Jump to content
Annons

Om produktrekommendationer på forumet


DrHans

Recommended Posts

Jag förstår ärligt talat inte varför somliga blir irriterade på att jag rekommenderar saker som jag själv tycker är bra.

För att du säljer dem, för att du endast rekommenderar prylar du säljer, för att du gör det på ett sådant sätt (Ständiga upprepningar, normaliseringsmetoden.) att det kan missuppfattas som en opartisk åsikt.

Jag föredrar ärlig reklam.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 120
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

För det första finns det inga opartiska åsikter för det andra har Claes samma rätt som vi andra att dela med sig av sina åsikter och för det tredje tror jag att människor är fullt kapabla att själva bedömma vad som är krämeri och vad som är välmenta råd.

Vad det gäller Claes har han alltid varit tydlig med att påpeka att han även säljer prylar. Claes är en stor tillgång på detta forum så sluta hacka på honom!

Sen kan man ju alltid ha en principiell diskusion men det som gäller idag är forumreglerna och varken XLN Audio eller Claes har på något sätt brutit mot dessa.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Åter igen, så känns detta som rena förföljelserna av mig.

Jag tänker fortsätta balansera dina reklaminlägg så länge du inte själv är tydlig.

Detta är ingen "balansering", utan inget annat än förföljelse och försök till misskreditering - kanske för att du jobbar för någon som tror att jag är en allvarlig konkurrent, vad vet jag...?

I enlighet med forumets regler, så uppger jag tydligt att jag är återförsäljare - och det blir bara löjligt om du tjatar på folk om sådant som de själva får fram med ett par musklick.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om nu det inte är så att Gud har gett Nattvaktaren allomfatande rätt att "balansera" folks inlägg så tycker jag att vi lägger ner denna tråd för den har blivit allt mer lik någon slags personlig vendetta.

Vilket larv, skulle inte jag ha lika stor rätt att skriva på forumet som du, Claes och alla andra?

Link to comment
Dela på andra sajter

För det första finns det inga opartiska åsikter för det andra har Claes samma rätt som vi andra att dela med sig av sina åsikter och för det tredje tror jag att människor är fullt kapabla att själva bedömma vad som är krämeri och vad som är välmenta råd.

Vad det gäller Claes har han alltid varit tydlig med att påpeka att han även säljer prylar. Claes är en stor tillgång på detta forum så sluta hacka på honom!

Sen kan man ju alltid ha en principiell diskusion men det som gäller idag är forumreglerna och varken XLN Audio eller Claes har på något sätt brutit mot dessa.

Jo, det anser jag och många andra att Claes faktiskt har gjort. Jag hackar inte men vill heller inte låta smygreklam passera obemärkt.

Opartiska åsikter syftar på alla de omdömen, erfarenheter och tips som dagligen levereras av kunniga medlemmar som inte har ekonomiskt intresse i det som diskuteras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skillnaden ligger, som nämnt tidigare, delvis i att du säljer de produkter som du rekommenderar och har därav ett ekonomiskt intresse. Dessutom rekommenderar och kommenterar du väldigt ivrigt i nästintill samtliga trådar som berör ditt försäljningsområde och expertis. Detta strider absolut inte mot några nuvarande forumsregler enligt mig. Det är en slags dold marknadsföring där upprepningar nöts in successivt för att folk till slut t.ex. ska tänka på ultrasone proline 2500 så fort de ser hörlurar på skärmen. Det spelar ingen roll om jag eller du tycker att de är bra eller dåliga, därför att produktplaceringen ändå finns där.

Det jag försöker säga är att du har lyckats placera in märken som line audio, ultrasone, adam mm i folks medvetande på ett ytterst effektivt sätt. Att dessa produkter är bra eller dåliga spelar ingen som helst roll.

Hur mkt du tjänar på din firma är också irrelevant därför att det inte har så mycket med den egentliga problematiken att göra.

Min avsikt med att skriva detta är inte att förfölja dig eller vara taskigt. Jag försökte in i det sista hålla ditt namn borta. Jag redovisar endast min syn på ett fenomen som togs upp. 47 (lågt räknat) trådar på mindre än 1 ½ månader där du rekommenderar dina produkter och ibland direkt hänvisar till din försäljningslista talar sitt tydliga språk.

