Jump to content
Annons

Union

Medlem
  • Content Count

    110
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutralt

1 Follower

About Union

  • Rank
    Medlem
  • Birthday 06/30/1987

Profilinformation

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Sthlm
  • Intressen
    Musik?

Personlig information

  • Hemsida
    http://
  • ICQ
    0
  1. Jag sitter med ett par iPod-lurar till datorn, så jag kan tyvärr inte kommentera ljudbilden. Så vitt jag kan höra i mina lurar så är det väl bra. Den låter lite "ofärdig" just vad gäller ljudbilden. En del instrument sticker ut lite väl mycket, och den första kicken låter väldigt tunn i botten. Men som jag sa, jag använder ett par iPod lurar, så det kan vara att skjuta sig i foten att lyssna på mig. Jag gillar verkligen hur låten utvecklas under resans gång, så att säga. Den är "laid back" samtidigt som den är tillräckligt intressant för att inte tråka ut en. Bra jobbat!
  2. Jag tänkte bara lite kort skriva om att jag drar iväg till grekland nu, så ifall någon PM:ar mig eller liknande så kan jag inte svara. Jag blir borta i två år och kommer inte att kunna kolla på forumet under tiden. Jag ville mest bara tacka alla här som hjälpt mig direkt eller indirekt genom sina inlägg. Jag har lärt mig mycket och känner mig tacksam för den tid jag spenderat här. Om forumet finns kvar om två år när jag kommer hem igen så kommer jag att återuppta aktiviteten här, utan tvekan. Om ni undrar varför jag drar och inte är så införstådda så kan ni läsa det i den här tråden: //forum.studio.se/index.php?showtopic=48627 Tråden handlar egentligen inte om det, men vi kom av oss lite. Det här forumet hjälper folk att bli bättre musiker, och det är stort! Tack igen för allt! Mvh, Emanuel Palm
  3. Union

    Raining

    Hihi, jag har ioförsig ingen aning om vilka Turbo Recordings är. Jag kollade in deras hemsida men blev inte så mycket klokare i alla fall. Ja, vem vet. Kanske så kommer vi leta lite här efter folk. Min kompis håller på med typ "emo"-rock (typ Blink-182, Finch och andra liknande artister) och känner en hel del myket duktiga band som vi kanske kommer att sammarbeta med då. Deras musik är dock rätt elektronica-influerad och de har en kille som spelar synt i bandet, så jag kan tänka mig att vi kommer jaga efter folk som håller på med house/electronica-liknande musik också. Detta då förutsatt att det går relativt bra för oss, att det passar oss, och att det blev som vi hade tänkt. Det händer mycket på två år. ^^ Asså, deprimerande är den inte direkt. Men om du hade tagit ut noterna och spelat dem på piano så hade det varit i moll som du spelat. Grejen är att musiken är negativ, inte negativ som i att vara ledsen, utan snarare negativ som i att vara arg och ha en adrenalinrush samtidigt. Jag vill att musiken ska vara lite mer mystisk och mysig, även om den stundom gärna får vara lite massiv och episk också. Så jag kommer leka runt en massa med olika skalor när jag övar på mission, så forhoppningen är att jag har det klart för mig hur jag vill ha det när jag kommer hem.
  4. Union

    Raining

    Tack så mycket! Då lär jag ioförsig antagligen börja på en ny, men man vet aldrig. Jag kör väl den här på repeat så länge då Nä, men allvarligt talat, jag tycker den är alldeles för bra för att släppa och låta vara.. Ojrå! Ja, jag gillar den själv. Men jag tycker att den känns lite för "moll"-ig för min egen del. Man får ju lite "nu DÖR någon och så srängs hela kvarteret"-känsla. Jag vill nog inte hålla på så mycket med såpass negativ musik i framtiden. Jag har sparat ihop ett startkapital tills när jag kommer hem så jag ska köpa en massa ny utrustning för. Förhoppningen är att det ska räcka till nya monitorer, någon av svenska Elektrons produkter och en dator. Tanken är att jag ska fortsätta med samma stuk på musiken som jag gör i framtiden som den här har. Någonstans kring minimal, electro och progressive house. Sen så älskar jag elektronica så det lär bli lite mer experimentell musik med sång till också. Jag håller redan på och filar på ett bra bandnamn. Antagligen lär jag köra själv, men ändå. Jag har två år på mig att komma på ett namn. Sen ska vi se om jag inte startar ett skivbolag med en kompis, det har vart lite prat om det den senaste tiden. Men, men. Mycket lär ha hänt om två år.
  5. Union

    Raining

    Tack så mycket! Då lär jag ioförsig antagligen börja på en ny, men man vet aldrig.
  6. Union

