Jump to content
Annons

Kompressor, Mik, Effektprocessor och Preamp


Einar

Recommended Posts

Jag funderar först och frÀmst pÄ att köpa 1 kondensatormik.

Har kollat lite pÄ jj-labs pÄ jam för 795:- Vilket ju Àr ett gött pris, men vad Àr egentligen den mot en exvis röde.

Den hÀr röde nt1000 eller vad den heter verkar ju ocksÄ bra...

NÄgra förslag/erfarenheter?

Sen funderar jag pÄ en hÄrdvarukompressor att köra in i min MBOX... NÄgra förslag? (Prisklass lÀgre, typ ~1000)

Mikpreamp rör... Förslag som inte Àr allt för dyra...

Dessutom undrar jag om det finns nÄgon hÄrdvarueffektprocessor som lÄter bra för under 2000:-?

Tacksam för swar!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Mina erfarenheter med stormembranmikrofoner (som för övrigt Àr inga) sÀger mig att det Àr skit samma om du köper en billig mellanklassmic (som den frÄn jam) eller en dyrare mellanklassmic (Röde) om du inte ska spela in pÄ ett stÀlle dÀr akustiken och inspelningsförhÄllandena Àr optimala.

NĂ„gon med mer erfarenhet som vill kontra?

AppropĂ„ kompressorer sĂ„ Ă€r TC Triple C Ă€r en skitbra kompressor. FrĂ„ga t.ex. Danny Cort, han gillar den minst lika mkt som jag, och han spelar in mer grejor med mikrofoner 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Fin bild förresten!

🙂

Tack, den Àr tagen en svettig utekvÀll pÄ Kristianstads hetaste utestÀlle (kanske t.om. vÀrldens hetaste utestÀlle); Rabarber! Fem av fem i Slitz, dunder och snus och lurviga luder, och danska skallar sÄ att det sa tjoff!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

I de lÀgre prisklasserna Àr Studio Projects B1 tveklöst bÀst enligt min mening. Lyssna gÀrna pÄ den (och jÀmför med mÄnga andra micar) pÄ min testsite (adress nedan).

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det dÀr Àr intressant brojd...

Hur stor tycker du skillnaden Àr? Och var ungefÀr i prisklass ska man egentligen ligga?

SvÄrt att svara pÄ förstÄs men personliga omdömen gillar jag!

Vad skillanden Àr det bÀst att du kollar in Claes testsite, sjÀlv tycker jag NTK:n Àr fylligare i ljudet.

Vilken prisklass man ska handla i fÄr nog ens egen plÄnbok bestÀmma, men en ADK 51:a kostar runt en tusenlapp och en NTK ligger pÄ runt fyra idag.

Men om du skulle frÄga mig ifall NTK:n Àr 4 gÄnger bÀttre Àn 51:an sÄ tycker jag absolut inte det, men jag tyckte den helt klart var vÀrd pengarna.

Även om du bara spelar in i ett sketet sovrum?

Det tycker jag, eftersom jag provat bÄda mickarna i just mitt sovrum..

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Mina erfarenheter med stormembranmikrofoner (som för övrigt Àr inga) sÀger mig att det Àr skit samma om du köper en billig mellanklassmic (som den frÄn jam) eller en dyrare mellanklassmic (Röde) om du inte ska spela in pÄ ett stÀlle dÀr akustiken och inspelningsförhÄllandena Àr optimala.

NĂ„gon med mer erfarenhet som vill kontra?

Nope. Vill bara hÄlla med, och tillochmed dra det ett steg lÀngre..

Dom hade gjort ett blindtest mellan diverse stormembranare pÄ ljudingengörslinjen i PiteÄ. Allt frÄn TSM till Neumann, och den enda pÄtagliga skillnaden var signal/brusförhÄllanden. Dyra mikrofoner brusar mindre Àn billiga generellt sett, och eftersom billiga mikrofoner inte brusar nÀmnvÀrt nuförtiden sÄ Àr inte det nÄgot större problem. Visserligen har alla mickar lite olika karaktÀristiska drag, men att sÀga att den ena lÀt "bÀttre" Àn den andra var det ingen som ville ens ge sig in pÄ.