Jag tänker inte ge mig in på diskussioner i stil med att jag inte kan bevisa ditten eller datten, utan jag lägger upp de fakta som jag har hittat och sedan får var och en ta ställning till det. Mitt syfte är heller inte att omvända dig Claes, utan bla att informera de ca 500 nya medlemmarna i månaden som har missat den lilla fotnoten under din signatur.

Vad beträffar din testsida så är den en stor resurs för många, samtidigt är kopplingen mellan testsidan och din försäljningssida självklart stark. Det är klart att man visar upp sina produkter för sina potentiella kunder. Den idén är ju grunden i all försäljningen. Att du samtidigt har sidan som en hobby och har andra mikrofoner än dem du har till försäljning finner jag återigen irrelevant.

Det ska också vara sagt att du många gånger mycket väl vet vad du snackar om och din roll på forumet är i mina ögon mycket större än enbart en försäljare.

edit: stavfel

Redigerat av funky monk
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmmm......

Det här gör mig förbannad i ärlig mening.

Claes har vad jag har förstått, ingen megakoncern som har för avsikt att kräma ut pengar på okunnigt folk.

Han måste som alla andra mindre företagare vara väl införstådd i sina produkter och med det kunna lita på dem till hundra procent.

Jag kan även tänka mig att Claes har en mycket nära kontakt med sina kunder. Vilket ger ett större ansvar att de produkter han säljer, faktiskt levererar det han säger.

Det finns inget fel i att försöka vinna marknadsandelar i så här liten regi.

Man får dock hoppas att Claes kommer behålla sin godhjärtade ton även i framtiden då hans företag expanderar.

Med tanke på hans så ofta vänliga och hjälpande inlägg till alla, proffs som amatör, så kan jag liksom många se att det ligger skäl bakom det han gör och säljer.

Att tro att det är lönsamt att göra ett så digert mikrofontest som Claes har gjort och med det kunna sälja mer mikrofoner som de facto ligger i ganska låga prisklasser, blir ganska knasigt och får en att undra om protagonisten i fallet vet nåt om att driva firma.

Mitt enda tips för att göra paragrafryttaren nöjd är väl helt enkelt att Claes uppger att den mikrofon eller produkt han pratar varmt om, delges finnas i hans sortiment.

Sånt här gör mig förbannad på riktigt. När folk försöker driva sina företag framåt på ett vänligt och inspirerande sätt och sedan bara får skit för det.

Kör på Claes och låt inte sånt här barnsligt beteende påverka dig.

Jag och många andra har stor nytta av dig.

Tjurig och förbannad så det ryker ur ögonen.

/Cruncher

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmmm......

Det här gör mig förbannad i ärlig mening.

Claes har vad jag har förstått, ingen megakoncern som har för avsikt att kräma ut pengar på okunnigt folk.

Han måste som alla andra mindre företagare vara väl införstådd i sina produkter och med det kunna lita på dem till hundra procent.

Jag kan även tänka mig att Claes har en mycket nära kontakt med sina kunder. Vilket ger ett större ansvar att de produkter han säljer, faktiskt levererar det han säger.

Det finns inget fel i att försöka vinna marknadsandelar i så här liten regi.

Man får dock hoppas att Claes kommer behålla sin godhjärtade ton även i framtiden då hans företag expanderar.

Med tanke på hans så ofta vänliga och hjälpande inlägg till alla, proffs som amatör, så kan jag liksom många se att det ligger skäl bakom det han gör och säljer.

Att tro att det är lönsamt att göra ett så digert mikrofontest som Claes har gjort och med det kunna sälja mer mikrofoner som de facto ligger i ganska låga prisklasser, blir ganska knasigt och får en att undra om protagonisten i fallet vet nåt om att driva firma.

Mitt enda tips för att göra paragrafryttaren nöjd är väl helt enkelt att Claes uppger att den mikrofon eller produkt han pratar varmt om, delges finnas i hans sortiment.

Sånt här gör mig förbannad på riktigt. När folk försöker driva sina företag framåt på ett vänligt och inspirerande sätt och sedan bara får skit för det.