    Raining

    Hihi, jag är mycket glad att folk verkar gilla den! Men jag kommer tyvärr inte att kunna göra den längre. Anledningen till detta är att jag på måndag klockan 9 på morgonen flyger till USA där jag kommer att vara i två månader och stenplugga Grekiska, sen kommer jag att åka vidare till Grekland där jag ska vara i 22 månader (ja, du läste rätt). Jag har nämligen frivilligt ställt upp att verka som missionär för den kyrka som jag tillhör (Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga). Jag kommer under tiden jag är där knappt ha tillgång till internet, dock så ska jag försöka driva en blogg som ni inom någon dag kommer att kunna hitta på www.emanuelpalm.com (jag håller på att fixa till wordpress i detta ögonblick). På bloggen så kommer det finnas foton och lite information om vad jag håller på med, ni är mycket välkommna att titta förbi där och kommentera mina inlägg. Väl i grekland så kommer jag ha tillgång till piano någon kväll i veckan och jag hade tänkt att köpa mig en Oud (http://en.wikipedia.org/wiki/Oud) eller motsvarande som jag kan plinka lite på innan jag ska sova på kvällarna. Jag har köpt en bok i musiklära också, så förhoppningsvis så kan jag utveckla mina musikaliska förmågor i Grekland snarare än träna på mina studiotekniska kunskaper vilka numera är betydligt bättre. Jag kommer antagligen få möjlighet att öva upp mina begynnande kunskaper i sång också i och med att det sjungs en hel del på kyrkmötena delvis av hela församlingen och delvis av en organiserad församlingskör. Tack igen för att ni lyssnade på mina låtar! Jag kommer att titta förbi här några gånger till innan jag drar. Jag tänkte skriva ett litet avskedsinlägg någonstans på forumet på söndag kväll, men har jag otur så hinner jag inte det.
  7. Union

    Raining

    Sidechain är ingen vst-plugg? Det är nog hur du kopplar olika effekter, compressor osv. Sidechain är när man låter ljudet från en kanal styra en effekt på en helt annan kanal. Med sidechainkompression så låter man oftast ljudet från kickdrumen styra en kompressor som vanligtvis ligger på basen. Effekten av det är att varje gång som kickdrumen slår så sänks volymen på basen en kort stund för att då sedan återvända till det vanliga. Om du lyssnar efter det i min låt isakzmachine så lär du lägga märke till en hel del sidechainkompression.
  8. Jo men det har jag gjort, sitter varje kväll och skruvar med olika ljud och maskiner, men jag kommer aldrig ända fram. kanske skulle vara lättare om jag lägger upp det jag kommit fram till och få lite feedback på det kanske. (kommer upp imorn när jag är hemma) Jag skulle aldrig be om hjälp utan att prova själv först såklart. Mvh J Det misstag jag gjorde oftast var när jag var nybörjare var att jag precis som du hängde upp mig på att ratta fram något ljud som jag hört någon annan göra. Varför inte bara att ratta tills du får fram ett eget ljud som du gillar? Det där med att kunna återskapa andras ljud kommer med tiden. Att försöka återskapa andras ljud är ioförsig ett bra sätt att lära sig syntar på, men man blir inte klar med så mycket låtar. Om du verkligen är serriös på att lära dig syntar så vill jag rekommendera Sound on Sound's synthschool. Googla lite så borde du hittade det snabbt. Den första artikeln utav de otaliga som skrivits har några år på nacken numera, men grundprinciperna för att ratta en synt har varit identiska väldigt länge, så den är inte inaktuell för det.
  9. Välkommen! Visserligen tror jag att jag sett dina inlägg ett antal gånger men ändå. Jag använde en del crackade program och demoversioner innan jag beslutade mig för att detta var något jag verkligen ville hålla på med. Sen så köpte jag grejerna. Jag tycker att det är vikitgt att det finns bra grejer som man lättillgängligt kan prova i början. Man behöver inte cracka om man kan få använda en fullt funktionell demo-version som man inte kan bounca ner sina låtar i t ex. Då kan man ju prova bäst man vill i ett par månader. Och vill man inte betala allså så får man ju hålla sig till det som är gratis, problemet är väl mest bara att folk inte känner till alla gratisgrejer när de är nybörjare utan får reda på alla dessa när det redan "är för sent".
  10. Union

