Jump to content
Annons

kompression gör livet enklare?


teh_dude

Recommended Posts

Hej!

jag har en fråga här angående kompression. Jag sysslar med elektronisk dans musik och jag försöker verkligen få så bra kvalite på mina produktioner som möjligt. En sak jag upptäckt är att de låter mer som proffs produktioner om jag lägger upp allt och sen slänger en kompressor på mastern. Visst jag tycker det låter bra när allt spelas tillsammans men sen så får jag sånna här hemska volym förändringar på olika lljud.. jag tar bort kicken och hatsen blir genast högre, ja ni förstår.. Jag vet vad varje parameter på kompressorn är till för men jag kanske ser detta ur fel synvinkel.

Hur viktig är kompressorn?

tackpå förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 60
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

kompressorn är nog det allra viktigaste instrumentet man har i kedjan när man jobbar med ljud!!

det påstår iaf jag!!

det räcker med att den ligger där utan att komprimera. huvudsaken för mig är att det ligger en där.. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

ja kompressorn och EQ är de viktigaste verktygen. rätt använda låter det riktigt bra och dåligt använt sjunker det djupt som Titanic. 😊 men jag förstår inte varför du lägger en kompressor på mastern? jag säger låt den vara och lägg kompressor först på mastern när du eller nån annan ska mastra den. men efter vad jag läst så har du en bra bit på vägen dit innan det blir dags

Link to comment
Dela på andra sajter

ja kompressorn och EQ är de viktigaste verktygen. rätt använda låter det riktigt bra och dåligt använt sjunker det djupt som Titanic. 😊 men jag förstår inte varför du lägger en kompressor på mastern? jag säger låt den vara och lägg kompressor först på mastern när du eller nån annan ska mastra den. men efter vad jag läst så har du en bra bit på vägen dit innan det blir dags

jo men varför gör den så det låter bättre liksom? jag vet att den trycker ihop de som ligger över thersholden med de värdet man angiver i ration men varför låter det bättre? alltså utan kompressorn så tycker jag att produktionen i sig låter "overklig" på något sätt. vet inte om detta kanske förklarar vad jag vill nå med denna tråd?

Link to comment
Dela på andra sajter

Iom att ljudet trycks ihop så innebär det att inspelningen får jämnare dynamik och fluktuerar mindre. Detta gör så att en röst låter lika högt genom hela låten eller att trummisens kagge låter lika högt varje gång. Det hjälper också ljudet att skära igenom mixen, så att den verkligen hörs. Detta är vad man brukar använda en kompressor för.

Du, liksom jag, håller på med elektronisk musik och därför behöver vi inte använda oss av kompressorer för att få ljudet att bli jämnare (såvida inte vi samplar nåt, såklart), men vi kan använda kompressorn för att få ljuden att skära igenom mixen bättre. Testa t.ex. att ta en snare och ställ in en kompressor på snare-kanalen så att den har en hög ratio och en låg attack, så kommer du höra att den snärtar mycket mer. Det är det man brukar göra med kicks också.

Om dina ljud redan är förarbetade (t.ex. snaren redan är snärtig. Ett bra exempel på förarbetade ljud är Vengeance Essential Clubsounds) så behöver du inte använda ytterligare en kompressor.

Hoppas det var en påtaglig förklaring!

Link to comment
Dela på andra sajter

Iom att ljudet trycks ihop så innebär det att inspelningen får jämnare dynamik och fluktuerar mindre. Detta gör så att en röst låter lika högt genom hela låten eller att trummisens kagge låter lika högt varje gång. Det hjälper också ljudet att skära igenom mixen, så att den verkligen hörs. Detta är vad man brukar använda en kompressor för.

Du, liksom jag, håller på med elektronisk musik och därför behöver vi inte använda oss av kompressorer för att få ljudet att bli jämnare (såvida inte vi samplar nåt, såklart), men vi kan använda kompressorn för att få ljuden att skära igenom mixen bättre. Testa t.ex. att ta en snare och ställ in en kompressor på snare-kanalen så att den har en hög ratio och en låg attack, så kommer du höra att den snärtar mycket mer. Det är det man brukar göra med kicks också.