Kör på Claes och låt inte sånt här barnsligt beteende påverka dig.

Jag och många andra har stor nytta av dig.

Tjurig och förbannad så det ryker ur ögonen.

/Cruncher

Drick en kopp choklad och lugna ner dig grabben.

Alla får gärna driva sina företag med vilka mysmetoder som helst, men det ska vara schysst!

Köp annonsplats som alla andra, eller gör som du själv föreslår: Tala om när produkten du rekommenderar finns i ditt sortimentet.

Observera att detta inte är något som helst problem för andra återförsäljare / tillverkare på forumet.

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela på andra sajter

Skillnaden ligger, som nämnt tidigare, delvis i att du säljer de produkter som du rekommenderar och har därav ett ekonomiskt intresse. Dessutom rekommenderar och kommenterar du väldigt ivrigt i nästintill samtliga trådar som berör ditt försäljningsområde och expertis. Detta strider absolut inte mot några nuvarande forumsregler enligt mig. Det är en slags dold marknadsföring där upprepningar nöts in successivt för att folk till slut t.ex. ska tänka på ultrasone proline 2500 så fort de ser hörlurar på skärmen. Det spelar ingen roll om jag eller du tycker att de är bra eller dåliga, därför att produktplaceringen ändå finns där.

Det jag försöker säga är att du har lyckats placera in märken som line audio, ultrasone, adam mm i folks medvetande på ett ytterst effektivt sätt. Att dessa produkter är bra eller dåliga spelar ingen som helst roll.

Hur mkt du tjänar på din firma är också irrelevant därför att det inte har så mycket med den egentliga problematiken att göra.

Här är du inne på en bra synpunkt som inte täcks in av forumreglerna, men som jag heller inte har någon bra lösning på. Att färga ett namn blått tror jag inte ändrar grunden. Det är en intressant debatt, tankar kring hållbara och rättvisa lösningar på detta tar jag gärna emot - om det finns några.

När det gäller produktrekommendationer så är det ju precis därför vi testar produkter i tidningen Studio - och vi jobbar hårt för att kunna göra det på ett opartiskt sätt. Forumet är inte istället för tidningen, eftersom inget eller ytterst lite av det vi jobbar med på redaktionen publiceras på forumet.

Är man genuint intresserad av en produkt, så ska man söka information från fler källor än ett enda forum. Vi hoppas naturligtvis att tidningen ska vara en källa, men det finns alltid fler. Poängen är att man måste hitta den man känner att man kan lita på.

När det gäller fenomenet att folk agerar kacklande kalkonkör, det vill säga återupprepar vad andra säger i sina rekommendationer och på så sätt framstår som att man kan något men egentligen inte tillför något, så är vår hållning att man då hellre ska hålla tyst.

Citerar ur Forumregel 1:

Vid uttalanden om teknik, produkter, tjänster eller företag förväntas författaren helt och fullt stå för detta och även kunna ge belägg för sina uttalanden.
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har frågat Claes om tips förr gällande mickar, och jag betonade att jag skulle få köpa micken av en kompis. Claes kom med tips och info på ca: en halv A4, inte på nåt sätt till fördel för sig själv. Bara hjälpsam! Inget annat. Och om det nu vore så att han är "ute efter våra pengar". Kan det bli mer ärligt än att han lägger upp alla tester på en testsite och låter folk avgöra själva??

Mer än att nån fjant står lutad över musikbörsendisken och snackar om hur deras 700-kronorsmick slår allt upp till 30.000 kronors mickar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmmm......

Det här gör mig förbannad i ärlig mening.

Claes har vad jag har förstått, ingen megakoncern som har för avsikt att kräma ut pengar på okunnigt folk.

Han måste som alla andra mindre företagare vara väl införstådd i sina produkter och med det kunna lita på dem till hundra procent.

Jag kan även tänka mig att Claes har en mycket nära kontakt med sina kunder. Vilket ger ett större ansvar att de produkter han säljer, faktiskt levererar det han säger.

Det finns inget fel i att försöka vinna marknadsandelar i så här liten regi.