SjÀlv har jag mÀrkt att om man anvÀnder en och samma mikrofon till vÀldigt mÄnga spÄr i en inspelning kan det lÄta lite skumt och bli vÀldigt svÄrmixat i slutÀndan. Men att man mÄste ha Neumann för att det ska bli bra Àr mycket av en myt tycker jag. Inspelningsrummets akustisk Àr lÄÄÄngt mycket viktigare.

edit: I vissa sammanhang Àr ju en SM-57 den helt klart bÀsta mikrofonen att anvÀnda...

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ok, tack för era svar! 😼

Claes -> Tack för testet! Det verkar inte skilja sig sĂ„ mycket mellan modellerna tycker jag... 😏

Vacum -> GÄr du i PiteÄ?

Det skiljer rĂ€tt rejĂ€lt i sound mellan mĂ„nga modeller, medan det skiljer vĂ€ldigt lite mellan vissa. Om du upplever att det Ă€r vĂ€ldigt liten skillnad mellan alla modellerna i mina testinspelningar, sĂ„ har du nog lite för dĂ„lig lyssning för att höra skillnaderna... 😠

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
mer erfarenhet som vill kontra?

AppropĂ„ kompressorer sĂ„ Ă€r TC Triple C Ă€r en skitbra kompressor. FrĂ„ga t.ex. Danny Cort, han gillar den minst lika mkt som jag, och han spelar in mer grejor med mikrofoner 😉

Yep.

Helt fantastisk burk. NÀst bÀsta jag har testat.

Men prisklassen Àr ju knappast runt 1000.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Helt fantastisk burk. NÀst bÀsta jag har testat.

Åhfan, sĂ„pass Ă€ndĂ„? Vilken tycker du Ă€r den bĂ€sta? Urei?

Men prisklassen Àr ju knappast runt 1000.

JodĂ„ för en begagnad mono-version pĂ„ vendolin.se. Jag köpte en mono för 1400 dĂ€r för ett drygt halvĂ„r sedan. Sedan bytte jag iofs till stereo eftersom jag blev sĂ„ trött pĂ„ att inte kunna mastra med den. 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Rabarber?

USCH 😉

Valvet!

Rabarber Ă€r Ă„rtusendets köttmarknad 😉 Helt Ă€rligt sĂ„ suger stĂ€llet pung, och jag gick aldrig dit efter den gĂ„ngen, men avatarbilden som togs dĂ€r Ă€r ovĂ€rderlig.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Åhfan, sĂ„pass Ă€ndĂ„? Vilken tycker du Ă€r den bĂ€sta? Urei?

Nu snackar jag alltsÄ under femtusen spÀnn. IsÄfall Focusrite Penta.

Focusrites röda Àr ju en 45000 kronors dröm.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vacum:

Vem och nÀr gjordes blindtestet pÄ mikrofoner i PiteÄ?

Har vÀldigt svÄrt för och tro att det enda som sklijer en TSM och en U87:a skulle vara brusnivÄn. DÄ har man bra knepig lyssning.

AlltsÄ givetvis hör man en skillnad, men ingen ville sÀga att den ena mikrofonen var bÀttre Àn den andra sÄ att sÀga. Alla mikrofoner lÄter olika, det har jag aldrig sagt emot!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Å det... 😼

Har vi inte kommit fram till Ă€n... NĂ„gra tipis? đŸ˜Č

Inte multieffekt heller...

studio projects vtb-1

Klockren ihop med TC'n

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

...eller om budgeten tillĂ„ter, en Summit Audio 2BA-221, som Ă€r en helt underbar preamp i ett ganska lagom mellanlĂ€ge prismĂ€ssigt. đŸ˜Č

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...