Om dina ljud redan är förarbetade (t.ex. snaren redan är snärtig. Ett bra exempel på förarbetade ljud är Vengeance Essential Clubsounds) så behöver du inte använda ytterligare en kompressor.

Hoppas det var en påtaglig förklaring!

Berg är höga eller låga, ljud är starka eller svaga ;P

Redigerat av Onlyone
Link to comment
Dela på andra sajter

Iom att ljudet trycks ihop så innebär det att inspelningen får jämnare dynamik och fluktuerar mindre. Detta gör så att en röst låter lika högt genom hela låten eller att trummisens kagge låter lika högt varje gång. Det hjälper också ljudet att skära igenom mixen, så att den verkligen hörs. Detta är vad man brukar använda en kompressor för.

Du, liksom jag, håller på med elektronisk musik och därför behöver vi inte använda oss av kompressorer för att få ljudet att bli jämnare (såvida inte vi samplar nåt, såklart), men vi kan använda kompressorn för att få ljuden att skära igenom mixen bättre. Testa t.ex. att ta en snare och ställ in en kompressor på snare-kanalen så att den har en hög ratio och en låg attack, så kommer du höra att den snärtar mycket mer. Det är det man brukar göra med kicks också.

Om dina ljud redan är förarbetade (t.ex. snaren redan är snärtig. Ett bra exempel på förarbetade ljud är Vengeance Essential Clubsounds) så behöver du inte använda ytterligare en kompressor.

Hoppas det var en påtaglig förklaring!

Berg är höga eller låga, ljud är starka eller svaga ;P

Ljud är höga eller låga och starka eller svaga. För att vara riktig.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja kompressorn och EQ är de viktigaste verktygen. rätt använda låter det riktigt bra och dåligt använt sjunker det djupt som Titanic. 😱 men jag förstår inte varför du lägger en kompressor på mastern? jag säger låt den vara och lägg kompressor först på mastern när du eller nån annan ska mastra den. men efter vad jag läst så har du en bra bit på vägen dit innan det blir dags

jo men varför gör den så det låter bättre liksom? jag vet att den trycker ihop de som ligger över thersholden med de värdet man angiver i ration men varför låter det bättre? alltså utan kompressorn så tycker jag att produktionen i sig låter "overklig" på något sätt. vet inte om detta kanske förklarar vad jag vill nå med denna tråd?

När man minskar dynamiken med en kompressor så kan man dessutom dra på lite mer volym. Högre volym upplevs ofta som att det låter bättre. Är nog rätt vanligt att folk hör en danslåt på en sunkig radio eller genom tv-högtalare och inte fattar grejen, men när den åker på i feting-anläggningen ute på klubb så blir den genast skitbra 😆

Redigerat av jarlo
Link to comment
Dela på andra sajter

ja kompressorn och EQ är de viktigaste verktygen. rätt använda låter det riktigt bra och dåligt använt sjunker det djupt som Titanic. 😉 men jag förstår inte varför du lägger en kompressor på mastern? jag säger låt den vara och lägg kompressor först på mastern när du eller nån annan ska mastra den. men efter vad jag läst så har du en bra bit på vägen dit innan det blir dags

jo men varför gör den så det låter bättre liksom? jag vet att den trycker ihop de som ligger över thersholden med de värdet man angiver i ration men varför låter det bättre? alltså utan kompressorn så tycker jag att produktionen i sig låter "overklig" på något sätt. vet inte om detta kanske förklarar vad jag vill nå med denna tråd?

När man minskar dynamiken med en kompressor så kan man dessutom dra på lite mer volym. Högre volym upplevs ofta som att det låter bättre. Är nog rätt vanligt att folk hör en danslåt på en sunkig radio eller genom tv-högtalare och inte fattar grejen, men när den åker på i feting-anläggningen ute på klubb så blir den genast skitbra 😛

Haha, helt sant. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

kompressorn är nog det allra viktigaste instrumentet man har i kedjan när man jobbar med ljud!!

det påstår iaf jag!!

det räcker med att den ligger där utan att komprimera. huvudsaken för mig är att det ligger en där.. 🙂

// raderar påhopp. Det går alldeles utmärkt att framföra sina synpunkter eller agrumentera utan att gå till personliga påhopp - vilket dessutom är emot Forumreglerna. /admin

Det kompressor oxå gör vilket är viktigare än det sist nämnda är att den jämnar ut alla transienter och alla efterklang vilket med andra ord förstör hela ljuded av alla instrument och ljud.