Man får dock hoppas att Claes kommer behålla sin godhjärtade ton även i framtiden då hans företag expanderar.

Med tanke på hans så ofta vänliga och hjälpande inlägg till alla, proffs som amatör, så kan jag liksom många se att det ligger skäl bakom det han gör och säljer.

Att tro att det är lönsamt att göra ett så digert mikrofontest som Claes har gjort och med det kunna sälja mer mikrofoner som de facto ligger i ganska låga prisklasser, blir ganska knasigt och får en att undra om protagonisten i fallet vet nåt om att driva firma.

Mitt enda tips för att göra paragrafryttaren nöjd är väl helt enkelt att Claes uppger att den mikrofon eller produkt han pratar varmt om, delges finnas i hans sortiment.

Sånt här gör mig förbannad på riktigt. När folk försöker driva sina företag framåt på ett vänligt och inspirerande sätt och sedan bara får skit för det.

Kör på Claes och låt inte sånt här barnsligt beteende påverka dig.

Jag och många andra har stor nytta av dig.

Tjurig och förbannad så det ryker ur ögonen.

/Cruncher

Drick en kopp choklad och lugna ner dig grabben.

Alla får gärna driva sina företag med vilka mysmetoder som helst, men det ska vara schysst!

Köp annonsplats som alla andra, eller gör som du själv föreslår: Tala om när produkten du rekommenderar finns i ditt sortimentet.

Observera att detta inte är något som helst problem för andra återförsäljare / tillverkare på forumet.

Så det betyder alltså att du har förstått vad detta handlar om. Bra, för jag var tvungen att ha extra mycket grädde i min kopp choklad när jag läste dina inlägg.

Kan tycka mig känna igen den här typen av dumheter från en person för något år sedan. Vill tro att de flesta här vet vem jag pratar om.

Men att hålla på och hacka småskit och göra folk ledsna och besvikna så pass till den grad att människor kanske tappar lusten att dela med sig av kunskap...

...tycker det pratar för sig självt.

Förbannade fjanterier i stor skala.

Link to comment
Dela på andra sajter

det framgår ju rätt tydligt i claes signatur vem han är å vad han gör

desto otydligare är det ju med såna användare som jag, nattvaktaren å funky monk

vilka dolda agendor döljer sig bakom våra uttalanden?

kanske inga som helst

men det går inte ens att kontrollera

Link to comment
Dela på andra sajter

Men att hålla på och hacka småskit och göra folk ledsna och besvikna så pass till den grad att människor kanske tappar lusten att dela med sig av kunskap...

...tycker det pratar för sig självt.

Förbannade fjanterier i stor skala.

Jag börjar tro att du helt har missat Claes kampanjer? Du kanske inte alls vet vad det är jag talar om här?

Kolla funky monks inlägg här ovan, läs vad andra tycker, av någon anledning har du ju bestämt dig för att jag drivs av någon slags småaktighet?

Upplysning: Detta är inte första gången frågan debatterats, och jag är långt ifrån ensam om min åsikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

det framgår ju rätt tydligt i claes signatur vem han är å vad han gör

desto otydligare är det ju med såna användare som jag, nattvaktaren å funky monk

vilka dolda agendor döljer sig bakom våra uttalanden?

kanske inga som helst

men det går inte ens att kontrollera

Bättre vore det om Claes i fortsättningen i sin signatur även listar vilka märken han säljer, så som Dr Hans föreslagit. På så sätt blir det tydligare när han talar i egen sak.

Finns det något som hindrar dig från att lägga till denna extrainformation Claes, annat än det faktum att det subtila i din marknadsföring möjligen punkteras?

Link to comment
Dela på andra sajter

det framgår ju rätt tydligt i claes signatur vem han är å vad han gör

desto otydligare är det ju med såna användare som jag, nattvaktaren å funky monk

vilka dolda agendor döljer sig bakom våra uttalanden?

kanske inga som helst

men det går inte ens att kontrollera

Bättre vore det om Claes i fortsättningen i sin signatur även listar vilka märken han säljer, så som Dr Hans föreslagit. På så sätt blir det tydligare när han talar i egen sak.