    Raining

    Eftersom ni undrade så kan jag säga att alla ljuden kommer från Reason 4.0. Basen, arpeggiot och supersawen är varsin thor-patch tillsammans med en hel del effekter. Klick-ljuden som ligger i bakgrunden i början bland annat är en malström (typ strålningsmätere-ljudet). Det konstiga pulserande smutsiga ljudet som kommer in vid 0:07 är också det en malström. Det sidechainade bruset är en subtractor. De flesta av trumljuden kommer från en Vengance-skiva. Några av hihatsen är en loop som jag stoppat in i en NN-XT och kört de olika ljuden genom olika effekter och sedan stuvat om en massa i loopen. "Snare"-ljudet som kommer introduceras kring 0:08 är en gammal grej som jag gjorde i Native Instruments Massive för några månader sedan och sedan bouncade ner till en wav-fil, av de typ 30 ljud jag gjorde då så är det en av de få som jag gillar tillräckligt myket för att faktiskt använda till något. Angående masteringen. Jag bouncade ner alla spår i Reason var och ett för sig till wav-filer. Sen så laddade jag dem allihopa i Cubase 4.1 Studio där jag gjorde en sista finputs med EQ och kompression på alla spåren. Jag använde NyquistEq (http://magnus.smartelectronix.com/) för EQ vilket fungerar bättre än Cubase:s egna, men jag ska nog lägga ner pengar på en bättre senare. Jag är lite sugen på pluggarna man kan köpa till UAD-korten, men släpper fabfilter en så kan de på UAD glömma att jag någonsin kommer köpa något av dem. För den som inte listat ut det än så kryddade jag spåren med lite effekter när jag ändå höll på och det var främst fabfilters Timeless och cubase egna lilla bitcrush-plugg som stog för det. Sedan stog fabfilter Pro-C för kompressionen på alla spår och sedan på masterbussen. Jag har hittat en gratis brickwall limiter som jag hittills fått till rätt goda resultat med, vilken jag alltså hade sist i kedjan på masterbussen. TLs Pocket Limiter (http://hem.bredband.net/tbtaudio/) heter den. Jag jämförde den med en annan gratis limiter och med cubase standard för ett tag sedan och fick bäst resultat med den. Bara att fråga på om ni undrar något mer. EDIT: Ibland stavar jag som en och annat kratta.
  11. Äh, vaddå? Det är väl bara att slänga på en kompressor och en limiter på masterbussen? Eller mellan ljudkortet och mastermixern i Reason. Om du använder Reason så undvik att använda limiter-delen av maximizerenheten. Stäng av limitern och se till att softclip är igång, jag har i alla fall aldrig fått till en bra master när jag använt limitern i maximizern. Innan maximizern så har du då en mclass compressor med ganska snälla inställningar. Om du gör rätt så kan du med största sannolikhet förhöja kvalitén på din produktion med den. Jag brukar landa på en ganska kort attack (någon/några ms), mellanlång release och en ratio på mindre än 2:1, men det är klart att du håller på med lite annan musik än vad jag brukar fiffla med, så du får experimentera runt lite. När du tycker att kompressionen förhöjer kvalitén på din mix så är det bara att höja output gain på mclassen tills mätaren på limitern slår i taket en massa och/eller att mixen distar. Det är väldigt viktigt att a/b lyssna när man kompressar, och i många fall i Reason så slutar man på en lägre volym efter kompressionen än innan. Så bypassa kompressorn och jämför volymen innan och efter, sen höjer du output gain tills volymen matchar före och efter. Sen är det bara att kolla om kompressorn verkligen tillförde något. Du kommer med största sannolikhet att kunna höja mer om ljuden är rena och välbalanserade frekvensmässigt. Det kan vara en god idé att gå igenom det mesta med EQ om du inte tycker att du kan höja tillräckligt. Viktigt är dock att a/b lyssna även när man EQ:ar. Det är lätt att bli "blind" och tro att man fick till det bättre än innan även fast det egentligen vart sämre. Ofta så är ganska marginella EQ-inställningar det ända som krävs, fast det beror på hur mycket problem man har med ljudet i sig förstås. Du får gärna lyssna på låten jag slängde upp för ett tag sedan och skriva en kommentar. Den heter Raining och ligger här någonstans under Elektroniskt/Dans.
  12. Du vet redan vad jag tycker om den. Den ända jag tycker du borde göra med den är att mastra den och sen göra fler låtar.
  13. Union

    Raining

    Det är väl egentligen bara två saker som är viktiga för att få till soundet som jag har i låten: 1. En kompressor som sitter på alla trumljuden tillsammans. Oftast så tycker jag det låter bäst med en attacktid på runt 2 till 15 ms, oftare lägre än högre. Sen brukar releasen hamna på någonstans kring 200-350, där också oftare lägre än högre inom det spektrat. Jag använder personligen nästan uteslutande soft-knee på kompressorn som ligger på trumbussen eftersom jag upplever ett bättre pump med den inställningen. Ration brukar hamna någonstans kring 2:1 till 5:1, oftast är det dock någonstans kring 3:1. Thresholden beror mycket på volumen på alla trumljuden men ha så att du märker att kompressorn börjar jobba lite. Atta kunna ratta en kompressor är A och O för det sound jag har på låten. 2. Sidechain. Jag tror att du redan är bekant med hur det här fungerar. En monofonisk bas, jag använde ett par stycken snedstämmda fyrkantsvågor som jag filtrerade ganske hårt genom ett LP6 filter utan resonans. Basen ska gå hela tiden så att säga, den ska aldrig sluta låta när den väl är med i låten. Sen så sätter man på en kompressor på den som i sin tur styrs av kicken i trummorna. Jag har även sidechainat två andra ljud i min låt. Supersawen som kommer in vid 1:23 och så den skumma ljudet som jag introducerar vid 0:07. Det är viktigt att få till ett bra sväng på trummorna. Ett tips som är ganska kul om du använder reason 4 är att låta vare enskilt trumljud ha en egen kanal i ReGroove mixern. I mixern så leker du lite med swingratten med mest med den som heter slide. Ratta tills det låter blir bra. Kicken ska inte ha någon swing eller slide, det är viktigt. Lycka till och tack för din kommentar!
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.