Din kära EQ är inte så felfri den heller. varje gång du höjer eller sänker vid nån frekväns så ökar du brus och ressonans nivån i hela låten. vad man ska göra är att skapa eller spela in ett ljud som låter rätt redan från början, så man slipper använda EQ.

Både EQ och kompressor var egentligen avsedda för nödsituationer där man inte har tid eller möjlighet att göra saker rätt, men nu är deras mening mer att sopa efter alla inkompetenta "producenter" där ute som till och med påstår att mastering är en "konst" vilket med andra ord betyder att det är "konst" att dölja sin inkompetens. Men klart det är ju mycket lättare att vrida några rattar istället för att lära sig spela och producera ordentligt, och alla gör ju det, då är det väl inget fel om du oxå gör det?

ja kompressorn och EQ är de viktigaste verktygen. rätt använda låter det riktigt bra och dåligt använt sjunker det djupt som Titanic. 🙂 men jag förstår inte varför du lägger en kompressor på mastern? jag säger låt den vara och lägg kompressor först på mastern när du eller nån annan ska mastra den. men efter vad jag läst så har du en bra bit på vägen dit innan det blir dags

jo men varför gör den så det låter bättre liksom? jag vet att den trycker ihop de som ligger över thersholden med de värdet man angiver i ration men varför låter det bättre? alltså utan kompressorn så tycker jag att produktionen i sig låter "overklig" på något sätt. vet inte om detta kanske förklarar vad jag vill nå med denna tråd?

För det första så höjs genomsnitts ljudnivå vilket kan upplevas som "låter bättre" eftersom det låter mer.

För det andra så upplevs en dålig mix bättre när compressorn jämnar ut alla för höga ljud som kanske störde tidigare.

Och "proffs" låter det för att det är så det låter i radio och tv, men anledning varför radio och tv kanaler lägger på så jävla mycket kompressor är inte för att va "proffsiga" för vilken apa som helst kan smacka up compressor, utan för att höja genomsnitts ljudnivån och kunna höras mer av lyssnarna som sitter där och rattar in kanaler, dom måste ju nå ut med all reklam dom sänder, och om folk som står i köket inte hör det då förlorar man kunder vet du.

så ja det är ju proffsigt, att få en produkt att höras mycket säljer ju, men det har inget med kvalitet att göra!

När man minskar dynamiken med en kompressor så kan man dessutom dra på lite mer volym. Högre volym upplevs ofta som att det låter bättre. Är nog rätt vanligt att folk hör en danslåt på en sunkig radio eller genom tv-högtalare och inte fattar grejen, men när den åker på i feting-anläggningen ute på klubb så blir den genast skitbra 🙂

Haha, helt sant. 😄

Nej, helt inte sant, utan helt motsatsen faktiskt. om du tar en bra mixad låt som inte är komprimerad och samma låt som är komprimerad och lyssna på båda på det högsta volym du tycker det bör spelas så inser du genast att den komprimerade blev jobbig att lyssna på vid mycket lägre volym än det okomprimerade. testa själv.

Redigerat av Olsberg
Varnar
Link to comment
Dela på andra sajter

med en kompressor kan man forma ljud så att dom blir pumpande, punchiga, feta lr rent av söndermanglade, allt beror ju på vad man vill ha ut av kompression, t.e.x. ja visst höjer man brusnivån o.s.v, men utan kompressorer skulle det rent ut sagt vara helt omöjligt att skapa vissa ljudbilder man kan höra idag. det är bara ren idioti att säga att det bara är inkompetenta producenter som använder kompressorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

meltra!!

Du kanske har missat att man kanske vill ha kompressor som effekt och inte endast till att jämna ut ljudet, likaså med EQ jag kanske vill ratta till en gitarr så att den inte låter som en tradionell gitarr?

Användandet av kompressor och EQ så som du beskriver det var det naturliga sättet då men idag finns det naturligtvis fler sätt att använda dessa verktyg.