Finns det något som hindrar dig från att lägga till denna extrainformation Claes, annat än det faktum att det subtila i din marknadsföring möjligen punkteras?

Jag vill inte riskera att folk ska uppfatta mig som otydlig - och jag vill fortsätta hjälpa till i forumet, eftersom det är kul att försöka hjälpa folk med deras problem och att hjälpa dem att hitta produkter som jag tror på eftersom jag vet att de är bra enligt mina preferenser.

Just detta att nämna de vanligaste fabrikaten jag säljer i signaturen, är en lösning som Olsberg också har föreslagit och som jag själv också var lite inne på i något av alla svaren. Jag hoppas bara att det inte uppfattas som för mycket reklam om jag radar upp en massa fabrikat i signaturen också... 😄 Det tar lite plats att göra så, så vi får se hur det kan lösas. Jag fyller ju redan platsen som finns till förfogande i signaturen, eftersom jag ju vill ha med länkar till hemsidor och till testsiten.

Link to comment
Dela på andra sajter

det framgår ju rätt tydligt i claes signatur vem han är å vad han gör

desto otydligare är det ju med såna användare som jag, nattvaktaren å funky monk

vilka dolda agendor döljer sig bakom våra uttalanden?

kanske inga som helst

men det går inte ens att kontrollera

Bättre vore det om Claes i fortsättningen i sin signatur även listar vilka märken han säljer, så som Dr Hans föreslagit. På så sätt blir det tydligare när han talar i egen sak.

du har en poäng, likaså funky monk

men jag tycker nog just claes är väldigt tydlig med ATT han säljer å också VAD han säljer

jag hittar inget dolt i hans agerande - tvärtom

som du själv sa hänvisar han rätt ofta till egna produkter

en större tydligare signatur kan vara på sin plats, men hela försäljningslistan är ju löjligt

och alla andra användare med signaturer som du å jag, eller helt utan

där kan döljas mycket dolda anledningar till varför man skriver det man skriver

har sett nån som lägger ut saker till försäljning från sin studio å sen varmt rekommenderar dom här grejerna i nån annan tråd

där framgår ju inte alls att man kanske säger det man säger för att pusha sin försäljning

men visst, studio projects, adam, ultrasone har blivit begrepp här

kanske mest pga alla som likt aptjatter upprepar vad andra sagt tidigare utan att själva veta nåt

vi hör genelec lika ofta å det säljer väl inte claes?

för några år sen sa alla behringer truth 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes är en tillgång. Den eventuella "smygreklam" han använder på forumet är isåfall av mindre betydelse och försumbar. Killen har en betydande ljudteknik erfarenhet och förefaller dessutom att vara en hyvens karl. Vad handlar detta om egentligen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kom tydligen ihåg fel angående begränsningen av signaturen... Det var kanske i förra versionen av forumet det fanns en sådan...? 😄

Nåja - jag har testat att ändra min signatur en del nu, så jag tänkte höra med kritikerna om det kan vara ok som det ser ut nu?

Jag tycker själv att det ser lite dumt ut att lista en massa fabrikat på det sättet, men om det är enda sättet att bli tillräckligt tydlig, så är det... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, snart två sidor lång tråd. Jag är mån om att forumet både är tydligt och att det är en plats för alla som på något sätt jobbar med musik att mötas och diskutera. Det inbegriper även tillverkare och återförsäljare.

Jag är öppen för alla förslag vad gäller denna tydlighet. Just i fallet Claes (jag gillar inte att offentligt diskutera enskilda medlemmar men det är redan ofrånkomligt) har det som nämnts, lösts genom att de större och betydade fabrikaten som ofta kommer på tal, också nämns i signaturen.

Nu lägger vi diskussionen om någon har gjort fel eller inte bakom oss. Ingen har gjort fel under nuvarande forumregler. Fortsatt diskussion ligger på en nivå där vi endast diskuterar konkreta förslag på eventuella förändringar av forumreglerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Åter igen, så känns detta som rena förföljelserna av mig. 😉

Claes du måste väl inse att du för länge sedan steppat över gränsen...

Sen så är det lite underligt att moderatorerna på detta forum överhuvudtaget tillåter länkar till egna företag i varje inlägg......

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...