla fall. Och det du skriver om nätverkskorten får mig att börja fundera lite på om det inte är någon drivrutin som ligger och dummar sig någonstans.

Tack för svaret!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ett oerhört välskrivet svar stefanlindmark!

Efter att ha läst ditt inlägg så kom jag att tänka på två saker:

1. Jag har haft en del problem med mitt grafikkort. Så det är möjligt att grafikkortet bidrar.

2. Även fast jag har avinstallerat mitt tidigare ljudkort så tycker samtliga utav mina ljudprogram fortfarande att det ljukortet fortfarande finns installerat.

Det var länge sedan jag formaterade min dator nu (gissningsvis ca 7 till 9 månader sedan), inte för att det egentligen ska vara något problem. Men det här är min "vardagsdator" förutom min DAW och används till spelande och annat liknande. Jag har upplevt en del drivrutins problem förut (främst med grafikkortet), och har installerat och avinstallerat en massa program på min dator. Som van XP-användare och en lite mer avancerat datoranvändare så känner jag väl till att det brukar bli problem med registret om man har för hög omsättning av program som kommer och går på datorn. Så jag antar att det kan vara ett problem med att reason ligger och väntar på en massa saker som inte svarar.

Det som förvirrar mig mest är dock att jag får en oerhörd belastningsökning när jag scrollar i programmet, men jag antar att det kan ha att göra med mitt grafikkorts-problem.

Jag har också skummat igenom NI forumet och jag märker ingen nämnvärd skillnad på problemet vid 44,1 och 48 eller 16/24, så det är inte samma problem som de hade som jag har idag. Som standard så kör jag för övrigt nästan alltid i 48/24.

Jag tackar så mycket för ditt oerhört välformulerade svar. Jag hoppas andra på forumet hittar det om de får samma problem som mig. Du har fått mig att ytterligare förstå vikten av att ju mindre elektronik som är involverad, ju mindre är det som kan gå fel. Själv så kommer jag att leva med det här problemet i två och en halv månad till. Sen så kommer jag att dra till Grekland i två år och då ska min mamma få min nuvarande dator. Sen när jag kommer hem så ska jag göra en ordentlig research kring drivrutinskompabilitet och bygga en ny dator.

Förresten, är hanteringen av fördröjning hos drivrutiner bättre i Vista än i XP? Och är det bätte att använda ett integrerat grafikkort än att köra på ett riktigt maffigt pci-x kort? Jag har förresten både ett integrerat grafikkort som är avaktiverat och ett pci-x kort, det skulle kunna bidra till problemen, eller hur?

Redigerat av Union
Link to comment
Dela på andra sajter

Sen när jag kommer hem så ska jag göra en ordentlig research kring drivrutinskompabilitet och bygga en ny dator.

Om du vill använda samma dator till både musik och vardagsdator-med-spel-och-hela-baletten skulle jag rekommendera dual-boot. Använd två partitioner om du har en disk eller bootar från två olika diskar. Betrakta ena partitionen som musikpartition som du håller helt ren från onödiga saker som du inte behöver för musiken. Installera spel och annat på den andra partitionen. Då spelar det ingen roll hur mycket jinglebells det till slut blir på "vardagspartitionen".

För Vista kan du titta på EasyBCD (http://neosmart.net/dl.php?id=1) för dual-boot.

Förresten, är hanteringen av fördröjning hos drivrutiner bättre i Vista än i XP?

Det finns en ny modell för audio i Vista som kallas WaveRT men den fungerar inte med externa ljudkort via USB eller Firewire. Det känns med andra ord inte riktigt klar för proffsaudio som ofta har externa enheter. Annars ser det ut som Vista återanvänder precis samma drivrutiner som XP, men lägg på alla nya finesser i Vista så ser du att det svårligen kan blir mindre latens i Vista.

Och är det bätte att använda ett integrerat grafikkort än att köra på ett riktigt maffigt pci-x kort? Jag har förresten både ett integrerat grafikkort som är avaktiverat och ett pci-x kort, det skulle kunna bidra till problemen, eller hur?

Det integrerade kortet kan sakna en del av PCI-kortets funktioner för hårdvaruacceleration. Att köra det integrerade kan t.ex. göra att animationer, 3D-effekter och fönsterflyttningar går långsammare och belastar processorn istället. Men om du inte kan stänga av det integrerade grafikkortet t.ex. i BIOS är det ju en lätt sak att lyfta ur PCI-kortet fysiskt om du vill testa och vara helt säker.

Andra delar som kan ställa till med saker är prylar som periodiskt vill säga "hallå?" på olika sätt. Gäller trådlösa nätverkskort, Bluetooth, webbkameror och liknande. För att inte nämna funktioner som "bakgrundsindexering" i Windows eller Google Desktop.

Se också till att du helst kopplar in USB-ljudkort på egen USB-buss om det går. Har du alla andra USB-enheter anslutna på baksidan av datorn, sätt då ljudkortet på en kontakt på datorlådans framsida. Eller vice versa. Eller koppla in ljudkortet på den extra plåten med USB-kontakter om du har en sådan framför en av PCI-kortplatserna baktill. Koppla inte in ljudkortet på en USB-kontakt i bildskärm, USB-kaffebryggare eller liknande.

Redigerat av stefanlindmark
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...