Utvecklingen går framåt har tom sett folk som skriver meddelanden via sin telefon men den skall man fan prata i 🙂😄

För övrigt så menar du alltså att de bästa producenterna som har en superstudio inte använder eq o kompressor?? Nja tror inte det!!

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
kompressorn är nog det allra viktigaste instrumentet man har i kedjan när man jobbar med ljud!!

det påstår iaf jag!!

För det andra så upplevs en dålig mix bättre när compressorn jämnar ut alla för höga ljud som kanske störde tidigare.

Fel! en dålig mix räddas inte av en kompressor och inte låter den bättre heller. inga effekter i världen räddar en dålig mix.

Link to comment
Dela på andra sajter

kompressorn är nog det allra viktigaste instrumentet man har i kedjan när man jobbar med ljud!!

det påstår iaf jag!!

det räcker med att den ligger där utan att komprimera. huvudsaken för mig är att det ligger en där.. 🙂

// raderar påhopp /admin

Varför är du så j-la arg.. 😄 Om det handlar om att rädda en mix eller skulptera ett sound så är väl det helt egalt när det väl bara handlar om att använda de verktyg som står till buds IDAG. Ett par (om du vill dåliga) liknelser: Är du en sämre bilförare om du kör med automatlåda? Eller är du en sämre kock om såsen blir för tunn när du bottenreder den och måste dunka i lite toppredning också för rätt konsistens? Och om du nu måste ta hjälp av någon annan med att få rätt konsistens till din annars välsmakande sås..vad är fel med det?

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

med en kompressor kan man forma ljud så att dom blir pumpande, punchiga, feta lr rent av söndermanglade, allt beror ju på vad man vill ha ut av kompression, t.e.x. ja visst höjer man brusnivån o.s.v, men utan kompressorer skulle det rent ut sagt vara helt omöjligt att skapa vissa ljudbilder man kan höra idag. det är bara ren idioti att säga att det bara är inkompetenta producenter som använder kompressorer.

Nä men vad snackar du om, på vilket sätt kan en EQ eller kompressor göra en ljudbild? du kanske menar "sound"? ja men vad är det för sound du syftar på isf för det enda sound som finns är att det ska låta så som allt annat? då har du nog rätt. Läs bara om det teh_dude skrev, "de låter mer som proffs produktioner om jag lägger upp allt och sen slänger en kompressor på mastern". Wow vad proffisgt att slänga upp en kompressor.

meltra!!

Du kanske har missat att man kanske vill ha kompressor som effekt och inte endast till att jämna ut ljudet, likaså med EQ jag kanske vill ratta till en gitarr så att den inte låter som en tradionell gitarr?

Användandet av kompressor och EQ så som du beskriver det var det naturliga sättet då men idag finns det naturligtvis fler sätt att använda dessa verktyg.

Utvecklingen går framåt har tom sett folk som skriver meddelanden via sin telefon men den skall man fan prata i 🙂😕

För övrigt så menar du alltså att de bästa producenterna som har en superstudio inte använder eq o kompressor?? Nja tror inte det!!

det rätta sättet att ändra ljudet i en traditionell guitarr (när det gäller tonkurva) är att mica det rätt när man spelar in.

EQ som sagt är den lätta vägen men inte utan pris, jag skulle inte sitta här och duskutera om läget var så att kompressor och EQ var felfria vilket dom absolut inte är.

Ja visst kan man använda kompressor som effekt, men det är väl inte effekt när man slänger den på allt och sen över hela låten, då är det en standard åtgärd utan grund.

