Jump to content
Annons

stefanlindmark

Medlem
  • Antal inlägg

    34
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt
  1. Triple Strike Piano finns med. Läs mer här: http://kurzweilmusicsystems.com/Product.php?product=50 Det är kombinationen av bra grundsamples som sedan processas genom syntesmotorn i Kurzweil för att få ett realistiskt pianoljud. Skillnaden jag märkt mellan hur samples används/låter i Kurzweil är att efterbehandlingen av samples gör att även små samplingar låter överraskande bra. Speciellt med tanke på hur ohyggligt stora samplingsbibliotek för datorprogram börjar bli.
  2. ...eller använd UF-brain med USB-kabel till dator. Där finns en grafisk editor för att ställa velocity-kurvan. Men efter att ha spelat UF80 tycker jag själv att det är mycket mycket svårt att få upp velocity till 127 även om jag använde mycket kraftigt anslag.
  3. Displayen fungerar och är lättläst, men i övrigt håller jag med Tryggve om att grafiken är rätt retro. Ljuden i version 1.0 är bättre än 0.9 om du inte redan uppgraderat. Har lagt upp lite demolåtar här. Alla som börjar med "Kurz Demo" är demoriff/demolåtar från fabrik. Resten är egna kreationer. Min egen åsikt är att den ljudmässigt är riktigt bra redan för det jag vill ha (pianon, stråkar, pads, orglar). Ser ändå givet nyfiket fram emot kommande uppdateringar med fler ljud. Även om den nuvarande OS-versionen heter v1.0 är det kommunicerat att det fortfarande finns både ljud och många funktioner som kommer att släppas i kommande uppdateringar. Den riktigt tjocka manualen skulle jag vilja ha nu, men den tror jag inte vi får se förrän v1.1 släppts eftersom hela sequencerdelen och säkert delar av Setup-delen lär ändras en hel del.
  4. Den svenska distributören har nu fått in första skeppningen av Kurzweil PC3X. I torsdags var fortfarande inte alla enheter bokade. Dessutom var priset satt så att det inte gick att motivera att importera från Tyskland mot fördelen att ha lokal garanti. Kan varmt rekommendera Musikbörsen som har PC3X i sortimentet men samtidigt av någon anledning inte listar den i webbutiken.
  5. Kom upp två nya demos i morse på samma ställe: PC3 Demo 1 PC3 Demo Orchestral (ny) PC3 Demo Strings PC3 Demo Organs PC3 Demo VA1 PC3 Demo Voices (ny)
  6. Tre nya demos här från en kund som fått en early-access unit: http://www.garageband.com/artist/pc3demos/songs
  7. ...och video här: http://www.hispasonic.com/videos/sonidos-kurzweil-pc3x
  8. http://www.e-muzyk.net.pl/content/view/471/81/ Rulla ned sidan för mp3 eller direktlänk nedan (09:11, 256 kbps) http://mp3.e-muzyk.net.pl/MM2008/Kurzweil%20PC3X.mp3
  9. http://www.hermannseib.com/english/vsthost.htm Tar VST-plugins och kan spela in ljuden de ger ifrån sig. Minimalistiskt. Men gratis.
  10. UF80:an var lika illa som VX8 verkade vara. Den är också tillbakalämnad. Synd att inte CME lyckats få kvalitet i bygget.
  11. Apropå Kurzweil-förslagen: Gearwire publicerade precis en videointervju med Dave Weiser, ljuddesigner för Kurzweil PC3X. Innehåller kort presetdemo av något elpiano + några olika pianoljud. Ett av pianoljuden lät som det hade justerbar simulering av sympatisk resonans. http://www.gearwire.com/kurzweil-pc3-001.html Mmm....
  12. Kurzweil PC3 har annonserat tidigt 2007, men har inte börjat levererats ännu. Verkar helt fantastisk, men lär inte finnas för leverans före februari 2008. Just det, den kostar ju lite mindre än "big 3" också, 2299 EUR på musicstore.com här. En tekniker på Kurzweil har lagt ut en del demos på YouTube (tyvärr med lite distat ljud): http://youtube.com/results?search_query=ku...p;search=Search
  13. Det låter som du söker efter en arpeggiator. Har inte spelat Tyros2 själv mer än en stunds klåfingrande i butik. Hur långt kommer du om du slår upp i manualen på arpeggiator? Se om det där framgår hur man skapar ett eget "techno-arpeggio". Med stor sannolikhet ligger det inte budet till själva ljudet (voice) utan i separat arpeggiatorfunktion som du sedan applicerar på valfritt ljud. Kolla hur de färdiga kombinationerna av ljud fungerar (heter de inte "registrations" på Yamaha-språk?) för ljud som "Guitar Strums", "Rythm Guitar" eller liknande och se om du kan kopiera de och ändra därifrån, för de bör redan ha arpeggiator påslaget.
  14. Kommer utgå i det här svaret från att du använder en sequencer-kanal per ljud istället för att byta patch i synten. Patchbyte gör det krångligare att få volymbalansen rätt plus att det kommer hugga av ljudet som spelas och inte tillåta att två ljud spelas omlott under bytet. --- Använder du volymkontrollen i respektive synth från klaviaturen blir det svårt att hålla ordning på nivåerna. Tycker det går rätt bra att reglera balansen mellan volymerna med en Mixer 14:2. Med en regel per synth går det läsa av volymen på diodraden bredvid master-regeln. Justera tills det låter och/eller ser lika ut. Behöver du sedan variera volymen på en synth under spelningen, koppla en pedal eller controller-regel till masterregeln. Byter du sedan ljud kommer nästa synth gå genom samma masterregel och inte avvika i volym från föregående. Om man kopplar kontrollern till någon volym på respektive synth (på synthen själv eller kanalen i Mixer 14:2) tycker jag det lätt blir oreda mellan volymerna plus att ljudnivån kan hoppa vilt mellan värden om du "gasar på" på en synth och sedan byter fram och tillbaka, eftersom volymen bara ändras på den aktiva synten när du rör pedalen (eller regeln). Överkurs: Om du använder Additional Remote Override och kopplar en kontroll till Seq Track +/- kan du använda programmet MIDI-OX för lite trix. Koppla det som ett förfilter i MIDI-kedjan. Då kan du spåra MIDI-meddelanden som byter kanal och sticka in extra MIDI-meddelanden *före* kanalbytet som ställer tillbaka volymen i någon form av normalläge. Finns dock risk att du upplever ett hopp i volymen, men om det är nedåt kanske det är bättre än en volymchock när du senare byter tillbaka till det ljudet. Jag använder t.ex. MIDI-OX för att se till att skicka "sustainpedal upp" precis före ett kanalbyte för att undvika att toner hänger kvar. Reason klarar nämligen själv att hantera tangenter som hålls nere under kanalbyte, men sustainpedalen ligger kvar och gör att tonerna hänger om man glömmer släppa upp den. Det behövs dock en kort fördröjning mellan sustain upp och kanalbyte för att Reason ska hinna med, men det ställs lätt in i MIDI-OX.
×
×
  • Skapa ny...