Och dom bästa producenterna, då menar du förståss dom som tjänar mest, ja dom använder eq och kompressor även mer än dig, men som sagt, det säljer, och har inget med kvalitet att göra.

kompressorn är nog det allra viktigaste instrumentet man har i kedjan när man jobbar med ljud!!

det påstår iaf jag!!

det räcker med att den ligger där utan att komprimera. huvudsaken för mig är att det ligger en där.. 🙂

// raderar påhopp /admin

Varför är du så j-la arg.. 😛 Om det handlar om att rädda en mix eller skulptera ett sound så är väl det helt egalt när det väl bara handlar om att använda de verktyg som står till buds IDAG. Ett par (om du vill dåliga) liknelser: Är du en sämre bilförare om du kör med automatlåda? Eller är du en sämre kock om såsen blir för tunn när du bottenreder den och måste dunka i lite toppredning också för rätt konsistens? Och om du nu måste ta hjälp av någon annan med att få rätt konsistens till din annars välsmakande sås..vad är fel med det?

ja men du förstår ju inte att använda en automtalåda och kompressor är helt olika saker, ingen tar skada av att använda automatlåda, men att lägga på komprossor för jämnhetens skulle eller för "mastering" syfte har förödande pris, vilket är förlust av alla transienter, om du nu vet vad det betyder. Som sagt, EQ och Komrpessor är "verktyg" för människor som inte förstår konsekvenserna när dom använder enheterna. Skulle det inte finnas konsekvenser skulle jag själv tycka att dom var viktigast.

Redigerat av meltra
Link to comment
Dela på andra sajter

meltra menar du att du själv inte använder EQ och Kompressor?

Highpassar du inte ens de enskilda spåren?

I så fall måste dina inspelningar var tjocka och grötiga!

Om du inte använder dessa verktyg skulle jag tycka det vore mycket intressant att få höra någon av dina inspelningar, finns det någonstans möjlighet för lyssning?

Link to comment
Dela på andra sajter

meltra, har du haft samma lärare som mig eller? 😎

Skämt åsido, jag känner att jag vill sammanfatta mig själv i denna diskution på nå sätt:

1. Kompressor och EQ är vida använt och är de viktigaste och bästa verktygen i mixning, tycker jag.

2. Kompressor och EQ är verkligen inte helt perfekta, I know, En kompressor kan döda dynamik, döda transienter och förstöra sound, men rätt använt i en mix kan den göra underverk! En EQ kan tillföra brus, tillföra fasfel, men rätt använt kan den användas för att trimma till ett sound så det låter ännu bättre än innan! att de påverkar ljuden negativt är oftast inga problem då de positiva aspekterna överväger, varför skulle de annars användas så pass frekvent???

*3. Grundljudet är viktigt! Man ska absolut se till att man inte behöver använda EQ för att "fixa till" ljudet i efterhand, kan man få ett bättre grundljud är det förståss mycket bättre. Att man sedan använder EQ i mix för att man känner då att man vill trimma till det är en annan sak.

Kör man t.ex en helt akustisk inspelning som ska låta mega-naturligt kanske man vill undvika kompressor och EQ helt och då är förstås uppmickningen, mickval, rummet m.m det viktigaste. Har man ett bättre grundljud slipper man tänka så mkt på de negativa aspekterna som EQ och kompressor tillför, så där är jag med vad meltra säger, men kom igen, vem använder inte EQ och kompressor idag?

Over and out! /L

(* med "grundljudet" kan följande viktiga parametrar påverka: -Rummet, -Mickval, -Preampval, -Mickteknik)

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
meltra, har du haft samma lärare som mig eller? 😎

Skämt åsido, jag känner att jag vill sammanfatta mig själv i denna diskution på nå sätt:

1. Kompressor och EQ är vida använt och är de viktigaste och bästa verktygen i mixning, tycker jag.

2. Kompressor och EQ är verkligen inte helt perfekta, I know, En kompressor kan döda dynamik, döda transienter och förstöra sound, men rätt använt i en mix kan den göra underverk! En EQ kan tillföra brus, tillföra fasfel, men rätt använt kan den användas för att trimma till ett sound så det låter ännu bättre än innan! att de påverkar ljuden negativt är oftast inga problem då de positiva aspekterna överväger, varför skulle de annars användas så pass frekvent???

3. Grundljudet är viktigt! Man ska absolut se till att man inte behöver använda EQ för att "fixa till" ljudet i efterhand, kan man få ett bättre grundljud är det förståss mycket bättre. Att man sedan använder EQ i mix för att man känner då att man vill trimma till det är en annan sak.

Kör man t.ex en helt akustisk inspelning som ska låta mega-naturligt kanske man vill undvika kompressor och EQ helt och då är förstås uppmickningen, mickval m.m det viktigaste. Har man ett bättre grundljud slipper man tänka så mkt på de negativa aspekterna som EQ och kompressor tillför, så där är jag med vad meltra säger, men kom igen, vem använder inte EQ och kompressor idag?

Over and out! /L

Tror väl det bara är inom den klassiska musikvärlden som man undviker dessa verktyg.

Link to comment
Dela på andra sajter

meltra menar du att du själv inte använder EQ och Kompressor?

Highpassar du inte ens de enskilda spåren?

I så fall måste dina inspelningar var tjocka och grötiga!

Om du inte använder dessa verktyg skulle jag tycka det vore mycket intressant att få höra någon av dina inspelningar, finns det någonstans möjlighet för lyssning?

Du behöver inte eq och kompressor i alla situationer. Om du har nästan perfekta lokaler, nästan perfekta instrument som spelas an nästan perfekta spelare så kommer du förmodligen att få ett bättre sound än om du har, halvbra lokaler, halvbra instrument och halvbra spelare och sen kastar på eq och kompressor på det.

Problemet är att dom flesta av oss inte har tillgång till perfekta lokaler, perfekta musiker och perfekta instrument. I mitt fall så har jag i min studio, ett halvbra trumrum, en skitbra trummis och ett skapligt trumset. Då behövs det en kompressor lite här och där (läs cymbaler) och ofta nån form av eq på snare/kick.

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen så fungerar jag på följande sätt. Om jag behöver skruva mer än några db på EQ så går jag tillbaka och gör om grundljudet. Men att man kanske får ge en liten skjuts i toppen på 2 db är inte alls ovanligt. eller sänka mellanregistret nån db, det betyder inte att lokalen är dålig eller att du spelade in dåligt. Men om du behöver lägga kompressor på kompressor på eq på eq så ska du nog ta dig en liten funderare över grundljudet. Kanske är så att du upptäckte under mixens gång att du ville ha ett annat sound än vad du ville ha från början, då är det bara att spela om med det sound som du eftersträvar istället för fem eq på varandra :rolleyes: Men det är bara så jag fungerar.

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

meltra menar du att du själv inte använder EQ och Kompressor?

Highpassar du inte ens de enskilda spåren?

I så fall måste dina inspelningar var tjocka och grötiga!

Om du inte använder dessa verktyg skulle jag tycka det vore mycket intressant att få höra någon av dina inspelningar, finns det någonstans möjlighet för lyssning?

Du behöver inte eq och kompressor i alla situationer.

Jag har inte kompressor och EQ i alla situationer!

Snarare tror jag att jag använder dessa mycket mindre än de flesta andra!

På bas (instrumentet) så använder jag kompressor stenhårt (ofta 2st) plus en limiter i slutet på bas kanalen, undrar om meltra även där inte använder kompressor och eq?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt råd till den oerfarne är att lyssna mindre på de som "vet" hur allt ska vara. "Så ska man göra allt annat är fel".

Nästa råd till den oerfarne är att lyssna mer på de som säger "man kan göra så här för då... annars kan man göra så här men skillnanden är".

Att producera och mixa har ytterst få måsten och att sitta och säga att kompressor på master är fel eller att inte använda eq är så jävla dumt rent ut sagt. Om nu någon människa ni ser upp till ordentligt har sagt något sådant till er så referera då till denne i stället för att propagera ett budskap som om det vore en lag.

Mitt intryck härifrån känns ofta att de som vet mest, vet minst. Prova att visa lite ödmjukhet till andra så kanske ni själva kan lära er ett och annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

haha....tomtar och troll.... 😉

1: Liknelsen mellan automatlåda och kompressor är inte helt uppåt väggarna....kanske inte HELT korrekt, men....det lär väl finnas ett skäl till att racingförare oftast använder manuella lådor? accelerationen blir t.ex snabbare om man hanterar den optimalt! (omkörningar kan ske bra mkt snabbare (dvs säkrare) om man har möjlighet att gå ner en växel innan man påbörjar den, för att ta ett skolexempel)....och det faktum är ungefär lika viktigt för den normale människans vardag som det faktum att en eq höjer brusnivån om man boostar ett par dB på ett ljudspår....! På profesionell nivå pratar vi om så små brusnivåer ändå, så vem FAN bryr sig?? Det är ju inte så att man sitter och boostar på in absurdum (48dB vid 10khz), så att man knappt hör ljudet pga av allt brus....och ÄVEN om man nu skulle göra det, så lär det ju vara för att man är ute efter den ljudbilden....

2: visst, självklart kan det vara bra att kunna spela in IGEN om man upptäcker att, "shit, jag måste boosta på 4dB på 1khz, men min smärtgräns går vid 3dB"....men hur ofta har man den möjligheten????

det förutsätter att man kan boka upp eventuell studio igen, dra dit eventuella musiker/sångare igen, återskapa alla de förutsättningar som fanns vid förra tagningen.....och inte minst, att det är man själv som faktiskt gjort de tidigare stegen...!?

Idag är det ju inte helt ovanligt, tom så man kan säga att det är vanligt, att den som mixar INTE är den som skrivit låten, eller spelat in de aktuella spåren....

3: hur ofta är producenten den person som skapar urpsrungsljuden?? hur vanligt är det inte idag att man arbetar med samplingar?

Ska jag ringa Eric Persing och be honom göra om kickljudet (micka upp kicken igen?????) i fjärde trumbanken på expantionskortet DnB till min roland fantom för att jag vill ha lite annorlunda attack i kicken?? Eller? alt. gör jag helt enkelt det jag måste för att få ljudet att låta som jag vill ha det.

4: med ditt resonemang (som egentligen bara påvisar hur totalt okunnig du egentligen är) så bör man ju inte ens mixa en låt?? det påverkar ju brusnivån....så med andra ord MÅSTE alla ljud vara inspelade i exakt rätt volym också....right?? hmm.... man får ju inte pilla lite på volymreglarna på mixerbordet, då har man ju totaltförstört hela ljudbilden och tillfört så mkt brus att hela låten är olyssningsbar!!!!

haha....why do I even bother???? 😛🙂 du är säkert en söt och gullig människa ändå!! 😉

Obs: riktat till Meltra

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man ska lyssna på musik i freestyle föredrar jag musik med mycket kompressor/limiter i mastringen. Man hör knappt inget i lurarna annars om man lyssnar på nån gammal mastring från tidigt 90tal eller äldre eller är det jag som har dålig hörsel =P? Annars håller med om att musik ofta låter bättre med lite lugnare mastring men inte alltid. Lyssnar därför rätt mycket på vinyl nuförtiden 🙂

Redigerat av Tunnan och Moroten
Link to comment
Dela på andra sajter

4: med ditt resonemang (som egentligen bara påvisar hur totalt okunnig du egentligen är) så bör man ju inte ens mixa en låt?? det påverkar ju brusnivån....så med andra ord MÅSTE alla ljud vara inspelade i exakt rätt volym också....right?? hmm.... man får ju inte pilla lite på volymreglarna på mixerbordet, då har man ju totaltförstört hela ljudbilden och tillfört så mkt brus att hela låten är olyssningsbar!!!!

Jag sitter här och funderar på hur det är med kvantiseringsdistortionen i D/A-omvandlarna. Är det inte så att den gör musiken olyssningsbar, och att vi därför borde lyssna på den rena källan istället? Det vill säga ettorna och nollorna i själva filen/cd'n.

Link to comment
Dela på andra sajter

Både eq och kompression är en del av det moderna soundet.

Jag skulle personligen inte vilja micka upp ett trumset och sedan använda det "oförstört" i en mix. Man måste ju skära bort bas och gröpa ur här och var för att lämna plats åt andra ljud. Man måste tänka på att ljuden som sen spelas upp bara kommer från två ljudkällor, dvs högtalarna, och då måste man använda tricks för att försöka återskapa en ljudbild.

Angående Meltras inlägg så undrar jag (ifall allt ska vara oförstört) får jag inte ens ratta på min gitarrförstärkare? Jag ser ingen skillnad på att ratta in eq:n på förstärkaren så att jag får ett ljud som låter bra, eller ratta i efterhand i mixen. Dessutom är dist en effekt som förstör ljudet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...